
VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Rutiiniin tarvitaankin hyvää muistia ammattimaisen tuntuman lisäksi. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
^tuo pitäisi melkein laittaa jo jääkaapin oveen, josko ei tulisi lähes joka päivä korville asioiden unohteluista
Niin, aiheeseenkin oli jotain. Tilasin uuden kaasuläpän asentoanturinkin tähän, sellaisen "contactless" mallisen. Tässähän oli paikoillaan se vain parisatkua ajettu sinisestä lainattu (joka kaipaa omaansa takaisin). Pitäisi saapua näinä päivinä.

Niin, aiheeseenkin oli jotain. Tilasin uuden kaasuläpän asentoanturinkin tähän, sellaisen "contactless" mallisen. Tässähän oli paikoillaan se vain parisatkua ajettu sinisestä lainattu (joka kaipaa omaansa takaisin). Pitäisi saapua näinä päivinä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Tälläinen ulosvetäjä on todella pätevä vetonivelen irrottamiseen, ei tarvitse hakata eikä ottaa vetoakselia pois laatikosta.

Toki tällä saa sitten ilman irrotusta kumin paikalleen todella helposti.


Toki tällä saa sitten ilman irrotusta kumin paikalleen todella helposti.

-
- Viestit: 2020
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Passipot neuvosta,ajoin farkun tänään aurinkoon.Kesän mittaan sitten... 

2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Huomasin tässä päivänä eräänä, että tämähän pitää pian katsastaakin. Tämä tuli sitten hoidettua tänään aamulla. Korjauskehotus tuli hieman vuotaneesta etuiskarista, kommentilla että seuraa sitä vuotaako jatkossakin vai onko ollut kertaluonteista. Vaimennusteho oli mittauksessa kuitenkin ihan ok vielä sielläkin.
Tässä viikonloppuna repsottavia massoja vähän ihmettelin helman takaa ja siellähän oli juuri ja juuri sormenmentävä reikä tunkin paikan vieressä. Lieneekö tunkki joskus lipsahtanut tmv. Innostuin sitten korjaamaan kunnolla tuonkin, leikkelin 5x10cm palan pois siitä ja uutta peltiä pala tilalle. Korikitti helmakotelon ja lattian rajassa sisäpuolella näyttää olevan aika huonoa tavaraa, pitäisi poistaa kokonaan. Samalla korjailin massauksia, mistä oli irtoillut, kotelosuoja ensin alle ja päälle massa, molemmat paukkupuollosta. Vetelin myös helmakoteloiden sisään kotelosuojaa.
Katsastusta varten kiristin hieman käsijarruvaijeria ja jumppasin paineensäätimen. Tankkasin myös ajovalojen korkeudensäädön, kun oli oikeasta jo viime leimalta merkintä (korjattu) ja nyt toinen ei sitten liikkunut juuri lainkaan.
Tässä viikonloppuna repsottavia massoja vähän ihmettelin helman takaa ja siellähän oli juuri ja juuri sormenmentävä reikä tunkin paikan vieressä. Lieneekö tunkki joskus lipsahtanut tmv. Innostuin sitten korjaamaan kunnolla tuonkin, leikkelin 5x10cm palan pois siitä ja uutta peltiä pala tilalle. Korikitti helmakotelon ja lattian rajassa sisäpuolella näyttää olevan aika huonoa tavaraa, pitäisi poistaa kokonaan. Samalla korjailin massauksia, mistä oli irtoillut, kotelosuoja ensin alle ja päälle massa, molemmat paukkupuollosta. Vetelin myös helmakoteloiden sisään kotelosuojaa.
Katsastusta varten kiristin hieman käsijarruvaijeria ja jumppasin paineensäätimen. Tankkasin myös ajovalojen korkeudensäädön, kun oli oikeasta jo viime leimalta merkintä (korjattu) ja nyt toinen ei sitten liikkunut juuri lainkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Moottoriöljyt+suodatin vaihdettu 153416km, hiukan venähti.
Takaroiskeläpän laitoin läpipultilla kiinni, kun repsotti ja otti takapyörään kiinni.
Takaroiskeläpän laitoin läpipultilla kiinni, kun repsotti ja otti takapyörään kiinni.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Tällaista löytyi tänään:

Työpaikan pihalla viime torstaina vetäisin käsijarrun päälle kun auto liikkui vielä takaperin, kovaa vauhtia ei ollut kun peruutettavaakin oli vain pari metriä. Jostain syystä nappasi oikean takapyörän melko vihaisesti kiinni. Samalla katosi käsijarru oikealta, joten luulin vaijerin pettäneen.
Tänään aloin sitten perkaamaan vikaa, niin olikin tuollainen ihmetys, jarrukenkä solmussa. Ihan valtavaa energiamäärää ei ainakaan siinä peruuttaessa olisi pitänyt jarruun kohdistua, kun vauhtiakaan ei ollut. Tiedä sitten oliko vanha vika, joka paheni vai menikö noin vähästä solmuun. Tarvikekengät näytti olevan, joten ovat joskus vaihdetut. Jarrukilpikin oli sen verran kipeää saanut, että vaihdoin suosiolla. Kilpi vihreästä farkusta olikin aika roisin näköinen ruosteen puolesta, mutta vaikutti kuitenkin materiaalia olevan.
Vilkun viiksenkin vaihdoin, alkoi vilkkua käytettäessä räpsiä myös pitkiä. Sama vaiva oli sinisessäkin aikoinaan, ilmeisesti koskettimet ovat lähekkäin ja kun tarpeeksi tulee kulumaa, niin alkavat sitten räpsiä. Tämä ilmenee yleensä lämpimillä ilmoilla.
Oli hyllyssä yksi korjattu viiksi, idästä tuotettu siniseen aikanaan, jossa kesti sen pari viikkoa käyttöä. Korjasin sen sitten vanhan viiksen osilla ja heitin varastoon odottamaan.

Työpaikan pihalla viime torstaina vetäisin käsijarrun päälle kun auto liikkui vielä takaperin, kovaa vauhtia ei ollut kun peruutettavaakin oli vain pari metriä. Jostain syystä nappasi oikean takapyörän melko vihaisesti kiinni. Samalla katosi käsijarru oikealta, joten luulin vaijerin pettäneen.
Tänään aloin sitten perkaamaan vikaa, niin olikin tuollainen ihmetys, jarrukenkä solmussa. Ihan valtavaa energiamäärää ei ainakaan siinä peruuttaessa olisi pitänyt jarruun kohdistua, kun vauhtiakaan ei ollut. Tiedä sitten oliko vanha vika, joka paheni vai menikö noin vähästä solmuun. Tarvikekengät näytti olevan, joten ovat joskus vaihdetut. Jarrukilpikin oli sen verran kipeää saanut, että vaihdoin suosiolla. Kilpi vihreästä farkusta olikin aika roisin näköinen ruosteen puolesta, mutta vaikutti kuitenkin materiaalia olevan.
Vilkun viiksenkin vaihdoin, alkoi vilkkua käytettäessä räpsiä myös pitkiä. Sama vaiva oli sinisessäkin aikoinaan, ilmeisesti koskettimet ovat lähekkäin ja kun tarpeeksi tulee kulumaa, niin alkavat sitten räpsiä. Tämä ilmenee yleensä lämpimillä ilmoilla.
Oli hyllyssä yksi korjattu viiksi, idästä tuotettu siniseen aikanaan, jossa kesti sen pari viikkoa käyttöä. Korjasin sen sitten vanhan viiksen osilla ja heitin varastoon odottamaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Juotettu sitten viinaa tällekin. Yhden tankkauksen ajoin 50/50 RE85 ja E95. Kun se ei mitään tuosta valittanut, seuraavaan vetäisin pohjalle 25 litraa RE85 ja päälle ei mennyt kuin 6 litraa E95.
Ennen en ole tällä etanolilla ajanut, kun viime kesänä hintaero oli bensaan niin pieni ja talvella ei tullut kokeiltua. Nyt yli 50c/l hintaerolla on taas järkeäkin.
Tämä yksilö toimii todella hyvin vielä tälläkin seoksella. Itseasiassa tehonalenema ei ole kummoinen, eikä puutumista täyskaasulla esiinny. Kulutusarvioita luvassa kun tankki vähän tyhjenee, minun monollahan ei tällä bensallakaan pääse kuin kutosella alkaviin lukemiin. Nyt ajettu toisella tankillisilla n. 250km, eikä vielä pahalta näytä kulutus.
Pitää lyödä jossain vaiheessa piuhan päähän ja tarkistaa mitä trimmit sanoo, meneekö jo äärirajoille vai onko varoja vielä. Tiedä sitten mistä johtuu ero, osanneeko M7.9.7 vain sopeutua paremmin polttoaineen muutokseen, vai onko vain yksilötapaus.
Ennen en ole tällä etanolilla ajanut, kun viime kesänä hintaero oli bensaan niin pieni ja talvella ei tullut kokeiltua. Nyt yli 50c/l hintaerolla on taas järkeäkin.
Tämä yksilö toimii todella hyvin vielä tälläkin seoksella. Itseasiassa tehonalenema ei ole kummoinen, eikä puutumista täyskaasulla esiinny. Kulutusarvioita luvassa kun tankki vähän tyhjenee, minun monollahan ei tällä bensallakaan pääse kuin kutosella alkaviin lukemiin. Nyt ajettu toisella tankillisilla n. 250km, eikä vielä pahalta näytä kulutus.
Pitää lyödä jossain vaiheessa piuhan päähän ja tarkistaa mitä trimmit sanoo, meneekö jo äärirajoille vai onko varoja vielä. Tiedä sitten mistä johtuu ero, osanneeko M7.9.7 vain sopeutua paremmin polttoaineen muutokseen, vai onko vain yksilötapaus.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Tämä menee maanantaina tuulilasin vaihtoon, tirskahti vasempaan alakulmaan joku melko iso murikka ja lähti siitä ympäriltä halkeamaan ihan tosissaan. Alkuperäinen BOR-merkkinen lasi paikoillaan, joten onhan se jo kulahtanut muutenkin.
Viina maistuu tälle hyvin, ihan pelkkää RE85:sta ei kestä, käynnistyvyys huononee ja vikavalo syttyy jonkin ajan päästä. Viisikin litraa bensaa tankkiin ja pelaa aivan täysin. Itseasiassa tarpeeksi kun on viinaa mukana niin moottori vetää todella hyvin, eikä mitään käynnistyvyysongelmia tmv. ilmene näillä keleillä.
Viina maistuu tälle hyvin, ihan pelkkää RE85:sta ei kestä, käynnistyvyys huononee ja vikavalo syttyy jonkin ajan päästä. Viisikin litraa bensaa tankkiin ja pelaa aivan täysin. Itseasiassa tarpeeksi kun on viinaa mukana niin moottori vetää todella hyvin, eikä mitään käynnistyvyysongelmia tmv. ilmene näillä keleillä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Nyt näkee taas, uusi lasi vaihdatettu.
Ostin myös kytkinpaketin. Tässä on tehty taloremppaa ja vedetty erinäisiä kärrykuormia edes takaisin. Viime aikoina kytkin on alkanut ravistamaan ja muutenkin alkaa olla aika hilkulla tuntuma polkimessa.
Mansella oli vähän pitkä toimitusaika, joten motonetistä tarttui Valeo vajaalla satasella mukaan. Oli jopa muovinen keskitystuurna mukana.
Ostin myös kytkinpaketin. Tässä on tehty taloremppaa ja vedetty erinäisiä kärrykuormia edes takaisin. Viime aikoina kytkin on alkanut ravistamaan ja muutenkin alkaa olla aika hilkulla tuntuma polkimessa.
Mansella oli vähän pitkä toimitusaika, joten motonetistä tarttui Valeo vajaalla satasella mukaan. Oli jopa muovinen keskitystuurna mukana.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Tuli mieleen kysyä, että mitenhän tuota keskitystuurnaa käytetään jos ei ole vauhtipyörässä silmälaakeria?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
On siinä kampiakselin päässä reikä, vaikkei laakeria olekaan. Silmällä olen tähän mennessä laittanut, mutta siinä tarvitsee olla laatikko sen verran kaukana että pää mahtuu väliin 

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Niin muistuikin jo tällä välillä itsellekin, että kolohan siinä oli Samaran vauhtipyörässäkin mihin tuli levyä sihtailtua. Ja tosiaan etäämmältä lärvi pyöräkotelosta vasta onnistui itsellä keskitys silmämääräisesti. Laatikko oli vielä kokonaan irti itsellä siinä vaiheessa, niin ei ollut tiellä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Kerholaisethan voivat lukea kerholehdestä ohjeet miten se kytkinlevy vaihtuu, vähimmälä ruuvien irrottamisella ja ilman mitään keskitystyökaluja, eikä tarvitse päätäkään saada moottorin ja laatikon väliin...
Re: VAZ-21124 - 2006 - Sämpylä
Kannesta on mielenkiintoisesti kadonnut tulppa toisen nokka-akselin päästä, vaihteiston puolelta. Eli se nokka-akselin laakerilinjalla oleva reikä. Öljyähän sieltä tulee pihalle, ei paljoa, mutta sen verran tirskuu että sotkee kyllä ihan lahjakkaasti.
Jotain tuketta pakko keksiä nopeasti. Mitä katselin, niin pitäisi olla metallinen tulppa, jossa kuminen tiivistepinta. Ilmeisesti 30mm reikä, mitä varasosanumerolla tietoa hain, pakkasproppua näyttäisi löytyvän siinä koossa... toimisikohan.
---
Mitä tuohon kytkimeen tulee, tosiaan en muistanut tuota "jälkikiristyskikkaa". Mitä tulee muuten kytkimen vaihtoon, niin siihen tulokseen olen tullut kenttäolosuhteissa, että joskus vähän enemmän purkamalla pääsee lopulta helpommalla. Tosin pari viimeistä kertaa kun kytkin on ollut auki, on ollut syystä tai toisesta koko laatikko pihalla myös, eikä se ole paha rasti sekään.
Jotain tuketta pakko keksiä nopeasti. Mitä katselin, niin pitäisi olla metallinen tulppa, jossa kuminen tiivistepinta. Ilmeisesti 30mm reikä, mitä varasosanumerolla tietoa hain, pakkasproppua näyttäisi löytyvän siinä koossa... toimisikohan.
---
Mitä tuohon kytkimeen tulee, tosiaan en muistanut tuota "jälkikiristyskikkaa". Mitä tulee muuten kytkimen vaihtoon, niin siihen tulokseen olen tullut kenttäolosuhteissa, että joskus vähän enemmän purkamalla pääsee lopulta helpommalla. Tosin pari viimeistä kertaa kun kytkin on ollut auki, on ollut syystä tai toisesta koko laatikko pihalla myös, eikä se ole paha rasti sekään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06