Helmi ja sen ongelmat.
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
Yhdestä autosta otettiin kerran 2 metrin jatkovarrella kahteen mieheen...narahdus pulttien auetessa oli melkoinen. Ihme kyllä, vanteissa ei ollut ihmeemmin sanomista, lie olleet jo liiskana valmiiksi.
Ite olen käyttänyt peltivanteille 70-80 Nm ja aluille rahtusen enemmän, en luota takavedon kierteiden laatuun niin paljoa että pitäisi yli sata newtonia kiskoa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut...
Ite olen käyttänyt peltivanteille 70-80 Nm ja aluille rahtusen enemmän, en luota takavedon kierteiden laatuun niin paljoa että pitäisi yli sata newtonia kiskoa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
Itsellä peltivanteilla 85Nm ja aluilla 100Nm 

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
kai tässä on kahta koulukuntaa. Itse laitan semmosella teleskooppiavaimella niin kireällä kun jaksaa ilman naaman punertumista kiristää. Monessa työssä tuo momenttiavain olis kyllä hyvä. pitäis hommata, jotta ei aina tarttis lainata kun sitä tarvii (aikas usein on kummiskin viime aikoina tarvinnu)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
On kyllä tosi löysässä, jos 70Nm jättää. Itse laitan yleensä 120-130Nm.Jokari kirjoitti: Ite olen käyttänyt peltivanteille 70-80 Nm ja aluille rahtusen enemmän, en luota takavedon kierteiden laatuun niin paljoa että pitäisi yli sata newtonia kiskoa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut...
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
Vanteeni ovat edelleen täysin käyttökelpoisessa kunnossa.
Koska pyysin häntä kiristämään ne vielä uudelleen,koska luulin että hän ei kiristänyt niitä kerralla riittävästi.
Mutta isompaa vahinkoa ei saatu aikaan.
Eli hommat toimii nyt ihan kivasti ja elämä voittaa ym ym.
Kuka puhui jatkovarresta? Ihan tavallisella ristikkoavaimella ne kiristettiin. Kaverini tosin kiristi mutta en todellakaan ala syyttämään häntä siitä!pressa kirjoitti:Mietippä vielä oikein tarkkaan koska naputus alkoi kuulumaan? Papan orkkiskiristyksen jälkeen vai sinun jatkovarrella vääntämisen jälkeen.
Koska pyysin häntä kiristämään ne vielä uudelleen,koska luulin että hän ei kiristänyt niitä kerralla riittävästi.
Mutta isompaa vahinkoa ei saatu aikaan.
Eli hommat toimii nyt ihan kivasti ja elämä voittaa ym ym.

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Helmen takaripustus ryskää! KIIRE!
Sikälimikäli oikein muistan niin 79nm on ohjeen mukainen kiristysmomentti takaveto Ladan peltivanteille. Ite laittanu monenttiavaimella 80nm aina eikä nuo koskaan ole tähän mennessä käveleen lähteny alta. Tuon momentin melkeinpä saa jo ristikkoavaimella siinä vaiheessa kun renkaan ollessa ilmassa pyöräyttää sopevaan vauhtiin renkaan ja sopivast antaa avaimella vastaan. Eli loppuseltaan kovinkaan suurista voimista ei kyse ole että riittävä momentti saahaan.
Ja onpahan joskus itellänikin käynyt samanlainen tapaus että pultit on alkanu hakkaan jarruihin. Saihan sitä kolinaa vähän aikaa ihmetelläkkin siihen asti kunnes jarrurummun aukasin ja näin mistä oli kysymys. Vanteista pultinreiät aika huonossa kunnossa oli ja pääsi pultit hieman liian syvälle. Ollu entisellä omistajalla hyvässä momenttissa pultit. Pultin nokasta pikkusen piti mirgelillä hiasta pois niin ei enää osuneet jarruihin. Ja ennenkuin joku tästä älähtää niin alle puol milliä oli mitä pois tarvi ottaa.
Ja onpahan joskus itellänikin käynyt samanlainen tapaus että pultit on alkanu hakkaan jarruihin. Saihan sitä kolinaa vähän aikaa ihmetelläkkin siihen asti kunnes jarrurummun aukasin ja näin mistä oli kysymys. Vanteista pultinreiät aika huonossa kunnossa oli ja pääsi pultit hieman liian syvälle. Ollu entisellä omistajalla hyvässä momenttissa pultit. Pultin nokasta pikkusen piti mirgelillä hiasta pois niin ei enää osuneet jarruihin. Ja ennenkuin joku tästä älähtää niin alle puol milliä oli mitä pois tarvi ottaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Helmi ja sen ongelmat.
Tänään taas pitkästä aikaa ajoin Helmellä ja tuli mieleen kysymys: onko kytkin oikein säädetty kun ottaa niin alyttömän ylhäällä?
Ottaa vasta 3-4 sentin päästä kytkimen ylimmästä asennosta. äSSä:ssä ottaa about 5 sentin päästä lattiasta. Onko tämä siis normaalia
vai pitääkö säätää uudestaan?
Ottaa vasta 3-4 sentin päästä kytkimen ylimmästä asennosta. äSSä:ssä ottaa about 5 sentin päästä lattiasta. Onko tämä siis normaalia
vai pitääkö säätää uudestaan?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Helmi ja sen ongelmat.
kytkimne tulee ottaa/irrootta todella ylhäällä sen liikematkasta, jos tämä tapahtuu alhaalla työsylinteri luultavasti jumittaa.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Helmi ja sen ongelmat.
Tai säädetty liikaa vapaaliikettä.
Jos sen kytkimen toiminnan säätää liian alas niin voi olla ettei liike riitä irrottamaan kunnolla ja käy sitten synkrojen päälle vaihteita riuhtoessa.
Vapaaliike on säädettävä riittävän lyhyeksi, niin että alkaa irrottaa melkolailla heti kun kytkintä painaa.
Jos sen kytkimen toiminnan säätää liian alas niin voi olla ettei liike riitä irrottamaan kunnolla ja käy sitten synkrojen päälle vaihteita riuhtoessa.
Vapaaliike on säädettävä riittävän lyhyeksi, niin että alkaa irrottaa melkolailla heti kun kytkintä painaa.
Re: Helmi ja sen ongelmat.
Eli Helmessä se on kohdillaan mutta äSSä:ssä taas ei. Voipi olla että menee edellämainitussa autossa vaihtoon.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990