Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "ex-tappovehje"
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Itselläkin "leikkikaluna" olisko 93-94 vuoden peevee suzukin 125 RG:n nestekoneella. Uusi mikunin 28 flatside kaasutin ja tällä hetkellä peeveen Luhaon putki paikallaan..ei vaan anna tehoa ulos kierroksilla..pirun tarkkoja nämä kakstahdit tuosta putkesta..
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Lauantaina 13.6 olin Petäjävedellä dynottamassa peeveen kaikkia tehastekosia tehareita ja muiden itsetehtyjä putkia. Peeveeni oli penkissä kiinni. Mopo kesti muuten hyvin mutta rataskilpi takaa kului useamman millin väljäksi ja sen laakeriin tuli karmea välys ja se rohisi sitä pyörittäessä, eli laakeri sai turpaansa aika lailla. Ostin tänään uudet osat. Penkissä nopeusennätys oli yli 136 km/h, joten ei ihme että takanapa sai kyytiä. Kierroksia koneessa oli parhaimmillaan yli 13000 RPM. Käppyrät löytyvät täältä:
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php ... 0&start=65
Ja videot:
https://www.youtube.com/user/Yoshi5237/videos
http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php ... 0&start=65
Ja videot:
https://www.youtube.com/user/Yoshi5237/videos
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Mulla on ny raisu 110cc nelarikoneella 

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Kerkesin yhessä vaiheessa jo uhoamaan, että mopo on säädöissä mutta kissanpaskat. Liikkeelle lähtö tasaiseltakaan ei onnistu, jos kaasua on noin 1/3. Jos yrittää lähteä liikkeelle tällä kaasulla, mopo hyytyy samantien. On lähdettävä siis tyhjäkäynniltä tai äärimmäisen pienellä avauksella tai isoilla kiepeillä kytkintä luistattaen. Tossa 1/3 kaasulla seoksen määrää pääosin neula ja neulasuutin. Mikunin VM22-133 -kaasarissa on neula 4D20 eli "nelossarjalainen". Tämä tarkoittaa sitä, että neulan pituus on välillä 40-50 mm. Pitäisi löytää saman pituinen mutta ohuempi neula. Moponi kaipaa rikkaampaa seosta siis tuossa 1/3 kaasulla. Neulan sokkakin on jo kaikkein alimmaisessa lovessa. Toinen vaihtoehto olisi suurentaa neulaputkea, mutta tossa kaasarissa on 257-sarjan neulaputki eikä mikään mikunin manuaali enää sellaista tunnista edes Tophamilla, joka on Mikunin Euroopan iso maahantuoja.
Kapeampi neula olisi siis hakusessa. Hankaluuksia tuottaa vielä tähän se, että kaikkia mikunin nelossarjan neuloja ei löydy mistään selvänä taulukkona, josta selviää, mitkä ovat eri neulojen koot ja mikä neula on toista "rikkaampi" tai "laihempi". Toisekseen neulojen saatavuus Suomesta on heikohko. Osaa neuloista ei ole edes tuotannossa ja osan saa ainoastaan kaasuttimen ostamalla. Irtoneuloja ei paljoa löydy, ja jos löytyy niin saa olla melkoinen tuuri että se on edes oikeaan suuntaan säätävä saati että löytäisi juuri sen oikean. Nakkilan Pyörässä ja Mopossa oli toivoa herättävästi kuitenkin muutamia Mikunin neuloja ja mallia 4D9, 4D13, 4D8, 4D14 ja 4D17. Joku noista saattaisi hyvinkin olla ainakin lähellä oikeaa. Pitää ottaa mukaan tuo nykynen ja verrata noihin tarjolla oleviin ihan fyysisesti.
Kapeampi neula olisi siis hakusessa. Hankaluuksia tuottaa vielä tähän se, että kaikkia mikunin nelossarjan neuloja ei löydy mistään selvänä taulukkona, josta selviää, mitkä ovat eri neulojen koot ja mikä neula on toista "rikkaampi" tai "laihempi". Toisekseen neulojen saatavuus Suomesta on heikohko. Osaa neuloista ei ole edes tuotannossa ja osan saa ainoastaan kaasuttimen ostamalla. Irtoneuloja ei paljoa löydy, ja jos löytyy niin saa olla melkoinen tuuri että se on edes oikeaan suuntaan säätävä saati että löytäisi juuri sen oikean. Nakkilan Pyörässä ja Mopossa oli toivoa herättävästi kuitenkin muutamia Mikunin neuloja ja mallia 4D9, 4D13, 4D8, 4D14 ja 4D17. Joku noista saattaisi hyvinkin olla ainakin lähellä oikeaa. Pitää ottaa mukaan tuo nykynen ja verrata noihin tarjolla oleviin ihan fyysisesti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Joskus kun Solifer SM oli mopo isolla ämmällä, niin neulaputkea madallettiin hivenen ja neulaa hiottiin seoksen rikastamiseksi jo pienellä kaasulla. Näin saatiin alakierroksille enemmän vääntöä kun seos oli rikkaalla ja sitten suurilla kierroksilla taas hivenen laihempi niin otti paremmin kierroksia.
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
USA:sta saapui Suomeen paketti mikunin neuloja. Mukana on mallit 4J13, 4DH7, 4L6 ja 4F15. Erityisesti malli 4J13:n suhteen olen toiveikas, sillä se on 20-millisen mikunin vakioneula ja toi 20-millinen mikke on todettu malossin kanssa hyvin toimivaksi. Neulasuuttimet ovat toki erilaiset, mutta eivät niin kaukana toisistaan ettei tuon neulan korkeussäätö riitä. Se selviää sitten kokeilemalla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Hommasin peuskaan vähän palikkaa:
Päädyin ostamaan 18-millisen mikunin kaasarin loppujen lopuksi. Neulojen vaihtelu auttoi jonkin verran ton 22-millisen mikunin kanssa, mutta parempi ajettavuus tulee ton pienemmän kassun mukana ja se on mieluisampaa. Samalla siihen hankin imukaulan jota joutui vähän viilaamaan jotta se sopii kaasariin sekä mikunin persuksiin sopivan pipercrossin ilmanputsarin.
Uudet renkaat ja sisäkumit tuli hommattua ja ne olinkin aikonut vaihtaa jossain vaiheessa ja se hetki on nyt. Vanhat renkaat ovat loppuunkuluneet.
Pientä tuningia kanssa harrastetaan ja laitetaan sininen mittarinvalon polttimo.
Olen aikeissa laittaa peussiin myös uudenmallisen sylinterinkannen ja sitä varten ostin tulppia mallia NGK BP8HS eli lyhyellä kierteellä varustettu. Vanhan mallin kannen tulppa on BP8ES eli pitkällä kierteellä. Samalla vaihtuu tulpanhattu ja tulpanjohto. Aluksi ostin tulppia Storm-motorilta ja sain mitä ilmeisimmin kopio-NGK-tulppia. Noi aidot on motonetistä. Lisäksi noi kopioksi epäillyt on kierreosaltaan keltapassivoidun näköisiä kun taas aidot on kirkkaita. Kuka arvaa, kumpi pakkaus on aidon tulpan paketti?









Päädyin ostamaan 18-millisen mikunin kaasarin loppujen lopuksi. Neulojen vaihtelu auttoi jonkin verran ton 22-millisen mikunin kanssa, mutta parempi ajettavuus tulee ton pienemmän kassun mukana ja se on mieluisampaa. Samalla siihen hankin imukaulan jota joutui vähän viilaamaan jotta se sopii kaasariin sekä mikunin persuksiin sopivan pipercrossin ilmanputsarin.
Uudet renkaat ja sisäkumit tuli hommattua ja ne olinkin aikonut vaihtaa jossain vaiheessa ja se hetki on nyt. Vanhat renkaat ovat loppuunkuluneet.
Pientä tuningia kanssa harrastetaan ja laitetaan sininen mittarinvalon polttimo.
Olen aikeissa laittaa peussiin myös uudenmallisen sylinterinkannen ja sitä varten ostin tulppia mallia NGK BP8HS eli lyhyellä kierteellä varustettu. Vanhan mallin kannen tulppa on BP8ES eli pitkällä kierteellä. Samalla vaihtuu tulpanhattu ja tulpanjohto. Aluksi ostin tulppia Storm-motorilta ja sain mitä ilmeisimmin kopio-NGK-tulppia. Noi aidot on motonetistä. Lisäksi noi kopioksi epäillyt on kierreosaltaan keltapassivoidun näköisiä kun taas aidot on kirkkaita. Kuka arvaa, kumpi pakkaus on aidon tulpan paketti?









Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
En asentanutkaa tota 18 mm kaasaria vielä. Sen sijaan laitoin uudenmallin sylinterinkannen paikalleen ja alavääntö ja vääntö muutenkin parani huimasti verraten vanhanmallin kanteen. Ensinmainitussa on näetsen paljon pienempi palotila ja siten puristussuhde on parempi. Samalla tuli mieleen, että mittaan tosta uudenmallin kannesta palotilan tilavuuden ja lasken puristussuhteen malossin kanssa. On myös huomioitava se, että malossissa jää kannen tiivistepinnan ja männän laen väliin noin 1,5 mm rako yläkuolokohdassa. Tämä laskee puristussuhdetta. Vakiopeeveessä uudenmallin kannella puristusuhde on 7,0:1. Sen voi korottaa melko huoletta noin 9,0:1 kieppeille ainakin. Kunhan saan mitattua palotilan ja laskettua puristussuhteen, saatan päätyä ottamaan kannesta tietyn kokoisen siivun pois.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 30.7.2015 19:09
- Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Itselläni 1995 S1 50cc läpällä ja mopo-sportin teharilla.
Lentää 60km/h, kaasari 14mm mikuni joka vaatisi säätöjä ja mopo tarvitsisi uuden takahaarukan ja etuiskarit kun vanhat ovat vähän niin ja näin
Meinattiin kaverin kanssa kasata siihen sivuvaunu ohuesta putkesta
Lentää 60km/h, kaasari 14mm mikuni joka vaatisi säätöjä ja mopo tarvitsisi uuden takahaarukan ja etuiskarit kun vanhat ovat vähän niin ja näin

Meinattiin kaverin kanssa kasata siihen sivuvaunu ohuesta putkesta

Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Laskin puristussuhteen koskemattomalla uudenmallin kannella ja malossilla ja tulokseksi tuli 9,2:1 eli vähän voisi kantta laskea. Ostin apteekista 10 ml:n lääkeruiskun ja öljyn avulla mittasin kannen palotilan tilavuuden. Kävi ilmi kuitenkin, että koneistamot ei oikeen rupee laskemaan tota kantta, koska se on sen verran hankalan muotoinen ettei sitä saa sorviin kiinni kunnolla ilman kannelle tehtyä jigiä. Olkoon siis laskematta toistaiseksi ja tuo puristussuhde on ihan kelvollinen. Vanhanmallin kanteen ei ole paluuta.
Ostin kannen tiivisteliimaksi Permatexin Ultra Copperia ja kaiken kruunasi Hazetin 2,5 - 25 Nm momenteille tehty momenttiavain. Saksan Amazonista sattui tuon saamaan alennushinnalla 120 eur. Normaalihinta ois ollu 160 eur. Tuo momenttialue sopii peeveelle hyvin moniin paikkoihin ja miksei myös ladaankin. Kalibrointitodistuksen perusteella avaimen tarkkuus on huippuluokkaa.
Ostin kannen tiivisteliimaksi Permatexin Ultra Copperia ja kaiken kruunasi Hazetin 2,5 - 25 Nm momenteille tehty momenttiavain. Saksan Amazonista sattui tuon saamaan alennushinnalla 120 eur. Normaalihinta ois ollu 160 eur. Tuo momenttialue sopii peeveelle hyvin moniin paikkoihin ja miksei myös ladaankin. Kalibrointitodistuksen perusteella avaimen tarkkuus on huippuluokkaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Laitoin kannen kiinni nyt tolla tiivisteliimalla ja se pitää. Seuraava murhe onkin tällainen: Huippunopeutta kokeiltaessa sekä 5. että 4.vaihteella mopo alkaa nykiä. Mittariin saan 80 km/h jolloin alkaa selkeä nykiminen. Mopo kulkisi kovempaakin mutta tuo nykiminen tuhoaa sen. Pääsuuttimen suurentaminen ei auta, koska silloin PV alkaa röpöttää ja nykiminen pahenee. Ounastelisin sytytysvehkeissä olevan vian. Ensiöpuola on ainakin yks mahollinen paikka. Ilmeisesti sytkävehkeistä loppuu puhti kunnon kuormituksella.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Ostin Nakkilan Pyörästä ja Moposta uuden ensiöpuolan ja samalla tarttui mukaan uusi tarvikevalopuola. Samalla sain tietää, että noita sytytyksen ensiöpuolia valmistetaan vielä alkuperäisvaraosana ja sellaisen ostinkin eli tuo hankkimani ei ole vielä viimeisiä kappaleita. Suzukin alkuperäistä valopuolaa ei enää saa sieltä ja sen valmistus on heidän mukaansa lopetettu. Vanha mopossa kiinni oleva ensiöpuola on joku käytettynä hommattu ja vielä viime vuonna se toimi ihan kivasti mutta viime viikonloppuna mopo ei enää käynnistynyt kunnolla. Kun tulpan irrotti ja kokeili kipinää kantta vasten, ei näkynyt minkäänlaista kipunaa. Vielä viime talvena kipinä oli hyvä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Pieni kuvapäivitys:






Huomatkaa kuinka uudet renkaat kohentaa PV:n ulkonäköä kummasti. Kuluneilla kumeilla se näyttää ihan ruoskalta.
Nyt on ensiöpuola uusittu. Parantelin myös sähköjä hieman ja iskin kiinni moottorikelkan 1-johtoisen jännitesäätimen.
Nykiminen katosi ja kokeilin huippuja: 90 km/h ottaa tasaisella ja se riittääkin tolle.
Samalla kumminkin tolla tiiivistesilikonilla tiivistetty kansi alkoi vuotaa. Pitää laittaa siten, että alumiinitiivisteen molemmin puolin pannaan tota silikonia ja josko kestäisi siten.






Huomatkaa kuinka uudet renkaat kohentaa PV:n ulkonäköä kummasti. Kuluneilla kumeilla se näyttää ihan ruoskalta.
Nyt on ensiöpuola uusittu. Parantelin myös sähköjä hieman ja iskin kiinni moottorikelkan 1-johtoisen jännitesäätimen.
Nykiminen katosi ja kokeilin huippuja: 90 km/h ottaa tasaisella ja se riittääkin tolle.
Samalla kumminkin tolla tiiivistesilikonilla tiivistetty kansi alkoi vuotaa. Pitää laittaa siten, että alumiinitiivisteen molemmin puolin pannaan tota silikonia ja josko kestäisi siten.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Moi,
Hieno on!
Hieno on!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Solifer Suzuki PV50 vm.1988 "tappovehje"
Mukavan näköinen Munan jäähdytin..Ennen Pappa Tunturi aikaan oli juttua Vanhoilla naisilla. Että Tunturilla ajaissa oli meidän Einon munat Jäätynyt..