Sivu 6/8
Re: Eurosamara
Lähetetty: 15.10.2012 20:53
Kirjoittaja mikko853
JohnDoe kirjoitti:PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onko ihmisillä yleisenä tapana seisottaa akkua autossa kun auto seisoo pidempään?
Itselläni on ollut tapana ehkä vähän laiskuuttani ja lisäksi puuttuu sopiva säilytysila. Tietoinen olen kyllä, että paremmalla säilyttämisellä akut varmasti harrasteautoissakin kestäisivät pidempään. Kuplavolkkarin kanssa on ollut aika hyvä onni, muistaakseni 12 vuoden omistusaikanani vasta kolmas akku menossa. Akkumerkilläkin on vaikutusta asiaan, surkein kokemus oli vajaa pari vuotta sitten Talbotiin ostamani "Finnstart", kesti juuri ja juuri takuuaikansa.
Kyllä noita Bannereitakin jonkin verran takaisin tulee kun niitäkin olen joutunut myymään viitisen vuotta..
Re: Eurosamara
Lähetetty: 15.10.2012 21:22
Kirjoittaja JohnDoe
mikko853 kirjoitti:Kyllä noita Bannereitakin jonkin verran takaisin tulee kun niitäkin olen joutunut myymään viitisen vuotta..
Eikä ollut ominaisuuksiltaan paras TM:n akkutestissä, mutta kärkikastia kuitenkin. Voittaja taisi olla joku korealainen kalliimpi valmistaja, kuitenkin mieluummin aina eurooppalaisen tuotteen hankin kuin korealaisen. Itsellä ei ole vielä tarvinnut Banneria vaihtaa takuuseen, mutta voihan semmoinen päivä vielä eteen tulla.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 18.10.2012 13:52
Kirjoittaja JohnDoe
Olipa kuplavolkkarin Banner sittenkin jo antautunut. Säästetään nyt akuissa, kun kerran seisonnassa kärsivät, eikä ole järkeä pitääkään kaikkia autoja samaan aikaan liikenteessä. Fixus-varaosaliikkeestä tarttui kesällä mukaan nimetön akku, joka sopivasti käy niin kuplaan, yhteen Talboteista (kun siinä on levennetty alkuperäistä akkukaukaloa) sekä myös Eurosamaraan. Kuplan katsastutin eilen ja jää nyt taas liikennekäytöstä pois, niin siirsin akun Eurosamaraan. On hieman edellistä leveämpi ja korkeampi, mutta sopi kuitenkin hyvin paikoilleen.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 20.10.2012 12:21
Kirjoittaja JohnDoe
Vaihdoin vihdoin kaasuläpän asentotunnistimen, kun on siitä vikakoodia satunnaisesti kohta vuoden verran antanut. Auton toimintaan ei ole vaikuttanut, niin en ole pitänyt asialla tämän suurempaa kiirettä. Uusi venäjältä tuotu tunnistin erosi hieman vanhanasta (hahlo, johon tunnistimen potikkaa liikuttava kara meni oli uudessa ristin mallinen, vanhassa taas n. 3/4 ympyrä). Moottori tuntuu kuitenkin toimivan tällä uudella säätimellä normaalisti, seuraillaan tilannetta, alkaako antamaaan vikakoodeja nyt vaihdon jälkeen.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 21.12.2012 8:43
Kirjoittaja JohnDoe
Kuukauden jälkeen oli eilen illalla Eurosamara ajossa, tätä ennen parin tunnin moottorin lämmitys ja akun lataus. Käyntiin lähti ensimmäisellä yrittämällä ja kaikki tietenkin toimi, kuten pitääkin. Jäähdytysnestettä lisäsin pari desiä. Jostain sitä ajan oloon hukkuu, mutta selvää vuotopaikkaa en ole edelleenkään paikantanut. 2002 vuoden Samaraa pitäisi ehtiä joskus tutkimaan, kun siinä nestettä hukkuu huomattavasti enemmän, todennäköisesti vuotopaikka helpommin löydettävissä.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 21.12.2012 12:19
Kirjoittaja Smoppi
Noita jäähdytysjärjestelmiä on mahtotonta saada täysin tiiviiksi. Varsinkin pakkasella aina tiputtelevat vähän alle, kun näillä lämpötiloilla glykoli tulee niin pienestä reiästä läpi.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 21.12.2012 16:48
Kirjoittaja pressa
Smoppi kirjoitti:mahtotonta saada täysin tiiviiksi. Varsinkin pakkasella aina tiputtelevat vähän alle...
No huh huh, onkohan minulla ollut sitten rikkinäisiä autoja? Ei ole lätäkköä alla, eikä tarvetta nesteen lisäykselle?
Re: Eurosamara
Lähetetty: 21.12.2012 18:17
Kirjoittaja äölkjhgf
Ainakin omassa 110:ssä homma korjaantui kun paisuntasäiliön jäykkäkierteisen korkin kiristi kunnolla. Eli lämpöisenä sihisi korkin välistä, ja myös nestettä oli tullut samaisesta rakosesta. Korkin kierre on tosiaan sellainen "kirveellä veistetty" eli kun ei kiristä kunnolla, jää vuotamaan ja kun kiristää liikaa hyppää tyhjää.
Täältä siis ääni paisuntasäiliön korkkaavalle korkille

Re: Eurosamara
Lähetetty: 22.12.2012 7:51
Kirjoittaja Smoppi
pressa kirjoitti:Smoppi kirjoitti:mahtotonta saada täysin tiiviiksi. Varsinkin pakkasella aina tiputtelevat vähän alle...
No huh huh, onkohan minulla ollut sitten rikkinäisiä autoja? Ei ole lätäkköä alla, eikä tarvetta nesteen lisäykselle?
Ei sitä lätäkköä välttämättä alle tule, kun ei niin paljoa vuoda, eikä tarvetta nesteen lisäykselle. En vain silti ole nähnyt autoa joka ainakin vähän ei hävittäisi nestettä.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 22.12.2012 10:04
Kirjoittaja niva1700
Smoppi kirjoitti:Noita jäähdytysjärjestelmiä on mahtotonta saada täysin tiiviiksi. Varsinkin pakkasella aina tiputtelevat vähän alle, kun näillä lämpötiloilla glykoli tulee niin pienestä reiästä läpi.
eipä ole tarvinnut lisätä jäähdytysjärjästelmään nestettä senjälkeen kun vaitoivat takuuaikana ainoot kaksi rautaputkea eli vuotoa ei ole
Re: Eurosamara
Lähetetty: 25.12.2012 15:22
Kirjoittaja gustha
Eurossani häviää ainoastaan bensaa,ja moottorista hiukan öljyä.Eikä nekään valu auton alle.
Lämmityslaitteesta jos vuotaa sisälle(ainakin vähän enemmän) nestettä,tulee sellanen imelä haju.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 4.1.2013 18:05
Kirjoittaja JohnDoe
Piti aamulla lähteä pitkästä aikaa ajoon Eurosamaralla, mutta kaikki sähköt taas pimeänä. Näemmä autossa on nyt ihan vika, joka purkaa akun tyhjäksi asti, kun on jonkin aikaa käyttämättä. Itse akkukaan ei ole kuin parin kuukauden ikäinen. Sähköä kuluttavia laitteitahan ei tuossa pitäisi virrat pois päältä olla käytössä kuin kello, joka ei paljoa virtaa kuluta.
Täytyy laittaa huomenna akku lataukseen ja katsoa, pitääkö vielä latausta tarpeeksi hyvin. Onhan tässä vielä takuu, jos onkin mennyt entiseksi, kun on pari kertaa päässyt jo tyhjentymään. Tiedä sitten, kattaako takuu näin "rajusta käytöstä" johtuvaa vaihtoa. Lisäksi on tietysti mitattava, paljonko akkua virrat pois päältä purkaa ja tämän jälkeen sitten vianetsintään. Olikohan niin, että hajonnut laturin diodi ainakin pystyy tällaiset oireet aiheuttamaan. Toisaalta mittariston volttimittarin mukaan latausjännite on ollut aina aivan normaali.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 5.1.2013 10:05
Kirjoittaja Uitukki
^Jatkuvasti kun kenkää irrottelee ja kiristelee niin on äkkiä poikki.
Re: Eurosamara
Lähetetty: 5.1.2013 10:12
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Mullakin oli Samaran laturissa samanlaisia oireita, akusta hukkuivat virrat silloin tällöin. Sitten autoradioon tuli kanssa jotain häiriöitä. Lopulta laturista menivät laakeritkin niin ostin Motonetin postimyynnistä kai viimeisen laturin. Vanhasta laturista sai jonkun hyvityksen kun lähetin sen palautuksena heille.
On näköjään Motonetilla Turkuun ilmestynyt kaksikin laturia myyntiin. Oliskos niistää toinen minun vanha kunnostettuna nyt siis myynnissä?
Re: Eurosamara
Lähetetty: 5.1.2013 10:34
Kirjoittaja JohnDoe
Täälläkin foorumilla joku myi myydään-osastolla mm. Samaran latureita ja kaikkea muuta. Olisin silloin joitain myynnissä olevista varaosista ostanutkin, mutta ei myyjä koskaan antanut tilinumeroaan, että olisin voinut maksaa ja jäädä odottelemaan toimitusta. Ehkä sai sitten osansta myytyä muualle, tämmöisessä tapauksessa en katso "huonot kauppakumppanit" -tarinan avoiseksi.
Ehkä tuolta S. Sieväsen legendaarisesta autoliikkeestä Jämsästä löytyy Samaraankin laturi, pitää käydä kysymässä hintaa. Ventoon maksoi 255 euroa, mutta vanhasta laturista sai satasen runkohyvityksen.
Tosin voisi tässä huvikseen mittailla, minne oikein virtaa vuotaa.