Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Käytin satakympin 60 tonnin huollossa, joka maksoi Deltassa aika hitsin paljon. Jälleen kerran siitä huollosta ei seurannut mitään hyvää. Tämän "huollon" jälkeen auton tyhjäkäynti muuttui varsin epätasaikseksi, joka ennen oli niin tasainen ettei juuri huomannut. Nyt välillä koko auto tärisee ja nykii. Lisäksi koko ajan pukkaa vikakoodia 0327. On se nyt hitsi ettei 700:lla eurolla saa muuta kuin vikakoodia.
Olisiko nakutuksen tunnistimen liitin löysällä tai irti? Ei muuta kuin takuuseen!
Miksi teettää moinen huolto kokonaisuudessaan Deltalla tai yleensä missään? Teetä Deltalla vain hihnan vaihto ja ventiilien tarkistus. Venttiilien säätö vaatii niitä säätöpaloja, joita ei muualta saane.
Öljynvaihto onnistuu huoltoasemilla tai jossain 'pajassa'.
Tulppien, polttoainesuodattimen ja ilmanpuhdistimen vaihto kait ei ole mikään ongelma.
Saranoiden voitelu ja muut tarkistukset pystyy jokainen tekemään itse. Siinä kaikki tarvittavat huoltotoimenpiteet.
mam kirjoitti:
Miksi teettää moinen huolto kokonaisuudessaan Deltalla tai yleensä missään?
voiko merkkihuollon leiman huoltokirjassa laskea niin hyödylliseksi että kannattaa? yleensä ainakin vähän käytetyn kaupassa hehkutetaan täydellistä huoltokirjaa. Taitaa olla aika turhaa hehkutusta kun tietää mitä huoltojen taso lopulta on. eli onko auton jälleenmyynti/vaihto arvo parempi jos on huoltokirja täynnä leimoja?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
mam kirjoitti:
Miksi teettää moinen huolto kokonaisuudessaan Deltalla tai yleensä missään?
voiko merkkihuollon leiman huoltokirjassa laskea niin hyödylliseksi että kannattaa? yleensä ainakin vähän käytetyn kaupassa hehkutetaan täydellistä huoltokirjaa. Taitaa olla aika turhaa hehkutusta kun tietää mitä huoltojen taso lopulta on. eli onko auton jälleenmyynti/vaihto arvo parempi jos on huoltokirja täynnä leimoja?
erittäin järkevät kommentit mamilta ja L-J:ltä. Autosta saatava "korkeampi hinta" tuskin vastaa koskaan noita tappohintoja joita maksetaan huoltokirjan leimoista. Tämähän on pahempaa hifistelyä kuin valonsäätäjän toiminta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuli vaihdettua jarrunesteet valuttamismenetelmällä.Ensin vasen taka 8mm,sitten oikea taka 8mm,sitten oikea etu.Kuljettajan puoleista jarrusatulan ilmausruuvia en saanut auki.Millikoko on jossakin 7 ja 8 millin välillä.Jos koko on tuumakokoa niin se voisi olla:
Tietääkseni satakympissä on Girlingin jarrut.Liekö alkuperämaa niillä Saksa vai Englanti?Jarrunestettä meni melkein puoli litraa,joten lähes kaikki nesteet tuli vaihdettua.Valuvan nesteen kirkkautta vertasin pullossa olevaan kahvilusikalla.Oikeastaan jarrunesteet olivat aika mustuneet.Alkuperäiset nesteet olivat muistaakseni aika tummat ellei vihertävät.Oikea alumiinivanne oli ruostunut kiinni pyörän napaan eikä lähtenyt irti vasta kuin potkimalla.Vastaisuuden varalle voisi pyörännavan voidella ennen alumiinivanteen asennusta.Jarrulevyt olivat kuluneet tasaisesti.Eikä mitään täristystä ole koskaan ollut.Oikeaa jarrulevyä oli tasapainoitetu jyrsimällä jarrulevyn ulkokehälle syvennys.Jos tätä ei olisi jo tehtaalla tehty vatkaisi ohjaus renkaiden ahkerasta tasapainottamisesta huolimatta.
Olen yrittänyt muistaa aina välillä käännellä valonkorkeuden säätimestä,ettei säätösylintereissä olevat männät jämähdä paikoilleen.Tännän testasin valonkorkeuden säädintä liikennevaloissa valojen osuessa edellä olevan auton peräpäähän.Säädintä kääntäessä havaitsin että oikea valo ei oikein säätynyt,kunnes se suorastaan hypähti säädettyyn asentoonsa.Lieköhän ollut mäntä jo jumittumassa? Pitää muistaa käännellä vaan.
Mä ole myös käännellyt omaa korkeudensäädintä, kun luin täältä jostain että niillä on taipumus jumiutua. Minulla on vielä toistaiseksi toiminut hyvin.
Jatketaan kääntelyä.
T: Osku
Tuli taas avattua noita verhoiluja, on kyllä helppo homma tässä 110:sä
3 ruuvia alhaalta ja 2 kahvasta.
Eikä ole nuo valkoset klipsutkaan vielä hajonnut vaikka tais olla jo
kolmas kerta kun olen avannut ovipahvin, tulipahan samalla
laitettua kotelo suojaa oven sisälle.
Satakymppi ollut nyt keväästä asti. Kaikenkaikkiaan pätevä peli hintaansa nähden, mitä nyt pikkuvikoja on tullut kesän aikana. Autoa käytetään noin kerran viikossa eikä sen puunaamiseen ja näpertämiseen ole sen enempää aikaa, paikkaa, työkaluja kuin osaamistakaan joten pitkälti on menty periaatteella "kunhan kulkee ja on katsastuskunnossa, ei pikkuvioista hermostuta".
Keskuslukko on ostosta asti vain sulkenut, ei avannut. Purin oven jossain vaiheessa mutten saanut tolkkua hommaan. Uusiksi kun ehtii.
Kuskinpuolelta takaa kuuluu narskahdus töyssyissä, jotain jousessa kai. Jousi ei ole poikki, sen verran olen katsonut.
Pissapojan kuskinpuoleisin suutin on tukossa mutta suuttimet ovat jossain ihme jemmassa ritilän takana tai alla joten ei pääse sorkkimaan. Kuuluu sarjaan "ei haittaa niin paljoa että jaksaisi vaivautua".
Käsijarrun nappi meni jossain vaiheessa syvälle kahvan sisään ja sormi täytyy tunkea kahvan sisään että jarrun saa vapautettua.
Takakontin valo ei enää toimi, toimi ostettaessa. Ehkä hapettunut, ehkä ei.
Takaroiskeläppä repesi irti kun peruutin kantoon metsätiellä. Hommasin tilalle uuden ja samalla asensin etuläpät. Onhan sitä ruosteenalkua jo nelivuotiaassa laitteessa kuten täällä on mainittukin.
Takavlojen kanssa on ollut häikkää, ensin kuskinpuolen parkki oli vähän väliä pimeänä, sitten apukuskinpuolen takavilkku sekoili, vilkkui vuorotellen parkin kanssa himmeästi. Putsasin lamppujen kannat, olivatkin vähän hapettuneet. Auttoi.
Peruutusvalot ovat kumpikin pimeänä. Sulake on ehjä, polttimot putsattu ja tarkistettu mutta ei. Täytynee seuraavaksi purkaa luukun suojapahvi ja seurailla mihin ne johdot menevät ja missä virta lakkaa kulkemasta. Takasumuvalot, jotka siis ovat samassa pohjassa peruutusvalojen kanssa, toimivat.
Kuskinpuolen takajarru/parkki/vilkkuvalojen "pohjan" sain eilen rikki. Keskimmäisen lampun takaa napsahti muovinen jousentapainen. Täytyy selvittää mitä uusi ja yhtä muovinen rimpula maksaa vai kannattaako tehdä ns. köyhä patentti ja juottaa siihen kantaan johto kiinni.
Nyt alkaa auto olla siinä kunnossa että veemäinen setä voi antaa sakot valopuutteista. Olin ajatellut korjauttaa kaikki 60tkm rempan yhteydessä joskus ensi keväällä mutta täytyy kai tehdä jotain jo aiemmin.
Jotain hyvääkin: lisävarusteena oleva bensalämmitin ajastimella on mukava juttu kun auto on kadunvarsipysäköinnissä ilman sähkötolppaa.