Maakaasuauto
Re: Maakaasuauto
Innostuin tuunaamisesta, koska uudessa autossa ei ole muuta tekemistä. Edellisessä autossani oli hieno digitaalinen volttimittari, joten päätin asentaa jännitemittarin maakaasuautoonkin. Nykyaikaiselle autolle on tärkeää virheetön sähköntuotanto. Volttimittarista näkee ennen käynnistystä akun kunnon, ja käynnistyksen jälkeen latauksen kunnon. Päädyin hankkimaan viisarimallisen, 52 mm halkaisijaltaan, pyöreän mittarin, jossa on lukuviivat 0,2 V välein. Hinta oli 29,90 €.
Kokeilin volttimittaria autotallissa, ja huomasin, että mittarin taustavalo heijastuu pimeässä pahasti koetaulun päällä tuulilasista. Halusin säätää jännitemittarin taustavaloa, joten päätin ostaa pienen 3-vaiheisen kytkimen, jolla saan taustavalon tarvittaessa pois päältä, himmeäksi tai kirkkaaksi. Taustavalon himmentämiseksi ostin 1.2 kilo-ohmin vastuksen (4W). Katkaisimelle porasin 6.5 mm reiän ajovalon korkeussäätimen ja mittaritaulun valojen himmentimen alle. Asentaminen sujui hyvin, vaikka pelkäsin vahingoittavani muovipaneleita niitä irrottaessani.
Kahteen kuukauteen maakaasuauto ei ole nähnyt pesukonetta. Ensimmäisenä kuukautena likaa ei kertynyt, kun ilma pysyi pakkasen puolella, mutta maaliskuun ja huhtikuun puolella alkoi kura virrata kaduilla. Kuraa kertyi paksu kerros, ja autopesu ei pystynyt tekemään kunnon jälkeä, joten jatkoin pesua autotallissa käsipesuna ämpärin kanssa. Vaikeimmat kohdat harjakoneelle ovat tuulilasin pyyhkimien alapuoli ja takapuskurin yläreuna. Vahasin vielä auton. Huomasin, että olin sotkenut vahaa mustiin ovenkahvoihin ja kylkilistoihin. Ovenkahvat ja kylkilistat ovat tehty mustasta, pieni kuoppaisesta muovista, josta on vaikea pyyhkiä vahajäljet pois.
Taas se piheys iski. Biltemassa oli täyssynteettinen moottoriöljy 5W-40 tarjouksessa. Neljän litran kannu maksoi 10,99 €, ja minun mukaani lähti 4 kannua. Saan vaihdettua maakaasuauton moottoriöljyt 5 kertaa ja 1 litra jää varalle lisäämistä varten. Bilteman öljy on niin halpaa, että raaskin vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa. Moottoriöljyä suositellaan käytettäväksi myös turbomoottoreissa, alle -48 C pakkasessa ja se täyttää normit ACEA A3/B3/B4. Maakaasuautosta sanotaan, että metaani palaa niin puhtaasti, ettei se juurikaan likaa moottoria ja moottoriöljyä.
Pääsiäinen tuli vietettyä mökillä. Mökkitie on aurattu viimeksi maaliskuun alussa, joten se on aika sohjoinen. Vaikka lumi ei mökkitieltä ehdi kokonaan sulaa ensi viikonloppuun mennessä, niin päätin siitäkin huolimatta vaihtaa kesärenkaat alle. Kesärenkaiksi olin ostanut Michelin Energy Saver Green X, koska ne sopivat hyvin ekoautoiluun. Tekniikan maailma antoi Michelin renkaille 8,9 pistettä, ja he kehuivat vierintävastusta sekä ajettavuutta – moittivat vesiliirto-ominaisuuksia. Michelin vierintävastus oli niin hyvä, että esimerkiksi Dayton-rengas lisäsi polttoaineen kulutusta 6,4 %. Maakaasuautossa renkaat ovat neljällä pultilla kiinni, jotka kiristetään 110 Nm voimalla. Nostin Combo CNG hallitunkilla. Laitoin hallitunkin keskelle autoa, ja tunkin päälle metrin pätkän kakkosnelosta, joten sain molemmat renkaat ilmaan yhdellä nostolla. Tarkistin renkaiden irrotuksen jälkeen pyörän laakeri, vetoakselin kumit, jarrupalat, jarruletkut ja puhdistin jarrut paineilmalla ja jarrupuhdistusaineella.
Kokeilin volttimittaria autotallissa, ja huomasin, että mittarin taustavalo heijastuu pimeässä pahasti koetaulun päällä tuulilasista. Halusin säätää jännitemittarin taustavaloa, joten päätin ostaa pienen 3-vaiheisen kytkimen, jolla saan taustavalon tarvittaessa pois päältä, himmeäksi tai kirkkaaksi. Taustavalon himmentämiseksi ostin 1.2 kilo-ohmin vastuksen (4W). Katkaisimelle porasin 6.5 mm reiän ajovalon korkeussäätimen ja mittaritaulun valojen himmentimen alle. Asentaminen sujui hyvin, vaikka pelkäsin vahingoittavani muovipaneleita niitä irrottaessani.
Kahteen kuukauteen maakaasuauto ei ole nähnyt pesukonetta. Ensimmäisenä kuukautena likaa ei kertynyt, kun ilma pysyi pakkasen puolella, mutta maaliskuun ja huhtikuun puolella alkoi kura virrata kaduilla. Kuraa kertyi paksu kerros, ja autopesu ei pystynyt tekemään kunnon jälkeä, joten jatkoin pesua autotallissa käsipesuna ämpärin kanssa. Vaikeimmat kohdat harjakoneelle ovat tuulilasin pyyhkimien alapuoli ja takapuskurin yläreuna. Vahasin vielä auton. Huomasin, että olin sotkenut vahaa mustiin ovenkahvoihin ja kylkilistoihin. Ovenkahvat ja kylkilistat ovat tehty mustasta, pieni kuoppaisesta muovista, josta on vaikea pyyhkiä vahajäljet pois.
Taas se piheys iski. Biltemassa oli täyssynteettinen moottoriöljy 5W-40 tarjouksessa. Neljän litran kannu maksoi 10,99 €, ja minun mukaani lähti 4 kannua. Saan vaihdettua maakaasuauton moottoriöljyt 5 kertaa ja 1 litra jää varalle lisäämistä varten. Bilteman öljy on niin halpaa, että raaskin vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa. Moottoriöljyä suositellaan käytettäväksi myös turbomoottoreissa, alle -48 C pakkasessa ja se täyttää normit ACEA A3/B3/B4. Maakaasuautosta sanotaan, että metaani palaa niin puhtaasti, ettei se juurikaan likaa moottoria ja moottoriöljyä.
Pääsiäinen tuli vietettyä mökillä. Mökkitie on aurattu viimeksi maaliskuun alussa, joten se on aika sohjoinen. Vaikka lumi ei mökkitieltä ehdi kokonaan sulaa ensi viikonloppuun mennessä, niin päätin siitäkin huolimatta vaihtaa kesärenkaat alle. Kesärenkaiksi olin ostanut Michelin Energy Saver Green X, koska ne sopivat hyvin ekoautoiluun. Tekniikan maailma antoi Michelin renkaille 8,9 pistettä, ja he kehuivat vierintävastusta sekä ajettavuutta – moittivat vesiliirto-ominaisuuksia. Michelin vierintävastus oli niin hyvä, että esimerkiksi Dayton-rengas lisäsi polttoaineen kulutusta 6,4 %. Maakaasuautossa renkaat ovat neljällä pultilla kiinni, jotka kiristetään 110 Nm voimalla. Nostin Combo CNG hallitunkilla. Laitoin hallitunkin keskelle autoa, ja tunkin päälle metrin pätkän kakkosnelosta, joten sain molemmat renkaat ilmaan yhdellä nostolla. Tarkistin renkaiden irrotuksen jälkeen pyörän laakeri, vetoakselin kumit, jarrupalat, jarruletkut ja puhdistin jarrut paineilmalla ja jarrupuhdistusaineella.
Re: Maakaasuauto
Tupolev kirjoitti:Biltemassa oli täyssynteettinen moottoriöljy 5W-40 tarjouksessa. Bilteman öljy on niin halpaa, että raaskin vaihtaa öljyt kaksi kertaa vuodessa.
Ostit siis upouuden auton ja oikein kahdesti vuodessa raaskit vaihtaa Biltemaöljyt?
Wau.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Maakaasuauto
Niinno, onhan tuo esim. 10 litran keskikuluksella jopa tajunnanräjäyttävät 6,4 dl/100km, eli reilusti alle puolet siitä mitä ajotavoillaan voi jo vaikuttaa.Tupolev kirjoitti:että esimerkiksi Dayton-rengas lisäsi polttoaineen kulutusta 6,4 %
Eli kulutuslukemien hinnan eroksi tulee 1,20€ litrahinnalla noin 7,6€/1000 km tai 76€/10000 km. Kuitenkin rengassarjojen hinnanero oli 120€ eli melkoisen kasan sillä saa gasoa tai vaikka sitten sitä maakaasua. Rengassarjoilla ei kuitenkaan rullata kuin 20-30, ehkä hyvässä tapauksessa 40 tkm joten säästö jää todella pieneksi.
Noin pienet prosentuaaliset erot voi tuntua kovilta laskennallisesti, mutta käytännössä niitä todellisia eroja ei huomaa edes se risaperseistä paraskaan. Rahaa on mennyt molemmissa tapauksissa.
Ja vielä hyvä kysymys, mitä järkeä ruveta säveltämään uuden auton huoltoja ominpäin, enemmän mitä on tarpeen? Jos ajat vuoteen alle 15 tkm niinkuin mainitsit aiemmin, niin silloin öljyt vaihdetaan kerran vuoteen. Biltemaöljyillä suhailee 15 tkm hienosti kuten myös kaikilla muilla nykyaikaisilla synteettisillä, ja vielä paljon enemmänkin.
Nykyaikaisten synteettisten öljyjen vaihtaminen alle 15 tkm ajosuoritteella kaksi kertaa vuodessa on todellisen hölmöläisen hommaa.
Jopa minään suhaan 60-luvun koneella ja nykyisillä synteettisillä öljyillä 10-15 tkm, joskus hieman enemmänkin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Maakaasuauto
Moottoriöljynvaihdon problematiikka
Nykyaikaiselta moottoriöljyltä vaaditaan paljon. Sen pitää pahimmillaan suojella moottoria 50’000 km ja 2 vuotta. Tähän suoritukseen pystyvät vain kalleimmat moottoriöljyt; esimerkiksi Opel merkkihuolto käyttää Mobil 1 tri-synteettistä 0W-40 moottoriöljyä, joka täyttää Opel LongLife määritelmän Opel-GM-LL-B-025 (13.50 €/l). Merkkihuollot pyrkivät LongLife öljyillä harventamaan kalliiden huoltojen välejä, sillä kukaan ei halua tappaa lypsettävää lehmää. Moottoriöljyltä harventuneet huoltovälit vaativat paljon, koska moottori tuottaa paljon vettä, rikki-, typpiyhdisteitä, metallihiukkasia, karstaa ja nitraattisia kiteitä sekä imuilman pölyjä.
Toinen vaihtoehto, LongLife huollolle, on vaihtaa edullisempaa moottoriöljyä useammin. Edullisemmankin öljyn on täytettävä moottorivalmistajan minimivaatimukset, jotka maakaasuautoni kohdalla ovat ACEA A3/B3 ja 5W-30. Ostamani Bilteman täyssynteettinen moottoriöljy täyttää nämä vaatimukset: 5W-40, ACEA A3/B3/B4 ja API SL/CF. Suomen talvi on moottoriöljylle kovaa aikaa, sillä öljyn on saavutettava 100 asteen lämpötila, jotta siitä haihtuisi kylmässä kertynyt kondensaatiovesi. Usein talvella, lyhyessä kaupunkiajossa, ei 100 asteen lämpötilaa saavuteta, joten öljy huononee nopeasti. Minun tarkoitukseni on talven jäljiltä vaihtaa puhtaat öljyt, jotta pääsen kaikista moottorille vahingollisista aineista eroon. Öljynvaihto Bilteman öljyllä kaksi kertaa vuodessa maksaa minulle 2 x 3 litraa x 2,75 €/litra = 16,50 € ja öljynsuodatin 7,80 €. Öljynvaihto merkkihuollossa maksaa 106,10 €. Auton pitkäikäisyyden kannalta moottoriöljyn vaihto on keskeisin huoltotoimenpide.
Tänään tuli maaliskuun kaasulasku. Lasku oli poikkeuksellisesti kolmesivuinen, sillä siihen oli eritelty Simolantien kaasutankkaukset, ja Helsingin Tattarinharjuntien tankkaukset erilleen, ja sitten vielä yhteenveto. Lasku oli 68,73 €. Harmittaa, kun Gasum ei laita laskuihinsa pankkiviivakoodia, sillä pankkiviivakoodilukijalla saa nopeasti virheetöntä laskunmaksua aikaiseksi. Maakaasuautossa on tällä hetkellä 4850 ongelmatonta kilometriä.
Nykyaikaiselta moottoriöljyltä vaaditaan paljon. Sen pitää pahimmillaan suojella moottoria 50’000 km ja 2 vuotta. Tähän suoritukseen pystyvät vain kalleimmat moottoriöljyt; esimerkiksi Opel merkkihuolto käyttää Mobil 1 tri-synteettistä 0W-40 moottoriöljyä, joka täyttää Opel LongLife määritelmän Opel-GM-LL-B-025 (13.50 €/l). Merkkihuollot pyrkivät LongLife öljyillä harventamaan kalliiden huoltojen välejä, sillä kukaan ei halua tappaa lypsettävää lehmää. Moottoriöljyltä harventuneet huoltovälit vaativat paljon, koska moottori tuottaa paljon vettä, rikki-, typpiyhdisteitä, metallihiukkasia, karstaa ja nitraattisia kiteitä sekä imuilman pölyjä.
Toinen vaihtoehto, LongLife huollolle, on vaihtaa edullisempaa moottoriöljyä useammin. Edullisemmankin öljyn on täytettävä moottorivalmistajan minimivaatimukset, jotka maakaasuautoni kohdalla ovat ACEA A3/B3 ja 5W-30. Ostamani Bilteman täyssynteettinen moottoriöljy täyttää nämä vaatimukset: 5W-40, ACEA A3/B3/B4 ja API SL/CF. Suomen talvi on moottoriöljylle kovaa aikaa, sillä öljyn on saavutettava 100 asteen lämpötila, jotta siitä haihtuisi kylmässä kertynyt kondensaatiovesi. Usein talvella, lyhyessä kaupunkiajossa, ei 100 asteen lämpötilaa saavuteta, joten öljy huononee nopeasti. Minun tarkoitukseni on talven jäljiltä vaihtaa puhtaat öljyt, jotta pääsen kaikista moottorille vahingollisista aineista eroon. Öljynvaihto Bilteman öljyllä kaksi kertaa vuodessa maksaa minulle 2 x 3 litraa x 2,75 €/litra = 16,50 € ja öljynsuodatin 7,80 €. Öljynvaihto merkkihuollossa maksaa 106,10 €. Auton pitkäikäisyyden kannalta moottoriöljyn vaihto on keskeisin huoltotoimenpide.
Tänään tuli maaliskuun kaasulasku. Lasku oli poikkeuksellisesti kolmesivuinen, sillä siihen oli eritelty Simolantien kaasutankkaukset, ja Helsingin Tattarinharjuntien tankkaukset erilleen, ja sitten vielä yhteenveto. Lasku oli 68,73 €. Harmittaa, kun Gasum ei laita laskuihinsa pankkiviivakoodia, sillä pankkiviivakoodilukijalla saa nopeasti virheetöntä laskunmaksua aikaiseksi. Maakaasuautossa on tällä hetkellä 4850 ongelmatonta kilometriä.
Jos säästän Michelin Energy Saver Green X rengassarjalla edes yhden euron muuhun rengassarjaan nähden, niin hypin onnesta; muuten masennun.Mara kirjoitti:Rengassarjoilla ei kuitenkaan rullata kuin 20-30, ehkä hyvässä tapauksessa 40 tkm joten säästö jää todella pieneksi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Maakaasuauto
Terve!
Motonet on jo aikaa myynyt GM-etiketöityä pitkän vaihtovälin öljyä (GM:n sekä A- että B-luokitus) hintaan noin 25 euroa 5 litran kannu.
Lisäys 17.4: Usemmassakin paikassa kaupataan Delphi 5W-40 -öljyä, jolla samat luokitukset. Hinta noin 20 e/5 litraa. Hakukoneet tietävät lisää.
Tosin ryykäisisin sillä Biltemallakin 25.000 km enempiä ihmettelemättä.
Kondenssivesi lähtee käytännössä jo noin 60 asteessa.
öljyterveisin
Nimimerkki entinen Maslozavodskin Rabotnik
Motonet on jo aikaa myynyt GM-etiketöityä pitkän vaihtovälin öljyä (GM:n sekä A- että B-luokitus) hintaan noin 25 euroa 5 litran kannu.
Lisäys 17.4: Usemmassakin paikassa kaupataan Delphi 5W-40 -öljyä, jolla samat luokitukset. Hinta noin 20 e/5 litraa. Hakukoneet tietävät lisää.
Tosin ryykäisisin sillä Biltemallakin 25.000 km enempiä ihmettelemättä.
Kondenssivesi lähtee käytännössä jo noin 60 asteessa.
öljyterveisin
Nimimerkki entinen Maslozavodskin Rabotnik
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 17.4.2009 11:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Maakaasuauto
Jos piheys ja mahdollisimman suuret säästöt ovat tärkein ja ainoa tavoiteltava asia autoiluissa; kaikki muu on toissijaista; niin miksi ihmeessä ostaa 22000€ uusi auto, jonka pitäminen ja huolto eivät nekään ole ihan ilmaisia?
Pihille luulisi 22000€ olevan kohtuullisen iso summa kun se on sitä jo ei-piheillekin.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ajat maakaasulla, mutta ideologiaasi en voi ymmärtää.
Pihille luulisi 22000€ olevan kohtuullisen iso summa kun se on sitä jo ei-piheillekin.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ajat maakaasulla, mutta ideologiaasi en voi ymmärtää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Maakaasuauto
Kummat haluatte kuulla ensin huonot vai hyvät uutiset? No, kerrotaan hyvät ensin: Gasum oli huhtikuun alussa pudottanut maakaasun hinta 1.08 €/kg → 1.05 €/kg. Bensaan nähden ekvivalenttilitrahinta putosi 0,697 €/l → 0,677 €/l. Olinkin jo ihmetellyt, miksei maakaasun hinta laske, kun maailmanmarkkinoilla öljyn hinta tippui 145 dollarista 35 dollariin tynnyri. Ja sitten huonot: viime lauantaina menin kaasutankkaukseen, kun polttoaineen varoitusvalo oli vilkkunut perjantaista asti. Työnsin Gas Cardin lukulaitteeseen, mutta se ilmoitti, ettei kortti käy. Usean yrityksen jälkeen katsoin korttia, ja huomasin siinä pahoja naarmuja – magneettijuova oli piloilla. Koska metaanin tankkaus ei onnistunut, niin ajoin auton bensapistoolin viereen. Sain tankattua 1.28 litraa bensaa. Sen bensamäärän olin kuluttanut 5 kuukauden aikana. Ajattelin, että olen käynnistänyt maakaasuauton 5 kuukauden aikana kaksi kertaa joka päivä, eli 5 x 30 x 2 = 300 käynnistyskertaa. Maakaasuauto käynnistetään bensalla, joten bensaa on mennyt joka käynnistyskerralla 1280 ml / 300 = 4.27 ml / käynnistyskerta talvella.
Jouduin ajamaan koko viikonlopun bensalla. Tunsin pienen nykäisyn, kun maakaasuauto vaihtoi kaasulta bensalle. Maanantaina tilasin Gasumilta uuden Gas Cardin. Pyysin lähettämään kaksi kaasukorttia, jotta jos toinen kortti tuhoutuu, niin toinen kortti on varalla. Gasum suostui lähettämään minulle kaksi korttia – hienoa! Kortit pitäisi olla torstaina Lappeenrannassa. Kaasuauton tankissa on vielä 7 litraa bensaa, jolla pärjään torstaihin asti. Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvää; sillä maakaasuauton bensatankki on ajettava puolen vuoden välein tyhjäksi bensan huononemisen vuoksi, eli näihin aikoihin minun olisi pitänyt ajaa bensatankki muutenkin tyhjäksi.
Pakko kertoa vielä, että maakaasuauto on ekologisin! Ainakin EcoTestin mukaan. EcoTestissä on kartoitettu autojen ympäristövaikutusta, ja kaasuvolkkari kiilasi kärkeen 92 pisteellä. Se sai ensimmäisenä autona 5 ekotähteä. Edellinen ennätys oli Toyota Priuksella 89 pistettä ja 4 ekotähteä. Kaasuvolkkari sai tietysti täydet 50 pistettä pienhiukkasista, ja CO2-päästöistä 42 pistettä.
Jouduin ajamaan koko viikonlopun bensalla. Tunsin pienen nykäisyn, kun maakaasuauto vaihtoi kaasulta bensalle. Maanantaina tilasin Gasumilta uuden Gas Cardin. Pyysin lähettämään kaksi kaasukorttia, jotta jos toinen kortti tuhoutuu, niin toinen kortti on varalla. Gasum suostui lähettämään minulle kaksi korttia – hienoa! Kortit pitäisi olla torstaina Lappeenrannassa. Kaasuauton tankissa on vielä 7 litraa bensaa, jolla pärjään torstaihin asti. Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvää; sillä maakaasuauton bensatankki on ajettava puolen vuoden välein tyhjäksi bensan huononemisen vuoksi, eli näihin aikoihin minun olisi pitänyt ajaa bensatankki muutenkin tyhjäksi.
Ei pihistely ollut tärkein ja ainoa tavoite, kun hankin autoa. Halusin kovasti vähäpäästöisen tila-auton. Kaupassa käydessään sitä joskus näkee ”ohittamattoman tarjouksen”, joka Biltemassa käydessäni oli täyssynteettinen 5W-40 moottoriöljy.Jokari kirjoitti:Jos piheys ja mahdollisimman suuret säästöt ovat tärkein ja ainoa tavoiteltava asia autoiluissa; kaikki muu on toissijaista; niin miksi ihmeessä ostaa 22000€ uusi auto, jonka pitäminen ja huolto eivät nekään ole ihan ilmaisia?
Pakko kertoa vielä, että maakaasuauto on ekologisin! Ainakin EcoTestin mukaan. EcoTestissä on kartoitettu autojen ympäristövaikutusta, ja kaasuvolkkari kiilasi kärkeen 92 pisteellä. Se sai ensimmäisenä autona 5 ekotähteä. Edellinen ennätys oli Toyota Priuksella 89 pistettä ja 4 ekotähteä. Kaasuvolkkari sai tietysti täydet 50 pistettä pienhiukkasista, ja CO2-päästöistä 42 pistettä.
Re: Maakaasuauto
Maakaasuauto on nyt antanut 5900 km ongelmatonta ajoa. Huomasin mökin yläpuolella kaksi talvimyrskyssä kaatunutta puuta: toinen oli kelo ja toinen tuore mänty. Sahasin ne metsässä 35 cm pätkiksi, jotka vein kottikärryllä peräkärryyn. Tein ensin kelon valmiiksi ja lastasin sen peräkärryn etuosaan, ja sitten tuoreen männyn takaosaan. Halkomapaikalla irrotin peräkärryn, joka takapainoisena nosti aisan pystyyn samalla siirtyen parikymmentä senttiä eteenpäin. Peräkärryn aisa raapaisi ylöspäin mennessään 4 cm naarmun takakonttiin. No, oli ajan kysymys milloin naarmutan autoani. Miellyttävän yllätyksen koin Opel-liikkeessä, kun kävin ostamassa maalia: maalipuikko ja kovalakkapurkki maksoivat yhteensä 8,05 €. Neljä euroa purkista on minusta halpa hinta!
Combo CNG on näyttänyt kykynsä tavarankuljettajana. Tilasin 1000 kappaletta kuusenpaakkutaimia täydennysistutusta varten. Taimet tulivat pahvilaatikoista, joita pystyin latomaan kaksi päällekkäin korkeaan takakonttiin – kaikki mahtuivat kyytiin kerralla. Tuhat taimea riittää puolen hehtaarin alalle. Jos jokainen maapallon ihminen olisi istuttanut tuhat puuntaimea, niin Australian mantereen kokoinen alue olisi istutettu neljään kertaan.
Kuusentaimien istuttamisesta sain hien pintaan. Maakaasuautokin tuntui auringonpaisteessa kuumalta, joten laitoin ilmastoinnin päälle. Tuntui taivaallisen hyvältä, kun kylmää alkoi puhaltaa päätä vasten, mutta kun 15 minuutin kuluttua koskin otsaani, niin tunsin sen jääkylmäksi. Tuli kiire ottaa ilmastointi pois päältä, etten sairastuisi. Pitää oppia varomaan ilmastointilaitetta.
Tähän asti olen joutunut tuijotuksen kohteeksi, kun olen kaasutankannut. Muutamat ovat ottaneet kuvan kamerakännykällä, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa nuori mies keskustelemaan maakaasuautoista. Innostuin pitämään varttitunnin esitelmän maakaasuautoista, ja esittelin kunnolla Combo CNG. Jos vielä joku muukin tulee kysymään maakaasuautosta, niin pidän saman luennon uudestaan.
ST1 saa tyylikkyydestä täydet 10 pistettä uudesta etanolipolttoaineesta. ReFuel E85 etanolipolttoaine on valmistettu elintarviketeollisuuden biojätteistä. ReFuel E85 on erittäin tervetullut polttoaineuutuus Suomen markkinoille. Ruotsissa etanolipolttoaine tuodaan etupäässä Brasilian sademetsistä, joka on hiukan arveluttavaa. Toivoin uutena vuotena, että pääsisin ajamaan biokaasulla, joka olisi tehty pääkaupunkiseutulaisten ulosteista, mutta toiveeni ei ole toteutunut. Gasum on ilmoittanut, että se johtaa biokaasua kaasuverkostoon kahden vuoden päästä, kun Biovakan Nastolan biokaasun tuotantolaitos saadaan valmiiksi vuonna 2011. Tarvittava biomassa saadaan jätevedenpuhdistamolta ja maatalouden biojätteistä. Tuotanto tulee olemaan 25 GWh/vuosi biokaasua, joka riittää hyvin kaikille maakaasuautoille. Odotan biokaasua kuola suupielestä valuen!
Combo CNG on näyttänyt kykynsä tavarankuljettajana. Tilasin 1000 kappaletta kuusenpaakkutaimia täydennysistutusta varten. Taimet tulivat pahvilaatikoista, joita pystyin latomaan kaksi päällekkäin korkeaan takakonttiin – kaikki mahtuivat kyytiin kerralla. Tuhat taimea riittää puolen hehtaarin alalle. Jos jokainen maapallon ihminen olisi istuttanut tuhat puuntaimea, niin Australian mantereen kokoinen alue olisi istutettu neljään kertaan.
Kuusentaimien istuttamisesta sain hien pintaan. Maakaasuautokin tuntui auringonpaisteessa kuumalta, joten laitoin ilmastoinnin päälle. Tuntui taivaallisen hyvältä, kun kylmää alkoi puhaltaa päätä vasten, mutta kun 15 minuutin kuluttua koskin otsaani, niin tunsin sen jääkylmäksi. Tuli kiire ottaa ilmastointi pois päältä, etten sairastuisi. Pitää oppia varomaan ilmastointilaitetta.
Tähän asti olen joutunut tuijotuksen kohteeksi, kun olen kaasutankannut. Muutamat ovat ottaneet kuvan kamerakännykällä, mutta nyt tuli ensimmäistä kertaa nuori mies keskustelemaan maakaasuautoista. Innostuin pitämään varttitunnin esitelmän maakaasuautoista, ja esittelin kunnolla Combo CNG. Jos vielä joku muukin tulee kysymään maakaasuautosta, niin pidän saman luennon uudestaan.
ST1 saa tyylikkyydestä täydet 10 pistettä uudesta etanolipolttoaineesta. ReFuel E85 etanolipolttoaine on valmistettu elintarviketeollisuuden biojätteistä. ReFuel E85 on erittäin tervetullut polttoaineuutuus Suomen markkinoille. Ruotsissa etanolipolttoaine tuodaan etupäässä Brasilian sademetsistä, joka on hiukan arveluttavaa. Toivoin uutena vuotena, että pääsisin ajamaan biokaasulla, joka olisi tehty pääkaupunkiseutulaisten ulosteista, mutta toiveeni ei ole toteutunut. Gasum on ilmoittanut, että se johtaa biokaasua kaasuverkostoon kahden vuoden päästä, kun Biovakan Nastolan biokaasun tuotantolaitos saadaan valmiiksi vuonna 2011. Tarvittava biomassa saadaan jätevedenpuhdistamolta ja maatalouden biojätteistä. Tuotanto tulee olemaan 25 GWh/vuosi biokaasua, joka riittää hyvin kaikille maakaasuautoille. Odotan biokaasua kuola suupielestä valuen!
Re: Maakaasuauto
Ajan ladalla,enkä oo ees harkinnu maakasuVolvoo ,olenko yhteiskunnassa huono ihminen?
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Maakaasuauto
Terve!Tupolev kirjoitti: ST1 saa tyylikkyydestä täydet 10 pistettä uudesta etanolipolttoaineesta. ReFuel E85 etanolipolttoaine on valmistettu elintarviketeollisuuden biojätteistä. ReFuel E85 on erittäin tervetullut polttoaineuutuus Suomen markkinoille.
Tyylikkyydestä en tiedä mitään, mutta oivallinen markkinointijippo ST1:llä kyllä on. Jos etanolia haluttaisiin käyttää järkevästi, sekoitettaisiin kaikkeen Suomessa myytävään bensiiniin muutama prosentti etanolia. Tällöin kaikki bensiiniautot voisivat käyttää samaa polttoainetta ilman mitään muutoksia, eikä tarvittaisi erillisiä jakelu-, säiliö- tai pumppujärjestelmiä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Maakaasuauto
Aika monen ketjun bensassa on etanolia seassa. Mm. Shell 95E 4-5%.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!Tupolev kirjoitti: ST1 saa tyylikkyydestä täydet 10 pistettä uudesta etanolipolttoaineesta. ReFuel E85 etanolipolttoaine on valmistettu elintarviketeollisuuden biojätteistä. ReFuel E85 on erittäin tervetullut polttoaineuutuus Suomen markkinoille.
Tyylikkyydestä en tiedä mitään, mutta oivallinen markkinointijippo ST1:llä kyllä on. Jos etanolia haluttaisiin käyttää järkevästi, sekoitettaisiin kaikkeen Suomessa myytävään bensiiniin muutama prosentti etanolia. Tällöin kaikki bensiiniautot voisivat käyttää samaa polttoainetta ilman mitään muutoksia, eikä tarvittaisi erillisiä jakelu-, säiliö- tai pumppujärjestelmiä.
SvS
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Maakaasuauto
Tupoleville todella suuret kiitokset infomatiivisesta ketjusta!
Onkohan mahdollisesti jotain mainittavaa tapahtunut Opelille?
Oman Samaran jakohihnan lauettua olen taas valintojen edessä.
Yksi asia on varmaa ja se on jokin hieman enemmän luontoa säästävä valinta kuin perinteiset polttomoottorit.
Tämän viestiketjun luettuani toinenkin asia on varmaa, maakaasua polttava moottori löytyy seuraavasta autostani.
Nyt siis emmin vielä muutaman vaihtoehdon edessä. Uusi tahi käytetty tehdasvalmisteinen CNG-auto sekä jokin käytetty, jälkiasennus CNG ovat mielessäni. Lisäksi olen miettinyt jommankumman jälkimmäisen vaihtoehdon hakemista Euroopasta.
Olisikohan sinulla mahdollisesti vinkkejä valinnoissani. Kilometrejä kun tulee vuosittain kertymään 22tkm-30tkm?
Onkohan mahdollisesti jotain mainittavaa tapahtunut Opelille?
Oman Samaran jakohihnan lauettua olen taas valintojen edessä.
Yksi asia on varmaa ja se on jokin hieman enemmän luontoa säästävä valinta kuin perinteiset polttomoottorit.
Tämän viestiketjun luettuani toinenkin asia on varmaa, maakaasua polttava moottori löytyy seuraavasta autostani.
Nyt siis emmin vielä muutaman vaihtoehdon edessä. Uusi tahi käytetty tehdasvalmisteinen CNG-auto sekä jokin käytetty, jälkiasennus CNG ovat mielessäni. Lisäksi olen miettinyt jommankumman jälkimmäisen vaihtoehdon hakemista Euroopasta.
Olisikohan sinulla mahdollisesti vinkkejä valinnoissani. Kilometrejä kun tulee vuosittain kertymään 22tkm-30tkm?
Re: Maakaasuauto
Taidan olla liian amatööri autoasioissa, että pystyisin neuvomaan ketään niissä.Lasse kirjoitti: Olisikohan sinulla mahdollisesti vinkkejä valinnoissani. Kilometrejä kun tulee vuosittain kertymään 22tkm-30tkm?
Hyvin on maakaasuauto toiminut koko ajan. Matkamittarissa on karvan verran yli kymppitonni. Pari pientä harmia on ollut. Kesällä alkoi irrota, vasemman matkustajaoven luota, katon ja oven välinen tiiviste liimauksesta. Takuuna liimattiin uusi tiiviste puolessa tunnissa; niin nopeasti, etten meinannut ehtiä merkkiliikkeessä lukea riittävästi lehtiä ja juoda kahvia. Toinen ja paljon harmittavampi ongelma johtuu pienistä kivistä. Ilmeisesti Saksassa ei ole paljoakaan hiekkateitä, ja tämän vuoksi kaasupullojen suojamuovin tiivistykseen ei ole panostettu. Takarenkaat nostavat tiestä pikkukiviä, joista osa pääsee kaasupullojen suojamuovin päälle. Siellä kivet kilkattavat ärsyttävästi kuoppaisilla teillä kaasupulloja vasten. Reklamoin tästä merkkiliikkeessä, mutta siellä haluttiin ensin valtavasti rahaa, ennen kuin tekisivät mitään, joten päätin paneutua asiaan itse. Mökillä käydessäni, kävin serkkuni luona maalla. Serkullani on konehallissa rasvamonttu, jossa on helppo tarkastaa autoa altapäin. Huomasin maakaasuauton alla, että kaasupullojen suojamuovissa on 8 vedenpoistoreikää: 4 reikää etuosassa ja 4 takaosassa. Otin suojamuovin pois, ja mittasin suurimpien kilkatuskivien halkaisijoiksi 22 mm, joten päätin suurentaa etumaiset 10 mm reiät 25 mm rei´iksi.
Pikkukivet aiheuttavat harmia takajarruissa. Kesän aikana kiviä on lentänyt takalevyjarruihin vinkumaan ja kilkattamaan. Kävin merkkiliikkeessä valittamassa tästä ongelmasta, jossa työnjohtaja neuvoi ajamaan lujaa takaperin, ja sitten jarruttamaan voimakkaasti, jotta kivet lentäisivät pois. En ole onnistunut saamaan jarruttamalla kaikkia kiviä pois. Vasemmassa takajarrussa on kuulunut pari kuukautta sitkeä vingunta. Pahimmillaan se on ollut, kun on peruttanut auton. Ääni kuuluu selvästi 50 metrin päähän, ja ärsyttävästi ihmiset ovat huomauttaneet siitä. Vaihdoin nastarenkaat 1. marraskuuta. Renkaita vaihtaessa, katsoin vasemman takajarrulevyn ja jarrukilven väliin. Näin siellä selvästi - halkaisijaltaan 20 mm – kiven. Kävin Biltemassa ostamassa taipuisalla varrella varustetun tartuntapihdin, joka on suunniteltu juuri tarttumaan ongelmapaikkoihin pudonneisiin pikkuesineisiin. Tartuntapihdeillä oli helppo ottaa kivi pois. Minua ihmetyttää, miksi maakaasuauton jarrukilven ja jarrusatulan väliin on jätetty iso aukko. Jos jarrukilpi olisi vähän isompi, niin kiviä ei pääsisi jarrukilven ja jarrulevyn väliin. Kivi aiheuttaa inhottaa ääntä, kuluttaa jarrulevyä ja poistaa jarrukilvestä maalit, jolloin se alkaa ruostua nopeasti. Selkeä suunnitteluvirhe Opelilta!
Re: Maakaasuauto
Tuo kivenvingunta on tuttu muutamasta aikaisemmasta autosta. Joskus se tosiaan poistuu tuolla pakkijarrutuksella. toisinaan on joutunut purkamaan.
Tuota taipuvavartista noukkijaa en olekaan tuohon hommaan tajunnut käyttää, vaikka monessa muussa siitä on ollutkin apua.
Tuota taipuvavartista noukkijaa en olekaan tuohon hommaan tajunnut käyttää, vaikka monessa muussa siitä on ollutkin apua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Maakaasuauto
Tuli tehtyä huvimatka Kotkan merimuseoon, kun kyytiläiset lupasivat maksaa polttoainekulut. Olo on vieläkin vähän sekava, kun merimuseossa oli liian paljon nähtävää yhden päivän ajaksi. Hienoa oli käydä katsomassa Suomen ensimmäistä kunnon jäänmurtajaa Tarmoa. Tarmossa eniten kiinnosti nähdä höyrykoneiden aateli – trippelihöyrykone, jonka hyötysuhde oli jopa 35 %; parempi kuin bensakoneilla. Paluumatkalla tankkasin Haminassa, jossa on Suomen halvin maakaasu: 98,2 centtiä kilolta. Haminassa tankkaamiseen käytetään pankkikorttia, jonka varmentamiseen meni 2-3 minuuttia aikaa! Sinne asti oli tullut kilometrejä 132,2, kaasupulloihin mahtui 6,96 kg ja rahaa ystävältäni meni 6,83 €. Keskikulutus oli siihen mennessä 5,26 kg/100 km. Hamina – Ylämaa – Lappeenranta oli pituudeltaan 105 km, ja sillä matkalla paloi metaania 4,13 kg. Keskikulutus oli tällä matkalla 3,93 kg/100 km ja rahaa meni 4,34 €. Yhteensä matka oli 237,2 km, maakaasua paloi 11,09 kg, joka maksoi 11,17 €, ja keskikulutukseksi tuli 4,68 kg/100 km. Matkustajat pitivät 11,17 € (2,79 €/henkilö) polttoainekustannuksia edullisena. Jos olisin ajanut matkan bensalla, niin Combon olisi pitänyt kuluttaa bensaa (1.34 €/litra) 3,5 litraa/100 km, jotta polttoainekustannukset olisivat olleet samat. Näiden kulutuslukemien alle on helppo päässä, koska minulla on huono tapa esimerkiksi moottoritiellä ajaa aina yli 120 km/t. Voi miksi, ei satanen riitä?
Maakaasuauto on joutunut viikon olemaan kylmätestissä. Taloyhtiöömme ollaan asentamassa valokuitukaapelia, ja sille porataan timanttiporalla seinien läpi reikiä. Toivottavasti 100 Mbit/s internetyhteyden hinta putoaisi uuden kaapelin mukana. Autotalliini porataan eniten reikiä, ja siellä säilytetään porauskalustoa, joten maakaasuauto on ollut ulkona. Hyvin on kaasuauto lähtenyt käyntiin aamuisin ilman lämmitystä. Pakkasta ei ole pahimmillaan ollut kuin 6 astetta.
Kävin tilaamassa maakaasuautoon vuosihuollon. Huolto on 24. marraskuuta klo 12, eli samana päivänä ja kellonaikaa, kun sain auton vuosi sitten. Kysyin samalla mihin voin antaa palautetta maakaasuauton pikkukiviongelmasta. Sain sähköpostiosoitteen GM Finlandiin. Lähetin GM Finlandiin digikuvia kivistä kaasupullojen suojamuovin päällä ja takajarrujen välistä, sekä selostuksen ongelmista. Sähköpostiini ei ole tullut vastausta, mutta voisin kuvitella, että se olisi seuraavanlainen: ”Meidän insinöörimme ovat täydellisiä, ja erityisen täydellisiä ovat kaasupullojen suojamuovin ja takajarrukilven suunnittelijat. Maakaasu-Combolla on ajettu miljardi testikilometriä hiekkateillä, eikä koskaan ole päässyt yksikään kivi suojamuovin päälle tai takajarrun levyn ja jarrukilven väliin!”
Maakaasuauto on joutunut viikon olemaan kylmätestissä. Taloyhtiöömme ollaan asentamassa valokuitukaapelia, ja sille porataan timanttiporalla seinien läpi reikiä. Toivottavasti 100 Mbit/s internetyhteyden hinta putoaisi uuden kaapelin mukana. Autotalliini porataan eniten reikiä, ja siellä säilytetään porauskalustoa, joten maakaasuauto on ollut ulkona. Hyvin on kaasuauto lähtenyt käyntiin aamuisin ilman lämmitystä. Pakkasta ei ole pahimmillaan ollut kuin 6 astetta.
Kävin tilaamassa maakaasuautoon vuosihuollon. Huolto on 24. marraskuuta klo 12, eli samana päivänä ja kellonaikaa, kun sain auton vuosi sitten. Kysyin samalla mihin voin antaa palautetta maakaasuauton pikkukiviongelmasta. Sain sähköpostiosoitteen GM Finlandiin. Lähetin GM Finlandiin digikuvia kivistä kaasupullojen suojamuovin päällä ja takajarrujen välistä, sekä selostuksen ongelmista. Sähköpostiini ei ole tullut vastausta, mutta voisin kuvitella, että se olisi seuraavanlainen: ”Meidän insinöörimme ovat täydellisiä, ja erityisen täydellisiä ovat kaasupullojen suojamuovin ja takajarrukilven suunnittelijat. Maakaasu-Combolla on ajettu miljardi testikilometriä hiekkateillä, eikä koskaan ole päässyt yksikään kivi suojamuovin päälle tai takajarrun levyn ja jarrukilven väliin!”