Sivu 5/7
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 23.4.2010 11:24
Kirjoittaja rallikuski
Scanialla on viisimukiset "pikkukoneet"...
Suomalaista tuotosta ihan liukuhihnalle asti, ellei wärtsilän "venemoottoreita" lasketa, 7-sylinterinen!!!
Tuossa linkkiä:
http://www.agcosisupower.com/suomi/tuot ... interinen/
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 10:26
Kirjoittaja Pavlovits
Jotkut laittavat noita parillisia vähän useampia peräkkäin.
Cadillacilla oli kuusitoistasylinterinen jo 80 vuotta sitten. Mahtaneeko muita kuustoistasia vakioautoja olla olemassa?
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 21:31
Kirjoittaja Evreka
Pavlovits kirjoitti:Jotkut laittavat noita parillisia vähän useampia peräkkäin.
Cadillacilla oli kuusitoistasylinterinen jo 80 vuotta sitten. Mahtaneeko muita kuustoistasia vakioautoja olla olemassa?
Ainakin Bugatti veyron on 16-sylinterinen sarjatuotantoauto.
Edit. Lainaus lisätty johon vastasin.
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:03
Kirjoittaja lada.h.s
Evreka kirjoitti:Bugatti veyron on 16 sylinterinen.
16 on mahdollista jakaa 2lla tasan. Eli on siis parillinen luku.
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:33
Kirjoittaja pvdriver
^ kappas meillä on täällä joukossa aito nero...
paavali taas poikkes aiheesta niiku aina ennekin... ei värtsilän venemoottoriakaan kovin monesta autosta taida löytyä...
kun aiheesta poikettiin niin repikääs tästä:
http://www.atomracing.se/6M.html
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:35
Kirjoittaja Pavlovits
Ja vielä jotkut väittää, ettei peruskoulussa opi mitään.
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:36
Kirjoittaja lada.h.s
7 vuoden erityisopetuksen tulosta!

Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:46
Kirjoittaja pvdriver
pieniä pyttyjä: Honda 125 cc RC149 5-pyttynen, 25cc/cyl...
varmasti pienempiäkin löytyy pienoismallimoottoreista mutta tuo sentään prätkä...
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 22:49
Kirjoittaja Pavlovits
Tuo lienee jo huippu. Onko se ihan kaupasta ostettava prätkä?
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 26.6.2010 23:20
Kirjoittaja pvdriver
aikansa motogp-tykki... mutta miten noiden on pitänyt sarjatuotantopyöriin perustua, saattaa jonkunlainen sarja noitakin olla olemassa...
ja lyhyestä iskusta niitä kierroksia aletaan saamaan: 29 millin iskunpituus ylläolevassa, huipputeho 20,5 krpm... joten pakkohan tuo oli juutupesta googlettaa:
http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dV ... re=related ja
http://www.youtube.com/watch?v=sVRpt9U4 ... re=related
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.6.2010 12:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Mainittu Honda ei ollut sarjatuotantopyörä, vaan eräs niistä monisylinterisistä TT-koneista (nyk. Road Racing), joilla ajettiin maailmanmestaruussarjaa, ennen kuin kansainvälinen moottoriliitto FIM rajoitti sylinterien lukumäärää 1960-luvun lopulla.
Pienisylinterisin oli muistaakseni Suzuki RP68, jossa oli kolmisylinterinen 50-kuutioinen moottori.
***
TT.n säännöt olivat aikanaan melko toiset kuin nykyisin, yhteyttä tuotantopyöriin ei tarvinnut olla. Monessa tapauksessa kuitenkin oli, esimerkkinä Yamahan 125-, 250- ja 350-kuutioiset 1970- ja 1980-luvuilla. Silloin yksityiskuljettajakin saattoi hyvin tavoitella maailmanmestaruutta.
SvS
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.6.2010 18:43
Kirjoittaja pvdriver
^jep vaan se onki kakstahtinen... kakstahtisiahan on aika pieniä mm. rc-autoissa ja -lentsikoissa... mikä lie pienin nelari?
tässä tosi pieniä nelaripyttyjä, 7,25cc/pytty. hienoo työtä...
http://www.wawu.eu/index.php?option=com ... =7&lang=en
samalla sivustolla projektina vesijäähdytteinen versio aiheesta. vaan eipä tuokaan sarjatuotantoa ole, saati edes kulkuneuvon moottori...
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.7.2010 11:15
Kirjoittaja Pavlovits
Sarjatuotannossa olleissa kaksitahtihenkilöautoissa ei liene missään ollut enempää kuin kolme sylinteriä. Miksiköhän?
Esim. Warre 311 Coupe V6 olisi saattanut olla mukava vekotin.
Ei tuo V-moottori taitaisi toimia kaksitahtarissa edes teoriassa, mutta ainahan voi kuvitella. Olisihan siihen Warreen suora kuutonenkin saattanut sopia. Mutta mikä tuon sylinterimäärän rajoitti kolmeen, miksi ei esimerkiksi neljä?
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.7.2010 15:06
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kyllä kaksitahtinen V-moottori onnistuisi, jos sellainen nyt jostain syystä haluttaisiin tehdä.
Yksi mahdollisuus olisi käyttää pientä V-kulmaa ja laakeroida vastapäisten sylinterien kiertokanget samalle kammentapille.
Toinen mahdollisuus olisi suuri V-kulma ja eri kammentappien käyttö.
Näin siis tapauksessa, että haluttaisiin käyttää kampikammiohuuhtelupumppua.
Isosta V-kulmasta (180 astetta) on esimerkkinä IFA BK 350 -moottoripyörä.
Kaksikampiakselisia V-moottoreiksi nimettyjä kontruktiota onkin sitten useita, esimerkkinä Jawan TT-pyörät 1960-luvun lopulla.
***
Erityistä syytä neli- tai useampisylinteristen auto-2T-moottoreiden vähäisyyteen ei liene. Tosin 3-sylinteriselläkin on saavutettu melkoisen hyvä käynnin tasaisuus ym. Jos iskutilavuus olisi ollut selkeästi yli 1000 cm3, olisi nelisylinterisyys tullut kyseeseen. Perinteisen mutkahuuhdellun 2T-moottorin yhden sylinterin iskutilavuuden käytännöllinen maksimi on suuruusluokkaa 400 cm3.
SvS
Tässä vielä 2T-V4-DKW
ja sama halkileikattuna (huomaa mäntätoiminen huuhtelupumppu)
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg
Re: Parittomat pytyt
Lähetetty: 27.7.2010 15:50
Kirjoittaja Pavlovits
Tuommoisen Dekarin käyntiääniä ei liene tallennettu minnekään.
Olisi mukava Tuupista nähdä ja kuulla tuon toimivan.
Mutta edelleen, olisi se V6-Warre aika mahtava.
Tuossa jälkimmäisessä kuvassahan on kuusi mukia ja edellinen mainitaan V-neloseksi, en saa siitä selvää montako tulppaa siinä on