Mä en kans jaksa tätä öljykeskustelua. Renu-kerhon palstalla selittivät aikoinaan suu vaahdossa, miten tietyt öljyt sopivat mihinkin merkkiin. Milloin äänet vähenevät, milloin kulutus. Paskat sanon minä. Olen aina ostanut halvinta, mitä olen löytänyt ja aina on pelannut vuosia moitteetta koneen puolesta auton ja öljyn merkistä riippumatta. Tärkeintä on katsoa, että viskositeettiluvut vastaavat omaa huoltofrekvenssiä ja käyttöfunktiota. Viskositeettiluvut määräytyvät niiden öljytönikän takaetiketissä olevien standardien mukaan ja ovat siten vakiot ja oman näkemykseni mukaan 99,9 prosenttisesti ne määräävät tekijät.Pavlovits kirjoitti:Ei hitto ! Taasko alkaa se jauhaminen, että jonkun merkkinen öljy, tulpat, akku tai joku muu asia rikkoo autosi, kun kerrankin siskon mehellä oli jne. jne. jne. .....
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Eilen illalla sain Samaran vasta kasattua kun oli viikonloppuna menoa. Puristukset on ainakin nyt kunnossa, kaikissa n. 13 - luulisi pudottavan niitä korkeita hc-arvoja. Aivan pientä heittoa on kyllä vieläkin kuumana tyhjäkäynnissä ja joku ihme pieni "resonanssiääni" kuuluu kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille, epäilen vähän sitä hihnan kiristysrullaa, jota ei tullut uusittua. Täytyy vähän ajella ja katsastella tilannetta, ennen kuin käy tarjoamaan uudestaan leimalle.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ajoinpa tänään ensimmäistä kertaa pitemmän siivun tuollaisella -96 ruiskusamaralla ja tuli selväksi että itselleni en moista kippoa osta ikinä. 
Sinne ei iso ihminen, ainakaan minun kaltaiseni sekä pitkä että paksu, kerta kaikkiaan mukavasti sovi.
Penkin säätö on lapsellinen länkkä, taakse siirrettäessä se pudottaa penkin lattiaan joten se ei tue pitkiä kinttuja. Ratti on aivan liian matalalla, autoon kulkeminen on hankalaa ja ajaessa se ottaa polviin jonka lisäksi jalka ottaa kiinni keskikonsoliin ja vaihdekeppiin eikä kojetaulun alle tahdo 50 numeron kenkä sopia. Korollassakin istuu mieluummin kuin samarassa.
Autolla oli ajettu vain 83tkm mutta se silti piti kammottavaa meteliä. Venttiilikoneisto rapisi äänekkäästi ja vaihteisto ulisi häiritsevästi. Nuo äänet peittyivät ajaessa sentään muoviseen räminään, aivan kuin auto olisi ollut täynnään ämpäreitä tms muovirojua.
Oli siinä jotain positiivistakin, alusta on sentään mainio.
huonollakin tiellä tuli posoteltua liki satasta, heitot ja kurvat ei tunnu oikein missään, auto pysyy hyvin ajouralla. Terävämmät kuopat täräyttää hieman ja sitä räminää riittää.
Moottorikin on kiitettävän sitkeä, vaihteita ei tarvitse kaiken aikaa hämmentää, mikä onkin vaihteensiirron huomioonottaen pelkästään positiivinen juttu.

Sinne ei iso ihminen, ainakaan minun kaltaiseni sekä pitkä että paksu, kerta kaikkiaan mukavasti sovi.
Penkin säätö on lapsellinen länkkä, taakse siirrettäessä se pudottaa penkin lattiaan joten se ei tue pitkiä kinttuja. Ratti on aivan liian matalalla, autoon kulkeminen on hankalaa ja ajaessa se ottaa polviin jonka lisäksi jalka ottaa kiinni keskikonsoliin ja vaihdekeppiin eikä kojetaulun alle tahdo 50 numeron kenkä sopia. Korollassakin istuu mieluummin kuin samarassa.
Autolla oli ajettu vain 83tkm mutta se silti piti kammottavaa meteliä. Venttiilikoneisto rapisi äänekkäästi ja vaihteisto ulisi häiritsevästi. Nuo äänet peittyivät ajaessa sentään muoviseen räminään, aivan kuin auto olisi ollut täynnään ämpäreitä tms muovirojua.

Oli siinä jotain positiivistakin, alusta on sentään mainio.

Moottorikin on kiitettävän sitkeä, vaihteita ei tarvitse kaiken aikaa hämmentää, mikä onkin vaihteensiirron huomioonottaen pelkästään positiivinen juttu.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Aika pitkälti samoja mietteitä kuin Jusulla, joskin en ole vielä Samaraa koskaan ajanut, kuskinpaikkaa kyllä kolunnut pariin otteeseen. En minäkään sinne tahdo sopia (185 cm/100 kg). Varsinkin tuo ratti on tosi pöljästi sijoitettu eikä tosiaan oikea jalka tahdo sopia oikein minnekkään.
Ja kun japseista oli puhe, niin vastaavia ongelmia ei ollut kaverin Toyota Carina II:ssa. Sisusta ei rämissyt, kyyti oli mukavan hiljaista ja pehmeää sekä kulkupuoli hyvää luokkaa, jää kaikki saranat kuin seisomaan. Bensankulutus matkassa samaa luokkaa kuin ruiskusamaralla, jopa alle sen. Sellaisen mä ostaisin, jos järkiautoa olisin vailla
Ei herneitä, tarkoitus ei ole haukkua samaraa, kunhan vain toin mielipiteeni julki
Ja kun japseista oli puhe, niin vastaavia ongelmia ei ollut kaverin Toyota Carina II:ssa. Sisusta ei rämissyt, kyyti oli mukavan hiljaista ja pehmeää sekä kulkupuoli hyvää luokkaa, jää kaikki saranat kuin seisomaan. Bensankulutus matkassa samaa luokkaa kuin ruiskusamaralla, jopa alle sen. Sellaisen mä ostaisin, jos järkiautoa olisin vailla

Ei herneitä, tarkoitus ei ole haukkua samaraa, kunhan vain toin mielipiteeni julki

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
jusun kokemukset on ihan asiaa, mutta tosiaan makuasioita, itteä ei noista ominaisuuksista kauhistuta mikään, ehkä Samara sopiikin paremmin tälläiselle pätkälle.
sen verran uutta kokemusta, että tutkin tota uusinta ostosta, siinä kun on kumma sähkövika mikä sammuttaa auton aina satunnaisesti, sytytysvirta katoaa hetkellisesti. Laturi jätettiin pois välistä, ei vaikutusta, sytkäpuolella on uutta ja testattua osaa, tulpan johdot räpsii välillä vähän lävitse, ei varmaan enää muuta ole kuin sulakerasia mikä voi pätkiä.
sen verran uutta kokemusta, että tutkin tota uusinta ostosta, siinä kun on kumma sähkövika mikä sammuttaa auton aina satunnaisesti, sytytysvirta katoaa hetkellisesti. Laturi jätettiin pois välistä, ei vaikutusta, sytkäpuolella on uutta ja testattua osaa, tulpan johdot räpsii välillä vähän lävitse, ei varmaan enää muuta ole kuin sulakerasia mikä voi pätkiä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mites Jussi, testasitko toisella virtalukolla?
Takapotkumiesten katkeruus Samaraa kohtaan voidaan jättää omaan arvoonsa. Valmiiksi etuvetovastaisella asenteella ei kannata sitä edes lähteä testailemaan
Tulee lähinnä mieleen nämä autolehtien Lada testaukset. 
Takapotkumiesten katkeruus Samaraa kohtaan voidaan jättää omaan arvoonsa. Valmiiksi etuvetovastaisella asenteella ei kannata sitä edes lähteä testailemaan


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No katkeruus ja katkeruus, mielestäni ei ole katkeruutta jos ei edes fyysisesti sovi Samaraansamarai kirjoitti: Takapotkumiesten katkeruus Samaraa kohtaan voidaan jättää omaan arvoonsa. Valmiiksi etuvetovastaisella asenteella ei kannata sitä edes lähteä testailemaanTulee lähinnä mieleen nämä autolehtien Lada testaukset.

Etuvetoa vastaan mulla ei ole mitään, eikä myöskään taka- tai nelivetoa vastaan. Yksi auto ja vetotapa sopii toiselle, toinen toiselle jne.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
samarai kirjoitti:Takapotkumiesten katkeruus Samaraa kohtaan voidaan jättää omaan arvoonsa. Valmiiksi etuvetovastaisella asenteella ei kannata sitä edes lähteä testailemaanTulee lähinnä mieleen nämä autolehtien Lada testaukset.


Ei lisättävää.Jokari kirjoitti:No katkeruus ja katkeruus, mielestäni ei ole katkeruutta jos ei edes fyysisesti sovi Samaraan

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No sellainen "wanha heittohan" toi oli, ei sitä nyt liian vakavasti pitänyt ottaa.
- noita Jusun esittämiä "vikoja" siinä ajamassaan yksilössä en viitsinyt edes kommentoida, pikkasen kun jäi itselle hakemalla haetun makua
Ja täytyy kai jonkun täällä kerhossa Samarankin puolta pitää, tuntuu että sitä selkään puukotetaan mielensä mukaan silloin tällöin mistäkin, viime aikoina tosin enää harvasti - valoa Samaran kardaanitunnelin päässä tuntuu jo paistavan.
Hieno juttu vaan, jos ei Jusulla tai Jokarilla muuta Samaraa vastaan ole, kun etteivät suurikokoisina sovi siihen sisään - sittenhän mä ole käsittänyt em. tilanteen täysin väärin.
Ei ole toi tullut toi sopivuus vielä itselle vastaan, 180/90 ja hallintalaitteetkin istunut aika hyvin raajoihin. Toyotahan se varmaan olisi seuraavaksi hommattava, että saisi "järkiauton" Samaran tilalle.
Toyotalla vaan kun ei ole itselle mitään "tarinaa", Samaralla se on pitkä ja itselle kun se on kaikkein tärkein auton valinnassa. Hakekaa te vaan edelleen sitä järkiautoanne - minä olen sen jo kauan sitten löytänyt. 


Hieno juttu vaan, jos ei Jusulla tai Jokarilla muuta Samaraa vastaan ole, kun etteivät suurikokoisina sovi siihen sisään - sittenhän mä ole käsittänyt em. tilanteen täysin väärin.



Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jossain 80-luvun Konelan uutisissa oli kerrottu, että joku yli 190 senttinen koripalloilija oli ostanut autokseen uuden Samaran, mitenkähän mahtoi mahtua autoon.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Vaikka kuinka pitäisi omaa autoaan kehua, niin kyllä noihin Jusun esittämiin miinuksiin on pakko yhtyä. Ainoat plussaominaisuudet ovat varmatoimisuus ja halpa hankintahinta ja ylläpito.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mulla on mitat 192/85, eikä mitään ongelmaa mahtua Samaraan. Sitä paitsi mä pidän hyvänä puolena, että Samaran penkki putoaa alas, kun sitä siirtää taakse. Silloin mäkin näen autosta ulosLada-Jussi kirjoitti:Jossain 80-luvun Konelan uutisissa oli kerrottu, että joku yli 190 senttinen koripalloilija oli ostanut autokseen uuden Samaran, mitenkähän mahtoi mahtua autoon.


Kyllä kai sinne samaraan tuollaiset lyhtypylvään taakse kätkeytyvät kuivankesän oravat mahtuu. 
Minä olen kuitenkin 193cm pitkä ja vyötärönympäryskin on liki puolitoista metriä.
Sitä penkin säätömekanismia pidän silti typeränä. Mitä järkeä siinä nyt on, että istuimen etureuna putoaa taakse siirrettäessä lattialle, kun isolla ihmisellä juurikin pitkät kintut tarvitsisivat tukea? Moiseen linkkuun olen törmännyt aiemmin jossain ristuksen vanhassa kadetissa.

Minä olen kuitenkin 193cm pitkä ja vyötärönympäryskin on liki puolitoista metriä.
Sitä penkin säätömekanismia pidän silti typeränä. Mitä järkeä siinä nyt on, että istuimen etureuna putoaa taakse siirrettäessä lattialle, kun isolla ihmisellä juurikin pitkät kintut tarvitsisivat tukea? Moiseen linkkuun olen törmännyt aiemmin jossain ristuksen vanhassa kadetissa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Meillä töissä on Jusun kokoinen tyyppi ja autokseen hän on valinnut Volvo 240:n.Kyllä minä tykkäsin ajaa Samaralla vaikka ratin matala asento oudoksutti.Samoin venäläisten penkkien olematon reisituki.Mieluummin ajan tuhat kilometriä Samaralla kuin tuolla takavetoisella "kommunistien kidutuspenkillä" jossa tavalliselta 173 cm tallaajalla on jo polvilumiot suussa kun kädet hädintuskin yltää rattiin ja vaihdekepin kolmoseen
.PS. eipä nuo voimansiirron jurinatkaat mitään herkkua pitkällä matkalla ole 



Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mun strategiset mitat on 163 cm/56 kg enkä silti meinaa sopia Samaraan. Jussin sedan-samaralla ajoin Seinäjoeltä Hämeenkyröön ja siinä kun tuntui kytkin olevan tiensä päässä, reisi töksähti rattiin ennen kuin kytkin otti kiinni. Lisäksi jaloilla oli hieman huonosti tilaa. Jos olisin vetänyt penkkiä vielä taemmaksi, en olisi ylettynyt vaihdekeppiin. Mutta eniten häiritsi tuo, että ratti on sylissä. Mitkään toppahousut jalassa ei sinne väliin enää mahtuisi
Mutta ei mulla muuten ole pahaa sanottavaa Samarasta.

Mutta ei mulla muuten ole pahaa sanottavaa Samarasta.
Reippaina käymme rekkain alle 
