Sivu 6/6

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 23.4.2010 9:13
Kirjoittaja Jokari
Yhdestä autosta otettiin kerran 2 metrin jatkovarrella kahteen mieheen...narahdus pulttien auetessa oli melkoinen. Ihme kyllä, vanteissa ei ollut ihmeemmin sanomista, lie olleet jo liiskana valmiiksi.

Ite olen käyttänyt peltivanteille 70-80 Nm ja aluille rahtusen enemmän, en luota takavedon kierteiden laatuun niin paljoa että pitäisi yli sata newtonia kiskoa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut...

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 23.4.2010 10:44
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Itsellä peltivanteilla 85Nm ja aluilla 100Nm :)

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 23.4.2010 15:46
Kirjoittaja THI-900
kai tässä on kahta koulukuntaa. Itse laitan semmosella teleskooppiavaimella niin kireällä kun jaksaa ilman naaman punertumista kiristää. Monessa työssä tuo momenttiavain olis kyllä hyvä. pitäis hommata, jotta ei aina tarttis lainata kun sitä tarvii (aikas usein on kummiskin viime aikoina tarvinnu)

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 23.4.2010 16:15
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti: Ite olen käyttänyt peltivanteille 70-80 Nm ja aluille rahtusen enemmän, en luota takavedon kierteiden laatuun niin paljoa että pitäisi yli sata newtonia kiskoa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut...
On kyllä tosi löysässä, jos 70Nm jättää. Itse laitan yleensä 120-130Nm.

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 23.4.2010 18:52
Kirjoittaja lada.h.s
Vanteeni ovat edelleen täysin käyttökelpoisessa kunnossa.
pressa kirjoitti:Mietippä vielä oikein tarkkaan koska naputus alkoi kuulumaan? Papan orkkiskiristyksen jälkeen vai sinun jatkovarrella vääntämisen jälkeen.
Kuka puhui jatkovarresta? Ihan tavallisella ristikkoavaimella ne kiristettiin. Kaverini tosin kiristi mutta en todellakaan ala syyttämään häntä siitä!
Koska pyysin häntä kiristämään ne vielä uudelleen,koska luulin että hän ei kiristänyt niitä kerralla riittävästi.
Mutta isompaa vahinkoa ei saatu aikaan.
Eli hommat toimii nyt ihan kivasti ja elämä voittaa ym ym. :)

Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!

Lähetetty: 24.4.2010 21:14
Kirjoittaja jta
Sikälimikäli oikein muistan niin 79nm on ohjeen mukainen kiristysmomentti takaveto Ladan peltivanteille. Ite laittanu monenttiavaimella 80nm aina eikä nuo koskaan ole tähän mennessä käveleen lähteny alta. Tuon momentin melkeinpä saa jo ristikkoavaimella siinä vaiheessa kun renkaan ollessa ilmassa pyöräyttää sopevaan vauhtiin renkaan ja sopivast antaa avaimella vastaan. Eli loppuseltaan kovinkaan suurista voimista ei kyse ole että riittävä momentti saahaan.

Ja onpahan joskus itellänikin käynyt samanlainen tapaus että pultit on alkanu hakkaan jarruihin. Saihan sitä kolinaa vähän aikaa ihmetelläkkin siihen asti kunnes jarrurummun aukasin ja näin mistä oli kysymys. Vanteista pultinreiät aika huonossa kunnossa oli ja pääsi pultit hieman liian syvälle. Ollu entisellä omistajalla hyvässä momenttissa pultit. Pultin nokasta pikkusen piti mirgelillä hiasta pois niin ei enää osuneet jarruihin. Ja ennenkuin joku tästä älähtää niin alle puol milliä oli mitä pois tarvi ottaa.

Re: Helmi ja sen ongelmat.

Lähetetty: 22.5.2010 20:46
Kirjoittaja lada.h.s
Tänään taas pitkästä aikaa ajoin Helmellä ja tuli mieleen kysymys: onko kytkin oikein säädetty kun ottaa niin alyttömän ylhäällä?
Ottaa vasta 3-4 sentin päästä kytkimen ylimmästä asennosta. äSSä:ssä ottaa about 5 sentin päästä lattiasta. Onko tämä siis normaalia
vai pitääkö säätää uudestaan?

Re: Helmi ja sen ongelmat.

Lähetetty: 22.5.2010 21:57
Kirjoittaja pikku-maukka
kytkimne tulee ottaa/irrootta todella ylhäällä sen liikematkasta, jos tämä tapahtuu alhaalla työsylinteri luultavasti jumittaa.

Re: Helmi ja sen ongelmat.

Lähetetty: 23.5.2010 6:54
Kirjoittaja Jusu
Tai säädetty liikaa vapaaliikettä.

Jos sen kytkimen toiminnan säätää liian alas niin voi olla ettei liike riitä irrottamaan kunnolla ja käy sitten synkrojen päälle vaihteita riuhtoessa.
Vapaaliike on säädettävä riittävän lyhyeksi, niin että alkaa irrottaa melkolailla heti kun kytkintä painaa.

Re: Helmi ja sen ongelmat.

Lähetetty: 23.5.2010 8:19
Kirjoittaja lada.h.s
Eli Helmessä se on kohdillaan mutta äSSä:ssä taas ei. Voipi olla että menee edellämainitussa autossa vaihtoon.