Sivu 5/56

Lähetetty: 15.11.2004 17:48
Kirjoittaja Tiige
Mitä sitä turhaan jättää edes käsijarrua päälle jos ei ole todellinen tarvis. Monilla tuntuu vain olevan sellainen tapa että aina parkkeeratessa on vetästävä käppäri päälle. Itellä ei ole koskaan jäätyny takajarrut missään autossa kiini. :)

Lähetetty: 15.11.2004 19:05
Kirjoittaja veli alexei
Mosse-Aksu kirjoitti:
veli alexei kirjoitti:Ans kattoo kummonen tunne aamulla sit on. :)
Oliko sellainen, että päässä jyskyttää, oksettaa, kitalaki on kuiva kuin beduiinin sandaali, pienikin kävely alkaa puuskuttaa....Toivottavasti Lada sai levätä vielä tämänkin päivän.
Ei. Minähän olen lakossa.

Lähetetty: 15.11.2004 19:14
Kirjoittaja veli alexei
Mulla on kerran jäätynyt käkkäri kii. Oli semmonen loska keli kun vedin auton mäkeen parkkiin ja käkkärin kiskasin (yleensä ja varsinkin sen jälkeen en ole käkkäriin juur koskenut). Mut sit tulikin illalla kova pakkanen ja se loska veti kai jotenkin sen käkkärin nii jäähän että ei irronnut millään. Ja tätä en siis huomannut oikeen. Ihmettelin että vähän huonosti kulkee etuvedoksi(kin). Kyllä se vähä jarru haisi ja koitin kisko käkkäriä mutta en ollut varma irtosko se pois päältä. Perille päästyäni oli haju melkonen ja vanne toisella puolella melki punahehkussa. :twisted:

Lähetetty: 21.11.2004 14:06
Kirjoittaja VesQ
Tiige kirjoitti:Mitä sitä turhaan jättää edes käsijarrua päälle jos ei ole todellinen tarvis. Monilla tuntuu vain olevan sellainen tapa että aina parkkeeratessa on vetästävä käppäri päälle. Itellä ei ole koskaan jäätyny takajarrut missään autossa kiini. :)
Toisaalta jos sitä ei käytä niin ei ainakaan toimi. Itsellä ei ainakaan ole koskaan jäätynyt kässäri/rummut ja aina tulee nykäistyä känkkä päälle. Tosin kerran jäin jumiin kun oli takaveto escortista jäätynyt etulevyt kiinni kun oli ollu oikeen loskakeli ja sitten pakkasta, tosin ei ollu levyissä niitä jarrukilpiä/paskasuojia mutta mitä niillä tekee :D

Lähetetty: 21.11.2004 18:00
Kirjoittaja zenoloP
Tuo Polonezi on parkkeerattu lievään ylämäkeen, joten käsijarru pitää olla päällä. Tavallisesti se menee lievästi jumiin, mutta sen saa auki voimakkaalla tuuppauksella takakulmasta tai vähän tavallista urheilullisemmalla lähdöllä.

Lähetetty: 22.11.2004 0:58
Kirjoittaja Mualari-Man
Jugoslaavien sulake-rasian kiroon alimpaan helvettiin... Kiitän kerholaisia tiedoista, jotka auttoivat minut kaikkien vikojen lähteelle. Välillä tuntui, että vois polttaa koko vehkeen... Uskon kipinä ei kuitenkaan koskaan hiipunut täysin. Nyt saa viedä tuon katsastukseenkin. JEE!

Lähetetty: 22.11.2004 2:19
Kirjoittaja R-J
Tosiaan. Jäätyneen käkkärinhän saa kätevästi "ryntäyttämällä" irti. Takapotkuissa.

Lähetetty: 22.11.2004 8:37
Kirjoittaja VesQ
Juu saahan sen mutta yleensä käy niin että toinen puoli aukeaa ja rupeaa sutimaan jos ei ole lukkoperä :D

Lähetetty: 22.11.2004 22:20
Kirjoittaja R-J
Se vaara on olemassa.

Lähetetty: 25.11.2004 19:37
Kirjoittaja LamaAjanElvis
päätin tässä siistiä vähän takakonttia ladastani mm: ottaa subbasen ja vahvarin sieltä väliaikasesti pois ja jotain roipeitta siellä asettelin. no eipä auvennu kuten ei viikkoon ollut tehnyt ja joka viikonpäivänä olin lukkosulaa työntänyt eli lukko oli kontin puolelta jäässä. otin selkänojan pois ja tungin sisälämppärin jatkojohdolla konttiin. puol tuntia ja johan aukes. kiinnilaitto olikin sitten erijuttu... meinas käsi murtua hakatessa sitä vaikka kuinka rasvasin, sulasin ja tiivisteitä asettelin. tämmönenhän se oli kesälläkin kiinni menemään mutta tietyssä lukon asennossa meni ykkösellä oikein lyötynä.

Lähetetty: 25.11.2004 19:47
Kirjoittaja Jaska HKI
En tiedä onko tuo peräkontin kiinni menemisen vaikeus vika,vai ominaisuus,mutta kipeillä ranteilla on turha yrittää :oops:

Lähetetty: 25.11.2004 22:26
Kirjoittaja Tiige
Jos ei meinaa kontti mennä kiini sen takia että lukko on kohmeessa, niin kannattaa koittaa painaa se toisella kädellä kiini ja toisella kädellä vääntää avainta lukossa. Siten sen oon ite aina saanu kikkailtua kiini. Toinen loistava tapa sulattaa lukot jos lukkosula ei toimi, niin on perinteinen kuumaa vettä muovipussiin ja sitä pari minuuttia lukkoa vasten, sulaattaa muunkin mekanismin kuin pelkän lukkopesän. Se kyllä sitten jäätyy myös helposti uudestaan. :oops:

Lähetetty: 26.11.2004 4:07
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Stefa kirjoitti:
Mosse-Aksu kirjoitti:Jos oikein kova kiire tulee, niin jarrurummun saa melko helposti sulatettua valamalle sen ulkopuolelle kuumaa vettä vanteiden aukoista. TakavetoLadan rummuistahan poistuu kosteus helposti keskipakovoiman vaikutuksesta, jos vaa ne rummun vedenpoistoreiät ovat auki. Eli kun pyörät saa sulatettua, niin liikkeelle ja vaikka jarruttelemalla lämmittää rummut vielä uudestaan. Eri asia sitten on, jos vettä on päässyt vaijerin sisälle. Siinä ei auta muu, kuin vaijerin sulatus esim. hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella. Jälkimmäistä käytettäessä täytyy varoa, ettei sulata myös muovia, kumia, maaleja ja pohjamassoja.
Jos vaijeri jäässä niin oikeastaan ainoa ei pikakorjaus on irroittaa se vaijeri, sulattaa, kuivata ja öljytä hyvin. Muuten saa joka aamu olla sitä lämmittämässä. Sama kuin jäätyneen oven avaisit kuumalla vedellä, sen jälkeen jäätyy kahta kauheammin. Jarruille tuo edellä mainittu taktiikka toimii.
Totta puhut ja lisätään vielä, että eihän sinne vaijeriin oikeastaan vettä pääse muuten, kuin uittamalla vesilammikossa tai sitten ne kumit ovat repaleiset.

Lähetetty: 26.11.2004 4:19
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Tiige kirjoitti:Mitä sitä turhaan jättää edes käsijarrua päälle jos ei ole todellinen tarvis. Monilla tuntuu vain olevan sellainen tapa että aina parkkeeratessa on vetästävä käppäri päälle. Itellä ei ole koskaan jäätyny takajarrut missään autossa kiini. :)
Sitä kun on aikoinaan oppinut käyttämään, niin se sellainen tapa, että siitä ei eroon pääse. Mulla on ollut kolme takaveto Ladaa, eikä kässäri ole koskaan jäätynyt kiinni. Cliossa kyllä joskus jäätyi ja sen kanssa piti olla talvella skarppina, kun sen lähes aina vaistomaisesti vetäs päälle. Mutta jos käsijarrua ei käytä auton seisottamiseen, niin sitä kannattaa kuitenkin käyttää säännöllisesti lyhytaikaisesti. Muuten se voi lakata kokonaan toimimasta ja sitten tulee katsastusongelmia.

Lähetetty: 26.11.2004 17:44
Kirjoittaja Tiige
Mosse-Aksu kirjoitti:Sitä kun on aikoinaan oppinut käyttämään, niin se sellainen tapa, että siitä ei eroon pääse. Mulla on ollut kolme takaveto Ladaa, eikä kässäri ole koskaan jäätynyt kiinni. Cliossa kyllä joskus jäätyi ja sen kanssa piti olla talvella skarppina, kun sen lähes aina vaistomaisesti vetäs päälle. Mutta jos käsijarrua ei käytä auton seisottamiseen, niin sitä kannattaa kuitenkin käyttää säännöllisesti lyhytaikaisesti. Muuten se voi lakata kokonaan toimimasta ja sitten tulee katsastusongelmia.
Näinhän se on. Ite taas olen tottunut jättämään pelkän ykkösen päälle pysäköidessä. Tietysti aina tarpeen vaatiessa käppärikin. Sitä tulee myös käytettyä päivittäin, kun laittaa auton käyntiin ja menee raapimaan laseja, niin vahde vapalle ja käsijarru päälle.