Sivu 47/78
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.5.2011 8:44
Kirjoittaja AI
Useampi sata kilometriä ajoa tuon Weberin kanssa ja kaikki mahdollinen tsekattu moneen kertaan, ei se toimi! Kylmänä lähtee todella hyvin käyntiin ja liikkeellekin. Lämmettyään kun ryypyn laittaa päältä pois se tasakaasulla nytkii koko ajan. Kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa toimii hyvin, moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa kaasua se ensin nyykähtää ja sitten lähtee. Liikennevaloissa oltuaan tyhjäkäynnillä pitää ensin ottaa kierroksia ja sen jälkeen lähteä liikkeelle normaalikierroksilla, normaali liikkeellelähtö aiheuttaa koneen sammumisen, ei välttämättä heti mutta keskellä risteystä päättää ottaa ja sammua. Ja kaasutin siis on 1200/1300-koneelle tarkoitettu Weber kaikkine hiluineen, kaasutin tehty Espanjassa mutta hilut kasattu, tai ainakin firma (Webcon UK Ltd) joka pakettia myy on Englannissa. Suuttimet siis pitäisi olla oikeat vai onko sittenkään?
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 19.5.2011 15:57
Kirjoittaja AI
Tänään eksyin moottoritielle tällä vehkeellä. 130 km/h mittarissa ei nyi yhtään, kovempaa ei uskaltanut ajaa, edellisellä kerralla pikkulohkolla 145 kohdalla räjähti virranjakajan pyörijä ja kansi taivaan tuuliin. Taas kun satasta ja hitaammin ajoi niin nytkii. Kyllä lentää Weber kohta hevon vihtuun!
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 19.5.2011 17:31
Kirjoittaja 1500i
^

älä nyt sehän muuttaa kaiken paremmaksi

tai sellaisen käsityksen olen ainakin asiasta saanut.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 19.5.2011 20:40
Kirjoittaja Jokari
Paraskaan kaasutin ei pelasta käyttäjävirheiltä..

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 20.5.2011 19:21
Kirjoittaja AI
Kun vaan nyt tajuaisi mikä se käyttäjävirhe on!?!?!?!
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 22.5.2011 20:04
Kirjoittaja AI
Korjasin käyttäjävirheen ja nakkasin Weberin kankaalle! Tilalle otin Sika Säkissä-Ladasta (1200L 1989) kaasuttimen jonka alipainetoimisen tyhjäkäyntipiirin ensin muutin mekaaniseksi jostain romukaasarista. Tätä kaasutinta osaa näköjään vähän tyhmempikin käyttää kun ei nyi ollenkaan! Haluaako joku ostaa noin tuhat nykivää kilometriä ajetun Weberin, minä kun en sitä näköjään osaa käyttää?
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 22.5.2011 21:08
Kirjoittaja Jokari
20€ tarjottu.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 23.5.2011 7:41
Kirjoittaja AI
Jokari kirjoitti:20€ tarjottu.
Paremman mielihyvän saan kun pistän kirveellä palasiksi! Menee vaan hyvä kirves pilalle.
Mutta tosissaan, onko mitään hajua mikä tuossa nyt mättää? Oma ymmärrys ei riitä. Näidenhän piti olla hyviä kaasuttimia... Kulunut se tuskin on kun on (tai siis oli) uusi.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 24.5.2011 17:13
Kirjoittaja AI
Pitkälle toistasataa kilometriä ajettu ryssänkaasuttimella. Niin hienosti toimii että melkein voi sanoa että on nautinto ajaa. Huomenna reilumpi satsi työajoa, jos vaikka nyt ei hypyttäisi kuin kiimainen apina kuten Weberillä teki.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 26.5.2011 20:41
Kirjoittaja AI
Kaksi päivää työajoa ajettu ja hyvin toimii, ei minkäänlaista nykimistä tai hypyttelyä! Oikein kun yrittämällä yrittää niin ylämäessä reilusti kiihdyttäessä kun höllää kaasun niin aavistuksenomainen nykäys tuntuu. 10-15 min. auringossa lämpimänä seistessään lähtee sahaamatta käymään mutta tyhjäkäynti hieman röpeltää, ajaessa ei mitään ilmiöitä ole havaittavissa. Kumma laite kun toimii vaikka ikää 22 vuotta ja yltä päältä paskainen, liekö koskaan huollettukaan.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 29.5.2011 19:43
Kirjoittaja AI
Pikkaisen kulutuslukemia ryssänkaasuttimelle. Normaaliajoa sisältäen työajoa 9,2 litraa/100 km. Manson reissu, lähes pelkkää maantieajoa rajoitusten mukaan 7,4 litraa/100 km. Eli parisen litraa vähemmän kuin Weberillä. Seuraava polttoaineseuranta kiinnostaa aikaisintaan kesälomareissulla.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 3.6.2011 7:28
Kirjoittaja AI
Alkoi virtalukko osoittamaan jäykistymisen merkkejä joten aiottu virtalukonpohjan vaihto sitten muuttui koko virtalukon vaihdoksi. Ei tullut bensamittari sillä kuntoon. Otin sitten koko mittarin irti ja kokeilin toista mustapohjaista mittaria ja siinä bensamittari ja merkkivalot toimivat. Tuossa omassa mittarissa olikin piirilevy täysin syöpynyt, kaikki mikä ei tuon vihreän pinnoitteen alla ollut oli patinoitunut vihreänruskeaksi. Ensin meinasin vaihtaa tuosta mustapohjaisesta koko piirilevyn siihen mutta kun en hoksannut miten sen ehjänä irti saa päätin putsailla vanhan. Mittareiden mutterit otin irti, niiden alla olevat prikat olivat täysin hapertuneet, itse piirilevyn puukonkärjellä raaputtelin puhtaaksi ja laitoin mutterit takaisin ilman prikkoja. Valojen kannat putsailin myös. Ja kas, bensamittari alkoi toimimaan kuten myös merkkivalot valojen merkkivaloa lukuunottamatta. Hetken ihmettelin miksei se toimi vaikka uuden polttimonkin vaihdoin mutta nappasin sitten polttimon pois, eipä tuota tarvinne. Myöskään käsijarrun merkkivalo ei toimi mutta vika lienee kahvan puolella kun nappi on pohjassa, onneksi onkin kun kahva ei edes osu koko napin päälle... Tööttiä en saanut toimimaan vaikka on kokonaan uusi virtalukko. Toimii kun avain ei ole virtalukossa, heti kun avaimen laittaa paikoilleen ja kääntää sitä lakkaa töötti toimimasta ja alkaa toimimaan vasta kun avaimen ottaa pois. Tunnin verran yritin saada selkoa tuon laitteen sielunelämästä mutta en vaan saa toimimaan. En edes vaikka vedin töötiltä suoraan johdon ratille. Nyt kun tuon johdon kytkee runkoon se tööttää mutta kun sen yrittää maadottaa ratin kautta niin ei toimi jos avain on virtalukossa. Kaiken järjen mukaan rattiakseli ei voi maadoittua virtalukon kautta, menee kyllä täysin yli ymmärryksen! Mutta tuon saa toimimaan kun laittaa eri katkaisimen töötille, en enää jaksa ratin kautta sitä tapella! Eilen ei enää kerennyt kun piti marsuille lähteä heiniä hakemaan.
Alkuviikosta investoin uuteen Valeo-merkkiseen pyyhkijänsulkaan ja laitoin sen kuskin puolelle. Nyt saa ötökänraadot kyytiä, tuo vanha kun vain levitti niitä pitkin lasia. Oikeanpuoleinen sulka olikin paljon parempi, ensin meinasinkin vaihtaa vain niiden paikkaa mutta sitten päätin kuitenkin 6,90 € tuhlata uuteen sulkaan. Kyllä tuokin on tehty nykyään vaikeaksi, joskus 80-luvulla taisi olla vain muutama eri pituinen sulka ja niistä kun otti 13-tuumaisen niin se kävi paikoilleen. Nyt sulkia on varmaan lähes sata erilaista ja taulukosta pitää ihmetellä mikä niistä käy. Eikä tuossa edes ollut oikeanlaista kiinnitysnippeliä mukana vaan piti vanhaan laittaa kiinni.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 10.6.2011 7:36
Kirjoittaja AI
Rupesi kuskinpuoleisen etupyörän tienoilta kuulumaan kuopissa melkoista pauketta ja kolinaa. Heiluttelin pyörää ja melkoisesti oli klappia jonka epäilin johtuvan löysästä laakerista. Nostaessa autoa ylös huomasin että etupitkittäispalkissa on sentin repeämä. Kaivettuani rasvakupin irti totesin että navan mutteri oli päässyt löystymään, kiristin sen ja totesin että akselin hahlo johon mutteri lukitaan on murjottu hajalle, onneksi alapuolella on toinen hahlo johon mutterin sai lukittua. Pyörää lisää heiluttamalla tuntui vielä aavistus väljää vaakasuunnassa, raidetangon ulomman pään suojakumi, tai oikeastaa kivikova suojamuovi oli revennyt ja nivelessä hiukan väljää. En alkanut niveltä paukuttamaan irti kun tuon palkin takia Lada on pajalla käytettävä, vaihtakoon siellä samalla.
Oikean etuoven ikkuna ei ole koskaan minulla ollessa auennut vaan veivi on ollut rautalangalla lukittu. Purin oviverhouksen pois ja vaijerissa oleva läpyskä oli irronnut lasin kiskosta pistehitsauksistaan, jotenkin tuli jonkinlainen deja vu -tunne tästäkin viasta. Oven ulkokahva on temppuillut eikä ovi meinaa aina aueta. Kahva kuitenkin painaa läpyskää ihan kunnolla ja oven sisältä läpyskää painaessa ovi aukeaa ihan hyvin, en kyllä ymmärrä miksei se sitten suosiolla aukea, olkoon.
Töötin vielä korjasin punaisesta napista toimivaksi. Napin sijoitin radion peitelevyyn. Saa taas kaiken maailman vätystelijöille tööttäillä...
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 17.6.2011 7:51
Kirjoittaja AI
Pitkittäisen etupalkin repeämä on nyt hitsattu, oikean etuikkunan kisko on hitsattu, vasen ulommainen raidetangonpää vaihdettu sekä auraus tarkastettu, pakoputken asentoa korjattu kun otti kardaanin tukinivelen kannattimeen kiinni. Tunnin verran oli pajalla ja kustansi 40 €.
Kotona aloin sovittamaan suomisisustan ovipahveja paikoileen mutta eihän ne nappikseen käy, tuplalamppuiseen aikoinaan kävi 2107:n pahvit suoraan. Ensinnäkin pahvi oli paksumpi eikä mennyt yläreunasta rosterilistan alle, sen olisi kyllä listaa taivuttamalla saanut mutta kun oven kahvan reiät ei olleet sinne päinkään ja jos uudet reiät olisin porannut olisi vanhojen kahvojen jättämät painautumat jääneet ikävästi näkyviin. Päätin sitten jättää nuo kulahtaneet mustat ovipahvit paikoilleen. Oikeanpuoleisen keräsin pihalta takaisin, oli vähän märkä mutta kaipa se muutamassa päivässä paikoillaan kuivuu. Vasempaan takaoveen asensin oikeanlaisen kahvan, sehän oli laitettu kuskinoveen josta sen taakse siirsin, romuvarastosta kun löysin etuoveen sopivan kahvan.
Nyt ei olekaan enää kuin takakaiuttimien asennus ja etuvilkun lasien vaihto valkoisiin jäljellä. Lasit olisin vaihtanut jo keväällä mutta kun en löydä niitä mistään, kesällä 2002 ne ostin ja itse -73 Ladasta irrotin ja niihin ostin jossain vaiheessa oranssit polttimotkin mutta ei ole mitään käsitystä mihin olen ne laittanut.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Lähetetty: 22.6.2011 19:45
Kirjoittaja AI
Eilen tuli 5000 km täyteen Kaunottarella ajoa tänä kesäkautena, reilun kahden viikon päästä lienee kymppitonnin vuoro. Tänään kaadoin noin seitsemännen litran lisäysöljyä koneeseen. Kaikki oleellinen toimii edelleen.