Kolareita ja muita vaaratilanteita

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla oli joskus viritetyssä Fiat Mirafiorissa Mitsuban sähköinen bensapumppu peräkontissa. Siihen tuli jossakin vaiheessa sellainen vika, että se saattoi lopettaa toimintansa ihan koska sitä huvitti, ja se lähti uudelleen toimimaan, kun sitä meni vetään turpiin.

Sattuipa sitten kerran niin, että olin Turussa tulossa Free Technicsiltä Kaarinasta, ja bensapumppu lopetti toimintansa liikennevaloissa keskellä Turkua ja pahimpaan ruuhka-aikaan.
Mahtoi siinä olla ihmisillä ihmettelemistä, kun jonon etummaisesta autosta pukkaa kuski pihalle kuuden patterin Magliten kanssa, ja alkaa Magliten perällä hakata bensapumppua peräkontissa...
Matka jatkui, ja kyseinen Maglite muuten toimii edelleenkin, joskin siinä on muutama jälki muistuttamassa, että sitä on käytetty vasarana :lol:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Takapyöränlaakerit ovat Mirafiorissa kulutustavaraa. Tämä tuli ensimmäisen kerran huomattua erään kerran, kun eräs jamppa oli minulla ns. ryyppykuskina. Ajoimme Vesilahden mutkateitä, ja yhtäkkiä vaan perä putosi, niinkuin olisi maahan istunut. Takana näkyi komea kipinäsuihku.

Auton pysähdyttyä pomppasimme ulos tarkistamaan, että mitä hemmettiä oikein tapahtui...
Noh, oikeanpuoleinen takapyöränlaakeri oli totaalisesti korkannut, ja rumpujarrut kun oli, niin vetoakseli oli tullut puoli metriä ulos taka-akselista, ja siinä vaiheessa tietysti ei enää kannatellut autoa, vaan oikea puoli kynti taka-akselia myöten asfaltissa.

Auto jouduttiin hinaamaan pois. Vaikka Mirafiorin osia minulla oli jo silloinkin runsaasti, ei sattunut olemaan juuri sen kaltaista vetoakselia, näitä kun on Fiatin takavedoissa ainakin kolmella eri poorikoolla.
Seuraavana päivänä vaihdettiin autoon perää...

niin, melkein unohtui selittää... Laitettiin siis perään vetoakseli, jossa oli väärän kokoinen (pienempi) poori, että hinaaminen onnistui. Oli mielenkiintoinen hinausreissu, kun pidettiin vaihde päällä ja kone käynnissä ja yritettiin matsata kierrokset nopeuteen. Tämä sen takia, että muuten se vääräpoorinen vetoakseli piti siellä niin hirvittävää meteliä, ettei yksinkertaisesti uskaltanut, ja mitä sitä nyt autoa enempää rikkomaan ihan ehdontahdon...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Olin tehnyt Warrelleni jotakin remonttia takapäässä ja unohtanut kiristää pyöränpultit.Olin ajellut jo muutaman kilometrin kun kuulin takaa jyrinää.Ajattelin,että näissä itäautoissa aina ääntä piisaa,mutta kun meteli oli käynyt sietämättömäksi oli pakko pysähtyä.Vasemmasta takapyörästä oli kaksi pulttia tipahtanut tielle ja kaksi törrötti aika ulkona.Pulttien kierteitäkin oli vanne syönyt.Lainasin edestä yhden pultin taakse.Kaksi pulttia ostin romikselta kun niitä oli hyvin vielä saatavilla.
Tästä tuli mieleen, kun isäpuolen kanssa vaihdettiin Honda VF750F -84 pyörään kytkinlevyt...

Tuli kokeiltua, että miten kytkin pelaa. Vauhtia oli kunnolla mittarissa, kun katsoin taustapeiliin, ja näin helvetinmoisen savun ja pölinän.
Ehdin ajattelemaan, että hajosiko kone, ja siinä samassa syttyi öljyvalo.
Välittömästi painon tappokatkaisinta ja rullasin tien reunaan.

Öljyproppu oli lähtenyt irti, ja öljyt valuneet pakosarjan päälle. Mukavana yksityiskohtana takarengas oli aivan öljyssä, joka on tietysti ihan "kiva" mainitussa vauhdissa.

Mitä useampi kokki, sen hullumpi soppa. Jompikumpi oli kiertänyt öljypropun paikalleen, mutta se oli jäänyt kokonaan kiristämättä...
Viimeksi muokannut NesteHukka, 5.4.2004 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin, mullahan kävi niin tänä talvena, että Nivalla kiihdytin motarin ramppia, ja katsoin että "juuri ehdin ton aura-auton eteen". Noh, vauhtia sata ja yhtäkkiä on auto parkissa kaistalla. Liinat kiinni, "ei ehdi", jalka pois jarrulta, ja ohjausliike auton oikealta puolelta. Kaksi autonmittaa meni ohitte, ennenkuin sain auton pysähtymään.
Kyse oli liikenneonnettomuudesta, joka oli tapahtunut muutaman kilometrin päässä. Siellä oli rekka poikittain, ja liikenne seisoi.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Joskus 90-luvun vaihteessa minulla oli VW-Passat vm-75.Töihin mennessä moottoritiellä,Joulukuussa,loskakelissä,aamuhämärässä pyyhkijät lakkasi toimimasta.Ajoin rekan perässä,eikä pysähtyäkkään voinut.Avasin sivulasia,jotta voisin hahmottaa mitä sivulla tapahtuu.Seurasin edessä ajavan rekan perävaloja kun muutakaan en nähnyt.Ajamalla niin lähelle rekkaa,että sen heittämä vesipatja huuhtoi tuulilasia näkyvyys hieman parani.Onneksi moottoritie oli päättymässä ja saatoin pysähtyä puhdistamaan lasia.Vian aiheuttaja oli pyyhkijän moottorin ankkurin päästä irronnut mutteri,josta voima siirtyy vipumekanismeihin.
Tosta tulee mieleen armeija-aika, kun ei ollut rahaa lasinpesunesteeseen... Ajelin Säkylästä Urjalaan yksikin kerta niin, että yhden rekan perävaloissa tulin kakkostietä, kun siitä tiesi, että jos ne perävalot katoaa, niin sitten ollaan mettässä, tai sitten on rekkakin mettässä :lol:
Ainoa vaan, että ajoin humppilassa ysitien risteyksen ohi, kun ei sen vertaa nähnyt...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

RTJN65 kirjoitti:No mulle kävi vähän samoin että tuolla Karjalassa nuoruudessa ajelin 1600 Taunuksellani pitkin mutkaisia hiekkatietä ja kun tulin kurviin jossa piti saada pienempää pykälää sisään niin jäi koko vaihdekeppi käteen. Siinä ei jäänyt juuri aikaa miettiä tilannetta vaan survaisin sen takaisin jotenkin hollilleen ja sain vaihdetta vaihdettua.

Samasta Taunuksesta muuten lenti kardaani 130 vauhdista metsikköön. Arvatkaapa oliko hauska etsiä sitä pimeällä vesisateessa ilman taskulamppua.
Tarinan mukaan kaverin vanhemmat ohittivat aikanaan moottoritiellä rekkaa Valiantilla, kun yhtäkkiä rekasta räjähti rengas ihan heidän kohdalla. Valiantista putos kartaani tielle, ja tarina on tosi!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Muista tasapainotus!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Wartburgista hajosi tuulettimen siipi.Päätin tehdä rosteripellistä kaksilapaisen korvaus propellin.Propelli pelasikin hyvin ehkä kuukauden,kun kerran ajaessa kuului hitonmoinen pamaus,konepeltiin tuli reikä ja sen alta alkoi tulla höyryä.Pysäytin moottorin ja menin katsomaan:alavesiletku oli melkein poikki,vesipumpun akseli,joka pyöritti propelia mutkalla ja propellista vain tyngät jäljellä.

Oli tapahtunut seuraavaa:Ensin tuli toinen lapa konepellistä läpi.Toisen lavan hävittyä taivaan tuuliin keskipakovoima väänsi vesipumpun akselin mutkalle ja toinen lapa osui moottorin rakenteisiin rikkoontuen ja palasen jatkettua matkaa moottoritilassa katkaisi melkein alavesiletkun.

Kävi mielessä,että jos lapa olisi tullut naamalle,en ehkä olisi kirjoittamassa tätä.
Yhdestä kaverista on legendaa aika paljon, mutten nyt viitsi mainita nimeä...
Datsun 100A:lla alias sianpäällä ajeli joskus motaria ja öljyvalo vilkahti kerran. Noh, ei himmannut vauhtia, ja yhtäkkiä lentää kiertokangen pätkä nokkapellistä läpi...

Samainen tyyppi yritti joskus polttaa kumia Toijalassa tavaratalo Järvisen pihalla. Kauheat kierrokset, ja flip, kytkin ylös. Sitten tulee joku sanomaan, että lopeta vaan, renkaat ei pyöri... Kytkin siis suli... :lol:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Samasta Warresta katkesi kaasuvaijeri ja koska 2-tahtisella ei voinut ryypylläkään ajaa korvasin vaijerin rautalangalla,jonka ujutin rintapellin läpi kuljettajan puolelle.Rautalangasta nykimällä pystyin annostelemaan kaasua.Rautalangan häntäpään kiersin käden ympärille.Aikani ajettuani poltin kaasuvaijerikäteni ja olin ajaa ojaan.
Oli tapahtunut seuraavaa:
Rautalanka oli osunut akun plus kenkään ja rintapellin läpi kulkiessaan se sai miinuksen.Rautalanka oli oikosulussa ja rupesi punottamaan.Lämpö siirtyi eteenpäin kaasuvaijerikäteeni polttaen sen.
Opetus:Kannattaa suunnitella ja harkita kunnolla,ennenkuin toteuttaa sen.
En tiedä tuleeko ennätyspitkät replyt minulta tähän aiheeseen, mutta kun bongasin tämän nyt taas uudelleen...
On sitä Fiatillakin ajettu pilkkikaasulla.
Päätettiin parin kaverin kans kerran että lähdetäänpä käymään Jyväskylässä teellä. Nämä oli meidän "teemareissuja", jotka tehtiin poikkeuksetta selvinpäin.

Takaisin tullessa oli pari nättiä liftarityttöä tien varressa, joista kuski ajoi komiasti ohi. Päätettiin siis, että heitetään uukkarit. Ainoa vaan, että kuski painoi uukkarissa vähän liian innokkaasti kaasua, ja kaasuvaijeri napsahti poikki.

Liftarit unohtui siinä vaiheessa, ja alettiin miettiä, että miten päästään takaisin kotio, matkaa kun oli vielä ainakin 100km.

Noh, vedettiin sitten vaijerin tähteet konepellin välistä ja kuskin puolen ikkunasta sisään. Oli vaan tuo kaasun annostelu aika hankalaa, kun kaasu oli samalla jäykkä ja herkkä. Jos parilla sormella otti ratista tukea, niin tuo kaasun käyttö onnistui ilman isompia kengurubensa-efektejä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Vielä lopuksi Lada-aiheinen...

Kaverilla oli joskus peltoautona 1200 Lada.
Siinä oli ollut akku latingissa yön. Akku ei ollut millään kiinni.
Kävi sitten niin, että kaveri lähti ajamaan, ja jossakin mäennyppylällä auto hyppäsi. Akku hyppäsi myös, ja molemmat navat osuivat nokkapeltiin aiheuttaen palon.
Konehuone siis liekeissä, ja kaveri juoksee kohti taloa:"Las-s-s-see, tuo vaa-aa-aah-to-samm-mu-tin..."

Tämä kyseinen Lasse kirosi jälkeenpäin, että eipä olisi sitä sammutinta siihen Ladaan tyhjentänyt, jos olisi tiennyt, mitä sen täyttäminen maksaa...

Siihen aikaan oli muuten Venäläisillä melkoinen shoppailubuumi suomessa, ja ei kulunut aikaakaan, niin joukko venäläisiä kävi tuostakin palaneesta Ladasta tyhjentämässä lähestulkoon kaiken mahdollisen, mikä ei ollut totaalisesti tuhoutunutta.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

...
Viimeksi muokannut NesteHukka, 5.4.2004 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Noista Jaskan jutuista tuli mieleeni, että on se Sedan mallinen Wartburg sangen tilava auto. Olin joskus pistokeikalla Kuntopirkkojen pikkujouluissa tampereella. Pari hyvää kaveria siinä kans, yksi kitarassa ja toinen rummuissa.

Oli oikein reilumpi pakkanen sitten ulkona. Warreen mahtui kyllä uskomaton määrä soittokalustoa ja ihmisiä, mutta lämpötila warren sisällä oli tuskin edes astetta ulkolämpötilaa korkeampi...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kerran yksi sähkömies kertoi seuraavanlaisen tapauksen:Hänellä oli unohtunut teräskärjellä varustetut työturvakengät jalkaan epähuomiossa töistä kotiin lähtiessä.Kotimatkalla eräässä risteyksessä oli joku pamauttanut vasemmasta ovesta sisään.Sähkömiehellä oli jalka kytkinpolkimen vasemmalla puolella.Kenkä oli jäänyt puristuksiin kärjestään siten,että sen joutui jättämään autoon.Tärskyn takia mies oli käynyt lääkärissä ja saanut pari päivää sairaslomaa kivusta ja särystä.Lääkäri oli antanut ymmärtää,että ilman turvakenkää jalkapöydän luut olisi olleet muusina.Todennäköisyys,että tällaista tapahtuu on häviävän pieni.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Naapurin poika oli ollut ajamassa IC-moottoripyörällä kylätietä pitkin kesäaikaan.Ampiainen oli lentänyt paidan kaula-aukosta sisään ja pistänyt lavan puolelle.Kipu oli aihettanut käsien koordinaatiossa sellaisia pakkoliikkeitä,että hän oli ollut ajaa ojaan.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaska HKI kirjoitti:Naapurin poika oli ollut ajamassa IC-moottoripyörällä kylätietä pitkin kesäaikaan.Ampiainen oli lentänyt paidan kaula-aukosta sisään ja pistänyt lavan puolelle.Kipu oli aihettanut käsien koordinaatiossa sellaisia pakkoliikkeitä,että hän oli ollut ajaa ojaan.
Kevari-iässä kans ajoin erään kaverin Yömaha DT:n perässä, ja ihmettelin, kun yhtäkkiä tyyppi lyö oikealla nyrkillä täysillä kypäräänsä monta kertaa.
Kun sai laitteen pysähtymään, otti kypärän päästä, ja ohimossa oli pari hurjan näköistä ampiaisen pistosta. Ampiainen putosi kuolleena maahan siinä kypärää pois ottaessa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Aluvanteet täytyy jälkikiristää! Kerran oli bemarissa kaverilta lainatut alupallot joita en ollut kiristänyt. Aamulla töihin kruisaillessa alkoi bemari yhtäkkiä kolisemaan ja tärisemään ja ennenkuin ehdin tehdä mitään lähti vasen etupyörä irti ja jatkoi matkaansa etuviistoon. Pysähdyin enemmän tai vähemmän hallitusti tien laitaan ja takana tullut hiase stoppasi myös. Hiasekuski kehui hienoa kipinäsuihkua mikä syntyi kun jarrulevystä ja alapallonivelestä lähti siivu pois jarrutettaessa.
Karannut pyörä löytyi puolen tunnin etsintöjen jälkeen vasemmalla olleen pellon toiselta puolen ojasta ja sain sen kiinni kun otin muista pyöristä yhden pultin jokaisesta. Hain vielä motonetistä uuden alapallon mutta uutta jarrulevyä en jaksanut vaihtaa.
Vastaa Viestiin