Re: Ladamainoksia ja lehtijuttuja
Lähetetty: 11.2.2012 2:36
Bongasin tuollaisen julkaisun Aleksandr Stepanov: "Hilpeä kirja" - johdatus AvtoVazin historiaan pdf-tiedostona:
http://www.press-volga.ru/files/14/2581 ... akniga.pdf
Kirja jäljittää yhtiön historiaa ja kertoo ihmisistä, jotka tulivat rakentamaan tehdasta ja jäivät työskentelemään sinne. Tekijä on myös yrittänyt löytää vastauksia AvtoVazilla toistuviin kysymyksiin: Miksi tehtaan työntekijät eivät ole tyytyväisiä ja miksi asiakkaat eivät ole aina tyytyväisiä Lada autojen tasoon? Ja miksi Venäjän autoteollisuus on jäänyt muista jälkeen.
Sivusta 99 "Mielenkiintoista historiaa Ladasta" -yritin tehdä myös käännöksen suomeksi:
• Lokakuu 1966: Togliatissa rekisteröity (GAI) 347 henkilöautoa.
• Elokuu 1970: VAZ 2101 myyntihinta on 5.500 ruplaa (kaksion hinta Moskovassa on 3-4.000 ruplaa. Keskimääräinen palkka Neuvostoliitossa on 122 ruplaa.
• 20 tammikuu 1971: Ensimmäinen VAZ-2101 julkinen kansainvälinen esittely Brysselin messuilla.
• Helmikuu 1972: ensimmäinen Fan Club "Zhiguli" perustetaan Tsekkoslovakian Prahassa !!
• 14 maaliskuu 1972: Ensimmäiset kokeilut VAZ-2101 kokoonpanosta Bulgariassa.
• 28-29.12. 1973: Ensimmäiset arpajaiset Neuvostoliitossa, jossa pääpalkintona VAZ-2101. Voitto menee Vladimirin kaupunkiin.
• Marraskuu 1974: Lada on Suomen johtava automerkki myyntilastossa.
• Huhtikuu 1975: Ensimmäinen auto metallivärissä.
• Syyskuu 1978: Torontossa ensimmäinen Ladan esittely. Viikossa vieraili 100.000 ihmistä, joista joka 30:s allekirjoitti lupauksen ostaa.
• 1980: Ensimmäinen ilmastointi asennetaan vientimalliin.
• 1982: 80:ssa maassa 2.597.551 Ladaa joista kapitalistisissa maissa 969.082.
• 13 huhtikuu 1985: Ensimmäinen tutkimus VAZ autot käytännössä (14kpl VAZ-2108 vaihtoon) *
• 1987: VAZ toimittaa osia 3.671.169 709kpl, komponenttien nimiä 2.918.
• Joulukuu 1991: 5:s miljoonas auto lähtee vientiin.
• 07 joulukuu 1992: Ensimmäiset autot myyntiin vapailla hinnoilla. Halvin malli Oka 890.000 ruplaa, kallein VAZ-21099 320.000 ruplaa.
• Elokuu 1999: Venäjän federaatio presidentin hallintovirasto tilaa omiin tarpeisiin ambulanssin Niva VAZ-2131.
• Kesäkuu 2003 sama virasto tilaa sähköllä toimivan "Brontocarin" (ilmeisesti ollut VAZ-1307).
• Tammikuu 2005: Moskovassa on 1.089.314 Ladaa (n. 40% kokonaismäärästä)
*Tuo kohta "13 huhtikuu 1985" ei itselle oikein auennut kunnolla.
http://www.press-volga.ru/files/14/2581 ... akniga.pdf
Kirja jäljittää yhtiön historiaa ja kertoo ihmisistä, jotka tulivat rakentamaan tehdasta ja jäivät työskentelemään sinne. Tekijä on myös yrittänyt löytää vastauksia AvtoVazilla toistuviin kysymyksiin: Miksi tehtaan työntekijät eivät ole tyytyväisiä ja miksi asiakkaat eivät ole aina tyytyväisiä Lada autojen tasoon? Ja miksi Venäjän autoteollisuus on jäänyt muista jälkeen.
Sivusta 99 "Mielenkiintoista historiaa Ladasta" -yritin tehdä myös käännöksen suomeksi:
• Lokakuu 1966: Togliatissa rekisteröity (GAI) 347 henkilöautoa.
• Elokuu 1970: VAZ 2101 myyntihinta on 5.500 ruplaa (kaksion hinta Moskovassa on 3-4.000 ruplaa. Keskimääräinen palkka Neuvostoliitossa on 122 ruplaa.
• 20 tammikuu 1971: Ensimmäinen VAZ-2101 julkinen kansainvälinen esittely Brysselin messuilla.
• Helmikuu 1972: ensimmäinen Fan Club "Zhiguli" perustetaan Tsekkoslovakian Prahassa !!
• 14 maaliskuu 1972: Ensimmäiset kokeilut VAZ-2101 kokoonpanosta Bulgariassa.
• 28-29.12. 1973: Ensimmäiset arpajaiset Neuvostoliitossa, jossa pääpalkintona VAZ-2101. Voitto menee Vladimirin kaupunkiin.
• Marraskuu 1974: Lada on Suomen johtava automerkki myyntilastossa.
• Huhtikuu 1975: Ensimmäinen auto metallivärissä.
• Syyskuu 1978: Torontossa ensimmäinen Ladan esittely. Viikossa vieraili 100.000 ihmistä, joista joka 30:s allekirjoitti lupauksen ostaa.
• 1980: Ensimmäinen ilmastointi asennetaan vientimalliin.
• 1982: 80:ssa maassa 2.597.551 Ladaa joista kapitalistisissa maissa 969.082.
• 13 huhtikuu 1985: Ensimmäinen tutkimus VAZ autot käytännössä (14kpl VAZ-2108 vaihtoon) *
• 1987: VAZ toimittaa osia 3.671.169 709kpl, komponenttien nimiä 2.918.
• Joulukuu 1991: 5:s miljoonas auto lähtee vientiin.
• 07 joulukuu 1992: Ensimmäiset autot myyntiin vapailla hinnoilla. Halvin malli Oka 890.000 ruplaa, kallein VAZ-21099 320.000 ruplaa.
• Elokuu 1999: Venäjän federaatio presidentin hallintovirasto tilaa omiin tarpeisiin ambulanssin Niva VAZ-2131.
• Kesäkuu 2003 sama virasto tilaa sähköllä toimivan "Brontocarin" (ilmeisesti ollut VAZ-1307).
• Tammikuu 2005: Moskovassa on 1.089.314 Ladaa (n. 40% kokonaismäärästä)
*Tuo kohta "13 huhtikuu 1985" ei itselle oikein auennut kunnolla.