Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja samarai »

Huomasin videosta, että Volgassasi on kaasutin vanhempaa tyyppiä K-22I. Ajattelin että se olisi II-sarjan kaasutin, koska jo omassani -63 mallissä oli K-104. Tutkailin hieman asiaa, niin selvisi, että tuota K-22I mallia on Volgiin asennettu kuitenkin vuodesta 1961 aina 1969 asti ja sen rinnalla on asennettu uudempia versioita.

http://gaz21.su/articles/history/carburetor.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tuossa K-22 kaasarissa ei ole pääsuutinta ollenkaan vaan kara jolla säädetään seos samaantapaan kuin tyhjäkäynnillä.
Ja se on myös kurkun kooltaan suhteettoman pieni moottorin tilavuuteen nähden. Mutta kyllä se vain toimii.
Siinä on " suureneva kurkku " joka laajenee peltiläppien avulla hieman suuremmaksi kun imu käy riittävän kovaksi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Äkkiseltään näyttää kurkku olevan auki ilman ilmanputsaria ja esiilman lämmitystä.. vai katselinko vain huonosti tuommoinen pienireikä pilkottaa kaasarin päältä.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

t tulppu kirjoitti:Äkkiseltään näyttää kurkku olevan auki ilman ilmanputsaria ja esiilman lämmitystä.. vai katselinko vain huonosti tuommoinen pienireikä pilkottaa kaasarin päältä.
Imuilman esilämmitystä ei ole ollenkaan, Eikä kuulu edes olla.
Se kurkkua laajentava systeemi ei videoissa näy. Tuo näkyvä läppä on ryyppy.
Sitä systeemiä ei näy vaikka miten kurkkisi kaasariin. Se pitää purkaa, sillon sen voi nähdä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Eikö systeemissä oteta lämmintä ilmaa pakosarjalta...noo haitari putket saattaa olla70 luvun hommia. Jotkut autot oli niistä aika tarkkoja, jos ei ollut niin kurkut jäässä jo pikkupakkasilla.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hämärästi muistaisin, että pakosarjassa oli systeemi mikä lämmitti imusarjaa tjsp. Eiköhän Lada h.s selvitä asiaa, ettei tarvii alkaa sitä tutkimaan. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

t tulppu kirjoitti:Eikö systeemissä oteta lämmintä ilmaa pakosarjalta...noo haitari putket saattaa olla70 luvun hommia. Jotkut autot oli niistä aika tarkkoja, jos ei ollut niin kurkut jäässä jo pikkupakkasilla.
Tässä on imu ja pakosarja samaa kappaletta. Pakosarja pitää kaasuttimen ja imusarjan riittävän ( kesällä varmasti liian ) lämpöisenä joten jäätämistä ei tapahdu. Autotekniikan oppikirja vuodelta 196X nimeään järjestelmän "hot spot järjestelmäksi "
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hyvä sitten niin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja samarai »

Siellä on lisäksi pakoaukon kohdalla läppä sisällä, jota lämpöjousi ulkopuolella ohjaa.

näkyy jotenkin tässä
Kuva

https://99.img.avito.st/640x480/1030142799.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tais Volga olla ensimmäisiä laihaseos moottoreita maailmassa.. Tuossa on näköjään tulppa johon saa vaihdettua alipaine mittarin tai ilokaasu laitteet...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Volgan imusarjalla saadaan kyllä aikaiseksi seoksen hyvä sekoittuminen, on nimittäin sen verran kulmikas kapistus :D

Pakoputki joka tähän ihan ostettiin, ei ollut ihan käypäinen, sitä pitää hieman asentaa. Taidetaan poikien kanssa rakentaa se ihan uusiksi. Se tehdään luultavasti 2 tuuman putkesta. Tosin minulla on tuolla kasassa naapurin trampoliinin jäänteet joista saisi kyllä hyvinkin tehtyä pakoputken. On suoraa torvea ja mutkia. Alkuperäinen vaimentaja on kait ostettava idästä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

tai vaan tarvike tötterö jos 2 tuuman putkesta.. ehkä riittäisi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

t tulppu kirjoitti:tai vaan tarvike tötterö jos 2 tuuman putkesta.. ehkä riittäisi.
Riittää melko varmasti. Kunhan ei vaan tule liian hiljaista, Volgan kuuluu pöristä. :D
Yhdellä vaimentajallahan nämä on jo tehtaalta tulleet.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

ottaa ralli putken.Pöntön
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nyt on sitten Volga GAZ 21 1967

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Uskoisin että Ladan orkkis asbestieristeinen takapönttö tarjoaa vaimennusta ja ääntä sopivassa suhteessa. Ja sen ulkonäkökin olisi aika sopiva.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin