Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Ajonestolaite rupesi temppuilemaan eilen.Anturi ei tunnistanut "pampulaa".Oven availulla ei ollut vaikutusta ja ledi vilkkui hitaasti.Avain virtalukkoon ja virrat päälle,avain taas pois ja ledi vilkkui taas nopeasti ja ajonesto tunnisti pampulan.Myös valvontapaneelin oven varoitusvalot loistavat poissaollollaan.
Tänään kokeilin oven kytkintä,eli sitä joka sytyttää kattovalon ja kaskummaa ajoneston valo alkoi vilkkua normaalisti,myös kattovalo alkoi toimia.Valvontapaneeliin ei edelleenkään syttyneet ovien varoitusvalot.
Ennakkoluulot 110:n sähkölaitteisiin alkavat saada katetta,muutoin ajaminen on ollut suorastaan mielyttävää.
Täytyy viikonloppuna putsailla liittimet ja asentaa Bosch:n lisäpitkät eteen,niin näkee ajella tuolla pimeässä.
Löytyyköhän Lada-shopista BK-10-ajotietokoineita ns.hyllystä,jos semmoisen ostaisi tammikuun tapaamisessa?
Tänään kokeilin oven kytkintä,eli sitä joka sytyttää kattovalon ja kaskummaa ajoneston valo alkoi vilkkua normaalisti,myös kattovalo alkoi toimia.Valvontapaneeliin ei edelleenkään syttyneet ovien varoitusvalot.
Ennakkoluulot 110:n sähkölaitteisiin alkavat saada katetta,muutoin ajaminen on ollut suorastaan mielyttävää.
Täytyy viikonloppuna putsailla liittimet ja asentaa Bosch:n lisäpitkät eteen,niin näkee ajella tuolla pimeässä.
Löytyyköhän Lada-shopista BK-10-ajotietokoineita ns.hyllystä,jos semmoisen ostaisi tammikuun tapaamisessa?
toissa päivänä lopetti pyyhkijät toimminan kun moottorin akselipultti irtos... toinen jo minkä korjaa...
samalla poistin raitisilmasuod. kun oli ihan litimärkä ja tukossa....
ei kellään olis ehjää tuulilasin alamuovia kun oma helkeillu jäätyneen veden takia.....
samalla poistin raitisilmasuod. kun oli ihan litimärkä ja tukossa....
ei kellään olis ehjää tuulilasin alamuovia kun oma helkeillu jäätyneen veden takia.....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Ovien liittimet ja katkaisimet tuli putsattuaja ja kaikki toimii taas,ainakin toistaiseksi..
Katkaisijat olivat ihan siistin näköiset,mutta hienolla hiekkapaperilla hangatessa huomasi niissä olevan harmaan hapettumakerroksen.
Seuraavaksi olisi listalla lisävalojen ja eturoiskeläppien asennus.
Unkarilaisen TV-kanavan Lada 112 esitelystä käy hyvin ilmi nämä muutamat pikku erikoisuudet,joihin uuden Ladan omistaja törmää.Kielestä ei ymmärrä mitään,mutta asia tulee selville silti
http://totalcar.hu/tv/050423/

Seuraavaksi olisi listalla lisävalojen ja eturoiskeläppien asennus.
Unkarilaisen TV-kanavan Lada 112 esitelystä käy hyvin ilmi nämä muutamat pikku erikoisuudet,joihin uuden Ladan omistaja törmää.Kielestä ei ymmärrä mitään,mutta asia tulee selville silti
http://totalcar.hu/tv/050423/
Ei ne 110:n sähkölaitteet nyt ole aivan niin huonot. Muutama anturi ja moottori vain ja niidenkin laatu on parantunut tai ainakin saa parempilaatuisia.
1. Kaasuläpän asennontunnistin lienee huonoin ja siihen saa GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat) tai uuden kontaktittoman venäläisen, jotka ovat 'ikuisia'.
2. Tyhjäkäyntimoottorin paikalle saa myös GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat).
3. Keskuslukituksen moottorit ovat heikkoja - eivät jaksa avata lukkoa. Parempia löytyy elektroniikkaliikkeistä. Esim. Olusta SP-elektroniikka - noin 10 Euroa kpl. Ne on helppo vaihtaa.
4. Lasinnostimien moottorit voivat 'ruostua' kiinni, jos niihin pääsee kosteus (huonot tiivisteet) ja niitä ei käytetä. Lasinnostimien moottoreiden vaihto vaatii 'gynegologin kädet'. Ainakin Venäjältä niitä saa kohtuu hinnalla (10 Euroa kappale ja 70 Eurolla saa eteen todella hyvät ja mekaanisestikin uudet ja paremmat systeemit).
5. Lämmitylaitteen moottori, jos on aina päällä, kestää 100 000 km. Uusi ei paljoa maksa ja on helppo vaihtaa kun purkaa autoa tarpeeksi.
Mikäli ne varoitusvalot eivät pala saattaa liitin olla irti. Boksi lähtee irti melko helposti ainakin sieltä radion aukosta avittamalla.
Mikäli eturoiskeläppiä ei ole ollut kannattaa kynnyskotelojen ja viereinen alustan massaus tarkistaa huolella - massa saattaa lähteä pohjamaaleineen pois!
Venäläiset laturit on toimineet minulla aina hyvin (20 vuoden kokemus). 110:ssä on kuitenkin mennyt kaksi herätevirtadiodia - latauksen merkkivalo alkaa hehkua. Vaihdoin koko diodisillan (150 ruplaa alle 3 Euroa) ja ongelmia ei ole ollut.
Bensapumppuhan on sähköinen ja ennemmin tai myöhemmin se menee rikki ja kulku loppuu. Kestoiästä en tiedä mutta Samaralla tuli 200 000 km ajettua ja vielä toimi. Polttoaineensuodatin kannattaa vaihtaa kerran vuodessa.
Ajonestolaite on yksi mahdollinen ongelma - se kun särkyy niin kulku loppuu! Se on kuitenkin mahdollista 'ohittaa' ohjelmoimalla se kaasupolkinen avulla. Muuta en tiedä siitä sen enempää ja sekin toimii vain kerran!
Tietenkin itse moottorin ohjaustietokone voi vioittua. Moisesta tapauksesta en kuitenkaan ole kuullut. Ajonestolaitteita on kuitenkin mennyt mutta menee niitä muistakin merkeistä.
1. Kaasuläpän asennontunnistin lienee huonoin ja siihen saa GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat) tai uuden kontaktittoman venäläisen, jotka ovat 'ikuisia'.
2. Tyhjäkäyntimoottorin paikalle saa myös GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat).
3. Keskuslukituksen moottorit ovat heikkoja - eivät jaksa avata lukkoa. Parempia löytyy elektroniikkaliikkeistä. Esim. Olusta SP-elektroniikka - noin 10 Euroa kpl. Ne on helppo vaihtaa.
4. Lasinnostimien moottorit voivat 'ruostua' kiinni, jos niihin pääsee kosteus (huonot tiivisteet) ja niitä ei käytetä. Lasinnostimien moottoreiden vaihto vaatii 'gynegologin kädet'. Ainakin Venäjältä niitä saa kohtuu hinnalla (10 Euroa kappale ja 70 Eurolla saa eteen todella hyvät ja mekaanisestikin uudet ja paremmat systeemit).
5. Lämmitylaitteen moottori, jos on aina päällä, kestää 100 000 km. Uusi ei paljoa maksa ja on helppo vaihtaa kun purkaa autoa tarpeeksi.
Mikäli ne varoitusvalot eivät pala saattaa liitin olla irti. Boksi lähtee irti melko helposti ainakin sieltä radion aukosta avittamalla.
Mikäli eturoiskeläppiä ei ole ollut kannattaa kynnyskotelojen ja viereinen alustan massaus tarkistaa huolella - massa saattaa lähteä pohjamaaleineen pois!
Venäläiset laturit on toimineet minulla aina hyvin (20 vuoden kokemus). 110:ssä on kuitenkin mennyt kaksi herätevirtadiodia - latauksen merkkivalo alkaa hehkua. Vaihdoin koko diodisillan (150 ruplaa alle 3 Euroa) ja ongelmia ei ole ollut.
Bensapumppuhan on sähköinen ja ennemmin tai myöhemmin se menee rikki ja kulku loppuu. Kestoiästä en tiedä mutta Samaralla tuli 200 000 km ajettua ja vielä toimi. Polttoaineensuodatin kannattaa vaihtaa kerran vuodessa.
Ajonestolaite on yksi mahdollinen ongelma - se kun särkyy niin kulku loppuu! Se on kuitenkin mahdollista 'ohittaa' ohjelmoimalla se kaasupolkinen avulla. Muuta en tiedä siitä sen enempää ja sekin toimii vain kerran!
Tietenkin itse moottorin ohjaustietokone voi vioittua. Moisesta tapauksesta en kuitenkaan ole kuullut. Ajonestolaitteita on kuitenkin mennyt mutta menee niitä muistakin merkeistä.
Juu ja yks sähköosa joka antaaperiks on tuplapuola... olen yhden vaihtanutmam kirjoitti:Ei ne 110:n sähkölaitteet nyt ole aivan niin huonot. Muutama anturi ja moottori vain ja niidenkin laatu on parantunut tai ainakin saa parempilaatuisia.
1. Kaasuläpän asennontunnistin lienee huonoin ja siihen saa GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat) tai uuden kontaktittoman venäläisen, jotka ovat 'ikuisia'.
2. Tyhjäkäyntimoottorin paikalle saa myös GM:n osan (Opel tai ensimäiset ruisku-Samarat).
3. Keskuslukituksen moottorit ovat heikkoja - eivät jaksa avata lukkoa. Parempia löytyy elektroniikkaliikkeistä. Esim. Olusta SP-elektroniikka - noin 10 Euroa kpl. Ne on helppo vaihtaa.
4. Lasinnostimien moottorit voivat 'ruostua' kiinni, jos niihin pääsee kosteus (huonot tiivisteet) ja niitä ei käytetä. Lasinnostimien moottoreiden vaihto vaatii 'gynegologin kädet'. Ainakin Venäjältä niitä saa kohtuu hinnalla (10 Euroa kappale ja 70 Eurolla saa eteen todella hyvät ja mekaanisestikin uudet ja paremmat systeemit).
5. Lämmitylaitteen moottori, jos on aina päällä, kestää 100 000 km. Uusi ei paljoa maksa ja on helppo vaihtaa kun purkaa autoa tarpeeksi.
Mikäli ne varoitusvalot eivät pala saattaa liitin olla irti. Boksi lähtee irti melko helposti ainakin sieltä radion aukosta avittamalla.
Mikäli eturoiskeläppiä ei ole ollut kannattaa kynnyskotelojen ja viereinen alustan massaus tarkistaa huolella - massa saattaa lähteä pohjamaaleineen pois!
Venäläiset laturit on toimineet minulla aina hyvin (20 vuoden kokemus). 110:ssä on kuitenkin mennyt kaksi herätevirtadiodia - latauksen merkkivalo alkaa hehkua. Vaihdoin koko diodisillan (150 ruplaa alle 3 Euroa) ja ongelmia ei ole ollut.
Bensapumppuhan on sähköinen ja ennemmin tai myöhemmin se menee rikki ja kulku loppuu. Kestoiästä en tiedä mutta Samaralla tuli 200 000 km ajettua ja vielä toimi. Polttoaineensuodatin kannattaa vaihtaa kerran vuodessa.
Ajonestolaite on yksi mahdollinen ongelma - se kun särkyy niin kulku loppuu! Se on kuitenkin mahdollista 'ohittaa' ohjelmoimalla se kaasupolkinen avulla. Muuta en tiedä siitä sen enempää ja sekin toimii vain kerran!
Tietenkin itse moottorin ohjaustietokone voi vioittua. Moisesta tapauksesta en kuitenkaan ole kuullut. Ajonestolaitteita on kuitenkin mennyt mutta menee niitä muistakin merkeistä.
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Jos jostain saa GM:n puolan (mitä oli 96-Samaroissa) niin sekin kestää.
Tässä venäläinen arvostelu erilaisista sytytysmoduleista:
1. GM (forever!)
2. Москва (выпуск после сентября 2003)
3. СОАТЭ
4. Москва (выпуск до сентября 2003)
5. РД - Йошкар-Ола
6. Новосибирск
Eli käytössä on useamman tehtaan tuotteita - riippuu tuurista mikä sattuu kohdalle!
Tässä venäläinen arvostelu erilaisista sytytysmoduleista:
1. GM (forever!)
2. Москва (выпуск после сентября 2003)
3. СОАТЭ
4. Москва (выпуск до сентября 2003)
5. РД - Йошкар-Ола
6. Новосибирск
Eli käytössä on useamman tehtaan tuotteita - riippuu tuurista mikä sattuu kohdalle!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
velipojan 110 16v:ssä on kuulemma tyyppivika, öljyä valuu tulpan syvennyksiin, en ole tästä tyyppiviasta ennen kuullut? mistä toi öljy mahtaa tulla? onko muilla ollut samanlaista? auto on jotain 90 tkm ajettu.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo olisko sieltä tonnekin tullut, tossa 16veessä kun on vähän erillainen toi tulppien sijainti ja rakenne muutenkin, tarvii kattoo kirjasta miten ne nokat oli sinne sijoitettu, oliko molemmille oma venttiilikoppa.pressa kirjoitti:en 16v kannesta tiedä
mutta yleensä jos tulpan syvennyksiin tulee öljyä on se venttiilikopan välistä peräisin

Nyt on taas itsellä 110, 16V farmari vuosimallia 2000 ja ajettu 106 tkm. Ihan hyvin auto toimi, kun tuotiin tänään ajamalla Kiikoisista tänne Ylä-Savoon. Joitakin pieniä vikoja olen jo huomannut, mutta niistä myöhemmin lisää.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Parkkipaikan asfaltilla havaitsin aamulla hieman jäähdytysnestettä.Neste näytti tulleen termostaatin juuresta päävesiletkusta,jonka klemmari oli hieman löysällä.Kuten aikaisemmissa keskusteluissa on ilmennyt niin löysiä klemmareita ja huonoja letkuja on satakympeissä aiemminkin tavattu.
Juteltuani hovikorjaajani kanssa seuraavasta määräikaishuollosta Lada satakympissäni niin hän sanoi kuulleensa asentajalta joka korjaa ammatikseen Deltan myymiä autoja,että satakympin sähköviat ovat monenlaisia,eikä viat aina haarukoidu keskuslukitus,ikkunannostin,kaasuläpän asentotunnistin sektorille.Yhden asian hän kertoi aina joskus kannattavan tarkistaa.Paisuntasäiliön tiiviste voi alkaa falskata ja päästää paineen pihalle.
Juteltuani hovikorjaajani kanssa seuraavasta määräikaishuollosta Lada satakympissäni niin hän sanoi kuulleensa asentajalta joka korjaa ammatikseen Deltan myymiä autoja,että satakympin sähköviat ovat monenlaisia,eikä viat aina haarukoidu keskuslukitus,ikkunannostin,kaasuläpän asentotunnistin sektorille.Yhden asian hän kertoi aina joskus kannattavan tarkistaa.Paisuntasäiliön tiiviste voi alkaa falskata ja päästää paineen pihalle.
Eilen jouluruuhkassa yksi VW-Golf oli ajaa perääni kun pysähdyin liikennevaloihin kuudenkympin alueella.Kun auto painaa 1035kg ja alla on hyvät nastarenkaat niin ilman ABS:ää saadaan Lada satakympillä yllättävän hyviä hidastuvuuksia kun osaa jarruttaa.Nykyautojen massat,mitkä ovat yli 1300kg:n vaativat liukkalla omat jarrutusmatkansa,eikä niitä mitkään lukkiutumattomat jarrut voi poistaa.
Jahas, nyt on joitakin päiviä takana kokemuksia tuosta uusimmasta hankinnasta. Ajoa on kerinnyt kertyä sellainen 1500 km viiden päivän aikana, joten ihan hyvään tahtiin on 110 ollut tien päällä. Tosin mittariin on tainnut kertyä tuosta määrästä noin 150 km. Tästä pääseekin sopivan aasinsillan kautta autossa havaitsemiini vikoihin:
- nopeus-/matkamittari ei toimi (antaa vikakoodin 0501, eli vaatii anturin käyttämisen irti ja puhdistamisen tod.näk.)
- kuljettajan puolen takaoven ja vänkärin puolen etuoven sähköikkunat eivät toimi
- vänkärin puolen etuoven keskuslukituksen moottori ei toimi
- sisävalokytkimet vaatisivat irroittamisen ja puhdistamisen toimiakseen
- aamuisin on käynnistymisessä hieman ongelmia (starttuuttaa pitkään ja lähtee huonosti käyntiin kylmänä)
- ajamisen aikana lämpimänäkin havaittavissa lievää nykimistä ja kaasuunvastaavuus ajoittain huonoa
- takaluukun reunassa ruostetta
- ohjaus vetelee urilla reilusti, pitäisi säädättää kulmat
- kuskin puolen peili on rikki (lasi)
Muuten auto on oikein hyvässä kunnossa, on siisti muutamia kolhuja lukuunottamatta ja sisältä kuin uusi. On todella tanakka ajaa tiellä, on varmastikin vaihdettu uudet iskarit joskus. Lämpiää Samaraan nähden hitaasti, mutta varmasti... Kerrotaan taas lisää kokemuksia, kun niitä on saatu ratkottua ja korjailtua. Tästä on hyvä jatkaa!
- nopeus-/matkamittari ei toimi (antaa vikakoodin 0501, eli vaatii anturin käyttämisen irti ja puhdistamisen tod.näk.)
- kuljettajan puolen takaoven ja vänkärin puolen etuoven sähköikkunat eivät toimi
- vänkärin puolen etuoven keskuslukituksen moottori ei toimi
- sisävalokytkimet vaatisivat irroittamisen ja puhdistamisen toimiakseen
- aamuisin on käynnistymisessä hieman ongelmia (starttuuttaa pitkään ja lähtee huonosti käyntiin kylmänä)
- ajamisen aikana lämpimänäkin havaittavissa lievää nykimistä ja kaasuunvastaavuus ajoittain huonoa
- takaluukun reunassa ruostetta
- ohjaus vetelee urilla reilusti, pitäisi säädättää kulmat
- kuskin puolen peili on rikki (lasi)
Muuten auto on oikein hyvässä kunnossa, on siisti muutamia kolhuja lukuunottamatta ja sisältä kuin uusi. On todella tanakka ajaa tiellä, on varmastikin vaihdettu uudet iskarit joskus. Lämpiää Samaraan nähden hitaasti, mutta varmasti... Kerrotaan taas lisää kokemuksia, kun niitä on saatu ratkottua ja korjailtua. Tästä on hyvä jatkaa!
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V