Sivu 6/13
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 2.4.2009 12:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Jos ruiskuvehe ei käynnisty hyvin, on siinä jokin selvä vika.
Noin tyypillisesti ruiskut ovat parempia käynnistyjiä.
Kunnon kipinälaitteet - ei katkojan kärkiä, pyörijöitä, jakajia - kipinä kuin jumalan salama.
Moottorinohjausyksikön säätämä optimaalinen sytytysennakko käynnistykseen.
Kunnon seoksenmuodostus, varsinkin monipisteruiskuissa.
Tehokkaat generaattorit ja sitä myötä latingissa olevat akut.
Ei rikastuksen kanssa pulaamista tms. Käännä vain avainta ja aja.
parhain terveisin
SvS
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 2.4.2009 13:01
Kirjoittaja Jokari
Juu tuo SVS:n juttu pätee kyllä oikeisiin ruiskuautoihin, jota tuo minun mainitsema takaveto 1700i EI edusta useimpien osa-alueidensa takia

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 2.4.2009 13:24
Kirjoittaja 'aatee'
Jum*lauta hyvin on 1700i toiminu pakkasilla jääkäytössä, ja lähtenyt käyntiin ja LÄMMENNYT todella lämpimäksi kuten "oldschool" Ladatkin, ei oo kertaakaan tarvinu palella vaan takkia on saannut ottaa pois (vaikka ei ole sisustaa ja kaikki on riisuttu) jo muutaman kierroksen jälkeen. Ja kyllä Lada (ainakin takavedot) on ehottomasti EHJÄNÄ yksi nopeimmin lämpenevä auto ja se on oikeasti lämmin, loistava talviauto.
Monta kertaa 1200L tuli jäällä muinoin käynnisteltyä rannasta ilman apuja tai lämmitystä, öljytikusta kun katto öljyä niin ei joussu öljy ei, kerrankun sai koneen pyärätettyä niin hörähti käyntiin ja ei tarvinut edelleenkään palella, jäällä katsojana olleet perheenjäsenetkin menivät Ladaan lämmittelemään...
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 3.5.2009 17:07
Kirjoittaja Teemutiitoo
Axtec lähti käyntiin 26 asteen pakkasella ilman roikkaa, oli viikonlopun seissyt. Jos ei lähde, on siinä tosiaan vikaa.
Ei tarvinnut roikassa pitää.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.5.2009 16:08
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Ladat ovat yksilöllisiä autoja, vähän niin kuin käsintehdyt laitteet. Ei siinä ole välttämättä vikaa jos se ei toimi. Se on vaan sellainen Lada.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 2.9.2009 11:42
Kirjoittaja kommari2105
-32 oli nihkee mutta lähti

Joskus toissa vuonna, viime talven pakkasilla loikassa vaan pari kertaa. Ilmanmuutos.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 0:40
Kirjoittaja AkiH
Intissä ollessa tuli testattua -85 Sunnyn kylmäkäynnistysominaisuuksia, kun tammikuun 2006 pakkaset painuivat -30*C huonommalle puolelle. Ensimmäisen kahden inttiviikon jälkeen Sunny ei halunnut käynnistyä omin avuin, vanha akku oli poikinut. Hieman Toyota Poweria (kiitokset Juholle) käynnistyskaapeleilla, johan lähti. Käyntiääni oli kyllä alkuun melko mielenkiintoinen, mutta siitä se tasaantui. Ensimetreillä vaihdetta piti vaihtaa kaksinkäsin, askissa oli sisällä mineraalipohjaiset lootaöljyt.
Seuraaville lomille lähtiessä mittarissa oli -35*C. Pellin alla uusi hopea-akku, ensimmäisellä yrityksellä pyöri hyvin, toisella hörähti ja kolmannella lähti käyntiin. Tällä kertaa annoin lämmetä kunnolla, samalla katsoin kun muut ajeluttivat hinausköysiäni puolen tunnin ajan ympäri Kainuun prikaatin paraatikenttää. Yhden upseerikokelaan ilmeet olivat alkuun hieman halveksivat vanhaa Sunnyn raatoa kohtaan, ilme muuttui hämmästykseksi Sunnyn käynnistyessä. Oma melkein uusi Opelinsa ei lähtenyt edes hinaamalla, joten möin hänelle hinausköyden asevelihintaa, kun en enää jaksanut odotella.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 5:38
Kirjoittaja punanenä
Olikohan -38 kun täräytin 1200s :n tulille joskus ja lähdin kierrokselle viemään kavereita töihin kun mikään muu auto ei lähtenyt käyntiin

. Ei ollut lohkolämppäriä

.
Sai melko rauhassa ajella, ei juuri muuta liikennettä...
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 9:01
Kirjoittaja Pavlovits
32 asteen pakkasella starttasin kuusivolttista Kuplavolkkaria.
Ei kylläkään käynnistynyt.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 17:25
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ei kukaan ole vielä laittanut kylmemmäksi kuin -50,2C IFA F9 Jos olisi IFA se pyöreät muodot omaava vielä myynnissä ostaisin sellaisen.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 18:48
Kirjoittaja Pavlovits
Jos lievennät edes sen verran, että akku oli lämpimässä, niin vanhana warremiehenä uskon.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 19:04
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 19:06
Kirjoittaja Ukki
Pavlovits kirjoitti:Jos lievennät edes sen verran, että akku oli lämpimässä, niin vanhana warremiehenä uskon.
Tervehdykset toivottelen.
Eihän ollut kysymyksessä muusta puhe, kuin pakkasen määrästä. Kerroin jo silloin, muistaakseni, kun laitoin kysymyksen palstalle. Starttasin kahdella 6v akulla jolloin toinen oli sisällä. Lisäksi kytkin 12v:si. Kun ajoin Kajaanin läpi töihin ei ollut muita autoja liikenteessä. Pakkaslukema on virallinen silloin oli vielä ne nk. Hallakoeasemat, joista yksi oli Jormualla ja sen antama lukema -50,2 Tammikuu 1966. Silloin oli myös ne kuuluisat Oulujärven sotaharjoitukset jossa muutama varusmies oli palelluttanut jotain pientä. Ihmeellistä, ettei enempää.
Mutta uskon, että ei olisi käynnistynyt ulkona olleella omalla akulla, vaikka olikin IFA F9 vm.53. Hauskinta oli, että eivät lasit huurtuneet ollenkaan.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 19:23
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ei jäljellä olevat elonpäivät riittäisi tuolla menetelmällä tekemään IFA F9. Toisaalta eipä taitaisi riittää vaihtovälineetkään. Pitäisi olla Räikkösen välineiden lukumäärä. Tarkoitin tuolla myynnissä ololla autoliikkeessä uutena olevia IFOja.
Kirjoituksesta voi myös saada käsityksen, että ostaisin myynnissä olevan ns. historikin. Se ei ollut tarkoitettu näin tulkittavaksi.
Autot oli leipätyö ei harrastus. Nyt on harrastuksena värkätä puusta mitä sattuu osaamaan ja taitamaan. Tähän mennessä olen saanut mieleiseni VC-paperitelineen valmiiksi, joka on tehty Pihlajasta.
Joskus tulee aina silloin tällöin isoteltua, eihän sitä muuten saisi henkseleitä käyttää.
Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.
Lähetetty: 5.11.2009 20:11
Kirjoittaja Pavlovits
Onko sinulla puusorvia? Minulla olisi joutilaana hyväkuntoinen,
Vielä tuosta kylmäkäynnistyksestä. Tuo edellämainittu Kupla ei kyllä yli kahdessakymmenessä pakkasasteessa omin voimin käynnistynyt. Kuusivolttinen ja mineraaliöljyinen. Isäpavelin Isuzun kaksitoistavolttisella akulla pyöritti iloisesti eikä starttimoottorikaan hajonnut.