Uskotko vai kuulutko muutenvaan.

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.
Ukki

Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Saanen esittää pari kolme kysymystä Vapaa-ajattelijoista järjestönä. 1:n kysymys. Minkälaista se on sellainen vapaa-ajattelu jolla on säännöt? 2:n Onko se vapautta, että ei saa kuulua mihinkään uskonnolliseen järjestöön? 3:s Onko se vapautta, että määrätty raati valitsee jäsenet hakemusten perusteella? 4:s Onko Vapaa-ajattelevaisuus ajattelun vapautta?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
cassu

Viesti Kirjoittaja cassu »

Alkuun painotan, että kirjoitukseni sisältää vain omat mielipiteeni, älkööt käynnistäkö sen tähden uskonsotia.

Olin ev.luttilainen, mutta erosin kirkosta pari vuotta sitten todettuani etten voi yksinkertaisesti uskoa siihen roskaan mitä raamatussa ja kirkossa tuputetaan.
Minut on kastettu, ja kävin rippileirinkin. -Joka muuten oli ehdottomasti elämäni karmeinta aikaa.

En pidä ihmisoikeuksia ajatellen oikeutettuna sitä seikkaa että lapsi merkitään suoraan kirkon kirjoihin äidin uskonnon mukaisesti. En näe että vanhemmilla tulisi olla oikeutta päättää yksilön uskomuksista tuolla tavalla. Uskonnon tulisi olla täysin vapaasti valittavissa. Vapaata tahtoa ei lapselle kuitenkaan sallita liittämällä tämä automaattisesti kirkon kirjoihin. Lisäksi uskontoa tuputetaan väkisin koulussa. Tuputtamisen ja jeesustelun sijaan tulisi kertoa erilaisista uskonnoista sellaisella tavalla, että lapselle kehittyisi käsitys erilaisten uskontojen uskomuksista ja säännöistä. On väärin kertoa pienestä pitäen, että "näin se homma meni - tähän sinä nyt uskot".
Ei alle 18 vuotiaalla ihmisellä ole niin laajaa käsitystä uskontoihin liittyvistä asioista ja sen mahdollisista vaikutuksista tämän loppuelämään että hän voisi järkevästi asiaa ajatellen tehdä oman valintansa uskonnostaan. Omat uskomukset ja elämänkatsomukset tulisi valita vasta aikuisiässä, eli aikaisintaan 18 vuotiaana.

Kirkosta eroamisen päätöstä vauhditti myös raivostuttava ja väkisin postiluukusta tunkeva "kirkko & kaupunki"-lehti ja kirkollisvero.

Miksi minun pitää kantaa roskiin sellaista julkaisua jota en todellakaan halua vastaanottaa tai lukea?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka saa vuosittain valtiolta suuria avustuksia?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka tekee jatkuvasti rahaa esim. kiinteistöillä?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka ei käytännössä paranna elämänlaatuani millään tavalla?

En myöskään voinut ymmärtää ettei nykyaikaisessa kirkossa arvosteta tasa-arvoa naispappien muodossa. Mielestäni nykyaikana kirkko tuntuu olevan lähinnä vanhentunut, vanhanaikanen ja turha, tekopyhä rahastuslaitos.

Se on täysin jokaisen oma asia mihin uskoo, itse uskon ennemmin tieteellisiin ja biologisiin näkemyksiin ihmisten synnystä. Ja oikeastaan melko sama mistä olen kotoisin, elän nyt ja kuolen sitten joskus. Tulipa elettyä ja se siitä...

Pidän henkilökohtaisesti raamattua lähinnä ikivanhana kynttilän valossa ja tukevassa punkkuhumalassa raapusteltuna eepoksena. Kunhan henki lähtee niin eiköhän sitä sitten saa tietää olinko täysin väärässä. Ja ainahan sitä on toitotettu, että "taivaan porteilla saa kaikki syntinsä anteeksi" ...

Kokonaisuutena uskonnot siinä määrin missä niihin olen tutustunut ovat olleet enemmän tai vähemmän naurettavia. Kun lukee esimerkiksi uutisotsikoista mitä kaikkea ihmiset ja kirkko tekee uskonnon nimissä, on välillä pakko pysähtyä miettimään että mihin ihmeeseen nämä ihmiset oikein ovat jättäneet omat aivonsa roikkumaan?

Kuva
tramppas

Viesti Kirjoittaja tramppas »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Saanen esittää pari kolme kysymystä Vapaa-ajattelijoista järjestönä. 1:n kysymys. Minkälaista se on sellainen vapaa-ajattelu jolla on säännöt? 2:n Onko se vapautta, että ei saa kuulua mihinkään uskonnolliseen järjestöön? 3:s Onko se vapautta, että määrätty raati valitsee jäsenet hakemusten perusteella? 4:s Onko Vapaa-ajattelevaisuus ajattelun vapautta?
Tervehdykset vaan.

Vapaa-ajattelijoiksi kutsuttiin niitä ihmisiä, jotka aikoinaan kyseenalaistivat virallisen totuuden siitä, että maailma oli litteä kiekko joka oli maailmankaikkeuden napa, tai että ukkosen jyrinä on Jumalan kumea ääni tms. Ennenwanhaan ei myöskään ollut olemassa uskonnonvapautta, vaan kirkosta eroaminen oli kiellettyä. Lyhyesti sanottuna vapaa-ajattelijan elämänkatsomus perustuu järkeen eikä uskomuksiin tai perustelemattomiin auktoriteetteihin.

Vapaa-ajattelijoiden liiton nimi on lähinnä harhaanjohtava, sillä se sotketaan usein vapaamuurareihin tai vapaakirkkoon. VA-liitto on vain käytännössä ei-uskovaisten etujärjestö, joka ajaa uskonnottomien oikeuksia.

Jokaisella on tässä maailmassa täysi ajattelun vapaus, kuului sitten vapareihin tai ei.
lada-juntti

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Minä uskon Jumalaan ja Jeesukseen. On ollu elämässä sellaisia pohjalla olon hetkiä, notta elämä on ollu kirjaimellisesti korkiammas käres. En täs ny sen enempää avauru, mutta kun meikälääsen kuolinilimootus piti olla aamun leheres, niin Suurempi voima vaikutti siihen, notta teho-osastolta heräsin takaasi elämään.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
ilkkaturunen

Viesti Kirjoittaja ilkkaturunen »

[i]Miksi minun pitää kantaa roskiin sellaista julkaisua jota en todellakaan halua vastaanottaa tai lukea?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka saa vuosittain valtiolta suuria avustuksia?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka tekee jatkuvasti rahaa esim. kiinteistöillä?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka ei käytännössä paranna elämänlaatuani millään tavalla?[/i]

Miksi minun pitää kuunnella radiosta sellaista propagandaa mitä en halua kuunnella?
Miksi minun maksamia verorahoja ohjataan tahoille, joiden soisin poistuvan keskuudestamme mitä pikinmiten?
Miksi minun pitää maksaa verojen kautta toimeentuloa ihmisille, jotka yksinkertaisesti eivät haluakkaan tehdä töitä?
Miksi minun pitää maksaa veroja, kun en henkilökohtaisesti saa mitään etuisuuksia suhteessa maksujeni suuruuteen?

Haluan erota ennemminkin valtiosta kuin kirkosta.
lada-juntti

ilkkaturunen kirjoitti:Miksi minun pitää kantaa roskiin sellaista julkaisua jota en todellakaan halua vastaanottaa tai lukea?
Miksi minun tulee maksaa rahaa sellaiselle taholle, joka ei käytännössä paranna elämänlaatuani millään tavalla?

Miksi minun pitää kuunnella radiosta sellaista propagandaa mitä en halua kuunnella?
Miksi minun maksamia verorahoja ohjataan tahoille, joiden soisin poistuvan keskuudestamme mitä pikinmiten?
Miksi minun pitää maksaa verojen kautta toimeentuloa ihmisille, jotka yksinkertaisesti eivät haluakkaan tehdä töitä?
Miksi minun pitää maksaa veroja, kun en henkilökohtaisesti saa mitään etuisuuksia suhteessa maksujeni suuruuteen?

Haluan erota ennemminkin valtiosta kuin kirkosta.

Ilkka, kävin tänään kirkossa ja vieläpä ehtoollisella. Ahistaako nyt?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

eihän ilkkaa ahdista kirkko vaan valtio
ja jokaisella on omat vakaumuksensa tai vakaumuksettomuutensa
lada-juntti

No joo. Ehkä olis parempi kunnioittaa Suomalaisen ihmisen valintoja. Jos ei usko, ei usko eikä tuputa sitä. Jos uskoo, niin sitten uskoo ja eikä myöskään tuputa. Ja huom. EI tuomitse vastakkaista mielipidettä. Kuitenkin tuosta politiikasta sanoosin, että missä aikuiset ihmiset kokoontuu, siellä politiikka tulee herkästi esille, varsinkin foorumilla, missä ei olla kasvokkain. politiikka on kuitenkin yhteiskunnassa se tärkeä asia, millä yhteiset asiat hoidetaan kansan valitsemien edustajien toimesta. Jos halutaan eroon politiikasta, pitää foorumille tehdä tarkat säännöt, mistä puhutaan ja mistä ei.
lada-juntti

cassu kirjoitti:Alkuun painotan, että kirjoitukseni sisältää vain omat mielipiteeni, älkööt käynnistäkö sen tähden uskonsotia.

Olin ev.luttilainen, mutta erosin kirkosta pari vuotta sitten todettuani etten voi yksinkertaisesti uskoa siihen roskaan mitä raamatussa ja kirkossa tuputetaan.
Minut on kastettu, ja kävin rippileirinkin. -Joka muuten oli ehdottomasti elämäni karmeinta aikaa.

En pidä ihmisoikeuksia ajatellen oikeutettuna sitä seikkaa että lapsi merkitään suoraan kirkon kirjoihin äidin uskonnon mukaisesti. En näe että vanhemmilla tulisi olla oikeutta päättää yksilön uskomuksista tuolla tavalla. Uskonnon tulisi olla täysin vapaasti valittavissa. Vapaata tahtoa ei lapselle kuitenkaan sallita liittämällä tämä automaattisesti kirkon kirjoihin. Lisäksi uskontoa tuputetaan väkisin koulussa. Tuputtamisen ja jeesustelun sijaan tulisi kertoa erilaisista uskonnoista sellaisella tavalla, että lapselle kehittyisi käsitys erilaisten uskontojen uskomuksista ja säännöistä. On väärin kertoa pienestä pitäen, että "näin se homma meni - tähän sinä nyt uskot".
Ei alle 18 vuotiaalla ihmisellä ole niin laajaa käsitystä uskontoihin liittyvistä asioista ja sen mahdollisista vaikutuksista tämän loppuelämään että hän voisi järkevästi asiaa ajatellen tehdä oman valintansa uskonnostaan. Omat uskomukset ja elämänkatsomukset tulisi valita vasta aikuisiässä, eli aikaisintaan 18 vuotiaana.

Kirkosta eroamisen päätöstä vauhditti myös raivostuttava ja väkisin postiluukusta tunkeva "kirkko & kaupunki"-lehti ja kirkollisvero.

Miksi minun pitää kantaa roskiin sellaista julkaisua jota en todellakaan halua vastaanottaa tai lukea?

En myöskään voinut ymmärtää ettei nykyaikaisessa kirkossa arvosteta tasa-arvoa naispappien muodossa. Mielestäni nykyaikana kirkko tuntuu olevan lähinnä vanhentunut, vanhanaikanen ja turha, tekopyhä rahastuslaitos.

Se on täysin jokaisen oma asia mihin uskoo, itse uskon ennemmin tieteellisiin ja biologisiin näkemyksiin ihmisten synnystä. Ja oikeastaan melko sama mistä olen kotoisin, elän nyt ja kuolen sitten joskus. Tulipa elettyä ja se siitä...

Pidän henkilökohtaisesti raamattua lähinnä ikivanhana kynttilän valossa ja tukevassa punkkuhumalassa raapusteltuna eepoksena. Kunhan henki lähtee niin eiköhän sitä sitten saa tietää olinko täysin väärässä. Ja ainahan sitä on toitotettu, että "taivaan porteilla saa kaikki syntinsä anteeksi" ...

Kokonaisuutena uskonnot siinä määrin missä niihin olen tutustunut ovat olleet enemmän tai vähemmän naurettavia. Kun lukee esimerkiksi uutisotsikoista mitä kaikkea ihmiset ja kirkko tekee uskonnon nimissä, on välillä pakko pysähtyä miettimään että mihin ihmeeseen nämä ihmiset oikein ovat jättäneet omat aivonsa roikkumaan?

Kuva

Mä en tiedä, näkyykö tässä se raamatun kuva, johon oli liitetty erittäin rienaava, uskovaista ihmistä loukkaava tarra. katsokaa tätä foorumia ylöspäin , mikäli häpäistyn raamatun kuvaa ei näy.
Mitä sanoisitte , jos liimaisin ateisti määritelmään tarran, jossa kerrotaan , että ateistit ovat kierosilmäisiä banjoa soittavia mielipuolia, joiden harrastus on insesti. Loukkaisi varmaankin. Enkä väitä sellaista. Ateistit ovat normaaleja hyväntahtoisia ihmisiä.
JUHO

Viesti Kirjoittaja JUHO »

Monasti kuulee näistä jotka jeesus/jumala on pelastanu huumeilta/alkoholilta, ja se paika missä pelastautuminen on tapahtunut on yllättäin putka :roll:
Ei kovin uskottavaa tulla sanomaan että jeesus puhui minulle ja pelasti minut huumeilta putkassa ja ajo vielä "riivaajat" pois, silläkin hetkellä oltiin kännissä/huumeissaan.
lada-juntti

Onko sillä sitten väliä, jos uskoontulo tapahtuu putkassa. Pitääkö se tapahtua virka-aikana sillä hetkellä, kun on saavuttanut korkean yhteiskunnallisen aseman ja paljon rahaa ja optioita. Yleensä tälläisessä tilanteessa tapahtuu ns. lupautuminen maallisen mammonan orjaksi.
lada-juntti

Ihmisille on tärkeää nykyään kieltää uskominen kaikin mahdollisin keinoin. En tiedä miksi.
JUHO

Viesti Kirjoittaja JUHO »

Ei kai sillä väliä oo mutta yllättävän monestin on näin. Ja näitä juttuja on kerrottu ala-asteella monasti humme valistusta tai joku tai vastaava tilaisuus, rippikoulussa ja jopa kadulla.
Ja ne lappujen jakajat vasta rasittavia on oven pielessä lukee että kaupustelu kielletty nii silti soitellaan ovikelloa, ompa mukava herätä ovikellon soittoon yövuoron jälkeen 10 aikaan aamulla ko joku aamuvirkku jakaa jumalan sanomaa.
,_,/ukka

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

ilkkaturunen kirjoitti:Miksi minun pitää maksaa veroja, kun en henkilökohtaisesti saa mitään etuisuuksia suhteessa maksujeni suuruuteen?
Tähän pitää huomauttaa, että paljon etuja olet saanut ennen kuin olet veroja alkanut maksamaan. On ollut äitiys poliklinikkaa, neuvolat, lapsilisät, hammaslääkäri, kouluterveyden huolto ja koko koulutus jne jne. Eikä se verovarojen kuluttaminen heti lopu, kun työelämästä pois pääset, toivottavasti.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Vasilisa

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Erottu on heti, kun tuli 18 lasiin ja lapset on vieläkin kastamatta.
Vastaa Viestiin