2101 1977 KRIINI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kyllähän se nyt jo hörähti heti. Ei siis käynnistymis eikä käyntiongelmia.

Etujarrut eivät olleet juurikaan jumissa. Otin kiltisti nappipölykapselit irti. Naputtelut pyöränpultteihin riittivät. Nostelin ne kuitenkin ilmaan, pyrittelin, laitoin 2/4 pätkät alle. Saatiin vähän ylemmä sitä keulaa siellä pehmeässä.

Takapää siis oli lähdössä paksulle rekkapressulle. Ladosta löytyi tervapahvia ja laitoin syvemmällä olleen vasemman takapyörän eteen vielä isohkot nelinkertaiset palat pahvia. Ei luistelisi niin helposti pressulla.

Vähänhän se oli tuloaukko ahdas, muttei onneksi tarvinnut vehkslata siellä pehmeässä. Talloin horsmikkoa mitä ryteikköä oikealta pois siten, ettei raapusi vaikken suoristaisikaan vehettä tulemaan kokonaan pressun päällä.

Valokuvauskoneen unohdin. No, se on vielä siellä odottamassa kun VeliPojan löysi loppuu. Haetaan sitten pois. GAZ -perävaunu mukaan niin saadaan kivasti pressukin sieltä samalla. Tilallisen kanssa täytyy sitten ihmetellä mitä sille täysin laholle ovelle tehdään. Saattaa sen vielä saada paikalleenkin.

Kuvia siis sitten kuvan varsinaisesti haetaan pois tuossa 2jälkeen. Niin ja jokunen potretti pihasta.

Onkohan mahdollista että KRIINIllä on ajettu vain ja ainoastaan 23 740km? Ei tuollaista voi kyllä uskoa, mutta kun siinä ei juuri ole käytön jälkiä. Ja se on ollut jo niin kauan poissa ajosta. Mitenhän se olikaan. Kyllähän minulla tuolla kauppakirjat on. Täytyy joskus katsoa tarkemmin. On se nyt ainakin se reilut 20v. seisonut lämpimissä talleissa ennen tätä minun 2vuoden seisottamistani kylmässä ladossa.

Josko pannaan sitten kuitenkin se 123 740km. Mutta ennen rekisteröintiä tietenkin otetaan tarkempi selko noista kilometreistäkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Näinkö siinä sitten kävi :cry: matkalla Lyöttilästä Markikseen.

Kuva

Kyllä autojen metamorfistinen maailma on ihmeellinen. No, on kai sitä isompiakin muutoksia tapahtunut jopa muutamassa sekunnissa näiden romujen ollessa kyseessä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Visiota eli HarhaNäkyä tuo oli vain.

Sataa nyt mukavasti. Kovaakin välillä. Saa KRIINI huuhtelun 2vuoden Ladotuksen jälkeen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Siinä sitä votoo. Talvisäilytys on tällä kertaa taivasalla. Vedetään vain rekkapressu alle. Puut eivät pääse tiputtelemaan roskaa tässä pihassa. Puita kyllä on. Polttopuuta 20kuutioo, hedelmäpuita 10, tammi, lehtikuusi, vaahtera ja orapihlajasta kasvatettu puu. Auto kuitenkin sopivat kaikki olemaan muualla kuin puiden varjossa.

Tuohon se ei jää vaan vähän katseilta suojaan. Siis tieltä tulevilta katseilta, vaikka julkinen nähtävyyshän tämä Meikän Maailma on.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Niin tulihan nuo helmat tehtyä. Siis hiottua pohjamaalattua ja suojattua. Niihin tulee sitten oman värinen epoksi pintaa. Sitähän tuolla on jemmassa Tarpeeksi vähän isompaankin maalaukseen.

Listat, kapselit ja vähän muuta pientä puuttuu edelleen kun niitä silloin saunassa kunnostelin ja suojasin sisäpuolelta. Sisusta on täysin ehjä. Vai onkohan mittariston alla ihan hivenen se kumimuovi irti.

No, ei näitä tämän teknisiä nyt enempää kun kuitenkin KRIINI jää lepoon. Kyllä niitä saa sitten taas ihmetellä tarpeekseen kun ottaa sen työnalle. Siis REkisteröimistyönalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaccez
Viestit: 537
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

Ihan hienon näköinen peli :)
Myyppä tuo yhessä kuvassa näkyvä nappiskompi mulle.
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

VoikaajaHuikkaa Dvojka 1200 1984 ei elä tällä Voorumilla eikä muuallakaan julkista elämää. Sen kohtaloita ei myöskään kannata tässä viestiketjussa käsitellä tämän enempää.

No, sen verran olen kyselijöille sanonut, että myynnissä se ei ole, mutta tarjouksia saa tehdä aina. Ja jos tulee oikein korviahivelevä tarjous niin sekin on kävelevä uuden omistajan kanssa johonkin muualle.

Mutta älkäätten tähän tehkö tarjouksia kummastakaan eli ei KRIINIstä eikä VoikaajaHuikkaa -dvoijkasta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VAZ 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Pihan tyhjennyttyä romuista ja järjettömistä projekteista alkaa tämä kaunokainen nousta hiljalleen kiinnostuksen kohteeksi. Eli siis nyt on mahdollista alkaa näin henkisellä ajatustasolla suunnitella jatkoja KRIINIn suhteen.

Olen pähkäillyt ja puntaroinut sitä, miten tätä vekotinta kannattaisi käsitellä. Ja siltähän tämä näyttää että tääl Kuusaal tälle ei mitään tapahdu, muuta kuin että vaihtaa paikkaa pihassa. Josko siis Joensuuhun roudattaisiin. Se kai on ainoa edes järjellisyyttä hipova ratkaisu.

Täytynee alkaa etsiä kaveria tai kesävierasta, joka ajelisi kanssani tämän Joensuuhun. Siis siten, että itse ajelen KRIINIä siirtolapuilla ja ViatonPiika ajelisi perässä. Saattaapi onnistua.

Mutta koin tässä kevyitä kauhuhetkiä kun aloin tehdä jotain konkreettista tämän suunnitelman toteuttamiseksi. MISSÄ HEMMETISSÄ AUTON PAPERIT!!! :shock:

Tiesin missä ne piti olla. Eivät olleet. Olinko roudannut ne Joensuuhun? Vai laittanut johonkin muuhun HYVÄÄN paikkaan?

Olin noiden romujen hävittämisen yhteydessä siivonnut ja järjestänyt ja vieskonut kaikkea mahdollista menemään. Ja se paikka missä paperien piti olla oli tyhjä. KAUHUA! Tuskanhikeä pukkasi kun kaivoin kaikki mahdolliset lootat ja hyllyt ja piirongot ja ... Ei ole eikä voi olla missään niissä.

Raivosin viikko sitten Kännykkätielläkin kaappeja ja järjestelin kaikkea. Muunmuassa autopaperikansiot ja kaapin. Ja sieltä oli viskasin ison pinon jotain erään vanhan 2101 -romun alkuperäisiä venäjänkielisiä papereita ja takuutodistuksia. Näitä tarttui mukaan kun kävin eräästä metsäautosta osia viime kesänä. Ja NIIDENKÖ MUKANA NE PAPERIT MENIVÄT KERÄYKSEEN!!! Että tälläviissiin. Mielessä pyöri jo kaikenlaista tarinaa siitä miten paperit olivat muutossa hävinneet ja ... No, kaikkea pelastustarinaa siis.

Sitten otin kuitenkin tuolin ja kurkistin vielä sinne samaiseen kaappiin ja kas! Sillähän ne paperit olivat ylemmällä hyllyllä juuri siten kuin niiden pitikin olla. Olin siirtänyt ne vuokralaisen tavaroiden tieltä ja sekoontumasta sinne ylemmä.

Ja papereita peratessani havaitsin että dokumentaatio riittää varmasti rekisteröintiin. Ja löysinpä vielä jo romutukseen menneen MYRKKY 21011 -77 dokumentitkin. No, mitäpä siitä. Ei se kenellekään olisi kuitenkaan kelvannut. Yritinhän siitä moottoria tarjota jollekin kyseliälle kun olisi vienyt kopankin kuljetusalustana.

Mutta näin tämä KRIINI -tarina sai pikkuisen hämmennystä ja herättelyä epätoivoisen kauhukokemuksen myöstä. Josko se tästä liikahtaisi.

Niin ja Joensuussa voisi sitten aloitella niitä peräkontin saumojen hitsaamisia, joita rekisteröinti ainakin uupuu. Ja kai niitä kaikkia pikkuvikoja mahtuu vielä matkalle ennen sitä. Kardaani menee vaihtoon ja mitä lie.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kävivätten tänään ostamassa KRIINIn peilin. Melko hieno 2103 1500S sai peiliparin. Oli otettava ainoa irti tästä että saatiin parilliset peilit ostajalle.

Puheltiin siinä kaikkea ja tuli ilmi että 2103 oli ravistanut kardaanin tukilaakerin irti ja siinäpä sitten jarruputket olivat saaneet kyytiä. Mitä tuo tähän kuuluu? No, kun suunnittelen tuota KRIINIn siirtoa Joensuuhun ja siinähän tuo tukilaakeri kolkottaa niin uskaltaneeko 330km siirtoon lähteä. Kun ei viitsisi millään tääl Kuusaal alkaa mitään räpeltää, mutta riskibisnestähän se on kolkkaavalla tukilimpulla. Jos riskin otan niin täytyy ainakin olla kardaani matkassa. Tienpäällähän se on sitten hemmetin kiva vaihtaa.

Pitänee ainakin vaihtaa rinkulat toisiin. Ei ole takeita, että noissa pysyy ilma. Perusmeininki eli tubeless renkaat ja tubetype vanteet. Olisikohan kelään tietoa käyvätkö FIAT -apilavanteet kunnolla TakaPotkuun? Lähinnä jakoja meinaan. Taisi minulla kyllä kerran olla 2105 ainakin jommalla kummalla akselilla olla apilat.

No, kunhan tässä pähkäillään tätä hommaa. Onneksi ei ole hoppua.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olipas loistava päivä ruuvata ja veivata KRIINIä kuljetus- ja siirtokuntoon. Kesälomakäväisijät lähtivät Juhannuksen viettoon muualle (valitettavasti) ja vuokralainenkin pölähti jonnekin mökille. Muutenkin paikat ja piha ovat siinä kunnossa onnistuneen romusavotan jälkeen että oli helppo alkaa keskittyneeseen toimeen.

Pähkäilin tuolla FIAT -apiloiden sopivuutta TakaPotkuun. Lie tuon jo kokeillutkin aiemmin. Eivät tietenkään käy. Jarrusatula nappaa kiinni lähes heti. Taakse sitten ei huvittanut kokeillakaan, koska eriparia ei viitsi laittaa. Eivät käyneet Skodan aluvanteetkaan. Sama ralli. No, olihan noita vaihtoehtoja muitankin. Päädyin sitten lähes priimakuntoisiin Melber -aluvanteisiin. Tai ne ovat niin priimat kuin vähintään 14v. vanteet voivat olla. Alunperin ne kyllä ovat 1600SL -90 TakaPotkusta eli 20v.

Jäähdytysnesteet (lähes vedet) tyhjentelin. Aika vajaa oli järjestelmä. Lie vain lohko ollut täynnä. Sen verran oli litkua joukossa, että ei ollut ruostetta nesteissä. Olin melkein varma, että pahassa kunnossa ovat vesikanavat. Mikäs siinä näin rauhassa ja hitaasti ei ole tuota nestevaihtoa koskaan ole tullut tehtyäkään. Moinen himmailu osoitti että ollaan tosiaankin vain puuhastelemassa hiljalleen eikä mitään kiirettä ollut saada töitä valmiiksi. Mutta paljon sitä ehtikin sitten tapahtua. Ja yllätyksiä tulla vastaan, jotka tällä kertaa olivat lähes kaikki miellyttäviä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nytpä on KRIINI sitten laiteltu Kuljetuskuntoon. Olisi tarkoitus putputella KRIINIllä Keskiviikkona 29.6.2011 Joensuuhun Kuusaalt.

Mitä niitä ylläreitä sitten oli? Suurin ylläri oli ettei mitään järkyttäviä vikoja tai toimintaa haittaavia "ominaisuuksia" ollut. Ja toinen se oli ylläri että pitkään kuvioista poissa ollut Ystävä pyörähti aattona puoliltapäivin vetämään lärvit tuossa kun tutkin alustavasti laitetta. Homma sujui sen takia melko leppoisasti ja verkalleen.

Polttoainepuoli oli seula. Siis polttoainepumppu vuoti niin paljon, että pommi olisi ollut valmis jos ajelemaan olisi lähdetty. Kuiviltaan seisoneelle autolle tuo ei ollut mikään ihme. Ja tankissa EI OLLUT, EIKÄ SINNE LAITETTU etanolipensaa vaan UAZin tankissa muhinutta kamaa vuosien takaa. Pumppu siis oli elvyttämättömässä kunnossa. Myös pumpulta kaasarille menevät letku oli aivan seula. Ei tahtonut imu riittää kun höri letkusta ilmaa. Letkut eivät olleet niitä Orggismallisia kangasletkuja. Siis pensapumppu vaihtoon. Onneksi en ollut säästänyt yhtään puolikuntoista pumppua ja onneksi saatiin Kuusaalt ihan uusi pumppu. Filtteripatruunankin vaihdoin ja letkut tietenkin.

Sähköjä piti vähän tarkastaa. Vasen ajovalo oli pimeä ja oikealta parkki. Pitkät toimivat. Lisäksi 7sulake paloi aina kun laittoi ajovalot päälle. Katselin korjausoppaasta 7sulakkeen perässä olevia laitteita ja totesin että ainakin ajovalot oli johdotettu eritavoin kuin piti 7 ja 8 sulakkeiden välillä. Ja lie muitakin laitteita. No, mitä noista. Umpiot menevät kuitenkin vaihtoon. Lie kannattaa laittaa halogeenit suosiolla. Umpiot ovat erilaiset jo nyt. Toinen on Hella ja toinen on venäläinen.

Muut valot ja vilkut toimivat. Takavalot on kytketty yhteen vaikka ne ovat alkuperin eri sulakkeiden perässä. Tuulilasinpyyhkimet toimivat, mutta pissapojan säiliöä ei ole. Äänimerkki toimii. Lämppärinpuhallin ei pelaa, mutta mitähän ihmeen väliä sillä tässä vaiheessa olisi.

Piti sitten pähkätä sitä 7sulakkeen palamista. Sen perässä on tupakansytyttimen valo ja TAKAKONTINVALO. Röökisytkäpatruuna irti ja takakontinvalon johto irti. Teippasin vielä takakontivalon johdon huolella. Ei palanut sulake. Röökisytkäpatruuna takaisin ja sulake säilyi ehjänä.

Mitäs siinä sitten kun sähköt kiinni ja käynnistämään. Nätisti pyörii. Keinuvivut kilkattavat juuri sen verran että eivätpä venat ainakaan kanna. Tyhjäkäynti oli vähän kovalla, mutta sehän säätyy yhdestä ruuvista. Syyläri vähän tihkuu yläsaumastaan, mutta lämmettyään näytti tihkuminenkin loppuvan.

Ikkunat ovat olleet jatkuvasti vähän auki. Muutaman kerran oli satanut sisään. Lattioilla oli vähän vettä. Hyvä että matot ovat ehjät niin eipähän lilli niiden alla. Mielenkiintoinen havainto oli, että repsikan oven tasku oli täynnä vettä. Sekin siis on hyväkuntoinen ja ehjä kun vesi pysyi nätisti taskussa.

Mitäpä se muuta tarvii kun hakea huomenna laput ja Keskiviikkona lähteä köröttelemään. Ja olenhan tällä jo sellaisen 500km ajellut, joten ei reipas 300km mahdoton retki ole. Pidetään maksiminopeutena 80km/h niin eiköhän kaikki mene hyvin. Pitää tietysti seurata syyläriä, mutta niin pientä tuo tihkutus oli, että ei luulisi vesiä roiskuttavan. Käyttelin toki kuumaksi niin että termari aukesi.

Mukava kun ei ole enää kaikki nurkat täynnä keskeneräisiä romuja ja voi nautiskellen keskittyä johonkin ja vieläpä tehdä pitkän kaavan mukaan. Ei KRIINIä ol missään tapauksessa tarkoitus rekisteröidä tänä vuonna. Ensi kesää voisi kuvitella rekisteröimisajaksi, mutta sekin voi jäädä haaveeksi. Tosin hyväksi sellaiseksi. Paljon tarkastettavaahan tässä toki on ja moni homma on vielä melko uutta. Etenkin tuo ohjauspuoli nivelineen. Jarrut tietysti tarkastettava, mutta putket näyttävät äkkivilkaisulla vaaleilta ja hapettumattomilta. Eivät ne toki enää kuparinvärisiä ole, muttei ruostettakaan pinnassa näkynyt. No, näkeepä.

Ja suurin homma on tietysti se Bakaasin teko. Pitää ostaa Venäjältä takakonttiin mahdollisimman paljon valmista korjauspeltiä. Tai miten nyt sitten toimitaankin.

Vorkkali jääkin sitten Kuusaalle ja siirrytään taas Lataamisaikaan. IIZI konttorille ja ajoon. Viime kesänä en tainnut montaa kuukautta TakaPotkuilla, mutta nyt voisi ajella vaikka talvikeleille asti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Rupsuteltiinpa sitten jo eilen Joensuuhu. Pongasin Kouvolan rautatieasemalta kyytiin Lesnaja Sobakan, josta ei sitten tullutkaan NissaniMiestä. Siirtynee hänkin taas LataKantaan. Kävipä niin että hänelle pedattu vekotin ei läpäissyt syyniä ja Toveri joutui junailemaan. Siispä sattui hyvin, että saatiin matkakaveri.

Alussa tuntui että EI tätä vekotinta aja pirukaan. Aivan järkyttävänä Vorkkalin jälkeen. Lähdöissä ykkösellä kardaani mylkytti kunnolla. Pelästyin kyllä että ettei vaan olisi oikea vetari löysällä tai irtoamassa muuten. No, asiaan oli reagoitava lähtemällä hissuksiin liikkeelle ja laiteltava kakkosta jo mahdollisimman aikaisin silmään. Mitä se muka vaikutti? No, mylkkäystä ei ollut.

Rautatieasemalta Torniomäkeen päin suunnatessamme oli Brankkarin jälkeen ratsia. Oli sen verran tunkua näytille, etteivät vilkaiseetkaan KRIINIin päin. Ja mitäpä ihmeempää siinä olisi ollut vaikka olisivat pysäyttäneetkin. Paprut kunnossa ja auto ajokuntoinen ja siirtokelpoinen. Mutta myäpä vaa köröteltii.

Saatiin mukava kesäinen autoretki, jossa ei kiirettä parantunut pitää. Joitain havaintojakin tuli tehtyä, muttei mitään kurjuutta kummempaa. No, josko havainnoista myöhemmin. Tuossa se nyt KRIINI kuitenkin katoksessa on Kännykkätiellä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
t.eskola

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tääpä on ihan oikeesti hiano. Naapuriki yritti ostaa pois, mutta ei jaksanu kantaa nii paljo rahuu, ku tää olis maksanu ja muijasa olis murhannu kauppojen syntyessä. :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Täytyihän se ropeltaminen aloitaa vaikka piti vain ensin ihailla lelua katoksessa. Meinasin ruveta vahaamaan että kiiltelisi silmiin paremmin kun istuskelen tuossa katoksessa kahvilla ja tupakalla. Onneksi jätin moisen hölmöilyn. Näillä helteillä vahaamaan!!!

Jotta pääsisi takapaksinreunoja paikkaamaan niin täytyihän se jotain valmisteluja tehdä. Polttoainetankki pois ja paksista sähköt sivuun. Merkkasin sentään johdot enkä vain innoissani heittänyt johtonippua varapyöräkoteloon. Oppinutko lie jotakin?

Sittenpä vaan perää ylös. Todella pahan tärinän ja mylkkäyksen syyhän on jostain löydettävä. Jostain vaihdelaatikon ja takapyörien välistähän sen täytyy tulla.

Melbereitä irrottaessani huomasin kauhukseni, että pultit olivat ei paljon muuta kuin käsikireällä. No, olisihan se kolina ensin hetken kuulunut ja sitten pallo olisi ryntäillyt metsään omia aikojaan. Tuurintynkää tässä asiassa ainakin.

Matkalla Joensuuhun tuli havaittua, että on melko "kova alusta". Iskarit täysin jumissa. Taisivat ne vähän vetristyä, mutta ei niillä mitään tee. Varmasti ovat alkuperäiset. Vaihtoon tietenkin. Ohjaus on myös todella väljä. Simpukkaa kiristettänee ja vaihdetaan kuulalaakeroitu apuväline. Sattuu tuossa olemaan pari Nivan apusimpukkaa. Olikohan niin, että näiden apusimpukka on samanlainen, mutta tanko on erilainen. Vaikka olen näitä tuonut vaikka kuinka niin enpä ole koskaan ottanut asiasta selvää.

Takaa paljastuivat säädettävät takajarrut. Ainakin jarrukilvessä on epäkeskolieriö, jolla etummaista jarrukenkää saa siirrettyä rumpua kohti. Täytynee tässäkin asiassa vielä perehtyä tarkemmin noihin 3erilaiseen takajarrusysteemiin ettei tule osteltua vääränlaisia kamoja noihin. Muuten takajarrulelut ovat hyvässä kunnossa mutta kengät joutaa vaihtaa. Liruttelin mustat jarrunesteetkin pois.

Alla sitten syynäilin vähän sinne ja tänne. Massat ovat ehjät paitsi tunkinkorvakkeiden etupuolilta. Niissäkin kohdin on vain kevyttä ruostumaa. Muuten pohja vaikuttaa varsin neitseelliseltä. Eli ei ole pohjan kanssa muuta tekemistä kun hioa ne muutamat kohdat ja massata kunnolla. Ja tällä kertaa muistetaan varmasti maalatakin hiotut kohdat. Taitaa olla epoksia jemmassa.

Luritin peräöljyt pois. Ihmeen kirkasta kamaa sieltä tuli. Lie vaihdettu ja ajettu sen jälkeen todella vähän. Menevät silti vaihtoon. Siispä kolinatutkimuksien takia vetäisin vielä vetarit irti. Näkipä laakerit ja poorit. Pitänee vähän perehtyä, mutta noin äkkiä vilkaistuna vetareissa ei isompaa häikkää näkynyt.

Kardaanin tukilaakeri on ihan käsin kokeilemalla todella väljä. Sepä siellä sitten mylkkää ja jytyää. Ei kai se laakeri paljon käsipelillä saisi asetelmassaan liikkua. Jonkun verran sen tietenkin täytyy joustaa, mutta jos sen saa hölskymään kehällään käsin, niin epäilenpä että se on loppu.

Täytyy katsoa jospa vaihtaa vaikka koko kardaanin. Ja miksei samalla laittaisi ihan uutta. Ei kai tällaisen auton kanssa kannata ihan joka pennistä ja sentista säästää. Tuoltahan niitä naapurista saa kun hakee. On minulla kyllä käytettyjä kardaaneja, mutta paraneeko laittaa vanhaa jos tekee kunnolla tätä. Ja voisihan sen tukilaakerin vaihtaa, mutta on siinäkin ja hommansa. Jää nähtäväksi.

Kardaanin takalaipan mutterien ja pulttien kanssa tietysti saa taistella. Yhden sain pyörimään ja toisen melkein pyöristymään, joten lopetin ja laittelin liukenemaan. Näytti kuin niissäkin olisi ollut alustamassaa. Ei paksulti, mutta massamaista mönjää kuintenkin. Kai se on mahdollista että on ruiskuteltu uusintakerroksia kaikki lelut paikallaan. Takajarruletkukin oli ohuen massakerroksen peitossa ja samoin koko käsijarruvaijerisysteemi. No kaikki pohjan lelut olivat massakuorrutteen alla.

Pakoputken tietysti purkasin aiemmin pois. Etukäyrä oli loppuosastaan niin hauras että sen sai väsytettyä poikki etutukipannan jälkeen. Muuten pakoputkisto oli hyväkuntoinen. Saattaa jopa olla että laiten välipätkä takaisin. Ja Paskat! Koko kanki uusiksi. Muutamalla kympillä saa koko pakoputkiston. Miksi laittaa sinne välille vanha pätkä ja vaihtaa se sitten ennemmin tai myöhemmin. Vorkkali PIIKAn kanssa tein tuon virheen. Heti repsahti pöntön sauma kun saatiin ehjää kankea välille.

Näinpä se sitten lähti käyntiin tämän laitto. Harmi kun on niin huonot kuvausvälineet ettei paljon kannata laitella votoo. Ja mitäpä kuvaamista jossain ehjässä alustassa on tai rikkinäisessä pakoputkessa. Ehkä käsisäätöiset jarrut voisivat jotain kiinnostaa, mutta näkeehän niiden kuvat korjausoppaista.

Kiinnostavaa tosiaan on noiden 3erilaisen takajarrujärjestelmän erot. Ne on siis selvitettävä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Mukava lukea taas korjaustarinoita,omakin 2101 projekti käynnistyi taas pienen motivaatiotauon jälkeen.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laitellaan tänne tosiaankin tätä tarinaa jaksamisen mukaan. Ainahan sitä ihmettelemistä riittää.

Pähkäsin noita jarruja ja tietenkin käsisäädettävissä jarruissa on oltava 2 Säätönokkaa puolellaan eli molemmille kengille omansa. Pitää laittaa tuonne teknisiin kysely TakaPotkun takajarrujen rakenteiden ja toiminnan eroavuuksista. Jos saisi sinne yhteen pakettiin tiedot näistä niin olisipa sitten avuksi muillekin.

Takajarrujen T -kappale on lohjennut. Kierretanko taka-akselissa on ehjä, joten saattaa saada uuden T -kappaleen laitettua ihan alkuperäisellä tavalla kiinni. Muutenhan noita T -kappaleita sidotaan taka-akseliin usein nippusiteellä tai isolla metalliklemmarilla. Harvempi kai tuon T -kappaleen takia irrottaa taka-akselia ja tekee siihen uuden kierretapin. Ne tapithan hyvin usein katkavat kun T -kappaletta halutaan irrotella.

Toivon tosiaan että saan Venäjältä takakonttiin kunnon korjauspalan. Siinä saisi olla koko takakontinpohja sekä vähän reunoja ylöspäin. Vai mitenkähän päin ne reunat siellä menevät. Saattavat olla pokattu alaspäinkin. Täytyy yrittää kyyliä tarkemmin itse autosta noita ja varaosakirjasta myös.

Josko se kardaani tänään irtoaisi ja pakoputken etupätkä myös. Ja miksei takaiskaritkin tuossa samalla. Parempi olla katoksessa varjossa ja vieläpä auton alla jemmassa kun on tätä hemmetin hellettä. Tai sitten joutuu olemaan totaalisesti sisällä. Ei pysty kykenemään olemaan auringossa enää. Lapsille ja mökkiläisillehän nämä ilmat sopivat ja tietysti muille vesien ääressä viihtyville. Harmi kuin eivät minulle sovi enää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin