Vanteista..

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ahaa, kiitti tiedosta.
Pitääkin noita ylimääräisiä Ladan sekavanteita mihin ei mene keskikuppia, pistää kierrätykseen.
Sorvautin Alfa Romeon vanteista keskireijät, jotta kupit mahtuvat.
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Alla ladassa 4x100 jakoset vanteet epäkeskopulteilla (2.5€/kpl) ei ongelmia. 15x8" et25 kumi 205/50-15 ja madallusta n.10cm hyvin mahtuu eikä ota kaariin kiinni.

Kuva

http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... _small.jpg
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Susipoika kirjoitti:Alla ladassa...
Jossain toisessa topikissa taisinkin mainita että todella tyylikkäät vanteet ja kunnon pulteilla kiinni!
Nyt jäädään vaan odottamaan milloin alkaa taas nillitys vääräjakoisista peräkärryn vanteista, jotka irtoavat välittömästi :lol:

Meikäläisellä taas raapii kuskinpuolella sisälokarin reunan lakikohtaan vähänkään reilummassa töyssyissä ja reippaissa oikeissa...rengastus on 7*15 ET30 ja 195/55/15-kumit ja ja kottero about vakiokorkeudella. Muuten pelaa hienosti.

Kuva
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Puskurit :shock: Eikös yleensä ne oteta ensin pois ja sitten vasta laiteta perälärryn renkaat :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

,_,/ukka kirjoitti:Puskurit :shock: Eikös yleensä ne oteta ensin pois ja sitten vasta laiteta perälärryn renkaat :lol:

,_,/ukka
Se on tyhmän näköstä, jopa "peräkärrin" renkaillaki :lol:

ps. Saattas näyttää perus peräkärri hienoilta noilla vanteilla :)
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Susipoika
Viestit: 131
Liittynyt: 16.5.2008 12:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

puuttuukko täältä editti nappi vai oonko vaan sokee :?

Mut kyllä mää sisälokarit otin pois tuosta ladasta ja kumilekalla naputtelin sen pikkupokkauksen lyttyyn. Takaa ei tarvinnu. Ihan simppeli homma ei menny kauaa.
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kuva

Lada ja Renault Clion vanne. Eikö näytäkkin siltä että voi irrota koska tahansa, nuo kun on peräkärryn jaolla? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

innostuin tekemään vannetutkimuksia, mutta Ladan vanne mallisto on niin laaja, että päätä huimaa

nappiksessa lähinnä käytetty, kyhmyllinen 4,5" leveä vannne
2101-3101015 ja siitä vaihtoehto 2101-3101015-01, liekö näissä vaihtoehdoissa väriero (hopea ja vaalea) ?

tuplavalosissa lähinnä käytetty, kyhmyllinen 5" leveä vanne, pyöreät reijät
2103-3101015 ja siitä vaihtoehdot 2103-3101015-01 ja 2103-3101015-02 värieroa?

tästä vanne tyypistä on kadonnut kyhmyt pois ja on saanut tubeles-urat vuonna 1990 ja mallit muuttunut
2103-3101015-03, 2103-3101015-04, 2103-3101015-05 näissä mahdollisesti värierot? samainen vanne on otettu sittemmin käyttöön ilmeisesti kaikissa uusissa takavetoisissa 90-luvun lopulta lähtien, itsellä on yhdet tuollaiset jotka on tullut kanttilamppuisen mukana suomeen, mutta ovat 90-luvun alusta

kanttilamppuisissa on ollut luonnollisesti kapselikyhmyttömät vanteet malli
2105-3101015 ja vaihtoehdot 2105-3101015-01 ja 2105-3101015-02
näistä on tullut 1990 tubeless versiot
2105-3101015-03, 2105-3101015-04 ja 2105-3101015-05 (erona väri kai taas)

2107:ssa oli vaihtoehtoisena ennen tulbelessa aikaa myös
2107-3101015, 2107-3101015-01 ja 2107-3101015-02
kukas ottaa selvää mitä vanteita nää on ollut? nämäkin on korvattu 2105 tubeleksilla ja sittemmin pyöreäreikäisillä tubeleksilla 2103-31010105-03/04/05

sit ku vielä päälle Samaran ja muiden mallien vanteet, niii kyllä näitä riittää

Miksi jokaista vannetta on 3 vaihtoehtoa?

mikä on 2107 tyyppinen vanne?


nyt mun silmissä vilisee nippu vanteiden numeroita
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nopea googletus löysi seuraavaa:
Vanne 2107-3101015 neljällä ovaalilla reiällä. Suunniteltu 2107:lle ja sen muunnoksille. ET 29 ja leveys 5 tuumaa. Tehty vain pieni sarja. Valmistus lopetettu ennen kuin saatu edes kunnolla käyntiin. Korvattu 2105-vanteella ja vuodesta 1995 eteenpäin 2103-vanteella. Muuta kuvaa vanteesta ei tietenkään löytynyt kuin katalogi-kuva.

Samasta paikasta löytyy myös muuta tietoa vanteista. Mm. 2101-vanteen ET on 37.

Ja paikka löytyy täältä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ok, kiitos, mä jotain tollasta arvelinkin ja katalooki kuvaa olin katsellut, mutta se ei paljoa poikennut piirroskuvassa 2105 vanteesta, 2107 vanteita tuskin suomessa on yhtään, mutta tuning CMR vanteissa on toi ET-29
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minun mielestäni jossain nettiautossa myytävänä olleessa kanttiladassa oli joskus tuollaisia nelireikäisiä vanteita.
Vaikka saattoi se olla jokin muukin kuva jossain muualla mutta ihan suomikilpinen värkki muistaakseni kuitenkin.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2011
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jokari kirjoitti:Ei mahdu noi kromikupit mihin tahansa takavedon vanteisiinkaan, sopii pelkästään nollavitosen/seiskan viisreikäisiin vanteisiin, niissä on isommat keskireiät noita kuppeja varten.
http://englishrussia.com/images/new_2107/1.jpg Tämän kuvan monireikäisiin vanteisiin näyttäisi kromikupit menevän. Minkä mallin Ladassa tämmöiset on, vai onko missään?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Yleisesti ottaen kupit menee niihin vanteisiin joihin ne on suunniteltukkin menevän aka. keskireikä on väljähkö ilman kuppia :lol: Esimerkiksi nappiksen kyhmyllisiin, pitkulaisilla rei'illä varustettuihin vanteisiin nuo ei tunnu menevän. Sanoisin että toleransseistakin voi olla kysymys...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Flaiman kirjoitti:
http://englishrussia.com/images/new_2107/1.jpg Tämän kuvan monireikäisiin vanteisiin näyttäisi kromikupit menevän. Minkä mallin Ladassa tämmöiset on, vai onko missään?
noi vanteet on noi uudemmat 2103-tyyppiset, pyöreät reijät, mutta kapselikyhmyt puuttuu ja noi on tubeles-tyyppiset, noi on tullut 1990 Lada 2106 sarjaan ja onko sitten 1995 lähtien 2105 ja 2107 malleissa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Vanteista..

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tarkemmin luettuna toi Jaakkiman linkki kertoo aika kattavasti tuon historian, joskin vuosissa voi olla vähän hiomista, ainakin mitä varaosakirjat kertoo, mutta varmasti lähellä todellisuutta.
Так, при использовании на "Самаре" колес 2103 увеличится на 22 мм колея и резко возрастет нагрузка на подшипники ступиц.
eikös tuossa lue se sama totuus mitä täällä on yritetty sanoa, että takavedon vanteella Samarassa hajoaa pyöränlaakerit, kun raideleveys kasvaa ja vaikuttaa laakerin kuormitukseen?

mikähän toi "hampi" (хамп) mahtaa olla, joita jossain vanteissa on yksi ja joissain kaksi?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin