Sivu 5/7

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 24.11.2009 15:45
Kirjoittaja ladamaster
Tehoa tärkeämpää on mielestäni paljon vääntöä pitkällä kierrosalueella. Se tuo ajamiseen "tiettyä" rentoutta.
Ladan koneet ovat tuntuneet aina melko mukavan vääntäviltä kokoonsa nähden. Samaran kone ruiskulla on mielestäni parhaimpia kokonaisuuksia kokoonsa ja viritysasteeseen nähden; tällöinhän ei sitten puhuttava muista kuin vapaastihengittävistä koneista.
Omistin muutama vuosi sitten Audi A6:sen 2,5 l diesel koneella. Tehoa taisi olla noin 150 ja vääntöä jotain 250-300 nm. Tuo kone oli luonteeltaan hieman kaksijakoinen; joko mentiin tukka putkella tai sitten ei oikein tapahtunut oikein mitään.
Eilen koeajoin Skoda Superbin 140 hp koneella; nyt on saatu tuossa koneessa vääntö kohdalleen ja meneminen oli jouheata; oli oikeasti ILO ajaa tuolla autolla; muutenkin ajo-ominaisuudet olivat/ovat loistavat.
Summa summarum: yleensä koneissa, joissa on päljon vääntöä, on myös paljon tehoa. Jos hyvä vääntö tarvitsee myös tehoa, niin olkoon sitten niin.

Tehon ja väännön ulosmittaamisen paikka on sitten aina paikka/tilanne/olosuhdekohtainen kokonaisuus, missä järjen käyttö on erittäin suositeltavaa :)

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 24.11.2009 16:41
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Nyt on ollut 4vuotta 110HB 8v ja olen sitä mielipuolta, että siinä on liian isovälitteiset 1:n ja pakki. Kytkin säästyisi luistatukselta ja kestäisi pitempään, jos auto ryömisi kunnolla tyhjäkäynnillä. Tämä ilmiö on todellinen riesa varsinkin pakilla jos on vähänkin epätasainen paikka tai ahtaan puoleinen tila mihin joutuu peruuttamaan. Pienemmällä välityksellä kulkupeli oli jo lähempänä hyvin käyttäytyvää ajokkia.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 24.11.2009 21:52
Kirjoittaja 1500i
^Samaa mieltä Ukin kanssa. Pakki ainakin on liian nopea varsinkin jos vielä kärrin kanssa pitäisi peruuttaa kun muutenkin saa pälyä missä mennään jos kytkimen nostaa (jos ei sammu :lol: ) tai luistata.
Vitone on sitten ylivaihde se on aika hyvä matka vauhdissa kun antaa/saa mennä 8) Välillä tuntuu että yksi vaihde saisi olla vielä kun kierrokset nousee tosin sitten tipahdetas ehken jo vääntöjen alapuolelle.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 25.11.2009 9:21
Kirjoittaja Lada-Jussi
moottoritiellä joku suhas uudehkolla Skoda Octavialla ekana mun perässä ohituskaistalla 120 km/h sitten kun annoin latua niin vilkutteli jarruvaloja ohittavan rekan perässä, siitä kimpaantuneena jatkoi lopulta rekan ohi 140 km/h. olis silläkin ollut vanhan mallin oktaavia tai takamoottori skooda niin ei olis ollu mitään kiirettä. Hetkeä aiemmin oli yksi Audi koukannu oikeelta ohi, kun olin ohittamassa rekkajonoa, ku tehoa on niin pitäähän sitä esitellä.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 25.11.2009 10:56
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Mää veivin eilen poikaa sählyyn (Lada 111) ja kun pääsin 10 tielle ja olin saanut normaalin nopeuden, niin sitten takaa lähti taksivolvo kaasupohjassa(sauhusta päätellen) ohi keltaistenviivojen alueella.
Olispa viranomaiset tulleet vastaan. Mitä enemmän tehoja, sitä enemmän kaahataan ja on kiire.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 25.11.2009 15:38
Kirjoittaja Jokari
Kyllä minua ainakin provosoi enemmän laiska auto jota saa vinguttaa koko ajan lappu lattiassa että se kulkee johonkin. Tehokkaammalla pirssillä selviää vähemmällä pumppaamisella...

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 25.11.2009 21:24
Kirjoittaja Marko
1500:n kans samaa mieltä.Meiän Fiat marea kiertää vitosella saman,kun 111 16v nelosella samalla nopeudella.Mittari 80 meneekin 111:lla mukavast nelosella.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 26.11.2009 13:37
Kirjoittaja Pavlovits
Ensimmäisessä Kuplavolkkarissani oli 30 hevosvoimaa. Kieltämättä joskus toivoi, että olisi ollut vaikka kymmenen lisää.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 27.11.2009 14:29
Kirjoittaja THI-900
Pavlovits kirjoitti:Ensimmäisessä Kuplavolkkarissani oli 30 hevosvoimaa. Kieltämättä joskus toivoi, että olisi ollut vaikka kymmenen lisää.
Vanhennos on kovasti kanssa muistellut autoiluja 1200 '59 kuplalla. Myötätuuleen meni kuulemma 100 ja ne ihanat lihanpalavalot! :D

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 27.11.2009 14:30
Kirjoittaja THI-900
-

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 27.11.2009 16:13
Kirjoittaja OA5599
- Nuoruudessa oli 'koulusta -> kotiin' -autona Fiiu 126 (23hp). Mieleen on jäänyt mittarilukema 115 km/h jonka se nappasi pitkässä alamäessä, porukkaa oli neljä henkeä.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 27.11.2009 19:17
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Oli Honda 600 henkilöauto. 40hv. Kun kokeilin paljonko kulkee, niin 120 mittarissa. Painoin tallan lattiaan tuntui vielä kiihtyvän, mutta en uskaltanut kovempaa, sillä oli sekin nopeus liiallisen tuntuista.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 11.12.2009 14:35
Kirjoittaja Qulle
Jokari kirjoitti:Kyllä minua ainakin provosoi enemmän laiska auto jota saa vinguttaa koko ajan lappu lattiassa että se kulkee johonkin. Tehokkaammalla pirssillä selviää vähemmällä pumppaamisella...
Vähän sama juttu... ladalla tuli ja tulee ajettua huomattavasti enemmän perseillen kuin käyttiksillä.
Tosin nut lada liikkuu jo ihan kohtuullisesti niin ei ole ihan aina pakko vetää lappua lattiaan (yeah right :D )

Tulis ny sitä lunta niin sais taas työstettyä tuon hartijalukon pois niin takavedolla kuin nelikolla... kummasti nelivedolla kahvaamisen jälkeen lada menee aina ympäri parissa ekassa mutkassa, kun ei vaan voi muistaa noita takavedon fysiikanrajoja :)

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 12.12.2009 23:37
Kirjoittaja Marko
Joo ja autol,mikä kulkee vaikka 100/kmh ja autol,mikä kulkee 300/kmh,ei bensan kulutuksen ero 100/kmh nopeudes oo juuri mitää.Iso moottori vaa sattuu jostain syyst pääsemää vähä helpommalla.

Re: Pitääkö autojen olla näin tehokkaita?

Lähetetty: 12.12.2009 23:43
Kirjoittaja Helka
Kyllähän sitä jättää viivalla Bemarin vaikka Suzuki Altolla kun vaan polkee kaasun pohjaan talviliukkailla (kokemusta on). Suzuki vm. 2000 ja Bemari ehkä pari vuotta vanhempi. Nykyauto on aika suhteellinen käsite mulle mikä tahansa vuotta -95 uudempi on nykyauto.