Lada Vesta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tänään on Bo Andersson pitänyt tiedotustilaisuuden Lada Vestasta Italiassa. Siellä on tarjottu tiedotusvälineille mahdollisuutta koeajaa Vestaa. Andersson on neuvotellut jälleenmyyjien kanssa Vestan hinnasta, etteivät penteleet mene nostamaan sitä liikaa. Sekä muista käytännön järjestelyistä.

Lopullinen hinta julkistetaan 24.11.2015

http://www.ladavesta.net/news/345-cena- ... esyac.html
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Ja vain harvat ja valitut "premium" myymälät saa sen alkuun myyntiin.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Myyntiin tulo näyttää tapahtuvan kolmessa vaiheessa. Ensiimmäisessä vaiheessa 25.11 se tulee myyntiin 22:een kaupunkiin 60:lle jälleenmyyjälle. Toisessa vaiheessa tammikuun alusta 2016 laajenee 65:lle paikkakunnalle ja 120 jälleenmyyjää. Maaliskuussa 2016 se pitäsi olla jo kaikilssa Venäjän kaupungissa jossa on Lada jälleenmyyjä.

http://www.ladavesta.net/news/295-proda ... rodah.html

Ensimmäiset 22 kaupunkia: Volgograd, Voronež, Jekaterinburg, Izhevsk, Kazan, Krasnodar, Krasnojarsk, Moskova, Nižni Novgorod, Novosibirsk, Novotšeboksarsk, Omsk, Perm, Rostov-on-Don, Samara, Pietari, Simferopol, Stavropol, Togliatti, Tjumen, Ufa ja Tseljabinsk.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Myös Venäjän Tšetšenian Presidentti ja moni murhauttaja Kadyrov tutustui ja koeajoi uuden Vestan lähellä Groznyita. Siellä on muuten Tšetšenian ainoa autotehdas joka valmistaa Prioraa.

Hän kehui vuolaasti autoa ja halusi tilata heti 100 Vestaa pyssymiehilleen. Kadyrov arveli myös Vestan tulevan jossain vaiheessa tuotantoon Tšetšeniassa. Mahdollisesti vuoden päästä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jostain muuten luin, mutta en harmikseni muista mistä, että Vestan jousituksen ja ohjattavuuden hienosäädön takana ovat kaksi täysin ulkomaista yritystä. Toinen niistä taisi olla saksalainen Sachs. Että yhtä "kotimainen" auto kuin Samara aikanaan on tuo Vesta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Niin tai takapotkut. Fiatejahan ne hyvin pitkälti.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Paljonko on Takavetosessa Viatin osia, taikka vain yteensopiviakin? Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä mistä mailman kolkasta se suunnittelu on kotoisin, se riittää että se on tehty edes osaksi Venäjällä, Kyllä siellä valmistetaan paljon "länsimaisten brändien" tuotteita ja silloin niissä lukee mada in Russia.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

VAZ 2101:seen tuli muistaakseni lähes 400 muutosta Fiat 124:sta, joten sitä voidaan lähinnä pitää prototyyppinä kuten Fiat 124S:ää VAZ 2103:n prototyyppinä. Huomattava on myös se, että VAZille tehtiin kokonaan oma mittava tuotantolaitos.

Samoihin aikoihin VAZin kanssa Romaniaan rakennettiin Dacian tehdas, se teki kuitenkin pelkästään lisenssi Relluja ilman mitään muutoksia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Jouskan päivittelyyn Vestan "kotimaisuudesta" minä vain vastasin ja sitä meinasin että aina Ladan malleissa on länsimainen suunnittelu ollut mukana tavalla tai toisella. Takapotkussa Fiat, Samarassa Porsche jne. Ja Viatin osia takapotkussa ei tietääkseni ole, mikä se semmonen Viat on? 124 Fiatin kanssa sen sijaan voi yhteistä osaa löytyäkin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Uitukki kirjoitti:Jouskan päivittelyyn Vestan "kotimaisuudesta" minä vain vastasin ja sitä meinasin että aina Ladan malleissa on länsimainen suunnittelu ollut mukana tavalla tai toisella.
no vähän sitä on Suomalaistakin suunnittelua niissä kipoissa mitä täällä on valmistettu.
Uitukki kirjoitti: mikä se semmonen Viat on? .
yhtä kornisti vois kysyä että "mikä se semmonen" takapotku on?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Oman käsityksen mukaan Ladan malleista Niva edustaa varmaan parhaiten venäläistä tuotantoa kokonaisuudessaan, alkaen projektin suunnittelusta lisäksi myös tekniikan ja muotoilunkin osalta, takapotkuissa tekniikka perustuu paljolti omiin suunniteltuihin ratkaisuihin, joita kehitettiin n. kolmen vuoden ajan testaamalla ennen tuotannon aloittamista v.1970, design puolestaan länsimaista "valmiina ostetun" projektin myötä. Samarassa taas projektin suunnittelu "fifty-fifty", tekniikka länsimaista suunnittelua, design paljolti venäläistä kuten 110:ssäkin. Tämä siis koskee lähinnä sosialistisen autoteollisuuden aikaa Ladan tuotannossa.

Aikoinaan VAZ-2101:n ainoana huonona muutoksena Fiat 124:ään pidettiin renkaita. Pirellin suosituksena autoon olisi pitänyt laittaa vyörenkaat. Sen aikainen Shinprom ei kuitenkaan pystynyt niitä tuottamaan, joten alle tuli ristikudosrenkaat I-151. Vientiin 2101:lle tuli kuitenkin "oikeat renkaat".
Ja muistin väärin, niitä muutoksia oli kaikkiaan yli 800.
Yksi kiinnostava yksityiskohta - Fiatin työkaluvarustukseen kuului vain 13mm kiintoavain.
Lähde: "Korkea ajatuksen liekki" - AvtoVaz historiikki
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Miten oli Kalina mk1 versio? Kuinka kotimainen oli sen suunnittelu? Minusta se oli ulkonäöltään silloin tosi onnistunut mutta ehkä vähän pieni auto.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

toktornivako kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:Jouskan päivittelyyn Vestan "kotimaisuudesta" minä vain vastasin ja sitä meinasin että aina Ladan malleissa on länsimainen suunnittelu ollut mukana tavalla tai toisella.
no vähän sitä on Suomalaistakin suunnittelua niissä kipoissa mitä täällä on valmistettu.
Uitukki kirjoitti: mikä se semmonen Viat on? .
yhtä kornisti vois kysyä että "mikä se semmonen" takapotku on?
Karkaa vissiin vähän aiheesta. Miksi täällä pitäs puhua Suomessa valmistetuista tuotteista kun Lada on otsikkona? En ole missään väittänyt että Suomessa tai missään muuallakaan valmistetut autot olisi täysin kotimaista suunnittelua. Edelleen tuohon Jouskan päivittelyyn kommentoin. Mulla tuo takapotku oli kirjotettu pienellä niin siitä kyllä tajuaa ettei se mikään virallinen nimi ole paitsi tietenkin lauseen alussa isolla. Sinä sen sijaan tuon Viatin kirjoitit isolla niin sitähän luulee ihan erisnimeksi ja siksi oikeaksi automerkiksi :wink:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

samarai kirjoitti: Yksi kiinnostava yksityiskohta - Fiatin työkaluvarustukseen kuului vain 13mm kiintoavain.
Pitääkö tuo paikkansa? Mulla on ollu semmonen käsitys että se työkalurasia sisältöineen on Fiat-peräinen. Eikö edes tunkkia ja rengasavainta ollut? Se pussihan on kyllä sitten Ladan omaa suunnittelua.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada Vesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin jäi tuohon aikaisempaan lisäämättä, että kirjan tarina kertoo pelkästään Togliattiin testattavaksi tulleista Fiat 124:sista. Niissä oli vielä mm. sellainenkin erikoisuus, että alatukivarren pallonivelet olivat niittikiinnityksellä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin