Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
Samarasta lähti tuossa joskus kun oli niitä PAKKASIA, ennen marraskuuta taustapeili irti, ja siitä asti matkustanu missä milloinki. Nyt olis juuri samanlaista ainetta ostettuna jossa on se kangas, kuha sais vaan itteesä niskasta kiinni ja laitettua...
On se taustapeili joskus ihan hyödyllinen, eräskin läheltäpiti-tilanne olisi sillä vältetty...
Prkl mikähän kumma vaiko lieneekö ihan kaasarin ominaisuus vaan, että lähes aina kun lähtee ajelemaan tälläisillä kosteilla/lähesnolla keleillä, samara pätkii ja hörpöttää, sitten ku pitää parin minuutin paussin, auto pelittää täysin.
hörpörphör
On se taustapeili joskus ihan hyödyllinen, eräskin läheltäpiti-tilanne olisi sillä vältetty...
Prkl mikähän kumma vaiko lieneekö ihan kaasarin ominaisuus vaan, että lähes aina kun lähtee ajelemaan tälläisillä kosteilla/lähesnolla keleillä, samara pätkii ja hörpöttää, sitten ku pitää parin minuutin paussin, auto pelittää täysin.
hörpörphör
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ostin motonetista lisää Bison Car Mirror liimaa. 2ml tuubi ja vähän kiinnitystextiiliä maksaa siellä 8,50 euroa. Kallista, mutta on se tehokasta. Sinänsä hämää kun liimaa on ruotosti verrattuna sen kiinnitys textiilin määrään nähden.
Eilen liimasin asennuspalan lasiin kiinni, viiden minuutin pitelyn jälkeen oli kiinni kuin tauti. Vähän sen jälkeen kun aloitin liimaamaan hoksasin että taisi tulla pikkusen liian korkealle, ei taida mahtua pujottaa peiliä yläkautta, mutta ei siinä enää aleta korjaamaan se on sitte mentävä. Muistin muuten että saman virheen tein viimeksikin ja silloin jouduin liimaamaan uudestaan.
No melkein 24 tuntia liimauksen jälkeen yritin peiliä pujottaa paikalleen. hitto ei anna lasin tiiviste sen vertaa periksi että mahtuisi taipumaan paikalleen. Siinä murjoessa huomasi että pala tosiaan on hyvin kiinni lasissa. Hyvää ainetta toi bisoni.
kävin sitten hakee yhdestä raadosta toisen peilin ja vähän reunusta sahasin pois rautasahalla ja sitten meni paikalleen. Orkkispeilin (vaikka samanlaisiahan ne on) jätin koskemattomaan tilaan. Jos sitten seuraavan kerran kun irtoo niin laittaa sen.
Huomasin tossa samalla että varaosaraadossa, johon aikanaan tuolla bisonilla liimasin peilin kiinni, on peili vieläkin kiinni jämäkästi, että täytyy antaa 10 pistettä tolle bisonille.... niin ja oli siinäkin peilissä ja kolmannessakin yksi ruuvi asennuslevyn kiilana, että muistin väärin, muisti on hyvä, mutta lyhyt, joten virheistäkään ei opi.
Eilen liimasin asennuspalan lasiin kiinni, viiden minuutin pitelyn jälkeen oli kiinni kuin tauti. Vähän sen jälkeen kun aloitin liimaamaan hoksasin että taisi tulla pikkusen liian korkealle, ei taida mahtua pujottaa peiliä yläkautta, mutta ei siinä enää aleta korjaamaan se on sitte mentävä. Muistin muuten että saman virheen tein viimeksikin ja silloin jouduin liimaamaan uudestaan.

No melkein 24 tuntia liimauksen jälkeen yritin peiliä pujottaa paikalleen. hitto ei anna lasin tiiviste sen vertaa periksi että mahtuisi taipumaan paikalleen. Siinä murjoessa huomasi että pala tosiaan on hyvin kiinni lasissa. Hyvää ainetta toi bisoni.
kävin sitten hakee yhdestä raadosta toisen peilin ja vähän reunusta sahasin pois rautasahalla ja sitten meni paikalleen. Orkkispeilin (vaikka samanlaisiahan ne on) jätin koskemattomaan tilaan. Jos sitten seuraavan kerran kun irtoo niin laittaa sen.
Huomasin tossa samalla että varaosaraadossa, johon aikanaan tuolla bisonilla liimasin peilin kiinni, on peili vieläkin kiinni jämäkästi, että täytyy antaa 10 pistettä tolle bisonille.... niin ja oli siinäkin peilissä ja kolmannessakin yksi ruuvi asennuslevyn kiilana, että muistin väärin, muisti on hyvä, mutta lyhyt, joten virheistäkään ei opi.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tänää ajelin Samaralla sohjossa 100 km/h ja täytyy todeta että kyllä siinä saa pidellä autoa tosissaan. En sitten tiedä miten muut autot käyttäytyy tuollaisessa, ainakin yksi Laguna pyyhkäisi vielä ohitse vauhdikkaasti, Omegalla näytti olevan vaikeuksia takapyörien pidon kanssa. Kyllä noissa keleissä jokin ihme rixräx luistonestokontrollilaitteisto olisi hyvä, ehkä?

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
takaveto-Ladalla ei tossa kelissä olis kannattanut lähteä mihinkään, kyllä etuveto on yliveto. en ole kokeillu tollasia ajovakautusjärjestelmällisiä autoja, meneekö sellaiset sohjossakin kuin kiskoilla, siis siten ettei sohjo pyri ohjaamaan autoa mitenkään?

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
eräs ystäväni ja työkaverini kertoili juuri tuollaisesta uudemmasta omegasta, koneena muistaakseni joku 6-syl oli ollut, ja sohjokeli, ilman luistonestoa ei ollut päässyt minnekkään, ihan ajokelvoton, ei mitään toivoa.
luistonesto päällä sensijaan pito pysyi kuulemma yllättävän hyvin, joten selkeä ero on. Uskoisin että eiköhän joka auto suomen ylättävässä talvessa vähän luistele, mutta kyllähän samara on aika peto menemään...
tänäänkin oli suht luikas tuolla savon piäkaupungissa, vieressä ajelelleella Calibralla ainakin oli tekemistä, päästä liikkeellevaloista. Turha teho vaan haittaa...
mutta sainpas ladankin melkein kiinni. todella paljon kiitoksia taholle joka auraa kadunvarren parkkipaikat, tainnu jäädä vielä kesälomavaihde päälle. Noh ei vaineskaan mutta oli ainakin lunta. Mutta ei työntää tarvinnut, lähti omin voimin nitkuttelemalla.
iso + valtavasta maavarasta!
luistonesto päällä sensijaan pito pysyi kuulemma yllättävän hyvin, joten selkeä ero on. Uskoisin että eiköhän joka auto suomen ylättävässä talvessa vähän luistele, mutta kyllähän samara on aika peto menemään...
tänäänkin oli suht luikas tuolla savon piäkaupungissa, vieressä ajelelleella Calibralla ainakin oli tekemistä, päästä liikkeellevaloista. Turha teho vaan haittaa...
mutta sainpas ladankin melkein kiinni. todella paljon kiitoksia taholle joka auraa kadunvarren parkkipaikat, tainnu jäädä vielä kesälomavaihde päälle. Noh ei vaineskaan mutta oli ainakin lunta. Mutta ei työntää tarvinnut, lähti omin voimin nitkuttelemalla.
iso + valtavasta maavarasta!
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Mitä olen quattrolla ajellut, niin siitä voi sanoa, että menee kuin kiskoilla.Lada-Jussi kirjoitti:takaveto-Ladalla ei tossa kelissä olis kannattanut lähteä mihinkään, kyllä etuveto on yliveto. en ole kokeillu tollasia ajovakautusjärjestelmällisiä autoja, meneekö sellaiset sohjossakin kuin kiskoilla, siis siten ettei sohjo pyri ohjaamaan autoa mitenkään?
Ihan sama onko lunta tai jäätä, niin ei lähde vaeltelemaan.
Jos tosi liukasta, niin perä vähän luiruaa kiihdytettäessä, mutta rauhoittuu kaasun nostolla tai jos leikityttää, niin saa menemään mukavassa sladissa.
Mutta en suosittele quattroa kenellekään, sen jälkeen ei enään vajaavetoiset kelpaa...

Kyllä nelivedonkin saa sohjossa karkaan käsistä, tarpeeksi kun sitä sohjoa on niin ei siinä mikään auta. Toiset ajaa kelillä kun kelillä yhtä s*atanan lujaa mutta ei siinä ole kyse auton hienoudesta eikä edes hyvästä ajotaidosta vaan kyvyttömyydestä lukea keliä ja ajaa turvallisesti. Tuurilla siellä mennään.
Reippaina käymme rekkain alle 

Toki kaiken saa karkaamaan käsistä.
Tarkoitin, että quattrolla perus ajokäytös on rauhallisempi kuin esim. etuvedolla ja luonnollisesti nelivedolla voi ajaa kovempaa (ei siis tarkoita, että pitää ajaa) , haittapuolena tosin se, että jos ulosmitataan tuo "lisäetu", niin jälki voi olla normaaliakin pahempaa.
Se "turvallisuuden tunne" ei kuitenkaan voi olla auton vika, koska olisihan järjetöntä, että esim. etuvetoinen auto nastarenkailla on turvallisempi kuin kesärenkailla, mutta neliveto on taas vaarallisempi nastarenkailla kuin etuveto, koska antaa väärän kuvan pidosta -tuohan on kuitenkin se vallitseva käsite.
On tietysti muitakin keinoja ulosmitata nelivedon "ylivoimaisuus", esim. M+S kesärengastus + ym, mutta nuo kaikki ovat kuljettajien valinnoista johtuvia virhearviointeja, eikä niistä voi ainakaan vetotapaa syyttää.
Tuohon mainitsemaasi "kelillä kuin kelillä, s*atanan lujaa", niin olen aivan samaa mieltä.
Aika usein saa lukea, kun ihmiset valittavat alinopeutta ajavista ja kertovat, kuinka ovat "kouluttaneet" muita liikenteessä.
Liikenteessä ollaan "tyypitettyjä" (esim. Volvokuski) yksilöitä, vaikka todellisuudessa se on joukkuelaji.
Tarkoitin, että quattrolla perus ajokäytös on rauhallisempi kuin esim. etuvedolla ja luonnollisesti nelivedolla voi ajaa kovempaa (ei siis tarkoita, että pitää ajaa) , haittapuolena tosin se, että jos ulosmitataan tuo "lisäetu", niin jälki voi olla normaaliakin pahempaa.
Se "turvallisuuden tunne" ei kuitenkaan voi olla auton vika, koska olisihan järjetöntä, että esim. etuvetoinen auto nastarenkailla on turvallisempi kuin kesärenkailla, mutta neliveto on taas vaarallisempi nastarenkailla kuin etuveto, koska antaa väärän kuvan pidosta -tuohan on kuitenkin se vallitseva käsite.
On tietysti muitakin keinoja ulosmitata nelivedon "ylivoimaisuus", esim. M+S kesärengastus + ym, mutta nuo kaikki ovat kuljettajien valinnoista johtuvia virhearviointeja, eikä niistä voi ainakaan vetotapaa syyttää.
Tuohon mainitsemaasi "kelillä kuin kelillä, s*atanan lujaa", niin olen aivan samaa mieltä.
Aika usein saa lukea, kun ihmiset valittavat alinopeutta ajavista ja kertovat, kuinka ovat "kouluttaneet" muita liikenteessä.
Liikenteessä ollaan "tyypitettyjä" (esim. Volvokuski) yksilöitä, vaikka todellisuudessa se on joukkuelaji.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Hyvin lähti Samara vielä -16 pakkasestakin liikkeelle. Ainoa ongelma tuntuu olevan varsin matala käyntilämpötila ja sen huomaa myös ohjaamossa, kun lämmintä ilmaa ei lämppäristä tule riittävästi. Mikäli oikein muistan pitäisi Samaran lämpömittarin näyttämän olla normilämpöisenä lähempänä punaista aluetta kuin sitä valkoista pystyviivaa? Oliskohan tämä nyt sellainen maaginen termarivika, mitä kaikilla aina on, itellä ei ole ennen ollut yhdessäkään Ladassa. Isä valitteli samaa matalaa lämpöä 110:ssä jo ennen pakkasia... termarit vaihtooo vaan

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Kaikissa tähän asti omistamissani Samaroissa (neljä kpl) on "normaali" lämpötila ollut kesät talvet lähellä valkoista viivaa, ei lähellä punaista aluetta.
Mikä on jäähdytysnesteen lämpötila tuolloin, en tiedä.
Samara ja 110 eivät ole yhtä lämpimiä kulkuvälineitä kuin takavetoiset. 30 min matkalla -15 lämpötilassa, ei Samara tänä aamuna kovin lämpöiseksi tullut. Palella nyt sentään ei tarvinnut, kun on nuo talvivaatteet muuten päällä
Mikä on jäähdytysnesteen lämpötila tuolloin, en tiedä.
Samara ja 110 eivät ole yhtä lämpimiä kulkuvälineitä kuin takavetoiset. 30 min matkalla -15 lämpötilassa, ei Samara tänä aamuna kovin lämpöiseksi tullut. Palella nyt sentään ei tarvinnut, kun on nuo talvivaatteet muuten päällä

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
itellä tuossa lämpötila lämpimällä koneella on sen valkoisen viivan yli n. 0,5mm, eli juuri ja juuri. Valkoinen viiva sijainnee kaikilla samassa kohtaa, eli hitusen lähempänä punaista kuin kylmää.
jos muistan oikein.
itelläkin on hieman ihmetyttänyt, kun joskus samarasta tulee oikeasti ihan kuumaa ilmaa, mutta usein täysilläkin vain lämmintä. Olisiko se sitten lämmityslaitteen temppuja, vaiko mielikuvituksen tuotetta että joskus kuumakin on nähty?
jos muistan oikein.
itelläkin on hieman ihmetyttänyt, kun joskus samarasta tulee oikeasti ihan kuumaa ilmaa, mutta usein täysilläkin vain lämmintä. Olisiko se sitten lämmityslaitteen temppuja, vaiko mielikuvituksen tuotetta että joskus kuumakin on nähty?
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jaa taisin muistaa mittarin näyttämän väärin, vika saattaapi olla lämppärin vaijereissa, joko hana ei aukea tarpeeksi tai ilmaluukku ei ohjaa ilmaa kennon kautta.

- Samara87/88
- Viestit: 1006
- Liittynyt: 7.10.2006 14:33
- Paikkakunta: vesi
tätä ei tietenkään voi korjata tai tarkistaa muuten kuin purkamalla jotain äärimmäisen hitsi? vähän veikkaisin...
Samara sai myöhäisen joululahjan: Lämpimän autopaikan!
ovinaapuri hihkaisi kun yks aamu olin lähdössä että pidä vaan tuossa mun paikalla autoasi. Ja tänään toinen naapuri lahjoitti lämmittimen kaapelin.
kuka sanoo että kaupunkilaiset on kusipäitä? noh eihän tää nyt kaupunki kyllä ookkaan, vaan yks perkl tuppukylä...
edit: johtuneeko vaan säälistä kun ladalla ajaa

Samara sai myöhäisen joululahjan: Lämpimän autopaikan!
ovinaapuri hihkaisi kun yks aamu olin lähdössä että pidä vaan tuossa mun paikalla autoasi. Ja tänään toinen naapuri lahjoitti lämmittimen kaapelin.
kuka sanoo että kaupunkilaiset on kusipäitä? noh eihän tää nyt kaupunki kyllä ookkaan, vaan yks perkl tuppukylä...
edit: johtuneeko vaan säälistä kun ladalla ajaa


Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tarkistin jo ilmaläpän vivun, ainakin vipu toimii, mut jos sisältä on rikki, niin sitten joutuu purkaa koko kojetaulun. tarvii se hanankin liikkuvuus tarkistaa, ei Samarakaan mikään kovin kylmä auto ole, vaikka lämmitys ei ihan niin hyvä ole kuin takavetoisissa.
