Sivu 7/14

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 10.8.2009 22:32
Kirjoittaja Zipi
Ensiksi tänään tehtiin vähän tilaa:

Kuva

Eli tulipeltiä tuli raksittua suunnilleen sellaiseksi, niinkuin sitä on tarkoituskin leikellä. Jalkatiloja joutuu vielä leikkelemään hiukan ja Nivan oma rattiakselin reikä saa poistua myöskin.

Sitten retuutettiin Mersun tulipelti ja kardaanitunneli Nivan sisälle ensimmäistä mallaamista varten:

Kuva

Karsin reunoilta kaiken ylimääräisen pois tuosta Mersun palasesta ja sehän istuu leveyden puolesta lähes täydellisyyttä hipoen. Tarttee vielä leikellä etuloksujen reijät ja palastella jalkatilat sopiviksi, tehdä akkukotelon kohdalle reikä että Nivan oma kotelo mahtuu, jne. mutta hyvältä näyttää istuvuus. Kardaanitunnelia joutuu levittämään apparin puolelle jonnin verran, sillä esim. Nivan oma tunneli on 10cm enemmän apparin puolella kuin kuskin puolella.

Ja kun vauhtiin päästiin, niin pitihän sitä konettakin sovittaa:

Kuva

Ja sehän sopii sinne ilman öljypohjan muokkaamista! 8) Kone on nyt suunnilleen siinä paikassa missä se tuleekin olemaan, siis noin karkeasti... Näyttäisi siltä että konepeltiin joutuu tekemään pienen skuupin, mutta eipä haittaa, tehdään jos tarttee.

Lisää kuvia tämän päivän puuhista gallerian tekniikanvaihto-osiossa (yht. 8kpl): http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... s=1&sort=3

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 11.8.2009 22:51
Kirjoittaja Zipi
Hiljalleen sovitellaan:

Kuva

Aamupäivä meni miettiessä ja tutkiessa että mitä leikkelee ja mistä... Plus kaikenmaailman härpäkkeiden miettimistä että tulisi kaikki huomioitua kun alkaa tekemään. Mutta varmastihan tässä taas jokin asia tehdään ainakin kahteen kertaan että toimii, vaikka pyritään ajattelemaan loppuun saakka.

Vaikuttaisi siltä että ratti tulee noin 10cm taaksemmas kuin ennen, eli tarkoittanee takajalkatilojen pienenemistä... Tälle asialle tuskin mahtaa helposti mitään koska Mersun kojelauta on kaarevampi kuin Nivassa. Toki asiaa tutkitaan vielä, mutta voipi olla paras laittaa se noin. Saas nähdä tuleeko ohjauksen kanssa mitään muuta sumplimista, toivottavasti ei, mutta sen näkee sitten.

Kuten kuvasta näkyy, niin tulipeltihässäkkää tarttee nostaa vielä ylöspäin, mutta edemmäs se ei juurikaan mene. A-pilareihin jää kojelaudan yläosan osalta noin 5cm ovea kaventavaa peltirakennetta, mutta eiköhän sekin saada sinne istumaan jollain tapaa kivasti niin ettei häiritse. Eli kyllä tässä vielä puuhaa riittää ja suunnitella saa ihan tarpeeksi jotta tästä toimiva ja käytännöllinen kulkine saadaan. Mutta luottamusta asiaan löytyy ainakin toistaiseksi. :)

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 12.8.2009 20:53
Kirjoittaja Zipi
Pientä edistystä tänäänkin:

Kuva

Eli nostettiin moottori pois ja otettiin tulipelti/kardaanitunnelihässäkkä myös pois. Muokkailin apusimpukan kiinnikkeen hiukkasen virtaviivaisemmaksi että mahtuu toivon mukaan pakosarja ja putki siitä ohi. Seuraavana tarttee muokkailla noi A-pilarien alaosan etupuolen ja konehuoneen sivupellit yhtenäisiksi ja tilkkiä parit tehtaan reijät polttoainetankin alta. Myös hiukkasen täytyy vielä ajella noita etujalkatilojen peltejä kun jalkatilat siirtyy noin 10cm taaksepäin.

Mutta nuotit on nyt selvillä miten edetään ja noin viikoksi luulisi olevan peltihommia ennen kuin täytyy alkaa itse tekniikan kimppuun. Ensiksi vaihdetaan kaikki puslat eturipustuksiin ja sitten aletaan ihmettelemään moottorin kannakkeita paikoilleen. Kun moottori on paikoillaan aletaan ihmettelemään tulipeltiä ja kardaanitunnelia paikoilleen... Jotta tällä viisiin mennään ainakin nykysuunnitelman mukaan.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 13.8.2009 11:35
Kirjoittaja punanenä
Harvinaisen huolellista työnjälkeä,oletko harkinnut projektin linkittämistä offipalsalle?

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 13.8.2009 12:34
Kirjoittaja Zipi
punanenä kirjoitti:Harvinaisen huolellista työnjälkeä,oletko harkinnut projektin linkittämistä offipalsalle?
Kiitos, kuten olen aiemmin sanonutkin, niin niin hyvää tässä tehdään kuin osataan. :)

Ei ole ollut ajatusta offipalstan suhteen... Tämä kun ei ole rakenteilla offailua varten, vaan tästä tulee kaupunkimaasturi. Toki maasto-ominaisuuksia ei ole tarkoitus heikentääkkään, mutta ei myöskään parantaa. Jos joku tahtoo offipalstalla tätä mainostaa, niin mikä ettei. Projektipäiväkirjan pidän täällä LadaBoardilla varmastikin projektin loppuun saakka.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 13.8.2009 13:03
Kirjoittaja punanenä
Joo hyvähän se on ettei jokaista nivaa istuteta kannon nokkaan,
Niva asiallisena rakenneltuna sitimaasturina on melko harvinaninen kapistus

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 13.8.2009 20:33
Kirjoittaja Zipi
Oikealta puolelta ois jo pyöräkotelon ja konehuoneen holot tukittu:

Kuva

Ja kuskin puolelle ois reikä kairattuna, sekä siihen tuleva lappu tehtynä:

Kuva

Seuraavalla työstökerralla sitten liimaillaan toi lappu kiinni. Auton omistaja kävi naapurimaassa vierailemassa ja toi sieltä läjän puslia, perään kaikki tangot, kaikki ohjauksen tangot ja keulan pallonivelet. Myös kuulalaakeroitu apusimpukka eksyi pajalle saakka. Tartteis varmaan ihan huvikseen ottaa noistakin rojuista kuva jossain välissä... Mutta tuleehan niistä kuvat ainakin sitten kun on paikoillaan. 8)

Sen verran myöskin tapahtui että Mersu vaihtoi omistajaa ja siirtyi seuraavalle harrastajalle jatkopurettavaksi:

Kuva

Pikkaisen taas suunnittelu/mietintä rosessi eteni ja saattaapa olla ettei niitä etupenkkejä tarttee siirtää 10cm taaksepäin, vaan voipi olla että saa pidettyä ennallaan.... Mutta se selviää tuonnempana sitten.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 14.8.2009 13:48
Kirjoittaja Zipi
Perjantaisession anti:

Kuva

Vähän jäi toi alareuna aallolle, mutta saa kelvata sillä se ei jää näkyviin sulakeboksin vuoksi. Auton omistaja jäi vielä skragaamaan pohjaa ja irroittelemaan peräpään viimoisia jarruhiluja. Kuulemma meinasi vaihdella perän tukivarsiakin uusiin:

Kuva

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 15.8.2009 16:18
Kirjoittaja Zipi
Tälle päivälle ei valitettavasti voi kirjata kovin kummoisia edistyksiä... Mutta sentään on maalattuna konehuoneen laitoihin tekemäni syvennykset:

Kuva

Tänään ei paljoa ehtinyt puuhaamaan ja suurin osa ajasta meni oman nelikko Sierra kulkineen pimppaamisessa kun täytyi siihenkin parit lisävarusteet asentaa.

Huomenissa jos saisi Nivasta eturipustukset purettua ja puhdistettua kaikki tukivarret maalaamista varten. Sitten maalit kuivamaan tukivarsiin ja kasaus muutaman päivän päästä uusin puslin ja jousin. Auton omistaja oli tänään vierailemassa naapurissa ja sieltä mukaan tarttui ainakin uudet etujouset.

Helkkari kun maanantaina alkaa työt ja ei ihan niin montaa tuntia voi joka päivä työstää. Mutta jos tunnin pari vaikka saisi suunnilleen joka päivä niin hommat etenisi.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 16.8.2009 19:30
Kirjoittaja Zipi
Sieltähän ne eturipustukset irtosivat:

Kuva

Jotkut pultit/mutterit vastustivat enemmän ja toiset vähemmän, mutta järjestään hanttiin laittoivat niin kuin näissä hommissa yleensäkin. Yläpään tukivarsista tulikin jo irroiteltua puslat tänään, mutta alapään tukivarsien puslat jäikin vielä seuraavaan kertaan. Alatukivarsista tarttee myös ajella panssaroinnit hiiteen kun joku on mennyt ne migillä sinne liimaamaan... Onneksi ei ole kuin muutamalla pisteellä laitettu, sillä tukivarsiinhan ei lain mukaan saa hitsata mitään. Teemme vastaavat panssaroinnit tuonnempana, mutta niin että ne pultataan kiinni.

Tukivarsien, napojen, jne. puhdistamista ja maalaamista luvassa seuraavaksi.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 17.8.2009 21:30
Kirjoittaja Zipi
Tämä päivä menikin tukivarsia pohdistaessa ja maalatessa. Päiväsaikaan kun olin töissä isäni otti asiassa hienon varaslädön ja puhdisti&maalasi yläpuolen tukivarret, jousien yläpään tuennat ja jousien alapään tuennat.

Itse aloittelin pajasessiot töiden jälkeen rälläköimällä varovasti alatukivarsiin heppaillut kurankerääjäpeltilevyt pois (noita offivarusteita). Kuten sanoinkin niin vastaavat peltilätkät tehdään myöhemmin (ehkä/todenäköisesti jos ei jätetä kokonaan pois), mutta pulttikiinnityksillä kuten laki vaatii. Seuraavaksi hioin tukivarret lamelilla ja nyt niistä ei näe että joku on joskus moisia peltilätkiä niihin hitsaillut.

Loppuaika menikin purkaessa etunavoista kaikki irti mikä lähtee, siis jarrusatulat (nekin purin osiin), jarrukilpi + se toinen peltilätkä ja raidetangon pään kiinnikeraudan. Lakrut jäi vielä napaan sisälle, mutta nekin tulenee vaihdettua sillä ei kehtaa jättää mitään vanhaa näihin. Ja tulihan se irroiteltua vetonapakin jarrulevyistä kun tulee uudet levytkin.

Rohkenen epäillä että huomenna kun pajalle menen, niin kaikki eilen purkamani osat on jo puhdistettu ja maalattu... Jos yhtään vanhat merkit paikkaansa pitää. :)

Auton omistaja kanteli myös tuollaiset sisäloksut pajalle odottelemaan:

Kuva

Gallerian tekniikanvaihtoosiossa parit huonot kuvat tämän päivän operaatioista. Parempia tulee jahka maalit kuivuu ja osia on helepompi käsitellä.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 18.8.2009 20:33
Kirjoittaja Zipi
Aika pitkälle puhdistus/maalaus hommia tapahtunut ainoastaan tämän päivän:

Kuva

Itse en tosin juurikaan tänään pajalla puuhannut, vaan isäni ja auton omistaja ovat olleet raapimassa ja maalaamassa. Isä otti ja puhdisti eturipustusten, jarrujen ja napojen loput osat ja muuttui kuulemma neekeriksi jarrupölyn ja saven pöllytessä. Noh, onneksi suihku näkyi auttaneen, eli ei ollut pysyvää. :lol:

Täytyy huomenna katsella jos aloittelisi tekemään ovia tai voi myös olla että pääsisi kokoamaan jo joitain ripustuksen osiakin... Mutta käytännössä maalin kuivuminen vaatii kaksi päivää vähintään.

Lueskelin hiukkasen Ladakerhon juttuja ja törmäsin varsin hyvään sivuun josta löytyy Niva manuskaa joka lähtöön. Näillä rakentaa vaikka koko Nivan (mutta sitähän tässä suunnilleen ollaan tekemässäkin 8)): http://www.ladaparts.ru/lada_niva.php

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 19.8.2009 20:53
Kirjoittaja Zipi
Kävin tänään lätsimässä puslat paikoilleen tukivarsiin:

Kuva

Auton omistaja kävi puhdistamassa etusisäloksut loppuun sekä konehuoneenkin. Nyt olisi ne sitten myös pohjamaalattuna ja asennuksia odottamassa.

Etulaakerisarjan kun saisi, niin pääsisi aloittamaan ripustusten, jarrujen, jne. niputtamista. Ennemmin ennen kuin keula on taas pyörillään ja kaikki ohjausvermeet simpukkaan saakka paikoillaan ei oikein pääse tuota tekniikanvaihtoa pidemmälle viemään. Mutta onneksi tässä on kaikenlaista puuhaa muutenkin, eli ei tässä tarttee peukaloitaan pyöritellä.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 20.8.2009 21:12
Kirjoittaja Zipi
Eturipustusten kokoaminen on nyt aloitettu:

Kuva

Molemmin puolin olisi nyt tuossa tilassa. Maalailin lisäksi uudet etujouset kun oli naapuri vähän sotannut tuliteriä jousia mustalla maalilla vaikka muuten ovat harmaat.

Tänään tuli myös päätettyä että taka-akselikin käytetään irti ja puhdistetaan / maalataan kaikki kunnolla. Kun nyt kerran tehdään, niin ei sitten oiota.

auton omistaja kävi naapurissa hakemassa uudet laakerit joka kulmaan. Samalla kantautui myös uudet jarrkilvet taakse ja etuvetarien perän pään palaset. Myöhemmin tulee myös ulommat nivelet. Vaihdetaan koko vetarit kun kerta tehdään vaikka entisissäkään ei mitään vikaa ole.

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lähetetty: 21.8.2009 0:19
Kirjoittaja Mara
Kiva lukea projektista jossa on asenne ja laatutaso kohdallaan. Jatkakaahan samaan malliin. :D