Sivu 6/7

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 21:53
Kirjoittaja Jokari
1500i kirjoitti:Mitään lukkoöljyähän niihin ei kannata laittaa. :lol:
Voi jos se siitä oliskin kiinni...palikka :lol:

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 22:16
Kirjoittaja 1500i
Voihan se johtua myös siitä niin kuin tuossa varaosa samarassa eli kori on niin laho että taipuu ja ahistaa ovea :lol: kumma kun ei meinannut aueta :lol: .
Palikka :? tarkoitit kai niitä lukon osia vai jos siellä kerran ollaan niin viisaita niin tekisit/olisi jo tehty asialle jotain? Kyllä ne välillä tuntuu takaoven lukot olevan jäässä tuossa 2105:sessakin mutta onhan tuohon taineet kuitenkin sisälle ja ajoon päästä ilman ongelmia vaikka autoa säilytetään ulkona eikä ole sisätilanlämmitintä.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 8.2.2009 18:32
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Tämän perusteella sellaisiin autoihin joihin asennetaan leveämmät renkaat tai autoihin joissa tätä ilmiötä esiintyy voimakkaimasti pitäisi lisätä Casteria. Mahtaisi 1/2 astetta plussaa lisää olla riittävä. En ole hatturasiasta niin paljoa selvitellyt, että onko siellä Casterin säätöä ja paljonko auraukseen vaikuttaa esim. tämä puolikkaan lisäys. Useastihan Macpersoneissa on alatukivarresta lähtevässä joko etu- tai takatukivarressa on Casterin säätömahdollisuus. Ohjausgeometriahan on erilaisten ominaisuuksien +/- yhteensovitettu sekamelska, jossa kaikki tai yksi vaikuttaan kaikkeen.
Terve!
Joo ja ei ;) camberin säädöllä voidaan vaikuttaa olkapoikkeamaan, mutta ei camber vaikuta mitään siihen, kuinka paljon renkaan kosketuskeskipiste siirtyy. Ja leveässä renkaassa siirtyy aina enemmän.

Etuveto-Ladojen camber on helppo säädettävä.

Perussäätö noin nolla.

SvS

Korjaus 10.2. Korjasin virheellisesti kirjoittamani. Olin kirjoittanut casterista (olkatapin takakallistuma), kun piti tietysti olla camber (pyörän sivukallistuma).

Kiitokset tarkkasilmäisyydestä, Stefa!

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 8.2.2009 19:01
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kuhan tässä ilmat paranee, niin täytyypä kokeilla hieman +:an puolelle. Saappaat nähä minkä äjäyksen tuo antaa. Se on helppo palauttaa kun panee muistivihkoon ylös mitä on tehnyt.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 8.2.2009 19:28
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Jossakin ryhmässä oli keskustelua ohjauskulmista ja säädöistä. Jossakin kohdassa kysyin, että minkä vuoksi säädetään, ainakin ennen ,vieläkö tänäpäivänä, että vetää karvanverran oikealle.
Vastaus on, että sen vuoksi jos kuljettaja satuu nukahtamaan tai saa sairaskohtauksen, niin auto menee itseksee jonkun matkan jälkeen aurauspenkkaan, ojaan ym. tien oikealla puolelle, eikä mene vastaantulevien kaistalle. Turvallisuus asia ei sen monimutkaisempi.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 10:51
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Kuhan tässä ilmat paranee, niin täytyypä kokeilla hieman +:an puolelle. Saappaat nähä minkä äjäyksen tuo antaa. Se on helppo palauttaa kun panee muistivihkoon ylös mitä on tehnyt.
Terve vain!

Kuten jo vihjasin, on se ev-Ladan pyörän sivukallistuman säätö melko helppo.

McPherson-iskarin alapäässä on kiristyspanta (2 ruuvia + mutterit, avainväli muistaakseni 19 mm, tarvitaan kaksi avainta)

Ylempi ruuvi on epäkeskinen. Kuvan nro 18.

Säätö: mutteri löysälle, ruuvia kääntämättä. Säätö ruuvia kääntäen. Mutteri kiinni, taas ruuvia kääntämättä.

Tarvittavat merkinnät voi tehdä pistepuikolla ruuvin kantaan.

Säädön voi tehdä pyörää irrottamatta. Säätö on kevyempi tehdä, jos alakiinnikkeenkin löysää (normaali, keskinen ruuvi).

menestystä

SvS

Kuva

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 11:44
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kiitti ohjeista mutta olisiko casteri tehokkaampi vaikutukseltaan, jos se on säädettävissä. Kampperillahan taas ei ole niin suurta vaikutusta ohjauksen palautumiseen ja suuntavakavuuteen. Casterin säätöhän on yleisimmin jossakin alatukivarteen tulevassa etu/taka tukitangossa, tai jopa kallistelunvaimentimessa. Ei ole edes senvertaa tarvinnut alustaan kajota, että oilisin tutkinut tarkemmin etupään rakenneta.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 14:30
Kirjoittaja Stefa
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Tämän perusteella sellaisiin autoihin joihin asennetaan leveämmät renkaat tai autoihin joissa tätä ilmiötä esiintyy voimakkaimasti pitäisi lisätä Casteria. Mahtaisi 1/2 astetta plussaa lisää olla riittävä. En ole hatturasiasta niin paljoa selvitellyt, että onko siellä Casterin säätöä ja paljonko auraukseen vaikuttaa esim. tämä puolikkaan lisäys. Useastihan Macpersoneissa on alatukivarresta lähtevässä joko etu- tai takatukivarressa on Casterin säätömahdollisuus. Ohjausgeometriahan on erilaisten ominaisuuksien +/- yhteensovitettu sekamelska, jossa kaikki tai yksi vaikuttaan kaikkeen.
Terve!
Joo ja ei ;) casterin säädöllä voidaan vaikuttaa olkapoikkeamaan, mutta ei caster vaikuta mitään siihen, kuinka paljon renkaan kosketuskeskipiste siirtyy. Ja leveässä renkaassa siirtyy aina enemmän.

Etuveto-Ladojen caster on helppo säädettävä.

Perussäätö noin nolla.

SvS

Onkos ny puurot ja vellit kuitenkin sekaisin? Casterin jos ruuvaa nollille, niin varmasti melkoisen veikeä ajeltava sen jälkeen auto kun auto. Tosin onhan näitä ollut, kuten vaikkapa 70-luvun alun camaro, firebird ja mustang. Tosin ehkä jossain asteen ja kolmen välillä positiivista lie vähän fiksumpi setuppi, voi olla inan enempikin. Myöskään KPI:tä ei pidä sotkea casteriin tai camperiin, vaikka vähän samalla tontilla ollaankin. Nuo staattiset casterit ja campperit on sitten helppoja juttuja kunhan kulmien muutokset joustoissa (dynaamiset..) on muuten saatu kuriin. Noissa kun on oikeasti todella paljon ladassa paranneltavaa. Ackermannikin on veikeä otus joka tahtoo mennä sekaisin jos säädellään casteria väärin. Puhumattakaan bumb-steeristä. Kulmiin vaikuttaa myös paljon auton käyttö. Asfaltilla jossa tarvittavat kääntymät ja joustot ovat pieniä tarvitaan enempi staattista camberia, kun taas rallissa casterilla on suurempi merkitys, joka vaikuttaa myös reilusti camberiin. Sitten kun aletaan miettimään kaarrepitoja suhteessa vierintävastuksiin, renkaiden kulumisiin ja jarrutuspitoon, niin onkin aika soppa valmis. Tosin nuo ehkä menee jo aika-ajosäätöjen puolelle...

Perssonin tolpissa useimmiten casterin säätö on iskarin yläpäässä, voi tosin olla myös alapäässä, mutta sitten se menee vähän monimutkaiseksi KPI:n kanssa. Tosin voi myös tukivarsistakin säätää (kuten takapotku). Camperia puolestaan voi säätää joko alatukivarsista tai iskarin yläpäästä. Aika mahdoton sanoa yksiselitteisesti, järkevin miettiä autokohtaisesti ja jos ei tiedä mitä tekee tai mikä mihinkin vaikuttaa, niin parempi kun ei koske lainkaan. Helposti saa todella oudon käytöksen aikaan.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 16:25
Kirjoittaja Pavlovits
Hupskeikkaa, nyt kyllä putosin kärryiltä.
Sen verran minäkin tiedän, että siitä pyöreästä kun vääntää niin erupyörät kääntyvät.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 16:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
ei tollasia kulmia kannata normiautossa paljon miettiä, sitten jos renkaissa on epätasaista kulumaa, niin sit kannattaa käyttää kulmien säädössä, ei tarvii murehtia kulmien nimiä ja asteita ja auto toimii ja kulkee joka tapauksessa.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 9.2.2009 16:35
Kirjoittaja Qulle
Nelivetoa piti äänestää, vaikka myös takavetoladallakin tulee ajeltua... luonnollisesti käyttiksenä nelikko, koska välillä pitää päästä liikkeellekin eikä vaan luistella :lol:
...on muuten ladassa alla vielä nypityt nastat, mutta kohta saadaan parempaa rengasta alle ja vois vaikka jääradalla käydä hakemassa linjoja :)

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 10.2.2009 16:12
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Stefa kirjoitti:Onkos ny puurot ja vellit kuitenkin sekaisin? Casterin jos ruuvaa nollille, niin varmasti melkoisen veikeä ajeltava sen jälkeen auto kun auto.
Kiitokset, sekaisin ne camber ja caster olivat. Viime aikoina kun on vähän pitänyt kiirettä, niin menivät vahingossa väärin päin.

***

Etuveto-Ladat on myös sellaisia lähes 0-casterin (olkatapin takakallistuma, Nachlaufwinkel)vehkeitä. Tyhjän, ajokuntoisen auton toleranssialueen alaraja on tasan nolla. Säätö on pitkittäistuen etupäästä aluslevyin.

SvS

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 14.2.2009 18:38
Kirjoittaja START
tässä kun on tullut liukasteltua tuolla liikenteessä, niin on kyllä ruvennut tulemaan semmonen tunne että ensi talvena jos vaan suinkin mahdollista, ajelen nelikolla. toivon mukaan.
ei s*atana näitä laitteita, kyllä melkeen kesää oottaa ettei tartte koko ajan luistella. pienimpäänkin ylämäki risteykseen jos tarvii pysähtyä niin siihen istuu. rupee varmaan olemaan monelle paikkakuntalaiselle tuttu vihreä nappis joka kulkee oven kahvat edellä. paremmat talvirenkaatkin auttaisi varmaan mutta ei se silti nelivetosta autosta tee.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 14.2.2009 22:37
Kirjoittaja Jokari
Eipä ole häävi pito omassa rohjossakaan vaikka on ihka uudet Nordman+ (HKPL 2) rinkulatkin alla. Mut tähän saakka on päästy liikkeelle, välillä hitaammin ja välillä nopeammin :lol: Herkästihän se pyörähtää tyhjää mut antaa pyöriä vaan, isompaa tupaan vaan ja hanaa.
Lukko olis toki poikaa, mut ei nyt ole tähän hätään...

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 14.2.2009 22:46
Kirjoittaja Nonnis
Ai hitto mutta king cabbiin tulee sentäs LÄMMINTÄ, alan uskoa että ladassa on jotain vikaa eikä kylmyys ole ruutan ominaisuus.