VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Combista oli korkannut toinen alkuperäisistä bensaletkuista tankin luota. Bensan menolinjan kangaspäällysteinen letku oli klemmarin kohdasta rikki ja siitä vuoti karmea lätäkkö pysäköitäessä. Samalla vaihtui rispaantunut ja sekin klemmarin alta rikkonainen kangaspäällysteinen letku uuteen. Tuo on pelkkä höyrylinja, mutta uusinpa kumminkin.
Samalla kaksi talvirengasta, Nokian Hakkapeliitta 8:t melberin orkkisvanteilla, paljastuivat vuotaviksi ja kiikutin ne Pirkkalan rengaskauppaan. Tuli tänään illalla viesti sieltä, että ne ovat jo valmiit.
Hassua sinänsä, että viime keväänä laittaessani ne kesäteloille yksikään niistä ei vuotanut. Kumminkin heti asennuksen jälkeen yksi pudotti 0,5 baria vuorokaudessa ja toinen 0,3. Kaksi muuta pitävät paineensa onglemitta.
Vielä kaupan päällisiksi apukuskin puolen etupyörässä huomasin olevan pienenpienen näppituntumalla tuntuvan klapin. Se on normaalia laakerivälystä isompi, eli tuntuu jo kolahduksena. Taitaa olla laakeri kypsä sielläkin. Tämä klappi kun tuntui kaikissa suunnissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Uusin tänään ilmanputsarin ja bensansuodattimen, koska niille tuli vaihtokilometrit (30000) täyteen. Ilmanputsarin hain marmoritiskiltä, koska se on erikoismallia. Niitä on vieläkin saatavilla:
KuvaKuva
Bensasuodatin on sakkakupillinen malli.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Oho näitäkö on tosiaankin vielä saatavilla. :o Ihan uteliaisuudesta niin paljonkos maksoi?
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

18 euroa maksoi tuo.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Onhan se tavalliseen putsariin nähden kallis mutta ei tuo kuitenkaan loppuseltaan pahan hintainen ole.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ihmeteltyäni muutaman vuoden laiskanpuoleista starttaamista päin tehdä asialle jotain ja vaihdoin starttimoottorin alennusvaihdemalliin. Johan lähti pyörimään rivakasti. Uusin samalla pluskaapelin, vaikkei vanhassakaan ollut loppujen lopuksi vikaa. Vanha startti oli loppuun niusutettu ja sen kilometrit 156300. Alkuperäinen laite oli. Lämpöpellin jätin startin ylle, vaikka jotkut poistavat sen. Startti irtosi näppärästi laturin poistettuani samasta reiästä alakautta, vaikka startin pulttien avaus ja kiinnitys oli hanurista ahtauden vuoksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kyllä nyt alkaa taas v*tuttamaan kunnolla. Ajellessani Tampereella alkoivat TAAS jarrut jumittua. Ajoin parkkipaikalle ja tällä kertaa syypäänä olivat molemmat etujarrut ja vanteet kuumina kuin hellankoukku. Onneksi olin keskustassa, jolloin nopeudet eivät olleet kovin suuria joten pahemmilta tuhoilta vältyttiin. Pyörä irti, satulasta nippaa auki ja kiinni ja taas pyörii hienosti. Epäilyksen alainen on jälleen jarrupääsylinteri, koska kumpikin etujarru narahti kiinni samaan aikaan ja toiseksi, pari vuotta sitten samaa jumitussirkusta esiintyi takajarrujen kanssa. Silloin vian poisti uusi tehostin ja pääsylinteri. Kului noin 25 000 kilometriä ongelmitta ja taas sama rumba alkaa. Tehostimenkin säädin niin tarkasti kuin kykenin, eikä sen työntötanko ole ainakaan liikaa ulostyöntyneenä. Pääsylinterikin on alkuperäisvaraosa.
Olisko aika vaihtaa automerkkiä?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt on taas jarrupääsylinteri vaihdettu, jarrut ilmattu ja tällä kertaa vaihtui merkkikin, eli ei alkuperäisosaa. Katellaan kauan kestää. Hyvin pysähtyy ainakin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä on Samarassa kanssa ainakin kolmas pääsylinteri menossa. Voin varmaankin kyllä ottaa tästä omaan piikkiinkin, kun reilu vuosi sitten laittelin uusia putkia, niin aikamoista kuraa sieltä jostain tuli ulos. Ei ole tullut pahemmin nesteitä kokonaan vaihdeltua systeemissä. Ajattelin, että se koskee vain ABS-jarruja. :) Eli omalla kohdalla tämä pääsylinterisyndrooma parani ilmeisesti nesteen vaihdolla, ei tarvitse auton merkkiä vaihtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jarrupääsylinterin vaihto tuntuu auttaneen ainakin toistaiseksi. Sanottakoon myös tässä vaiheessa, että keväällä 2014 ostamani ja laittamani iridiumtulpat NGK BPR6EIX ovat pelanneet moitteetta 60 000 km. 40 000 km kohdalla säädin kärkivälit, jotka olivat kasvaneet tasaisesti noin 1,2 mm:iin. Säädin ne 0,9 mm:iin. Noilla ajaa vielä 20 000 km ainakin. Axtec-järjestelmä on toiminut mallikelpoisesti. Ajettu on 158 140 km.
Sen omistamani uuden asteekin, joka toimi siis huonosti, otin auki ja laitoin kanaviin CRC:tä. Siinä saattaa olla tyhjäkäyntikanava hapettunut tukkoon ja siksi se ei käynyt kunnolla tyhjää.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ajoin tänään elämäni ensimmäisen kolarin. Tampereen Turtolan Citymarketin parkkipaikalla tuli vasemmalta papparainen kylkeen siten, että minä ajoin suoraan ja kyseinen herra kääntyi vasemmalta ensin viereeni vasemmalle puolelle ja yritti tunkea Ladan läpi parkkiruutuun. Onneksi vauhti oli niin hidas, että selvittiin säikähdyksellä ja vasemman takaoven pienella lommolla sekä naarmuilla. Sopivan korvauksen sovimme paikan päällä ja päätimme pitää vakuutusyhtiön erossa tilanteesta. Laitoin korvaussumman taskuun siinä, kävin kaupassa ja iskin takaoven ovipahvin takaa suoraksi illemmalla. Vähän vielä hiontaa ja maalia ja hyvä tulee. Just kun pitää huomenna lähteä edustamaan Mobiliaan niin käy sitten näin. Onneksi ei ollut iso luttu.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Varasin tänään ajan päästömittaukseen, joka on 5.4 ja samalla mittasin jännitemittarilla happianturin ja seossäätöjärjestelmän toimivuuden; kaikki oli kunnossa ja siten päästötesti menee todennäköisesti läpi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja läpihän se menikin. Miksei menisi, koska onhan tässä axtec kyseessä.
Kierroksilla:
HC 33
CO 0,14
CO2 15,0
O2 0,64
Lambda 1,021
Tyhjäkäynnillä:
HC 42
CO 0,06
CO2 15,0
O2 0,50
Seuraavaksi ohjelmassa onkin katsastus, jonka ajattelin suorittaa ensi viikon paikkeilla. Siinäkään ei pitäisi olla käsijarrua kummempaa ongelmaa. Käppärille kävi talvella jotain outoa ja se tuntuu jotenkin onnettomalta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tulipa säädettyä venttiilit tänään. Edellisestä säädöstä on kulunut 27 000 km. Tuona aikana välykset olivat kasvaneet kussakin venttiilissä noin 15 millimetrin sadasosaa heittokellosta katsoen, paitsi seiskaventtiilissä, jonka säätöön ei tarvinnut koskea. Ajettu on nyt 161 781 km ja moottori on edelleen tikissään. Muuta ongelmaa ei ole ollut. 81 000 km olen itse tällä ladalla matkaa taittanut.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Mittailinpa piruuttani solenoidisuuttimille tulevia signaaleja halvalla 15 euron kosketuskulmamittarilla, jonka taannoin löysin AD-liikkeestä. Ajoin koneen normaaliin käyntilämpöön ennen mittauksia. Axtec-ohjekirja sanoo, että tyhjäkäynnillä tyhjäkäyntipiirin solenoidisuuttimelle tulevan signaalin impulssisuhde on oltava 45-55 %. Pääsuutinpiirin suuttimen impulssisuhde on oltava muuttumaton 50 %. Kosketuskulmiksi muutettuna asteikolla 0-90 astetta nämä arvot ovat suunnilleen 40-50 astetta ja 45 astetta. Tyhjäkäynnillä mittasin kosketuskulmaksi suuttimelta noin 50 astetta, joka tarkoittaa siis 40 % impulssisuhdetta. Tämä on siis rajojen sisällä, vaikka varaa olisi hitusen kiertää seosruuvia kiinni. Se olisi pieni hiplaus parempaan päin. Impulssisuhteen alarajaksi on annettu 30 %, mikä vastaa kosketuskulmaa 63 astetta tuolla samalla skaalalla. Pääsolenoidista mittasin muuttumattoman 44,8 astetta, joka sekin tarkoittaa oikeaa toimintaa.
Osakaasulla mitatessa myös pääsolenoidin impulssisuhde alkaa vaihdella, koska silloin AFR säätää seosta kummallakin suuttimella. Nyt impulssisuhteen ylä- ja alarajoiksi kummallakin suuttimella on 30 ja 75 %. Mittausten perusteella kummankin solenoidisuuttimen kosketuskulmat vaihtelivat 35 ja 60 asteen (39-66 %) välillä, joka on sekin spekseissä. Axtec toimii siis oikein. Tästäpä heräsi mieleeni seuraava ajatus: Kun noiden axteckien kanssa on iät ja ajat painittu alati syttyilevän CE-valon kanssa siten, että valon palaessa auton käytöksessä ei havaita muutoksia, voisiko olla niin, että valo syttyy siksi, että suuttimien impulssisuhteet käyvät jossain vaiheessa sallittujen rajojen ulkopuolella. Olisi mielenkiintoista mitata nuo signaalit CE-valon palaessa ilman selkeää syytä. Kombissa ei ole Check engine syttynyt kertaakaan menneiden 81 000 km aikana tuolla tavalla. Kerran se syttyi ja vikakin oli silloin sangen selvä.
Viimeksi muokannut degen, 7.3.2018 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin