Vaihdoin sen jollottavan laturin viimein ehjempään.

Laitoin sinne säätimellisen 50A G-222:n. Kytkentää hetken pohdiskeltuani muistin että tuolla 2102:ssa on jonkun jäljiltä samanlainen ja kurkistin sinne. Oranssi johto meni siihen isoon muoviliittimeen ja musta johto säätimen perään. Erillinen säädinkin oli myös vielä paikallaan johtoineen kaikkineen. Kaivoin esiin tällaisen
kaaviokuvan ja vertasin siinä olevaa kytkentää tähän
kaavioon ja tulin siihen tulokseen että toiminnan kannalta taitaa olla aika sama, meneekö virtanen sen säätimen kautta vai ei, vaikka joku taisi jossain topicissa mainita ohittaneensa mötikän kytkemällä sen johdot toisiinsa.

Saatuani laturin paikkaansa ja johdot kiinni, otin Ladan volttimittarin ja lainasin sille virtaa sulakerasialta. Käynnistin moottorin ja latausvalo näytti toimivan. Mittarin viisari nousi vihreän alueen yläreunaan ja pysyi siellä vaikka kytkin yksitellen toimintaan kaikki sähkölaitteet. Vanhalla laturilla muuttui radikaalisti sekä jännite että laturin tuottama kitinä sitä kuormitettaessa.
-Laturi toimii hyvin. Koska se vaikeni, saatoin kuunnella muita sivuääniä ja seuraavaksi kuuluvin taitaa olla kaasarin imuääni. Moottorijarrutukselta kaasua kevyesti painettaessa alkaa ensin pienenä suhinana joka vähän hiljenee kaasua lisättäessä ja kun kaasua polkaisee reilusti, alkaa löysässä oleva imutorvi pitää enemmän kohinaa. Vauhdissa tuulen suhina peittää kyllä mokomat pikkukohinat...

-Ostin pineline tehopesua ja pesin kotteron. Ruosteenperkele on tehnyt pilkkujaan sinne tänne, jopa kromipuskureihin on ilmaantunut pieniä, hankaamalla katoavia pisteitä. Ferrexillä hätäisesti sutimani paikat ovat reilusti ruosteessa, keväällä tulee perusteellinen paikkamaalaus ajankohtaiseksi. Alkuperäistä ylimaalattua paikkamaalia ei vaan taida saada mistään, joten Lada muuttunee sitten entistä läikikkäämmäksi.

-Väänsin pillerikapselitkin irti ja oioin niissä olevia luttuja. Tuli silloin paremmin katsomatta tällättyä ne savisina paikalleen. Tarvitsee muuten hankkia tuonne penkin alle jokin sellainen työkalu, jolla ne saa tarvittaessa irti, kovin heppoisilla kaluilla ne eivät lähde.
-Vasemman etupyörän laakeria täytyy taas kiristää. Navan mutteri kun on reunastaan jo niin huono, että pyrkii löystymään. Viimeksi renkaita vaihtaessani naputin sen varovasti uudeleen kiinni mutta tänään kolistelin etupyörää ja tuntui klappia. Täytyy suksia ostamaan uusi mutteri ettei etupyörä erkane navasta kesken matkan.

-Ostin toissapäivänä bensaa 20 €urolla (noin 18 litraa) tilanteessa jossa bensavalo vilkahteli silloin tällöin tasaista tietä ajettaessa. Tänään tankatessani katsoin ajaneeni noin 190 kilometriä eikä valo vielä edes vilkkunut. Hätäisesti ja suurpiirteisesti laskettuna Lada kulkee sata kilometriä alle kymmenellä litralla, jopa minun ajotyylilläni.

Kiltisti ajamalla voisi mennä vähemmällä...
