Sivu 45/218
Lähetetty: 13.6.2005 18:42
Kirjoittaja Jaska HKI
Ostin 4-kärkitulpat 20€ kun normaalit olisi maksaneet 13€.Yritin vaihtaa tulppia,mutta eihän siitä mitään tullut koska niihin ei käy perinteinen tulppa-avain.Lisäksi ne ovat niin syvällä kannessa että hylsyssä pitää olla jatko-osa.Tulpan johtoja on vaikea sekoittaa koska kukin suurjännitejohto on merkitty numerolla itse johtoon ja sytytysyksikköön.Moottorin ollessa poikittain sylinterit vasemmalta oikealle ovat 1,2,3,4.Itse sytytysyksikkö sijaitsee ruiskun muodostaman mutkan "kainalossa" kannen päässä."check the engine" valo ei syttynyt kertaakaan 15km:n ajon aikana.Kone käy suht koht siististi 1000-4000r/min,mutta kakistelua yläkierroksilla esiintyy.Puola näytti siistiltä,eikä mitään käryämistä näytä tapahtuneen.Sähköteknisesti puola on kuivassa ja lämpimässä paikassa mutta kun sytytyskipinä tulee kahteen tulppaan yhtäaikaa niin syytä on ollakin.
Lähetetty: 14.6.2005 19:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Kävin taas ostoksilla.16mm tulppahylsy sisäisellä kumitutilla ja pullo CRC:tä maksoi 5,5€.Alkuperäistulppina oli BRISK superDR15YC-1.Tulpat olivat kuin neljä marjaa...pientä kulumista elektrodien kärjissä oli havaittavissa.Uusiksi tulpiksi valitsin laitoin BOSCH SUPER 4 tulpat.Suihkautin CRC:tä suurjännitejohtojen molempiin päihin ja puolan puoleisessa päässä irroitin ja kiinnitin johdot uudelleen puolenkymmentä kertaa.Käynnistin auton ja "Check the engine" valo paloi edelleen.Tein pienen ajolenkin ja havaitsin moottorin käyvän joheammin.Sammutin moottorin ja laitoin venttiilikopan muovisuojuksen paikalleen.Käynnistin moottorin uudelleen ja kuittasin vikakoodin nuoli alas ja salmiakki painikkeita yhtäaikaa painamalla.Ajotietokon yritti pyristellä vastaan ja yritti antaa 2-alkuisia vikakoodeja,mutta painoin nappuloita vaan ja vikavalo sammui.Havaitsin kulun muuttuneen täysin normaaliksi.Moottori sieti hyvin kierroksia ja kävi tasaista alle tuhannen kierroksen tyhjäkäyntiä.
Oletettu häiriön syy.Hapettuma sytytysjohtimien kontaktissa.Tulevaisuus näyttää oliko teoriani oikea.
Lähetetty: 14.6.2005 21:13
Kirjoittaja pressa
yksi mahdollisuus on tietysti alkava katkos tulpanjohtimissa
Lähetetty: 15.6.2005 18:37
Kirjoittaja Jaska HKI
On se kumma jos tulpanjohdot katkeaa 17000km:n ja alle kahden vuoden käytön jälkeen

?.Lisäksi johdot ovat aika lyhyet puolan sijainnin takia,omiin lokeroihin tuetut ja ei kertaakaan irroitetut ennen häiriötä.Sytytysjärjestelmän rakenteen takia yhden puolanjohdon katkeaminen pimentää puoli moottoria koska sytytysvirta kierää kahden tulpan kautta.
Lähetetty: 15.6.2005 22:30
Kirjoittaja samara88
Jaahas, joskohan kertoilisi hieman kuulumisia. Tällä hetkellä tilanne on se, että 110:ni on vaihtanut omistajaa tämän kuun ensimmäisenä päivänä. Auto oli noin 74000 km ajettu ja varustettu niiden normaalien lisäksi muulla mukavalla. Uusi omistaja on ollut erittäin tyytyväinen ja hyvä niin! Auto toimi erittäin luotettavasti viimeiset puoli vuotta, sitä ennen oli kaikenkarvaisia vikakoodihälytyksiä, pitkälti erilaisista antureista.
Tällä hetkellä en omista Ladaa, sillä vaihdoin vaihteeksi merkkiä. Mutta, kuulun edelleen kerhoon ja seuraan aktiivisesti foorumia, tarvittaessa kommentoiden.
Lähetetty: 17.6.2005 21:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Auto oli seissyt kaksi päivää.Kävin koeajolla.Menohalut olivat sellaiset,että auto tuntui suorastaan karkaavan käsistä,vai olisiko se ollut vaikulmaa koska olen viikon ajanut VW-transporter dieseliä

.Huomenna aion vaihtaa ilmansuodattimen--saa nähdä kuinka mustunut se on kun se on saanut haukata lähes kaksi vuotta Helsingin ilmaa?
Lähetetty: 18.6.2005 11:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Moottori käy todella tasaisesti.Kone ravisti hieman ennen moottorin häiriövalon syttymistä,joten ainakaan sytytyshäiriön vikakoodi ei ainakaan liian herkästi ilmoittele.Ostin ilmansuodattimen.Se maksoi 5,5€ ja valmistusmaa EU.Suodatinelementin vaihtoon tarvitsee vain keskikokoisen ristipääruuvitaltan.Ennen suodattimen kotelon kääntämistä syrjään täytyy muistaa irroittaa ilmamäärämittarin liitin ja asennuksen jälkeen laittaa takaisin.Mittasin vanhojen tulppien välykset ja tuloksesksi tuli kaikissa 1,05 mm.Välys oli kasvanut 0,05mm 17000km matkalla.Jos tulpilla ajaa vaikka 30 000km niin välysten tarkistaminen välillä lienee tarpeen kun ohjearvo on 1,00mm.
Lähetetty: 21.6.2005 15:57
Kirjoittaja ladamaster
Jaska HKI kirjoitti:Auto oli seissyt kaksi päivää.Kävin koeajolla.Menohalut olivat sellaiset,että auto tuntui suorastaan karkaavan käsistä,vai olisiko se ollut vaikulmaa koska olen viikon ajanut VW-transporter dieseliä

Tein samanoloisen huomion kun vaihdoin nelikärkitulpat nelipisteruisku Samaraan. Veto on tasaisempaa ja tyhjäkäynti on "parempi" laatuista.
Ajotietokoneita 110:iin taitaapi olla pari varastossa; jos joku sellaista haluaisi. Seuraavassa Pravdassa on Lada Shopista juttua; sieltä vain tilailemaan.
Lähetetty: 21.6.2005 21:55
Kirjoittaja Jaska HKI
Ostin polttoainesuodattimen,siinä luki:
LOW TORGUE DESIGN INSTALLATION INSTTRUCTIONS
assemble and tighten fuel line fitting(s) to filter fitting(s)
to a maximum torgue of 17 N.M. or 12 L.B ft while holding filter fitting Stationary with a second wrench
CHECK FOR ANY LEAKAGE
Tämä kai tarkoittaa suomeksi:
Matalan kiristysmomentin omaava osa;asenna ja kiristä kiristysmutterit enintään 1,7 kpm momenttiin pitäen itse suodatinta kiinni toisella avaimella.Tarkista mahdolliset vuodot.Llisäksi suodattimessa lukee "OUT".
Se tarkoittaa että tämä merkitty pää tulee polttoaineletkuihin tankista poispäin.
Suodattimen tyyppi sama kuin ruisku Samarassa.No pitää jonakin päivänä kurkata tankin luo ja katsoa missä suodatin sijaitsee

Lähetetty: 21.6.2005 23:40
Kirjoittaja pressa
suodatin sijaitsee tankin etu puolella
ja suodatinta vaihtaessa kannattaa tankissa olla mahdollisimman vähän polttoainetta koska muuten tulee lappaamalla maahan niin kauan kuin putki on irti
vaihto onnistuu hienosti kun tunkkaat perän ilmaan ja takakauta ryömit alle
Lähetetty: 22.6.2005 22:51
Kirjoittaja jamppa110
Lähetetty: 23.6.2005 23:45
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Eihän sun Ladassa vaan ole tuuletin tai termostaatti epäkunnossa. Ei mun Lada ainakaan neljän ekan vuoden aikana lämmennyt koskaan liikaa. Talvella pikemminkin liian vähän. Mulla tosin oli 8 venttiilinen kone.
Lähetetty: 26.6.2005 19:14
Kirjoittaja jamppa110
Mosse-Aksu kirjoitti:Eihän sun Ladassa vaan ole tuuletin tai termostaatti epäkunnossa. Ei mun Lada ainakaan neljän ekan vuoden aikana lämmennyt koskaan liikaa. Talvella pikemminkin liian vähän. Mulla tosin oli 8 venttiilinen kone.
joo samakone eikä oo mikää jumissa voi olla tietty et jos muuttais ajotyylii ni vois olla et lämmötkii pysyis kuris
eikä se nyt liikoja lämpöjä nostele mut ainakii jos ajosta tulee ja kunepellin nostaani tulee mielee et se lämpö vois mennä/päässä sieltä pois eikä jäähä sinne pellin alle ja toi meitin lada on kuulemma jonkuu TOSIvanhan pariskunnan vanha kauppakassi ni se ei varmaan oo tottun tommosee ajoo

Lähetetty: 27.6.2005 12:31
Kirjoittaja Lada110
Mulle nyt vaihdettiin sitten vielä takuuna tossa pariviikkoo takaperin etujarrulevyt + palat koska olivat takuu aikana Delttassa laittaneet sorvatut levyt jotka oli väärät eli kai samaran ja siitä johtuen vas.etujarrulevy halkesi kahdesta kohtaa!!!! Nyt on Laitettu 110:n alle uudet renkaat ja vanteet eli 205/45ZR16

meni muutoskatsastuksestakin läpi!! etu jarruletkujen kiinnike pistettä joutu siirtämään sormenmitan taakseppäin ette kummi raavi kiinni!!! Galleriassa kuvia Lada110!!
110
Lähetetty: 27.6.2005 17:00
Kirjoittaja Ladaism
Kuulunut joskus kolinaa, varsinkin nopeassa kiihdytyksessä tai voimakkaassa vasemmanpuoleisessa kaarteessa.
Nooh.. kurkkasin auton alle ja huomasin että pakoputki ottaa lähes kiinni peltikoteloon kuskin puoleisen takapenkin alla, kohdassa jossa putki tekee kaksi 90 asteen mutkaa.
Täytyy rakentaa joku tuki jolla saa pakoputken irti pellistä.
Tai sitten koittaa varovasti kääntää toista kulmaa jyrkemmäksi..
Ainiin, vaihdoin öljyt+filtterin. Öljynsuodatin oli hädin tuskin käsi tiukkuudessa, onneksi ei ehtinyt tapahtua mitään katastrofia
