Sivu 5/7
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 7.7.2009 18:48
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Päätin sitten tänään käydä tilaamassa Motonetista uuden startin. Ajattelin, etten enää polta enempää kortilla olevaa aikaa tähän projektiin. Tallissa näytti olevan parikin kappaletta käyttämättömiä akun +kaapeleita. Lienen ostanut ne jo viime vuosikymmenellä, mutta en ole vaihtanut, kun ne piuhojen päät ovat olleet niin piilossa. Nyt vaihdoin, kun startin johto oli jo valmiiksi irti ja laturinkin johtoon pääsi kohtalaisen hyvin käsiksi.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 21.7.2009 13:37
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ensimmäistä kertaa törmäsin käsitteeseen pantillinen varaosa. Uudesta startista piti maksaa 20,- € yli varaosan hinnan, jonka sain sitten takaisin vietyäni vanhan liikkeeseen. Olin ajatellut vielä testata vanhaa sopivan ajan koettaessa, mutta sen verran oli pantilla arvoa, että luovuin siitä ajatuksesta. No periaatteessa ihan järkevää kierrätystä. Ihmettelivät muuten Motonetissä alkuperäisen osan fyysistä kokoa. Oli uusi jonkun verran pienempi ja kevyempi.
Viime viikolla kasasin auton ja tein useita onnistuneita käynnistyksiä. Eilen kävin sitten katsastuksessa ja läpi meni. Oikein katsastushenkilö kehui auton kunoa.

Olin sitten koko aamupäivän liikenteessä Ladalla Kouvolassa ja Kuusankoskella, kun oli kertynyt kaikenlaista asiaa ja ostettavaa. Ihan tuntui kivalta ajella Laatuautolla pitkästä aikaa.
Nyt täytyy toivoa, että sattuisi vapaita sopivasti. Ihan on jo ikävä Susikoskelle.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 4.8.2009 9:34
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jo eilen, vaikka on vasta elokuu, tuli Ladalle tämän vuoden ensimmäinen varsinainen ajotapahtuma. Katasastuksessa käyntiä en laske sellaiseksi, vaikka silloinkin tuli tehtyä isompi kierros, kuin mitä tähän pelkkään velvollisuuskäyntiin olisi joutunut ajamaan. Tuli siis käytyä maakunnan isoimmaissa satamakaupungissa.
Samalla testasin uudehkoa navigaattoria. Hämmästykseni oli aika suuri, kun navigaattorin antama nopeuslukema poikkesi mittarilukemasta vain parin km/h verran. Olen aina pitänyt poikkeamaa suurempana ja navigaattorin lukemanhan pitäisi olla se kaikkein oikein. Itse testaus ei kestänyt kovin kauaa, koska en saanut laitteelle virtaa tupakansytyttimestä.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 4.8.2009 16:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Mosse-Aksu kirjoitti:Jo eilen, vaikka on vasta elokuu, tuli Ladalle tämän vuoden ensimmäinen varsinainen ajotapahtuma. Katasastuksessa käyntiä en laske sellaiseksi, vaikka silloinkin tuli tehtyä isompi kierros, kuin mitä tähän pelkkään velvollisuuskäyntiin olisi joutunut ajamaan. Tuli siis käytyä maakunnan isoimmaissa satamakaupungissa.
Samalla testasin uudehkoa navigaattoria. Hämmästykseni oli aika suuri, kun navigaattorin antama nopeuslukema poikkesi mittarilukemasta vain parin km/h verran. Olen aina pitänyt poikkeamaa suurempana ja navigaattorin lukemanhan pitäisi olla se kaikkein oikein. Itse testaus ei kestänyt kovin kauaa, koska en saanut laitteelle virtaa tupakansytyttimestä.
Venäläisen standardin mukainen,tupakansytyttimen pistorasia ei toimi kännylatureissa eikä navigaattoreissa.Itse jouduin ostaamaan pitkäpiikkisen haaroituskappaleen josta virtaa saa.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 9.8.2009 20:03
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jaska HKI kirjoitti:[
Venäläisen standardin mukainen,tupakansytyttimen pistorasia ei toimi kännylatureissa eikä navigaattoreissa.Itse jouduin ostaamaan pitkäpiikkisen haaroituskappaleen josta virtaa saa.
Kiitos. Oikeestihan tuota tarvitsee aika harvoin, mutta mehän tarvitsemme leluja.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 29.10.2009 21:34
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Talvisäilytyshuoltoa tehdessä tarkistin valojen toiminnan. Kuskin puolen kaukovalo ei toiminut, mutta pitkien merkkivalo saattaa palaa lyhyilläkin. Pitkien polttimon napaan ei tule virtaa. Samanlainen vaiva oli viime syksynäkin, mutta silloin se korjaantui uusimalla maajohdon liitos.
Lampun kannassa on tarvikeliitin, joka on kytketty alkuperäisiin johtoihin abiko-liittimillä. Taisi kuitenkin käydä niin, että liitos oli vain auennut siinä jäähdyttimen kanssa touhutessa ja itse vian korjasi autokeiju. Saman johdon kauttahan lyhyetkin maadoittuvat ja virtaahan olisi pitänyt tulla sähkökynälle pitkien napaan. Ihmettelinkin tuolloin vähän, että mitenkäs tämä näin korjaantui.
Vähän tulee mieleen yksi vanha vika, joka aiheutti omiuisia sähköilmiöitä. Oli nimittäin joukko kuolleita hyönteisiä ja muuta pölyä sulakerasiassa piirilevyjen välissä. Silloin auttoi imurointi.
Sain vihdoinkin aikaiseksi tilattua korjausrompun. Siellä lienee kunnolliset sähkäkaaviotkin, niin pääsee tarkemmin tutkimaan, mihin se sähkön tulo katkeaa. Ellei sitten taas ole tapahtunut esim. lämpötila- tai kosteusolojen muutoksesta aiheutuvaa itsekorjaantumista.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 30.10.2009 15:30
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lainasin tässä eräänä päivänä Ladasta vaimon Varikseen 21 W:n polttimon. Kävin sitten äsken palauttamassa lainan, tai oikeasti laitoin uuden polttimon Ladaan. Kokeilin samalla etuvaloja ja kas, autokeiju on jälleen korjannut pitkät.

Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 30.10.2009 15:45
Kirjoittaja Jokari
Varmaan kylmäjuotos sulakerasiassa. Mulla ei tullut kuskin pitkään mitään, ensin oli liitin löysällä ja hapettunut sulakerasiasta ja vähän myöhemmin sain korjata kylmäjuotoksen kuskin pitkän kohdalta sulakerasiassa
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 5.12.2009 10:52
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Jokari kirjoitti:kylmäjuotos s
Mikähän se on, ja kuinka se korjataan?
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 5.12.2009 11:00
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Vihdoinkin syyssateet tulivat ja sai lopettaa veden säännöstelyn. Näin pystyin viemään Ladan talvisäilytyshuollon loppuun eli puuttuva pesu ja vahauskin on nyt tehtynä. Eipä tuo pahasti likanen ollut ja vanhakin vahaus taisi olla vielä hyvässä kunnossa. Pesu sujui todella nopeasti ja auton pinta on nyt todella liukas.
Jouduin sitten vaihtamaan vaimon varikseen myös ajovalopolttimon eteen. Perinteinen H4 näytti olevan. Pitäisi nuo valojen suunnittelijat tuomita elinkautiseen vaihtamaan suunnittelemiinsa umpioihin lamppuja. Kele

Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 16.5.2010 17:45
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Aurinko paistaa ja ajokausi on vielä aloittamatta. Sen verran tuli jo aikaa sitten Ladaa käytettyä, attä ajoin sen tallista ulos. Tarvitsin nimittäin renkaanvaihtopaikkaa. Ennen käynnistystä pumppasin käsivivulla polttoainetta kaasarin. Hienosti lähti talviseisonnan jälkeen käyntiin - ihan niin kuin neusostoliitossa tehty kaasuttimella ja käsiryypyllä varustettu auto parhaimmillaan lähtee. Eikä kytkinkään ollut ryytynyt kiinni. Kyllä piristi mieltä.

Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 19.6.2010 6:38
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Taaskaan ei ehdi mihinkään, mutta sen verran täytyy antaa kuulua, ettei ihan luulla paikalleen pölyttyneeksi. On Ladakin jo saanut toimittaa sekä hyöty- että huviajelua muutaman kerran.
Meinasi ensimmäinen reissu jäädä tekemättä, kun tiputti öljyä. Olin parturiin menossa, eikä ollut aikaa paljon. Paikansin kuitenkin vuodon. Oli näemmä öljynsuodatin löystynyt omia aikojaan, vai olisko tiiviste kuivunut käytön vähyydestä. Kiristämällä hiukan kuitenkin vuoto lakkasi.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 24.4.2011 12:26
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Vaihdoin Pitkäperjantaina Corollaan kesärenkaat. Lada täytyi ensin ajaa tallista ulos. Hienosti pärähti käyntiin talven jäljiltä ja kytkin irroitti heti suosiolla. Ölyjynsuodantin oli taas jostain syystä löystynyt talven aikana. Vai kuivuuko tiiviste käytön puutteessa. Hiukan tiukkaamalla vuoto kuitenkin tokeni.
Niin hienolta tuntui tuo koneen herääminen talviunilta, että piti eilen lähteä iltavuoroon Ladalla ja tänään aamuvuoroon heti perään. Ilmakin on mitä mainion.

Työkaverit kateellisia parkkipaikan kiiltävimmästä autosta.
Eilen illalla yövuoroon jäävät olivat porukalla ikkunassa vahtaamassa, kun tein tyliikkään lähdön tyylikkäällä autolla.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 27.4.2011 18:27
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ja nyt on siemenperunatkin haettu Ladalla.
Re: Kaverini 2107.2 vm -88
Lähetetty: 27.4.2011 22:30
Kirjoittaja Jokari
Mosse-Aksu kirjoitti:Eilen illalla yövuoroon jäävät olivat porukalla ikkunassa vahtaamassa, kun tein tyliikkään lähdön tyylikkäällä autolla.
Kumit savuten horisonttiin?
