Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

E.P. kirjoitti: Lisäys: Axtec on suunniteltu, eli säädetty siten, että saa yli 25 asteista ilmaa. Sekin varmasti vaikuttaa, että jos ei saa sitä heti kylmäkäynnistyksessä.
Se Ladan automaattinen ilmanotto ei tosielämässä pelaa näin. Se ottaa suurimman osan vuodesta pakosarjalta tulevasta letkusta, siis jos se on kiinni. Sen vahatermarin karan liikkeeseen vaaditaan niin kuumaa ilmaa ettei sellaista juuri koskaan putsarikoteloon eksy.
En ymmärrä mitä järkeä on tehdä "automaattinen" järjestelmä joka ei kuitenkaan ole automaattinen, saati kunnolla toimiva. Vanhoissa Ladoissa oli vielä se käsihantaaki millä sai valita mistä sitä ilmaa ottaa...

Siksi olen ruuvannut termarin pohjaan saakka kierteillään, jolloin läpät on selällään ja esilämmitysletkukin on samassa paikassa maskin takana imemässä viileää ilmaa 24/7/365. Imuilma ei voi olla liian kylmää, mutta liian kuumaa todella helposti.

Nämä nyt on sitä "patemistä" ja liittyy läheisesti edellisen sivun "pätemisiin"....
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Lattarauta kirjoitti:98E tuli kun 99 lähti.
Eikös tämä tapahtunit jossain 90 luvun lopussa? Näin ainakin muistan.
Sen takia 90 alun katalysaattoriLadaan ei saanut tankata kuin lyijytöntä 95sta, koska lyijy tai lyijyn korvaava lisäaine tukkii katalysaattorin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti:Se Ladan automaattinen ilmanotto ei tosielämässä pelaa näin. Se ottaa suurimman osan vuodesta pakosarjalta tulevasta letkusta, siis jos se on kiinni. Sen vahatermarin karan liikkeeseen vaaditaan niin kuumaa ilmaa ettei sellaista juuri koskaan putsarikoteloon eksy.
En ymmärrä mitä järkeä on tehdä "automaattinen" järjestelmä joka ei kuitenkaan ole automaattinen, saati kunnolla toimiva. Vanhoissa Ladoissa oli vielä se käsihantaaki millä sai valita mistä sitä ilmaa ottaa...

Siksi olen ruuvannut termarin pohjaan saakka kierteillään, jolloin läpät on selällään ja esilämmitysletkukin on samassa paikassa maskin takana imemässä viileää ilmaa 24/7/365. Imuilma ei voi olla liian kylmää, mutta liian kuumaa todella helposti.

Nämä nyt on sitä "patemistä" ja liittyy läheisesti edellisen sivun "pätemisiin"....
Eikun tuo liittyy kyllä tähän aiheeseen. :)

Jos olisi hyvin säädetty weber imusarjan päällä, tai ruisku, niin tottahan toki kylmintä mahdollista ilmaa. Tässä mun kaunottaressa on kuitenkin se Axtec, joka on eri tavalla säädetty ja suunniteltu. Kun se on suunniteltu toimimaan "kuumalla" imuilmalla, niin sitä sille tarjoilen, jos mahdollista. Ilmanputsarikotelon läppää ohjaava termostaatti toimii kyllä, olen sen kokeillut kuumailmapuhaltimella. Pirun kuumaa se kyllä vaatii, sekin on totta. Varmaksi en tiedä, mutta arvelen, että Axtec pystyy säätelemään varsin kapealla säätöalueella seostaan. Siksi yritän pysyä mahdollisimman alkuperäisessä kokoonpanossa ilmanoton suhteen.

Normikaasarissahan, jopa joissain ruiskuissakin, menee seokset pieleen ja säätövara loppuu pelkästään sillä, että ilmansaantia parannetaan tavalla tai toisella. Saman tekisi varmaan Axtecinkin kanssa.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Niin sinä ajat satasta. Minulla on lätkä ja sen mukaan on tullut ajettua, niin tuo tietysti selittää osan erosta kulutuksessa. Itselläni oli 10.5l/100km pienin matkassa ja 12l isoin, kun oli kuormaa kunnolla päällä. Nurkissa sitten veti kuin sieni johtuen tekniikan raiskauksesta. Koneena 307Y, joka vissiin hieman 305:sta janoisempi.

[quote="E.P."][/quote]


lätkällisiä on ollut itselläkin nyt pari viimeistä ilman lätkää, ja tuo chevy ei edes vanha arkkuri mutta karvalakimpi kuin pyöreälamppuinen lada varusteiltaan.
myönetään että viimeisin saastelaitteilla ollut piilojames vei pari litraa vähemmän, vaan oli taistelu saada rokki orkka pelaamaan.
mutta iso kärry perässä (auto traileri/heppa koppi) on kulutus nuissa järestään ollu 15 korvilla vaan ei enää siitä lisäänny vaikka olisi isompikin auto tai pari heppaa kyydissä.
matkassa tuo oldsin ex arkkuri olsin 305:sella on hyvällä kelillä siihen kympin korville mennyt, mutta yleesä siitä ylöspäin

niin ja pahoittelut topikin aloittajalle, menee välillä ot:ksi
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Team perseauki racing kirjoitti:niin ja pahoittelut topikin aloittajalle, menee välillä ot:ksi
No onneksi ei paljoa kuitenkaan. Jos Oldsi kävisi kolmella kylmänä, niin se olisi vielä huolestuttavampaa kuin ladan tapauksessa. Ja pääsispä ladalla noin pienillä kulutuksilla talvella. :lol:
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Tänään sain puristuspaineet mitattua. Ykköspytyssä 9, pytyissä 2-4 oli paineita 9.5 . Yksikkö kg/cm toiseen.

Eli hyvältä vaikuttaa koneen kunnon kannalta. Tulpat oli edelleen nokiset, mutta niitä ei ole vaihdettu viimeisimmän ryypyn säätämisen jälkeen. Eiköhän tuohon vielä uskalla vaihtaa tuoreet öljyt. Nyt enintään 1000km ajetut öljyt ovat todella mustat, johtuen varmaankin turhan rikkaasta seoksesta ryypyn ollessa päällä.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Olisko ehdotuksia mitä tulppia kokeilen seuraavaksi? Champion? Saako Bosnaa jostain Suomesta?

NGK jätetään pois listalta, ellei sitten jostain löytyisi japanilaisia. Ranskalaiset NGK:t saa mun puolesta jäädä toistaiseksi kauppojen hyllyille. Vaikka ei kai se tulpan valmistusmaasta johdu, että kone nokeaa tulppansa, ja siksi tulpat rikkoutuu. Vaikka mistä se tietää mikä niitä tulppia rikkoo. Uusia tulppia pitää vaihdella, kunnes syy löytyy. Taidan ostaa seuraavalla kerralla laatikollisen. :?

Edelleen siis käy kylmänä kahdella, tai kolmella. Hetken kun on käynyt, niin alkaa toimia neljällä.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Onkos se tulpan kärkiväli varmasti tarkastettu??
Minun Helmi kävi viimetalvena kylmänä kolmella ja syytä etittiin ties mistä, mutta syy oli loppujen lopuksi vain tulppien liiallisessa kärkivälissä.
Ja joskus tässä topicissa ihmettelit hangen mustumista kylmällä koneella, syy on selvä: autolla ajetaan lyhyttä matkaa paljon, kone ei lämpiä
jolloin ryyppy paljon päälle, pakoputkessa ja moottorissa paljon nokea/karstaa. Silkinhieno noki lähtee silloin kylmällä kelillä kondenssiveden
mukaan ja valuu putkesta ylös ja hangelle. Ja sitä voi koneen likaisuudesta johtuen tulla paljon!
Käy ajamassa kunnon lenkki ja jossain vaiheessa anna kunnolla kenkää! Mutta älä heti ettei karstaiset venttiilit pala! Aja ensin vaikka 30 km
sillain tavallisesti ja sen jälkeen anna happea enemmän koneelle!

Jos nämä ei auta niin sitten menee ihmeelliseksi!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ryypyn säätämisen jälkeen en ole vielä vaihtanut uusia tulppia. Nokea päästeli hankeen, koska ryyppyläppä oli liian kiinni ryypyn ollessa päällä. On siinä rajoilla, että on liian kiinni vieläkin. Säätövara kun loppui. Nyt siellä on siis vialliset tulpat, ja uudet tarttis saada.

Lueskelinkin jo vanhempia ketjuja, ja taidan kokeilla monikärkitulppia. Vaikka yleensä olenkin sitä mieltä, että pitää pysyä valmistajan suosittelemissa tuotteissa, niin ehkäpä tässä kohtaa voisi antaa periksi ja kokeilla. Pitänee käydä huomenna paikallisessa varaosakaupassa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

lada.h.s kirjoitti:Onkos se tulpan kärkiväli varmasti tarkastettu??
Minun Helmi kävi viimetalvena kylmänä kolmella ja syytä etittiin ties mistä, mutta syy oli loppujen lopuksi vain tulppien liiallisessa kärkivälissä.
0,7 mm kärkiväli kaikissa NGK:n perustulpissa. Se on juuri sopiva kärjettömälle, itseassa isompikikin se voisi olla. Yleensä ajan noilla 20-25 tkm jolloin kärkiväli on n. 0,9 - 0,95. Toiminassa ei ole silloinkaan minkäänlaisia ongelmia eikä edes tyhjäkäynnillä esiinny minkäänlaisia sytytyskatkoksia. Helposti ajaisi pidempäänkin. HC on korkeintaan 200 näillä "vaihtorajaan" ajetuilla tulpilla. Yleensä n. 170-180. NGK laatuun voit todella luottaa.

Minua ainakin kiinnostaisi käykö se oikeasti kolmella pytyllä, ja jos käy niin pimeneekö aina sama pytty? Jos ei kehtaa käsin nyppiä tulpanjohtoja niin ottaa vaikka leuoista teipatut pihdit. Tosin jos jakajan kannen päästä irrottaa niin tälliä ei saa niin herkästi kuin tulpan päästä irrottaessa. Tai ainakaan kertaakaan en ole saanut tällejä jakajan päästä, tulpan päästä kylläkin. :lol:

Mutta jos ryyppyläppä on liian kiinni startin jälkeen, käynti muistuttavaa erehdyttävästi kolmella pytyllä käyntiä, vaikka se kävisi jokaisella pytyllä. Lisäksi sikarikas seos tulpasta riippuen pimentää tulpan jossain vaiheessa. Kun kipinä hyppää ensimmäisen kerran keskielektrodista johonkin muualle kuin sivuelektrodia kohti, on peli käytännössä menetetty.

Paha näitä on etänä ratkoa. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:0,7 mm kärkiväli kaikissa NGK:n perustulpissa. Se on juuri sopiva kärjettömälle, itseassa isompikikin se voisi olla.
Aivan, unohdinkin jo että tässä oli kyse kärjettömästä.
Mutta minulla kaikki ongelmat omasta järjestelmästä hävisivät kun uusin puolan, kärjet, pyörijän, tulpat ja siirryin matalavastuksisiin
sytytysjohtimiin.
Jokari kirjoitti:NGK laatuun voit todella luottaa.
Tämä on minunkin mielestäni aivan totta. Eipä ole tulpista johtuneita ongelmia ollut.
Jokari kirjoitti:Mutta jos ryyppyläppä on liian kiinni startin jälkeen, käynti muistuttavaa erehdyttävästi kolmella pytyllä käyntiä, vaikka se kävisi jokaisella pytyllä. Lisäksi sikarikas seos tulpasta riippuen pimentää tulpan jossain vaiheessa.
Samaa mieltä.


Mikäli säätövara on loppunut niin asialle kannattaa ehkä tehdä jotain...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Niin juu, 0.7mm on ollut kärkivälinä tosiaan, ohjekirjankin mukaan.

NGK kuulostaa hyvältä, mutta se Ranska. :lol:

Se voisi periaatteessa olla vain sikarikkaalla käyntiä. Olen kuitenkin nyt viime aikoina polkaissut kaasua heti käynnistymisen jälkeen, että saisi ryyppyä vähän pienemmälle. Yleensä pyrin lähtemään mahdollisimman pian liikkeellekin, kun paikallaan käyttämien tuntuisi olevan todella myrkkyä tuolle. Veto on kuitenkin todella olematonta tällä hetkellä kylmänä, ja ne viime kerrat kun olen uudet tulpat laittanut, on auto toiminut paremmin parit kylmäkäynnistys kerrat. Siitä olen päätellyt, että tulpat sieltä hajoilee, edelleen. Kuumana toimii kuitenkin kuin vanhan juna vessa. Johtoja voisi kokeilla nyppiä kyllä, joskus Sierran johdoista sormille sainkin. Ei se kivaa ollut. :)

Mullahan on laatikollinen Axtec-kaasareita, joista tämä minunkin palapelikaasutin on kasattu. Jos ottaa huomioon venäläisen toleranssin, niin olisiko ihme, jos eri vuosimallien ryyppyvivustoissa olisi eroja. Pitää yrittää vaihdella osia, tai säädellä vähän rajummalla kädellä, kunhan saa aikaiseksi. Kun hienosäätö ei riitä.

Etänä on vaikea neuvoa, se on totta. Mutta kiitos kuitenkin, kun vähän jaksatte vielä myötätuntoa jakaa. :)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Riensin motonettiin ostamaan Bosch:in tulppia. Kauppa-aktin jälkeen avasin paketin, ja tulpassa lukee: "INDIA". Mihin tämä maailma on menossa. :lol:
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja degen »

Itse ruuvasin axtekkiin boschin nelikärkitulpat. Hyvin on toimineet toistaiseksi.
Ja mitä tuohon palapelikaasariasiaan tulee, niin itellä ei toiminut toisen kaasarin kakkoskurkun lukitsimen rajotusvipu toiseen kaasariin.
Ei aukaissut enää kakkoskurkkua. Sitten laitoin yhden toisen samaisen vivun tilalle--> toimii taas oikein.
Ei noista paskoista aina tiedä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ok.

Ryyppyläpän säätövara on tosi pieni. Periaatteessa pelkkä alipainekalvon paksuus vaikuttaa, jos siis osaan nyt ne osat oikein päin mielessäni pyöritellä.

No, tämä on sitä harrastamista parhaimmillaan, kun ei lopu tekeminen kesken. :wink:
Vastaa Viestiin