Parittomat pytyt
Re: Parittomat pytyt
Scanialla on viisimukiset "pikkukoneet"...
Suomalaista tuotosta ihan liukuhihnalle asti, ellei wärtsilän "venemoottoreita" lasketa, 7-sylinterinen!!!
Tuossa linkkiä: http://www.agcosisupower.com/suomi/tuot ... interinen/
Suomalaista tuotosta ihan liukuhihnalle asti, ellei wärtsilän "venemoottoreita" lasketa, 7-sylinterinen!!!
Tuossa linkkiä: http://www.agcosisupower.com/suomi/tuot ... interinen/
Re: Parittomat pytyt
Jotkut laittavat noita parillisia vähän useampia peräkkäin.
Cadillacilla oli kuusitoistasylinterinen jo 80 vuotta sitten. Mahtaneeko muita kuustoistasia vakioautoja olla olemassa?
Cadillacilla oli kuusitoistasylinterinen jo 80 vuotta sitten. Mahtaneeko muita kuustoistasia vakioautoja olla olemassa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Parittomat pytyt
Ainakin Bugatti veyron on 16-sylinterinen sarjatuotantoauto.Pavlovits kirjoitti:Jotkut laittavat noita parillisia vähän useampia peräkkäin.
Cadillacilla oli kuusitoistasylinterinen jo 80 vuotta sitten. Mahtaneeko muita kuustoistasia vakioautoja olla olemassa?
Edit. Lainaus lisätty johon vastasin.
Viimeksi muokannut Evreka, 26.6.2010 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Parittomat pytyt
16 on mahdollista jakaa 2lla tasan. Eli on siis parillinen luku.Evreka kirjoitti:Bugatti veyron on 16 sylinterinen.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Parittomat pytyt
^ kappas meillä on täällä joukossa aito nero...
paavali taas poikkes aiheesta niiku aina ennekin... ei värtsilän venemoottoriakaan kovin monesta autosta taida löytyä...
kun aiheesta poikettiin niin repikääs tästä: http://www.atomracing.se/6M.html

paavali taas poikkes aiheesta niiku aina ennekin... ei värtsilän venemoottoriakaan kovin monesta autosta taida löytyä...
kun aiheesta poikettiin niin repikääs tästä: http://www.atomracing.se/6M.html
Viimeksi muokannut pvdriver, 26.6.2010 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Parittomat pytyt
Ja vielä jotkut väittää, ettei peruskoulussa opi mitään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Parittomat pytyt
7 vuoden erityisopetuksen tulosta! 

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Parittomat pytyt
pieniä pyttyjä: Honda 125 cc RC149 5-pyttynen, 25cc/cyl...
varmasti pienempiäkin löytyy pienoismallimoottoreista mutta tuo sentään prätkä...
varmasti pienempiäkin löytyy pienoismallimoottoreista mutta tuo sentään prätkä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Parittomat pytyt
Tuo lienee jo huippu. Onko se ihan kaupasta ostettava prätkä?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Parittomat pytyt
aikansa motogp-tykki... mutta miten noiden on pitänyt sarjatuotantopyöriin perustua, saattaa jonkunlainen sarja noitakin olla olemassa...
ja lyhyestä iskusta niitä kierroksia aletaan saamaan: 29 millin iskunpituus ylläolevassa, huipputeho 20,5 krpm... joten pakkohan tuo oli juutupesta googlettaa: http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dV ... re=related ja http://www.youtube.com/watch?v=sVRpt9U4 ... re=related
ja lyhyestä iskusta niitä kierroksia aletaan saamaan: 29 millin iskunpituus ylläolevassa, huipputeho 20,5 krpm... joten pakkohan tuo oli juutupesta googlettaa: http://www.youtube.com/watch?v=sCNM23dV ... re=related ja http://www.youtube.com/watch?v=sVRpt9U4 ... re=related
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Mainittu Honda ei ollut sarjatuotantopyörä, vaan eräs niistä monisylinterisistä TT-koneista (nyk. Road Racing), joilla ajettiin maailmanmestaruussarjaa, ennen kuin kansainvälinen moottoriliitto FIM rajoitti sylinterien lukumäärää 1960-luvun lopulla.
Pienisylinterisin oli muistaakseni Suzuki RP68, jossa oli kolmisylinterinen 50-kuutioinen moottori.
***
TT.n säännöt olivat aikanaan melko toiset kuin nykyisin, yhteyttä tuotantopyöriin ei tarvinnut olla. Monessa tapauksessa kuitenkin oli, esimerkkinä Yamahan 125-, 250- ja 350-kuutioiset 1970- ja 1980-luvuilla. Silloin yksityiskuljettajakin saattoi hyvin tavoitella maailmanmestaruutta.
SvS
Mainittu Honda ei ollut sarjatuotantopyörä, vaan eräs niistä monisylinterisistä TT-koneista (nyk. Road Racing), joilla ajettiin maailmanmestaruussarjaa, ennen kuin kansainvälinen moottoriliitto FIM rajoitti sylinterien lukumäärää 1960-luvun lopulla.
Pienisylinterisin oli muistaakseni Suzuki RP68, jossa oli kolmisylinterinen 50-kuutioinen moottori.
***
TT.n säännöt olivat aikanaan melko toiset kuin nykyisin, yhteyttä tuotantopyöriin ei tarvinnut olla. Monessa tapauksessa kuitenkin oli, esimerkkinä Yamahan 125-, 250- ja 350-kuutioiset 1970- ja 1980-luvuilla. Silloin yksityiskuljettajakin saattoi hyvin tavoitella maailmanmestaruutta.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
^jep vaan se onki kakstahtinen... kakstahtisiahan on aika pieniä mm. rc-autoissa ja -lentsikoissa... mikä lie pienin nelari?
tässä tosi pieniä nelaripyttyjä, 7,25cc/pytty. hienoo työtä... http://www.wawu.eu/index.php?option=com ... =7&lang=en
samalla sivustolla projektina vesijäähdytteinen versio aiheesta. vaan eipä tuokaan sarjatuotantoa ole, saati edes kulkuneuvon moottori...
tässä tosi pieniä nelaripyttyjä, 7,25cc/pytty. hienoo työtä... http://www.wawu.eu/index.php?option=com ... =7&lang=en
samalla sivustolla projektina vesijäähdytteinen versio aiheesta. vaan eipä tuokaan sarjatuotantoa ole, saati edes kulkuneuvon moottori...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Parittomat pytyt
Sarjatuotannossa olleissa kaksitahtihenkilöautoissa ei liene missään ollut enempää kuin kolme sylinteriä. Miksiköhän?
Esim. Warre 311 Coupe V6 olisi saattanut olla mukava vekotin.
Ei tuo V-moottori taitaisi toimia kaksitahtarissa edes teoriassa, mutta ainahan voi kuvitella. Olisihan siihen Warreen suora kuutonenkin saattanut sopia. Mutta mikä tuon sylinterimäärän rajoitti kolmeen, miksi ei esimerkiksi neljä?
Esim. Warre 311 Coupe V6 olisi saattanut olla mukava vekotin.
Ei tuo V-moottori taitaisi toimia kaksitahtarissa edes teoriassa, mutta ainahan voi kuvitella. Olisihan siihen Warreen suora kuutonenkin saattanut sopia. Mutta mikä tuon sylinterimäärän rajoitti kolmeen, miksi ei esimerkiksi neljä?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Parittomat pytyt
Terve!
Kyllä kaksitahtinen V-moottori onnistuisi, jos sellainen nyt jostain syystä haluttaisiin tehdä.
Yksi mahdollisuus olisi käyttää pientä V-kulmaa ja laakeroida vastapäisten sylinterien kiertokanget samalle kammentapille.
Toinen mahdollisuus olisi suuri V-kulma ja eri kammentappien käyttö.
Näin siis tapauksessa, että haluttaisiin käyttää kampikammiohuuhtelupumppua.
Isosta V-kulmasta (180 astetta) on esimerkkinä IFA BK 350 -moottoripyörä.
Kaksikampiakselisia V-moottoreiksi nimettyjä kontruktiota onkin sitten useita, esimerkkinä Jawan TT-pyörät 1960-luvun lopulla.
***
Erityistä syytä neli- tai useampisylinteristen auto-2T-moottoreiden vähäisyyteen ei liene. Tosin 3-sylinteriselläkin on saavutettu melkoisen hyvä käynnin tasaisuus ym. Jos iskutilavuus olisi ollut selkeästi yli 1000 cm3, olisi nelisylinterisyys tullut kyseeseen. Perinteisen mutkahuuhdellun 2T-moottorin yhden sylinterin iskutilavuuden käytännöllinen maksimi on suuruusluokkaa 400 cm3.
SvS
Tässä vielä 2T-V4-DKW

ja sama halkileikattuna (huomaa mäntätoiminen huuhtelupumppu)
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg
Kyllä kaksitahtinen V-moottori onnistuisi, jos sellainen nyt jostain syystä haluttaisiin tehdä.
Yksi mahdollisuus olisi käyttää pientä V-kulmaa ja laakeroida vastapäisten sylinterien kiertokanget samalle kammentapille.
Toinen mahdollisuus olisi suuri V-kulma ja eri kammentappien käyttö.
Näin siis tapauksessa, että haluttaisiin käyttää kampikammiohuuhtelupumppua.
Isosta V-kulmasta (180 astetta) on esimerkkinä IFA BK 350 -moottoripyörä.
Kaksikampiakselisia V-moottoreiksi nimettyjä kontruktiota onkin sitten useita, esimerkkinä Jawan TT-pyörät 1960-luvun lopulla.
***
Erityistä syytä neli- tai useampisylinteristen auto-2T-moottoreiden vähäisyyteen ei liene. Tosin 3-sylinteriselläkin on saavutettu melkoisen hyvä käynnin tasaisuus ym. Jos iskutilavuus olisi ollut selkeästi yli 1000 cm3, olisi nelisylinterisyys tullut kyseeseen. Perinteisen mutkahuuhdellun 2T-moottorin yhden sylinterin iskutilavuuden käytännöllinen maksimi on suuruusluokkaa 400 cm3.
SvS
Tässä vielä 2T-V4-DKW

ja sama halkileikattuna (huomaa mäntätoiminen huuhtelupumppu)
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Parittomat pytyt
Tuommoisen Dekarin käyntiääniä ei liene tallennettu minnekään.
Olisi mukava Tuupista nähdä ja kuulla tuon toimivan.
Mutta edelleen, olisi se V6-Warre aika mahtava.
Tuossa jälkimmäisessä kuvassahan on kuusi mukia ja edellinen mainitaan V-neloseksi, en saa siitä selvää montako tulppaa siinä on
Olisi mukava Tuupista nähdä ja kuulla tuon toimivan.
Mutta edelleen, olisi se V6-Warre aika mahtava.
Tuossa jälkimmäisessä kuvassahan on kuusi mukia ja edellinen mainitaan V-neloseksi, en saa siitä selvää montako tulppaa siinä on
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.