Sivu 5/16

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 8:47
Kirjoittaja Jouska
samarai kirjoitti:Joo ei ollut tosiaan sitä erikoisavainta käytössä. Ei keksitty muuta kuin sieltä kierrejousen välistä lukita iskarin vartta putkipihdeillä paksun kankaan avulla. Kyllä se näköjään näinkin onnistui ja tosiasiassa mä olen tehnyt tuon operaation jo ainakin kaksi kertaa onnistuneesti. :)

Pulttipyssyllä juu, sillä on parhaat mahdollisuudet. Sillä lähti pahasta paikasta Transitin pakoputken laippa pakosarjastakin ehjänä, vaikka homma näytti ensin toivottomalta.
Moi,

En nyt ihan ymmärtänyt. Tätä erikoisavainta oikeastaan tarkoitin, jolla saadaan avattua tuo kansi. Että mitenkä tuo avaus onnistuu ilman tuota erikoisavainta?

Kuva

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 15:06
Kirjoittaja samarai
Joo, mä käsitin väärin, me oltiin irrottamassa nyt eri osaa - minä sitä iskarinvarren pään mutteria, luulin että tarkoitat tätä erikoisavainta:

Kuva

tässä käytössä:

Kuva


Tuota "korkkia" en muuten ole voinut auki saada kuin varmaankin meisselillä ja vasaralla naputtelemalla - jos joku parempi konsti olisi ollut, niin varmasti se mieleenkin olisi jäänyt. :) Erikoisavainta minulla ei ainakaan siihenkään ole ollut.


Miten muuten itse sait irti sen iskarinpään mutterin sieltä syvennyksestä jousen vaihdossa?

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 16:06
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Se päällinen tosiaan avataan meisselillä ja vasaralla.

En sitä itse tehnyt, reilut 70-vuotias Pertti sen avasi enkä tullut katsoneeksi. Mutta hänellä oli varmasti siihen erikoistyökalu.

Miettikää, kuinka paljonko meni aikaa eläkeläiseltä Samaran iskunvaimentimen vaihtoon?? vanha vaimennin purettiin ja uusi koottiin ja asennettiin, pyörä kiinnitettiin lopuksi?? Ja mitä remontti maksoi?? Yritin siinä kanssa jotenkin auttaa.

Mulla on ongelmana eräs irrallaan oleva Samaran vasemmanpuoleinen iskunvaimennin joka ei oikein toimi, se kirkas osa ei tule kunnolla ylös ja ketale vuotaa kallistettaessa öljyä. Siinä täytyy olla jokin vika. Tekisi siis mieli avata se.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 17:22
Kirjoittaja samarai
Eihän se ikä sinänsä vaikuta, jos ei ns. "askel ei ole lyhentynyt". Pidän itseäni jonkintason rapparina ja joskus seinääkin on syntynyt ehkä joutuisastikin, ei kyllä enää. Autohommissa minun on pakko yrittää tehdä rauhallisesti, että koko ajan olisi ajatus mukana muuten homma menee räpellykseksi ja tulee tehtyä lisää vahinkoa.

Itseltäkään ei nyt tainnut ihan koko työpäivää tuossa mennyt patruunan vaihtoineen, niin joku tekee näitä varmaan tunnissakin ja allekin? En kuitenkaan alkaisi moiseen hommaan ehkä alle satasella, minä olen "vanhan liiton miehiä" ja ne ei tee ilmaista "diakonityötä". :)

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 17:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kyllä mä arvostan kovasti ammattimiehiä ja eläkeläisiä. En nyt ihan minuutilleen katsonut, mutta klo 14:00 aloitettiin ja 14:35 homma oli valmis. Hänellä oli kyllä kiire kahville ja veloitti puolesta tunnista. Se oli 30 euroa kuitin kanssa.

Tuonne korjaamoon kannattaa lähteä kauempaakin.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 18:36
Kirjoittaja samarai
On kyllä edullinen paikka, tuolla hinnalla ei kannata paljoa alkaa itse käsiä liata. :)
Varmasti on intohimona autojen korjaus ja se korvauskaan ei ole enää niin merkitsevä kun on eläketulot pohjalla.

Tiedän itse yhden yli 70:sen eläkeläisen, joka työskentelee lähes päivittäin muutoissa apumiehenä kantamassa muuttotavaroita.


Kaikista edullisin automekaanikko on kuitenkin varmaan Ed China (Wheelers dealers). Hänen merkittävä työpanoksensa on aina "0:n arvoinen" arvioitaessa kustannuksia auton kunnostuksessa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 19:18
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Hän on entinen Konela-Lada asentaja 80-luvulta. Työteliäs mies ja poika moninkertainen SM mestari motocrossissa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 20:58
Kirjoittaja samarai
Nojoo, silloin se homma käykin helposti, kun tietää ulkomuistista mitä pitää tehdä, eikä tarvitse katsella ja ihmetellä. Kyllä itsellekin yleensä aina sillä "seuraavalla kerralla" homma on helpompaa ja nopeampaa tehdä, jos vaan saa suosiolla muttereita irti ja vielä muistaa mitä piti tehdä.


Omassa Samarassa on mielestäni polttoaineen kulutus kasvanut niin ostin spray -pullon ilmamassamittarin puhdistusainetta. Otin sen mittarin irti ja kävin juuri suihkuttelemassa ja jätin kuivumaan.

Katselin youtubesta vähän mallia tuohon putsaukseen, niin huomasin, että Corvetessa näyttäisi olevan ainakin samannäköinen mittari kuin tässä GM-Samarassa. 8)

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 22:42
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Youtubissa Aleksandr Skriptsenkon Lada korjausvideoita. Näitä katsomalla oppii kuinka ne korjaushommat pitäisi tehdä.

Ehkä vähän hassua kuinka vakavaa on tuo Samarankin korjaus on. Työt tehdään hitaasti ilman turhaa kiirettä.

https://www.youtube.com/results?search_ ... kriptsenko

Mihin muuhun merkkiin saa näin kattavan valikoiman korjausohjeita?

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 22:47
Kirjoittaja t tulppu
Vähän väkinäistä Huumoria.. Anteeksi Pojat Lainauksista.


Kaikista edullisin automekaanikko on kuitenkin varmaan Ed China (Wheelers dealers). Hänen merkittävä työpanoksensa on aina "0:n arvoinen" arvioitaessa kustannuksia auton kunnostuksessa.[/quote]
Jouska kirjoitti:Moi,

Hän on entinen Konela-Lada asentaja 80-luvulta. Työteliäs mies ja poika moninkertainen SM mestari motocrossissa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 27.8.2015 23:18
Kirjoittaja samarai
Voihan se niinkin olla.

Mutta jos olet Tulppu tuota sarjaa seurannut, eikö ole ihmeellistä, jos kunnostettava auto ostetaan hintaan x, ja tämä Ed China hikoilee sen parissa monta viikkoa ja sitten auto myydään hintaan 2x, eikä hänen työsuorituksen hintaa huomioida ollenkaan kun lasketaan kuinka paljon on saatu autosta "voittoa"?

Minä kutsuisin silloin tuota "orjatyöksi", josta ei makseta palkkaa. Valitettavasti ajan henki on nykyään täälläkin sellainen, että se hiljaisesti hyväksytään oikeassa työelämässäkin. Tärkeä on huolta kantaa vain siitä, että itselle maksetaan työstä palkkaa, toista voidaan käyttää hyväksi. Puhun siis tästä nykyisestä "aktiiivisesta työvoimapolitiikasta" ja sen toimenpiteistä. En siitä, että joku itse vapaaehtoisesti harrastaa "diakoniatyötä".

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 28.8.2015 6:49
Kirjoittaja t tulppu
Joo. Olen tehnyt tuota 9 eur päivä työtä ja Vaimoni myös... Jota sitten käytetään tehokkaasti hyväksi.. Edin osuus jos Punniksi muutettais tai Euroiksi niin kalliita autoja tulisi.. Kohta koko Suomi tekee tuota 9euron päivä työtä.. Muuten tykkään tuosta Edin ohjelmasta,, jokunen vinkki on tullut saatua. Ei vaan tahdo pysyä päässä...

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 28.8.2015 10:12
Kirjoittaja Pavlovits
Tuolla Wheeler Dealers pajalla kannattaisi autonsa korjauttaa. Tiistain jaksossakin TVR Cerberan runlo uusittiin kunhan ensin kori ja tekniikka irrotettiin siitä. Olisikohan työn hinnaksi tullut 700 puntaa.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 28.8.2015 13:54
Kirjoittaja samarai
Katsoin myös tuon jakson, siinäkin se 700 puntaa oli kustannus, jonka kyseiseen asiaan erkoistunut firma veloitti siitä kunnostettavasta rungosta, Edin osuutta siinäkään ei mitenkään laskettu (korin ja tekniikan irrotus ja päinvastoin). Hinta oli siltikin omastakin mielestä edullinen.

Ohjelmaa seuratessa on muodostunut käsitys, että ei siellä autoihin liittyvät korjauspalvelut ainakaan enenpää maksa kuin Suomessa mieluimmin päinvastoin. Ja perinteistä käsityötaitoa löytyy.

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Lähetetty: 28.8.2015 17:05
Kirjoittaja Pavlovits
Ja kaikkiin merkkeihin ja eri osakokonaisuuksiin erikoistuneita yrityksiä tuntuu löytyvän. Osien kunnostusta, käytettyjä osia löytyy tai uusia tehdään, eikä maksa kohtuuttomia.
Taitaa tuon firman tulos syntyä TV-yhtiön pussista.