Kolareita ja muita vaaratilanteita
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Eräs kaveri oli korjannut katkenneen lehtijousen Fiat 600:ssa hitsaamalla.Teknisenä yksityiskohtana mainittakoon,että kyseisessä mallissa koko etupyörien jousitus ja pyöräntuenta on yhden poikkittain asennetun lehtijousen varassa.Katsastuksessa katsastusmies oli saanut aikamoisen hepulin,mutta oli antanut ajaa kotiin rajoitetulla nopeudella varovaisuutta noudattaen.Etujousi meni tietenkin uusiksi.
Tunkin käyttäminen yksinomaan auton tuennassa remontteja tehdessä on vaarallista.Tästä jälleen yksi esimerkki.Mies oli mennyt korjaamaan auton jarruja ahtaassa autotallissa ainoastaan tunkkia tukena käyttäen.Jotain siinä vääntäessään oli tunkki lipsahtanut siten,että pää oli jäänyt seinän ja kallistuvan auton väliin! Jollakin konstilla se oli saanut tempauduttua irti ja hoiperrellut tallin pihalle ja tuupertunut vertavuotavana siihen.Siitä oli hänet pian löydetty ja kiidätetty sairaalaan.Lääkäri oli pitänyt pienenä ihmeenä,että kallo ei ollut haljennut kuin munan kuori,sillä kallo ei kestä ohimon kohdalta kovaa puristusta.
Tämä on vanhin muistamani moottoripyöräonnettomuus.Joskus 60-luvun alkuvuosina isälläni oli MZ-125 moottoripyörä.Kerran hän oli ollut tulossa kotiin kylätietä kesäaikaan.Samaan aikaan naapurissa asuva täti (äidin sisko) oli päästämässä lehmiä aidatulle kotikujalle,koska oli iltalypsyn aika. Koska hakamaa oli kylätien takana hän sulki kylätien kahdella riu-ulla,jottei lehmät lähtisi tallustelemaan kylätielle.Samaan aikaan isä oli tullut moottoripyörällä paikalle ja ilta-auringon häikäisemänä oli ajanut riu-ut poikki.Onneksi ne olivat sen verran ohuita,että ne yleensä katkesivat ja isku osui moottoripyörän lamppuun,joka meni mäsäksi.Sen verran hän oli menettänyt pörän hallinnan,että oli ajanut ojan pohjalle.Pahemmilta vaurioilta hän välttyi,mitä nyt naarmuja tuli.En tiedä miten he sopivat lampun hinnan,koska kotini maito oli näistä lehmistä peräisin ja se maksetiin kuukausittain ruutuvihkoon merkityn määrän mukaan.
Tänään oltiin tuossa yöllä tulossa pois makkaranpaistosta niin eiköhän mennyt pupu parka juoksemaan tielle ja levahtamaan totaalisesti meidän Saab 9-3:n apukuskin puolelle puskuriin. Puskurista hajosi apukuskin puolelta säleikkö alhaalta ja muovinen pohja panssari ja rekisterikilpikin vääntyi..... kaiken lisäksi puskuri murtui vielä kahdesta kohdasta. Tulee muuten aika kalliiksi jos uuden puskurin haluaa laittaa. Kyllä oli kieltämättä pupu vähän levinnyt sinne tielle, kun oli aluksi tuohon puskuriin pamahtanut ja sitten pyörinyt kahden renkaan alta.... ei ollut lasten katsottavaa....
Tuossa pari päivää sitten oltiin tulossa samaa tietä pois makkaran paistosta niin kaverin mersuun lensi teeri.... Meni maskin säleikkö paskaksi... On kyllä melkoinen huonon onnen pätkä...
Tuossa pari päivää sitten oltiin tulossa samaa tietä pois makkaran paistosta niin kaverin mersuun lensi teeri.... Meni maskin säleikkö paskaksi... On kyllä melkoinen huonon onnen pätkä...
Nyt tulee pitkä tarina, mutta on se sen arvoinen:
Muutama vuosi sitten rahtasin Asekon leivissä kaiken maailman teknistä höhää ympäri pk-seutua Transporterilla. Oli talvi ja kohtis liukas keli, kun ajelin Mechelininkatua pohjoiseen ja pysähdyin ensimmäisenä punaisiin valoihin Caloniuksenkadun risteyksessä. Seisoin siinä kaikessa rauhassa ja jostain syystä satuin vilkaisemaan peiliin, mikä ilmeisesti pelasti niskani. Joku tuli ihan kunnon fartilla, ainakin 60 lasissa takaa, eikä tehnyt elettäkään pysähtyäkseen. Katoin, ettei kukaan ollu risteyksessä, painoin Transun nastan lautaan ja kiihdytin punasta päin niin kovaa kun liukkaalla pääsin. Ooppeli osu Transuun keskellä risteystä. Nopeusero ei ollut kovin suuri, kun ooppelikuskikin oli viime tingassa älynnyt vähän jarruttaa. Pysäköimme peräkkäin jalkakäytävälle ihmettelemään vahinkoja.
Transun pitkä vetokoukku oli uponnut nätisti Ooppelin keulaan ja syylarin läpi. Transun puskurista pyyhkiytyivät pölyt; ei mitään vahinkoa! Jostain syystä ooppelikuski ei noussut autosta. Menin jututtamaan äijää. Äijä ei puhunut mitään. Ei siis sanaakaan. Yritin englanniksi ja ruotsiksikin, mutta ei. Päättelin, että se on mykkä. Vaikutti siltä, että se kuitenkin kuuli. Koska Transulle ei käynyt mitään ja mulla oli vähän kiire, niin ajattelin, että antaa olla. Kirjotin Ooppelin rekkarin ylös ja sain mykän kaverin kirjottamaan nimensä ja puhelinnumeronsa (sillehän vois vaikka tekstata!) paperille. Nimi oli Jan Caloun (tai jotain sinne päin). En ole varsinaisesti urheilumies, eikä nimi sanonut mulle mitään, vähän vaikutti silti tutulta.
Kun starttasin Transporteria, huomasin että Jannekin teki lähtöä Ooppelilla, josta siinä vaiheessa oli paskana ainoastaan puskuri, maski ja syylari. Yritin vielä selittää, että voit ajaa vähän matkaa, kunhan tarkkailet lämpömittaria. Osoitin mittaria sormella. Janne kuittari tämän infopläjäyksen osoittamalla bensamittaria: bensa oli vähissä, valokin paloi jo! Tässä vaiheessa luovutin ja poistuin paikalta.
Asekolla näytin Jannen nimmaria pomolle, joka tunnisti nimen oitis: sehän on se jääkiekkoilija, ja tiettävästi ihan hyväkin! Myöhemmin oon nähny Jannen telkkarissa ja kyllä se on se sama kaveri, mutta TV:ssä se kyllä puhuu englantia!
Muutama vuosi sitten rahtasin Asekon leivissä kaiken maailman teknistä höhää ympäri pk-seutua Transporterilla. Oli talvi ja kohtis liukas keli, kun ajelin Mechelininkatua pohjoiseen ja pysähdyin ensimmäisenä punaisiin valoihin Caloniuksenkadun risteyksessä. Seisoin siinä kaikessa rauhassa ja jostain syystä satuin vilkaisemaan peiliin, mikä ilmeisesti pelasti niskani. Joku tuli ihan kunnon fartilla, ainakin 60 lasissa takaa, eikä tehnyt elettäkään pysähtyäkseen. Katoin, ettei kukaan ollu risteyksessä, painoin Transun nastan lautaan ja kiihdytin punasta päin niin kovaa kun liukkaalla pääsin. Ooppeli osu Transuun keskellä risteystä. Nopeusero ei ollut kovin suuri, kun ooppelikuskikin oli viime tingassa älynnyt vähän jarruttaa. Pysäköimme peräkkäin jalkakäytävälle ihmettelemään vahinkoja.
Transun pitkä vetokoukku oli uponnut nätisti Ooppelin keulaan ja syylarin läpi. Transun puskurista pyyhkiytyivät pölyt; ei mitään vahinkoa! Jostain syystä ooppelikuski ei noussut autosta. Menin jututtamaan äijää. Äijä ei puhunut mitään. Ei siis sanaakaan. Yritin englanniksi ja ruotsiksikin, mutta ei. Päättelin, että se on mykkä. Vaikutti siltä, että se kuitenkin kuuli. Koska Transulle ei käynyt mitään ja mulla oli vähän kiire, niin ajattelin, että antaa olla. Kirjotin Ooppelin rekkarin ylös ja sain mykän kaverin kirjottamaan nimensä ja puhelinnumeronsa (sillehän vois vaikka tekstata!) paperille. Nimi oli Jan Caloun (tai jotain sinne päin). En ole varsinaisesti urheilumies, eikä nimi sanonut mulle mitään, vähän vaikutti silti tutulta.
Kun starttasin Transporteria, huomasin että Jannekin teki lähtöä Ooppelilla, josta siinä vaiheessa oli paskana ainoastaan puskuri, maski ja syylari. Yritin vielä selittää, että voit ajaa vähän matkaa, kunhan tarkkailet lämpömittaria. Osoitin mittaria sormella. Janne kuittari tämän infopläjäyksen osoittamalla bensamittaria: bensa oli vähissä, valokin paloi jo! Tässä vaiheessa luovutin ja poistuin paikalta.
Asekolla näytin Jannen nimmaria pomolle, joka tunnisti nimen oitis: sehän on se jääkiekkoilija, ja tiettävästi ihan hyväkin! Myöhemmin oon nähny Jannen telkkarissa ja kyllä se on se sama kaveri, mutta TV:ssä se kyllä puhuu englantia!
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
.
Ite mälläsin SKODA 120L
Ajelin mehtätietäjä tulee mutka käänyn pikku- sladissa ja löysään kaasua ajattelin että kestää vähän aikaa ennen kuin kiekat laskee mutta ei auto huutaa lämäpohjassa no äkkiä korjaus toiseen suuntaan ja kuljettajan puolen rengas haukkaa kantoon osuu puuhun auto kallistuu menee kahella renkaalla ite väänän avaimesta auton sammuksiin kun se on kahella renkaalla, äkkiä autosta ulos tarkistus mitä meni paskaks toinen etu tukivarsi ihan paskas, iskari väänty solmuun edestä ja vähän pelitiä kylestä ryttyyn koko tukivarsi nippu väänty joku 20cm taaksepäin
etulasi halki tossa kun paukahti alas kahelta renkaalta, ihme kuin ei menny umpiot paskaks ja sivuvilkkukin oli ehjä, vähän lekaa pelleille ja tuki varret käyn hakee romulta
että tämmöstä tällä kertaa.. mitäköhän seuraavaks....
Ajelin mehtätietäjä tulee mutka käänyn pikku- sladissa ja löysään kaasua ajattelin että kestää vähän aikaa ennen kuin kiekat laskee mutta ei auto huutaa lämäpohjassa no äkkiä korjaus toiseen suuntaan ja kuljettajan puolen rengas haukkaa kantoon osuu puuhun auto kallistuu menee kahella renkaalla ite väänän avaimesta auton sammuksiin kun se on kahella renkaalla, äkkiä autosta ulos tarkistus mitä meni paskaks toinen etu tukivarsi ihan paskas, iskari väänty solmuun edestä ja vähän pelitiä kylestä ryttyyn koko tukivarsi nippu väänty joku 20cm taaksepäin


Tänään tuossa eräässä risteyksessä lennähti johtotähti nappilaisen pelekääjän puolen takakulmaan - pellit rutussa ja puskuri vääntyi kuin rengin huuli Käkisalmen markkinoilla. Mersun kuski sanoi, jotta tuokaa meille Veholle korjattavaksi. Tuli sellaisella rutiinilla, että liekö ensikerta ollutkaan...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kuten jo samara kokemuksissa vihjaisin, tuli otettua yhteen täysikokoisen hirven kanssa.
ajoin paikallista pientä hiekkatietä, sallittua nopeutta eli noin 50 km/h, eikös sitten hirvi aivan yllättäin (kuten yleensä pimeällä) kohella siihen tielle. sen verran sivuviistosti juoksi tielle että ehdin jarrutella ja ohjata hirvestä poispäin, joten elukka vain tömähti auton kylkeen vääntäen peilin vinoon.
aika hurjalta näytti sellainen parin samaran korkuinen elukka aivan auton etukulmalla, paljoa ei ehtinyt näkemään ja tapahtuneen jälkeen hirviö katosi jonnekin. Nähtävästi auton vaurioista päätellen ei hirvikään mitään kitumaan jäänyt, joten lähiomaisille ja ladisteille kertominen tapahtuneesta riittänee ja vaikka oliskin jalka nyt huonona niin ei ainakaan enää yhtä levottomasti hypi ajotiellä.
ajoin paikallista pientä hiekkatietä, sallittua nopeutta eli noin 50 km/h, eikös sitten hirvi aivan yllättäin (kuten yleensä pimeällä) kohella siihen tielle. sen verran sivuviistosti juoksi tielle että ehdin jarrutella ja ohjata hirvestä poispäin, joten elukka vain tömähti auton kylkeen vääntäen peilin vinoon.
aika hurjalta näytti sellainen parin samaran korkuinen elukka aivan auton etukulmalla, paljoa ei ehtinyt näkemään ja tapahtuneen jälkeen hirviö katosi jonnekin. Nähtävästi auton vaurioista päätellen ei hirvikään mitään kitumaan jäänyt, joten lähiomaisille ja ladisteille kertominen tapahtuneesta riittänee ja vaikka oliskin jalka nyt huonona niin ei ainakaan enää yhtä levottomasti hypi ajotiellä.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
No tuskin sä hirveä pahoin teloit Samaran rimpula peileillä. Että kyllä se varmaan lähinnä pelästyi ja pinkas karkuun. Mutta hyvä ettei sitten pahemmin käynyt.Lada-Jussi kirjoitti:kuten jo samara kokemuksissa vihjaisin, tuli otettua yhteen täysikokoisen hirven kanssa.
ajoin paikallista pientä hiekkatietä, sallittua nopeutta eli noin 50 km/h, eikös sitten hirvi aivan yllättäin (kuten yleensä pimeällä) kohella siihen tielle. sen verran sivuviistosti juoksi tielle että ehdin jarrutella ja ohjata hirvestä poispäin, joten elukka vain tömähti auton kylkeen vääntäen peilin vinoon.
aika hurjalta näytti sellainen parin samaran korkuinen elukka aivan auton etukulmalla, paljoa ei ehtinyt näkemään ja tapahtuneen jälkeen hirviö katosi jonnekin. Nähtävästi auton vaurioista päätellen ei hirvikään mitään kitumaan jäänyt, joten lähiomaisille ja ladisteille kertominen tapahtuneesta riittänee ja vaikka oliskin jalka nyt huonona niin ei ainakaan enää yhtä levottomasti hypi ajotiellä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Tuo suojatien kohdalla ohittaminen on kyllä niin woihan wanha wihtahousu yleistä. Täällä Turussakin on noita nelikaistaisia katuja ja sitten ku joku haluaa ylittää kadun niin se sitten jääkin vieressä ajavan alle.Ertzu kirjoitti:Toissa viikonloppuna ajoin kaverin volvolla kotkassa kolarin. Taisi olla vähän molemmissa vikaa, itse tulin kyllä kolmion takaa, mutta toinen osapuoli tuli bussin takaa aikamoista haipakkaa ja ohitti suojatien edessä olevan bussin pysähtymättä...
Todella rasittavaa ja väärin!
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Todella väärin, mutta varsin yleisesti tuota tapahtuu.Misha kirjoitti:Tuo suojatien kohdalla ohittaminen on kyllä niin woihan wanha wihtahousu yleistä. Täällä Turussakin on noita nelikaistaisia katuja ja sitten ku joku haluaa ylittää kadun niin se sitten jääkin vieressä ajavan alle.Ertzu kirjoitti:Toissa viikonloppuna ajoin kaverin volvolla kotkassa kolarin. Taisi olla vähän molemmissa vikaa, itse tulin kyllä kolmion takaa, mutta toinen osapuoli tuli bussin takaa aikamoista haipakkaa ja ohitti suojatien edessä olevan bussin pysähtymättä...
Todella rasittavaa ja väärin!
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Alkutalvella lähestyin Kouvolassa punaisia ja edessä oli jo melkein korttelin pituinen jono. Pysäytin jo edellistä risteystä ennen suojatien eteen. Tässä riseyksessä ei ole valoja. Ajatuksena oli, että päästän suojatien reunassa olevan jalankulkijan yli ja sivutieltä pyrkivät pari autoa. Siinä kohdassa kun on hankala tulla ruuhka-aikana kolmion takaa. Niin eikös neljä mulkkua aja pysähtymättä ohi ja vasta viides älyää pysäyttää. Hyvin oli valistunut jalankulkija, kun ei edes lähtenyt yrittämään ylitystä ennen, kun molemmilla kaistoilla oli pysähtynyt auto.Misha kirjoitti:Tuo suojatien kohdalla ohittaminen on kyllä niin woihan wanha wihtahousu yleistä. Täällä Turussakin on noita nelikaistaisia katuja ja sitten ku joku haluaa ylittää kadun niin se sitten jääkin vieressä ajavan alle.Ertzu kirjoitti:Toissa viikonloppuna ajoin kaverin volvolla kotkassa kolarin. Taisi olla vähän molemmissa vikaa, itse tulin kyllä kolmion takaa, mutta toinen osapuoli tuli bussin takaa aikamoista haipakkaa ja ohitti suojatien edessä olevan bussin pysähtymättä...
Todella rasittavaa ja väärin!
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Mä ajoin kai tänään pienenpienin hiirulaisen yli
.
Raukka ylitti kolmostietä vähän ennen Pukaran risteystä Ikaalisissa, luulin sitä roskaksi mutta parin kolmen metrin päästä näin että pikku hiirihän se. En voinut enää väistää. Etupyörä ei siihen varmaan osunut mutta uskoisin sen murskaantuneen takapyörien sisempään renkaaseen, ellei sillä ollut tuuria
.

Raukka ylitti kolmostietä vähän ennen Pukaran risteystä Ikaalisissa, luulin sitä roskaksi mutta parin kolmen metrin päästä näin että pikku hiirihän se. En voinut enää väistää. Etupyörä ei siihen varmaan osunut mutta uskoisin sen murskaantuneen takapyörien sisempään renkaaseen, ellei sillä ollut tuuria

Reippaina käymme rekkain alle 
