miksi ladaa vihataan???

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Mutta mistä ladan koneesta saa irti niitä teho jotka fiatin 2.0tc luovuttaa?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

apriliaman kirjoitti:Mutta mistä ladan koneesta saa irti niitä teho jotka fiatin 2.0tc luovuttaa?
turbotetusta 1,6:sta saa jo vähän enemmänkin kuin vakio 2,0tc, mut onhan noissa jo tehoja "riittävästi" kuten Rolls Roycessa ja muissa edustusbiileissä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
apriliaman

ladasta

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

hitsi mä ny mitään edustusbiiliä ole virittämäs tai ostamas..Mutta millai tommonen ladan 1.6 turbotettu kone sit kestää 1.0bar ahtoja? Samapa tuo vahvistaako sitä tai ei mut ei se muutenkaan pitemmän päälle kestä polkemista lähes vakionakaan...Kokemusta on!!!
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

mitä häh?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

apriliaman kirjoitti:Pistäkää tosi ladistit paremmaks
Jaa että missä asiassa?


Mikä muuten on "tosi ladisti"?

Voiko ladisteja edes asettaa paremmuusjärjestykseen?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ladasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

apriliaman kirjoitti:hitsi mä ny mitään edustusbiiliä ole virittämäs tai ostamas..Mutta millai tommonen ladan 1.6 turbotettu kone sit kestää 1.0bar ahtoja? Samapa tuo vahvistaako sitä tai ei mut ei se muutenkaan pitemmän päälle kestä polkemista lähes vakionakaan...Kokemusta on!!!
no ei ny ottaa hernettä nenäään, mut siis todellisuudessa kestää kyllä, isällä oli lähes rakentamattomassa 1,6 koneessa yli 1,0 ahdoilla Turbo-Lada, oli ihan käyttöautona ja ajossa monia kymmeniä tuhansia kilometrejä hyvin toimi, kulki ja taisi kuluttaakin vähemmän kuin vakio tai kaasutin viritetty. Koneessa oli vain laskettu puristuksia, öljynlauhdutin ja turbokäyttöön sopiva kaasutin asennettu. IHI turbo kyllä hajosi muutaman kerran.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Re: ladasta

Viesti Kirjoittaja Misha »

Lada-Jussi kirjoitti:no ei ny ottaa hernettä nenäään, mut siis todellisuudessa kestää kyllä, isällä oli lähes rakentamattomassa 1,6 koneessa yli 1,0 ahdoilla Turbo-Lada, oli ihan käyttöautona ja ajossa monia kymmeniä tuhansia kilometrejä hyvin toimi, kulki ja taisi kuluttaakin vähemmän kuin vakio tai kaasutin viritetty. Koneessa oli vain laskettu puristuksia, öljynlauhdutin ja turbokäyttöön sopiva kaasutin asennettu. IHI turbo kyllä hajosi muutaman kerran.
Asiasta hiukan sivuun, mites toi Konelan oma Turboviritys? Olikos se laskettu semmoseksi että se kesti käyttöä oikeen kunnolla, siis niinku mieto turbotus?

Sehän taisi olla 1.3 hihnakoneeseen asennettu.

Onkos niitä vielä olemassa?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ladasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Misha kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:no ei ny ottaa hernettä nenäään, mut siis todellisuudessa kestää kyllä, isällä oli lähes rakentamattomassa 1,6 koneessa yli 1,0 ahdoilla Turbo-Lada, oli ihan käyttöautona ja ajossa monia kymmeniä tuhansia kilometrejä hyvin toimi, kulki ja taisi kuluttaakin vähemmän kuin vakio tai kaasutin viritetty. Koneessa oli vain laskettu puristuksia, öljynlauhdutin ja turbokäyttöön sopiva kaasutin asennettu. IHI turbo kyllä hajosi muutaman kerran.
Asiasta hiukan sivuun, mites toi Konelan oma Turboviritys? Olikos se laskettu semmoseksi että se kesti käyttöä oikeen kunnolla, siis niinku mieto turbotus?

Sehän taisi olla 1.3 hihnakoneeseen asennettu.

Onkos niitä vielä olemassa?
melko mietoja virityksiähän ne oli ja oli varmaan pelattu varman päälle, tosin ei niihinkään suuria muutoksia tekniikkaan tehty, ei taidettu edes puristuksia laskea, siksi turbossa oli sitten vähempi paineita.

tuulilasin turbo lehdessäkin tekivät aika mietoa turbo, eikös ne haaveillut että just ja just 100 hv vois koneesta ottaa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Kyl ne haaveili siitä sadasta hevosta.Juu on se 100 hepoo aika vaisua vaikka 1.3 turbo olisiskin kyseessä.
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

kerran yksi opelisti aiheutti kiehumis tilanteen vaikka muuten siedän ns. sortoa maanteillä.

olimme vaimon kanssa lähteneet appiukon pihasta ja käännyimme isommalle tielle edessä jurrutti opel oliko vectra 60km 80km alueella no minähän reippaana kuskina änkesin pyöreä silmäisen kaalipannun siitä ohi niin kas kummaa rupesi opelistia ahdistamaan,

1. ensin kiihdytys puskuriin kiinni
2.pitkien vilkuttelua
3.ääni merkkiä

tätä jatkui pari kilometriä ja nopeus oli vähän vajaa 90 km.

rupesi sen verta hitsit että hyppäsin kaksin koivin jarrulle no opelisti meni helvetin kovaa penkan puolelta ohi, minun eteen ja kun nopeutta oli taas vähän enemmän niin se rupesi polkemaan jarrua no tuon olin jo arvannut ja ajoin siitä ohi.

sitten tämä nero ajoi ohi hirveällä vauhdilla ja minä kiihdytin perään sitten pieni tovi ajettiin peräkkäin 140km ja minä vilkuttelin perässä pitkiä, tässä vaiheessa meidän perheen kauniimpi puolisko totesi että anna olla että eikönhän se uskonut.

sitten jatkoimme matkaa vaimonkanssa rajoitusten mukaan, opel hemmó meni menojaan ja vielä tänäkin päivänä muistelee varmaan hullua ladakuskia.

(ja kaiken maan moralisteille sanottakoon että olihan tuo tyhmästi tehty mutta on se minun sieto kyvylläkin joku raja )
Shanti Fiilis

Viesti Kirjoittaja Shanti Fiilis »

V.Paasion kokemuksesta kerron omani, lähes samanmoisen.

Silloin alla oli vielä samara, tuo musta kaunokainen. :wink:
Maanantai aamuna toissa syksynä nousin keravan liittymästä nelostielle helsinkiin päin. Oli suhteellisen paljon liikennettä ja oli vaikeuksia päästä rampilta itse ajokaistoille. Vilkku oli päällä ajoissa ja yhteen väliin sain itseni tungettua. Myönnetään, että pieneen väliin mutta siihen mahtui. Takana tullut sininen paketti auto, hiace ja etenkin sen kuljettaja hermostui todenteolla että puskin siihen väliin.
Äijä kiihdytti aivan puskuriin, löi pitkät päälle ja meni oikealta(!) puolelta, eli pientareelta ohi ja tuli etupuskuria hipoen eteen ja ryhtyi jarruttelemaan. Hetken matelin siinä kunnes päätin ohittaa. Vilkkupäälle ja ohi ja juuri kun olin pääsemässä rinnalle pakukusiki kääntä vasemmalle ilman vilkkua melkein päin. Olin onneksi tarkkaavaisena ja osasin odottaa jotain vastaavaa. Jarrut pohjaan ja takaisin vasemmalle kaistalle ja paku samantien eteen myös vasemmalle kaistalle. Sama tapahtui noin 5 kertaa. siinä ajelin perässä rauhassa pakun koko ajan tehdessä äkkijarrutuksia. peräpeilistä näin mustan auton tulevan ohituskaistaa joten pistin vilkun päälle ja olin menossa ohituskaistelle mutta tulikin takaisin vasemmalle. ja kun toinen musta auto oli pakun rinnalla toistui taas sama, ilmeisesti pakettiautoilija luuli sitä minuksi, niinkuin oli tarkoituskin. Oli milleistä kiinni kolari sillä hetkellä, Paketti auto alkoi heitteklehtimään holtittomasti vasemmalla kaistalla, ilmeisesti huomasi että samara jäikin vasemmalle, sillä hetkellä kun paku pauinoi jarrua saadakseen autonsa takaisin hallintaan minä painelin vasenta kaistaa ohi ja karkuun woihan wanha wihtahousu vauhtia. Eikös valopää lähtenyt perään, mutta ei Hiacessa puhti riittänyt kun painelin samaralla 150 km/h mittarissa 8)

Tosin olisi ehkä pitänyt vain jäädä seuraamaan pakua ja katsoa minne se menee ja muotoilla kuskia ja sen autoa pesäpallomailalla. tuo on jo sairasta, toisten ihmisten hengellä leikkimistä. en sitten tiedä mikä huumehöthö oli pakun puikoissa mutta kaikkia saatanoita sitä maa päällään kantaa.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itse en ole noin kaistapäiseen kuljettajaan törmännyt mutta onhan noita ollu muutamia jotka ajavat alle rajoituksen ja sitten kun yrität ohi niin aletaan kiihdyttämään ja naureskellaan/näytetään muita eleitä (persettä takpenkilltä jne..) mutta mopoilessa pitkin suomea on monesti ohitettu pelle miljoonaa ajaen ja kyynerpäätä hipoen tai pitkään ajettu perässä ja välkytelty valoja (vaikkakin olisi tilaa ohitaa) ja kun on lähettu ohittamaan ohitetaan aivan vierestä ja ja yritetään vielä viedä etulokari palatessa vanhalle ajolinjalle.. niin ja vielä suhtautumisesta ladaan/lada kuskiin: tapauksesta on muutama vuosi kun olin isäni kanssa menossa tikkakoskelle ja peräässä ajoi nuori pari monta kilometria pitkät päällä ja torvea soittaen (isäni joi jopa hieman rajotuksia reilummin) mutta viimein yhdessä risteyksessä kaverin väläytellessä valoja isälläni paloi hermot ja oli kovasti sitä mieltä että nyt harvenin hipin hammaskalusto ja jätti auton risteykseen ja lähti kävelemään nuoren pari autoa kohden, jannun ilme oli näkemisen arvoinen ja pakki tuntui löytyvän nopesti. en tiedä mikä häntä ahdisti ladoissa/ladisteissa mutta niin kiire tuli että jalkakäytäväkin piti otaa avuksi
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Ite joskus keväällä/kesällä käännyin Kouvolasta ramppia pitkin vt15:lle ja kun siinä on kiihdytys kaista ja kiihdyttelin reippaasti vauhtia. No huomasin että sieltä joku japsi tulee takaa vieresitä kaistaa. No minulla oli 80km/h mittarissa ja menin siiten siihen eteen ihan vaan härnätäkseni. No japsi seurasi Ladaa seuraavaan kameraan saakka, ja kun kamera oli takana, niin japsi oli rinnalla. Päästin japsin ohi. Ja jäin sitten puskuriin. Vauhtia noin 120 km/h. Hetken päästä huomasin että vähän matkan päässä edessä oli rekka ja jättäydyin vähän taaemmas. No japsi luuli että Ladasta loppuu tehot sunmuut vastaavat. Ja hiljensi hieman ja meni rekasta ohi, ja jäi sitten rekan eteen. No mie odotin tarpeeksi hyvää näkyvyttä ja sitten 140km/h ohi rekasta ja japsista, jota en enää sen jälkeen nähnyt...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tuolla Ikaalissa syvennyttiin yön hämärässä pohtimaan tuota Ladan vihaamista. Itse tulin siihen aatokseen, että aika pitkälle se vihan käsitys syntyy meidän Ladistien omassa päässä ja lähdetään sitten vaikka sitä kautta provosoimaan vasta puolta.

Tien päällä terrorisoivasti kulkevan länsiauton kuljettajallakin saattaaa olla yleinen uhopäällä eikä niinkään juuri Ladaan liittyvä, mutta me ladistit ehkä otetaan liian helposti itteemme.

itsekin helposti sorrun samanlaisiin ajattelu tapoihin, mutta kai Ladan vihaaminen on kuitenkin aika marginaalista. Samanlaisia käsityksiä on Ladan puolestakin, esim. Lada käynnistyy aina vaikka on pakkanenkin ja Lada on talvella todella lämmin, ehkä eroa oli joskus 70-luvulla, mutta ei enää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Kyllähän kai on kyse laajemmasta yhteiskunallisesta ongelmasta kun samaa kohtelua saa osakseen vaikka ajaisi millä tahansa vanhalla autolla, esim. Nissan Sunnylla. Siihen ei pidä vaan lähteä mukaan. Toisaalta Lada on hivenen erilainen ajettava kuin nykyaikaiset autot. Katsokaapas noita vääntömomenttikäyriä ja vaihtokaavioita. Kun kerran edullisin vääntömomenttialue on tuossa 2000 rpm kohdalla, niin käppyrästä katsottuna se merkkaisi tuollaista 50...90 km/h nopeutta 1200cc koneelle nelosvaihteella. No, nyt kun on antanut nuorisohenkilöiden huristella Ladalla, niin kuulee että kone ei ole oikein vääntö- eikä kierroskone. Ja jotka ovat tottuneet uusiin autoihin ja niiden Ladaakin laakeampaan vääntömomenttikäyrään huudattavat Ladaa samalla tavalla kuin Wartburg kuskit - mielenkiintoinen analogia. Siis, vaikka Ladan huippunopeudella kykenee ajamaan liikennevirran mukana, eivätkä nopeusrajoitukset ole 30 v aikana muuttuneet, ei Ladalla voida kiihdyttää samaan malliin kuin nykyautoilla huudattamatta konetta (eikä se edes voi kiihtyä kuten nykyautot). Ja koneen huudattaminen on sitä kun heittää rahaa ikkunasta pihalle. Nykyautoilla voidaan tehdä ns. kannasta lähteviä ohituksia, vaikka käsittääkseni Liikenneturvakin suosittaa edelleen nopeuden nostoa omalla kaistalla ohitettavan perässä. Näin menetellen ohitusmatka on pienempi - myös nykyautoilla. Vaan kun tehoa on heti käytössä ja paljon ja vääntöäkin löytyy isolla kierroslukualueella, niin kannastahan sitä nykyään lähdetään. Ladalla tämä ei oikein tahdo aina onnistua. No, sitten kun siinä kelailee vauhtia omalla kaistallaan, niin eikös joku lähde ohittamaan, vaikka kelaisit vauhtia vilkku päälläkin. Ei se edellä ajavan Ladan hidastelu ole pelkästään psykologinen ongelma, vaan kyllä nopeus on takanatulevan tavoitenopeutta alhaisempi, kun tarkastellaan riittävän lyhyellä ajanjaksolla. Jos taas katsotaan keskinopeutta esimerkiksi 150 tai 200 km matkalla, niin vaikka Ladalla olisi (jopa 90 km/h) tavoitenopeus, ei se välttämättä jää yhtään sellaisesta autosta jonka kuljettaja pyrkii pitämään 100 km/h tavoitenopeuden - jos siis tiellä on muuta liikennettä sekä noepusrajoituksia ja tieliikennelakeja ja -asetuksia noudatetaan. koska kuitenkin tarkastelujakso on lyhyt, tulee tehokkailla autoilla ajaville kuljettajille se (harha)käsitys, että Ladat ovat tientukkona ja ajavat aina hitaasti. Siispä ohi ja eteen ajelemaan 85 km/h, vaikka Lada olisi hetkeä ennen ohitusta ajanut 95 km/h. Tilaisuuden ohitukseen antoi esimerkiksi tietyömaan 50 km/h hidastus tai kilometritolkulla ollut taajaman 40 km/h. Tämä sama ongelma käsittääkseni vaivaa raskasta liikennettä, joka ei saavuta samoja kiihtyvyysarvoja kuten nykyautot, muutoin olisivat maitotonkat ja jukurttipurkit pitkin lavan seiniä.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

tahko, pliis kautta profeetan parran pistä nyt vähän "kappaleväliä". Tota on aika tuska lukea kun on piiiitkän pätkää tekstiä ilman woit speissiä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin