ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no jos kysytään minkälainen oli matka ja vastataan seuraavasti:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mitäs näistä Retkistä oikein pitäisi kirjoittaa?

Käytiin siinä ja siinä Kylässä. Yövyttiin siinä ja siinä hotellissa. Varaosakaupoissa käytiin. Ajeltiin hyviä ja huonoja teitä. Hiekkatietäkin. Lehmiä nähtiin. Autojakin oli. Nimismiehenkiharaa maisteltiin. Eräs meistä ei tiennyt moisia olevankaan.
ei se kovin mielenkiintoiselta matkalta vaikuta, jos mitään erityistä kerrottavaa ei ole. en mä tiiä miten tää pitäis lukea ja tulkita, ilmeisesti itäsuomen kielen tulkinta on vähän vaikeeta hämäläiselle.

tai no selvii tosta se, että mukana oli joku hesalainen, kun ei ollut koskaan nimismiehenkiharoihin törmännyt aiemmin, mutta matka hämeeseen olis tuonnut samanlaisen kokemuksen (tosin olis kiva tietää miten niitä maistellaan) ;)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuskin löydätte Hämeestä tai muualtakaan Venäjän MiliisinMurkulaa vastaavaa kiharrusta. Puhutaan ihan erilaisista teistä kuin mihin Jussi viitaa. Kokee ken näkee.

Kiharaa maistetaan siten, että auto pysäytetään. Tungetaan pää sekä kiharan mutkaan että harjanteeseen ja käytetään suuta. Suomenkielen ymmärrystä vaaditaan luetun ymmärtämiseen. Maun saa myös ajamalla TakaPotkulla ja hengittämällä suun kautta. Kiharatiestä irtoaa varmasti niin makua kuin hajuakin jos nämä aistit ovat kunnossa. Kannattaa kokeilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuskin löydätte Hämeestä tai muualtakaan Venäjän MiliisinMurkulaa vastaavaa kiharrusta. Puhutaan ihan erilaisista teistä kuin mihin Jussi viitaa. Kokee ken näkee.
jaa nyt alkaa pikkuhiljaa kokemuksia tulla ulos

nää on hyviä:
"kokee ken näkee" - venäjän matkailu kokemukset
"näistä jutuista kirjotellaan vaan parempien foorumilla" - rallimiesten ohjeet
"helposti, ku tietää mitä tekee" - Volga miehen ohjeet uudehkon tuonti-Volgan rekisteröintiin

:D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jussin mieliksi ja mielenrauhan takia:

Ihan Kakka Reissu, mutta tulipahan tehtyä :cry:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Eikös ne nämä retket ole sellaisia että ne pitää itse kokea ennemmin kuin muilta kysellä? Itsekkään en ollut tuolla matkalla ja en edes osaa kuvitella mitä siellä piilossa viidakon on ollut.
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja separi »

Noniin, hieman ensikertalaisen tarinaa reissusta:

Aamulla puoli yhdeksän maissa lähdin Mäntsälästä körryyttelemään kohti Tohmajärveä, jossa oli sovittu kokoontuminen(Mäntsälä-Tohmajärvi n. 400 km). Vähän hirvitti tuo matka, kun en ollut yli 200 km:n matkoja vielä 1988 vuoden nappiksellani ajellut. Matka sujui kuitenkin ongelmitta. Kerran piti puoleksi tunniksi pysähtyä, kun tuli kaumea ukkosmyräkkä, eikä eteensä nähnyt. Koitin siinä 30 km/h ajella, mutta ei siitä tullut mitään, kun ei tietä yksinkertaisesti näkynyt. Matka sujui muuten leppoisasti kuunnellessa Kalinkaa matkastereoista.

Tohmajärven Nesteelle pääsin ehjänä vieläpä ehjällä autollakin. Olin ensimmäinen paikalla, mutta eihän siinä mennyt kuin viitisen minuuttia, kun Pöyhönen sieltä kaarteli pelipaikoille punaisella SuperLuxuxellaan. Pöyhösen opastuksella täyttelin mitkä lie maahantulolomakkeet, joita oli saatavana vain venäjän kielisenä(tottakai). En ymmärtänyt sanaakaan lomakkeista, mutta mallin mukaan ruksittelin vain njettiä sinne ja njettiä tänne. Heti lomakkeita täytellessä iski ihmetys, että mitähän tästä vielä tulee, kun maahantulokin on noin vaikeaa. Eipä aikaakaan, kun Rantanen se sieltä pöräytti Nesteen pihaan valkoisella 2105:llaan(?). Kolme ukkoa oli siis jo kasassa, mutta entä muut? Eikös meitä pitänyt enemmänkin lähteä? Tuli mieleen tämä: http://www.youtube.com/watch?v=3flnklGQczs . Ei kuulunut muita, joten lähdettiin kolmen letkana liikkeelle. Ei sakin puuttuminen tunnelmaa kuitenkaan pilannut, vaan pikemminkin päin vastoin.

Wärtsilän rajanylityspaikalla jonoteltiin sellainen reilu puoli tuntia, että päästiin Suomen rajavartiolaitokselle vilauttamaan passia. Tämän jälkeen odottelua vielä toinen mokoma, jotta pääsi Venäjän koppalakkien ihmeteltäviksi. Kyllä nauratti touhu tuolla Venäjän puolella. Passi katsottiin neljään kertaan! Ensin passi+viisumi, sitten passi+joku lomake+rekisteriote, sitten passi+toinen lomake ja sitten vielä kertaalleen passi. Puhkihan se passi tuollaisessa kuluu. Venäjän tullissa sitä vasta ihmeteltävää olikin. Ei niinkään minulla, vaan pikemminkin venäläisillä koppalakeilla. Autoa rupesivat tutkimaan, ja yksi keksi ruveta koputtelemaan auton sivupeltejä. Olinpa kuukausi sitten laittanut joka oveen sellaiset 3 kg bitumia ja oveen koputettaessa ääni kuulostaa pikemminkin puuovelta. Odottelin siinä tiskillä, kun virkailija täytti tietoni johonkin tietokantaan ja kauhulla katselin, kun 4 koppalakkia koputtelia autoni ovia. Muutaman minuutin ne jaksoivat sitä koputtelua, ja olin jo varma, että joudun repimään ovipahvit irti ja näyttämään bitumit. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan toivottivat vain hyvää matkaa(Tai sitten haistattelivat. Mistäs sen tietää, kun ei ymmärrä?).

Siitäkin koettelemuksesta kuitenkin selvittiin, ja alkoikin näyttää siltä, että ehkä tästä reissusta jotain tulee. Haaveilu haihtui kuitenkin heti raja-aseman jälkeen, kun sain jo väistää ensimmäisen kuopan Äiti Venäjän teillä. Matka suuntautui aluksi Sortavalaan. Tie vaikutti kaikkea muuta kuin hyvältä. Ajettava se oli, mutta väistettävää riitti. Ainakin pysy hereillä. Enpä tuolloin tiennyt, että kyseinen tie olisi matkamme parhaimpia. Matkalla pysähdyimme pikkuputiikkiin ostelemaan evästä. Heti huomion kiinnitti pakastealtaassa lymyävä muodoton foliopallo, jossa luki CCCP. Pakkohan tuo eksoottinen pallero oli ostaa, ja se osoittautuikin hyväksi suklaajäätelöksi.

Sortavalaan ajettiin vajaa tunti rajalta. Sortavala vaikutti oikein mukavalta pikkukaupungilta, suomalaisen silmiin tosin rähjääntyneeltä. Heti Sortavalaan päästyämme aloimme etsiä hotellia. Hotellien parkkipaikoilla lymysi monta suomalaisbussia, ja kahdesta hotellista olikin jo kaikki huoneet varattu. Hotelli Sortavalasta saimme kuitenkin kolmen hengen huoneen(700 ruplaa/naama~20€). Illalla tutustuttiin Sortavalaan tarkemmin. Käytiin vähän kävelemässä ympäri kaupunkia ja vielä Pöyhösen kyydissä käytiin katsastamassa paikalliset nähtävyydet(mm. palaneita raunioita, todella käsittämätön siltaviritys). Kaikki näytti suomalaisen silmiin niin ränsistyneeltä. Tuli sellainen fiilis, että sota olisi ollut vasta muutamia vuosia sitten.

Yö vietettiin hotellissa, ja aamulla suunnattiin varaosakaupoille. Kahdessa varaosakaupassa kävimme, ja täytyy sanoa, että olivathan ne aikamoisia ladamiehen keitaita. Kauppaa käytiin kovasti, mutta se oli onneksi helppoa varaosanumeroiden avulla. Kaikenlaista rompetta tarttui mukaan, ja ruplat viuhuivat silmissä. Ostosten jälkeen käänsimme keulamerkit kohti Käkisalmea. Matkaa sinne oli noin 130 km...

Uni pukkaa päälle. Täytyy painua pehkuihin ja jatkaa huomenna tarinointia ja laittaa pari kuvaakin. To be continued...
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja separi »

Tiet Sortavalasta Käkikalmeen olivat...no...kyllähän niitä pitkin paremmin pääsi kuin metsän läpi. Eipä ainakaan nukahtanut rattiin. Matkalla Käkisalmeen pysähdyttiin johonkin pikkukylään ihmettelemään ja syömään. Nimi ei nyt tule mieleen. Ruoan tilaaminen oli kyllä mielenkiintoista, kun kukaan matkalaisista ei osannut venäjää joitakin sanoja lukuunottamatta. Ei ollut mitään kuvia mistään annoksista, vaan kaikissa syöttölöissä oli menu, josta sitten piti lotota jotakin. Vielä, kun sanoi loppuun "bolshoi!" niin sai edes jonkinmoisen annoksen. Arpaonni kuitenkin suosi, sillä en joutunut tutustumaan mihinkään paikallisiin herkkuihin.

Ennen Käkisalmea saatiin vielä nauttia ihanista hiekkateistä. Niistä riittäisikin puhuttavaa, mutta koitan olla muistelematta niitä sen kummemmin. Auto kyllä kesti, mutta alkoi jo pelottaa, että pysyykö hampaat suussa. Pöyhönen ja Rantanen nappasivat mukaan jokaisen liftarin ja kaikki ilmeisesti pääsivät oikeaan osoitteeseenkin(?). Käkisalmeen pääsiin kuitenkin hengissä ja hampaatkin olivat kaikki tallella. Rantasella oli tiedossa majapaikka jo etukäteen. Majapaikka löytyi pienen etsinnän jälkeen, ja se paljastuikin vanhaksi, hieman ränsistyneeksikin kartanoksi. Sisältä kartano oli kuitenkin rempattu ja varsin siisti.

Lauantai-iltana luonnollisesti kummastelimme Käkisalmen ihmeellistä elämää. Käkisalmi on jonkin verran Sortavalaa suurempi ja hiemaan vauraamman oloinen. Tietkin olivat jo kohtalaisia. Tutustuimme Käkisalmen linnaan ja kävimme ihmettelemässä mitä lie kansanmusiikkipippaloita. Väkeä oli kuin pipoa. Yö nukuttiin hyvin tällä kertaa hieman viileämmässä huoneessa. Seuraavana päivänä vuorossa oli tietysti katsaus paikalliseen varaosatarjontaan. Muutama putiikki löytyikin ja lisää rojua tarttui mukaan. Kävimme tutkimassa myös linnaa tarkemmin, koska linna oli jo lauantai-iltana saapuessamme suljettu. Rantanen sattuikin tuntemaan erään linnan näyttelyiden henkilökunnasta, ja saimmekin kiinnostavan yksityiskierroksen linnan suljettuihin osiin. Muutenkin vastaanotto oli todella vieraanvarainen. Kävimme tietysti myös uimassa linnan viereisessä virrassa.

Rantasen kanssa etälänmiehinä suunnittelimme lähtevämme maanantaiaamuna Viipuriin ja sieltä sitten vaalimaan kautta Suomeen. Pöyhönen ei kuitenkaan halunnut enää lähteä etelämmäs, joten hän lähti jo sunnuntai-iltana takaisin kohti Sortavalaa. Rantasen kanssa kävimme vielä illalla tutkimassa läheisen Räisälän. Räisälä oli pieni tuppukylä noin 30 km Käkisalmesta. Räisälässä kiinnostavinta oli entinen suomalaisten hautausmaa, jossa ei enää hautakiviä ollut.

Maanantaiaamuna suuntasimme Rantasen kanssa suunnitelman mukaan Viipuriin. Matkaa oli n.100 km(?). Tie oli pääosin todella hyvä, eikä onneksi näkynyt jälkeäkään hiekkateistä. Matka sujuikin joutuisasti ja olimme Viipurissa puoli yhdentoista maissa. Ensiksi suuntasimme pankkiin haalimaan lisää ruplia. Viipuri olikin aivan eri paikka kuin nuo pienemmät kylät ja nähtävää riitti. Kävimme torilla Pyöreän tornin naapurissa ja kiertelimme ympäri kaupunkia. Tietysti pistäydyimme varaosakaupoilla myös. Outoa Viipurissa oli, että kaikesta vauraudesta huolimatta keskustassa oli yhä raunioituneita rakennuksia. Yleisesti Viipuri on kuitenkin todella kaunis paikka. Kävimme myös Viipurin linnassa, ja tornista olikin mukavat näköalat. Ei vain päivä oikein riitä noinkin isoon kaupunkiin tutustumiseen. Olikin jo pikkuhiljaa aika kääntyä kohti isämmaata. Kävimme ennen sitä kuitenkin Karusellissa. Ei sellaisessa pyörivässä, vaan kauppa se oli.

Matka Viipurista rajalle ei ollut pitkä. Vain noin 70 km(?). Rajallakaan ei ollut ruuhkaa ja yli päästiin ongelmitta.

Kaikenkaikkiaan reissu oli todella mukava. Ensimmäinen kerta Venäjällä jätti hyvän maun suuhun ja menen varmasti uudelleenkin. Vaikka Viipuri olikin hieno paikka, pidin ehkä enemmän pienemmistä kaupungeista/kylistä. Niissä pääsi näkemään sitä oikeaa Venäjää, joka tuntui vieläkin olevan juuttunut 80-luvulle.

Siinäpä sitä tarinaa. Kuvia laittelen galleriaan kunhan kerkiän ja ilmoitan tänne.
Avatar
OA5599
Viestit: 342
Liittynyt: 7.3.2008 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja OA5599 »

Kiitos todella mielenkiintoisesta ja hienosti kerrotusta jutusta. Oli kuin hyvää kirjaa olisi lukenut ja samalla miettii että ei kai lopu vielä. Tunnelma kuvineen välittyi vaikkei tietenkään ihan todellisuutta vastaakaan. Juttu kulki hienosti aikajanana erilaiset tausta-asiat esim. paikoista huomioiden. 9½.
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kiitos myös hyvästä matkakertomuksesta. Kuvat kun vielä tulee, niin 10+!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Tällaisia tarinoita on aina hauska lukea,kuvia odotellessa.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja separi »

Noniin, sainhan vihdoin niitä kuvia laitettua. Kaikki Viipurin kuvat eivät mahtuneet, mutta onhan tuolla noita.
Linkki kuviin

Kuvat ovat kännykällä otettuja, joten varsinkin hämäräkuvat saattavat olla suttuisia. Vaalea kanttilamppu on Rantasen, punainen Pöyhösen ja nappis meikäläisen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hienot on kuvat ja plussaa vielä kommenteista!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja sakke »

Tästä voisi kyllä melkein suoraan leikata jutun Lada Pravdaan. Mitäpä on kirjoittaja mieltä ja haluaisiko mahdollisesti tehdä jotain muutoksia, otsikointia tms?

Lisäksi kuvista voisi ehkä valita muutamia sopivimpia lehteä varten?

Siis jos kirjoittaja ylipäätään näin haluaa tehtävän, jossain taisi asiaan viittaus kyllä olla tämänsuuntaiseen toimintaan?
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja separi »

Sopii kyllä. Voisin hieman muokata tuota vielä, jos lehteen laittaa. Huomenissa voin vaikka hieman siistityn version siitä pistellä.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: ItäRajan Ihmettelyä. RETKI Venäjälle. 9.7. - 12.7.2010

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Separilla on homma hanskassa tälläkin alueella, kiitos tekstistä, hienoista kuvista. Kuusaan mies koko homman alkuunlaittaja 8)
warre 353w sedan,
Vastaa Viestiin