Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
TsarBomba kirjoitti:Kävin korjaamolla suuta pieksemässä ohikulkiessa ja siellä pelottelivat että ehdottomasti on momenttiavaimella kiristettävä!!! Voi kuulemma rikkoa jotain.
Jos siinä on samanlaiset pultit mitä vaihtamassani kytkimessä niin ylikiristys voi särkeä pultin.
Eli M8 pultti, 8 mm:n kannalla. Koneistettu n.12 mm halkaisijainen ohut (n.2mm) kaulus. Tuo kaulus voi leikkautua irti ja pultti kahlaa läpi jos liikaa kiristää.
Itse vaihdoin normi m8 pultit 13 mm:n kannalla ja hyvin toimii.
Kiristys momentti on 19-30N eli aika iso toleranssi on annettu. Itse kiristin ilman momenttiavanta pikkuräikällä vääntäen. Momenttia tärkeämpi on se että kiristät vuorotellen varttikierroksen että asetelma menee suoraan vauhtipyörälle eikä siihen kohdistu sivuttaista vääntöä.
Kiitos ja kumarrus vastanneille! Sen takia tosiaan tätä rupesin uudestaan tivaamaan kun ne korjaamoreiskat lyttäsi niin perin pohjin käsituntumalla kiristämisen. Uskon että varmasti sen käsituntumallakin voi hyvin kiristää kun vaan on tarkkaavainen. Tämä on tämmöistä kun kaikki on uutta niin pitää koko ajan kysellä ja kysellä. Hienoa että on tämä foorumi niin voi saada tietoa. Toktonille kiitokset suomennoksesta, katsompa liitteestä josko löytäisin ohjekirjan lukemat sieltä.
Pitkästä aikaa projektin kimpussa. Vaihdoin rikkoutuneen takaluukussa olevan pitkän heijastimen uuteen. Sain hommattua myös vetonivelen pykineen renkaanpuoleiseen suojakumiin uuden suojakummin. Vaihto vaan ei ole mennyt niinkuin elokuvissa, kuppi ei irtoa nivelen päästä vaikka kiilalla olen koputtanut. Mihin kohti siinä tarkalleen kannattaa lyödä että lähtee?
TsarBomba kirjoitti:kuppi ei irtoa nivelen päästä vaikka kiilalla olen koputtanut.
Siis oletko yrittänyt niveltä purkaa??
Nivel pitää melkovarmasti äänetä jos saat sen paloihin purettua koska ehjä nivel ei taivu niin paljoa että kuulia saisi pois ja siten ulkokuppi irtoaisi. Nivel irrotetaan kokonaisena lyömällä siihen sisäkehään joka on akselia vasten. Akselin päässä oleva rengas-sokka supistuu ja nivel irtoaa.
Niinkun ne on irti vielä niin olisi nyt kätevä vaihtaa tuo pykinyt kumihaitari. Ei muuten ole tarvetta purkaa kuin vain sen verran että uuden kumin saan laitettua paikoilleen.
Se minun kumi ei ollut tarkoitettu venymään yli. En vain sitä tiennyt sitä asentaessa. Ihmettelin kyllä, miten se voi olla niin jäykkä, mutta kyllä sain sen lopulta siitä yli menemään.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Maakunta kierros tänään, kävin Joensuusta osia noutamassa Joen musikan pojan luota. Vasen sivupeili, oikea takavalo ja mittarin kehyksen.
Smoppi: juu.. sen verran kokeilin että usko loppui kesken sen vetämisen kanssa, en tiedä sitten meniskö paremmin jos lämpimässä vedessä antais notkistua vähän. Yritin taas myös moskalla ja kiilalla mutta sekään ei onnistunut kun ei kunnollista ruuvipenkkiä talossa ole. Noh... vien sen vaikka pajalle laitettavaksi jos en itse saa laitettua.
Itsellekin kerran osunut kohdalle tapaus, jossa lukkorengas oli kiilautunut niin, että ei edes moskalla hakkaamalla lähtenyt. Vaihtoon kun oli kuitenkin menossa, niin paloittelin nivelen isolla rälläkällä.
Vasempaanhan saa kumin ujutettua purkamalla sisemmän nivelen, oikea vetoakseli sen verran paksumpi että kumia joutuu ainakin venyttämään, mutta kuitenkin vähemmän kuin koko nivelen yli vedettäessä.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06