Mirafiorin tekniikka Ladaan

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

mite

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Mites tommonen Fiatin vino etuvetokone sopii Fiatin 5-v takavetolaatikkoon? (sileäposkinen supermirafiorista )...
:roll:
Siis sopiiko ihan heittämällä suoraan, ilman mitään ongelmia?
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kytkinakseli saattaa pohjata, tai silmälaakeri puuttua. Muuten ihan bolt-on. Edelleen sitten koneesta öljypohja pitää modata, kuten nokkapukkien öljypinnatkin.
Vauhdin tae - alamäki
ZZ2

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja ZZ2 »

Onko täällä kellään tietoa istuuko 1.5 fiatin kone ja tc:n sileäkylkilaatikko nappisladaan.
HTT-Racing

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja HTT-Racing »

Ittellä tuossa jäähirmussa on "pysty"1608TC (ollut leimattuna aikanaan tolla koneella) ja onpa vielä 006 ylikokoon porattu. Tuossa aikanaan piti pari mäntää uusia, kun edellinen omistaja oli ajanut toinen kaasari tukossa apinan raivolla, niin pahaahan se oli tehnyt koneelle. Osia etsiessä tuntui että lottovoiton olis saanu helpommalla. Onneks uskomattomalla tuurilla löyty ylikoon männät ja vielä renkaat ja alakerran laakerit. Nyt oon haalinut niin paljon osia kuin vaan vastaan tullut noihin pystykoneisiin, mutta alkaa olemaan hinnoissaan ja melko harvassa. Ja kyllä, jokkismiehet kyselee kuin hullu puuroa nuita ylimääräisiä kansia ym hilppeitä.
Mutta todella hyvä ja kestävä kone on. Runtua on saanut jäällä niin että hirvittää, voimaa piisaa reilusti hieman piristettynä ja omalla tavallaan mukava tuollainen kierroskone, tuplilla varustettuna tuo äänimaailma on tosi magee ;) Tekeillä on nyt Croman 2000TC ruiskulla, jos vaikka sitä kokeilis nokalle joskus.

Ja raiskaus on raiskaus, siitä ei pääse mihinkään =)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nuo vanhat, alkuperäisen 80 mm porauksen TC:t on juuri tuon osapoliitikan, erityisesti mäntien ja renkaiden saatavuuden takia melko kiusallisia harrastettavia.
Ei sillä että 84,x porauksen osatkaan ilmaisia/helposti saatavia olisi.

Rahalla saa toki Englannista mitä vaan.

Moni on juuri sitä mieltä että vanhan liiton 1608 on se oikea TC. 1:1. iskusuhteella kierrosherkkyys ja vääntö on hyvin balansissa. Alunperinhän TC:tä ei edes 1,6-litraista isommaksi suunniteltukkaan.
1608 harvinaisempia ovat sitten vielä 1438 ja 1300 cc TC-koneet, niitä ei juuri muualla kuin museossa näe.

Pitkäiskuiset TC:t eli juuri 1998cc onkin sitten täysin erilaisia koneita luonteeltaan. Massiivinen ala/keskikierrosvääntö erityisesti piristettynä korvaa kyllä niitä ylhäältä puuttuvia kierroksia.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
HTT-Racing

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja HTT-Racing »

Tuota pystykonetta ei oikein reiluun ylikokoon pysty edes poraamaan, kun sylinterit niin lähellä toisiaan, että alkaa ainevahvuus kärsimään ja kannentiivisteen kestävyyden kans tulee ongelmia.
Silloin kun mäntiä omaani haeskelin, selailin arwidsonin luetteloa ja muistaakseni mitsubishi space wagonissa oli 80mm mäntä, vieläpä aika samanmuotoinen kuin Fiatin. Noista vois männäntapit holkittamalla saada käypät.
Olis yks vakiokoinen(80mm putkilla) lohko jemmassa, kunhan hallinrakennus-projekti antaa myöten ja tilat valmistuu, vois yrittää rakennella noilla mitsun männillä konetta kasaan, olis todella hyvä virikansikin hyllyssä jouten.
Meni nyt vähän ot:ksi ladoista, mutta jos tuosta mäntähommasta olis jollekin apua...
tsikul

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja tsikul »

Mites jos meinaisin laittaa 2000tc koneen ladan 1.7 koneen tilalle, niin olisko järkevämpää laittaa ladan oma ruisku vai kaasarit? Vai toimiiko kaasari ees katin kanssa ja onko ton muutoskatsastus ees mahollista? Tos ainaki 13hp yli sallitun mutta takapyöriltä varmaan sitten siin 100hv jos penkittäis?

Ja miten jossain oli 1.7 lada turboprojekti missä lada katsastettiin jollaki 135hp tehoilla ja maximi tehoko sai olla jotain 104hp? Joku ammattikorkean näyttötyö tuo projekti. Voisin sen linkata jos löydän sen näin kännykällä selatessa.

E: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1

Eli ladaan on saanut wankel moottoria jossa 140heppaa ja suurin sallittu teho määrä saisi olla siis 168hp?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ei tuota wankelia hyväksytä vertailumoottoriksi. 100,8hv on suurin mitä ladaan saa. Ja 2000tc:n kanssa joku kunnon ruisku tai kaasarit. Ladan ruiskua ei kannata laittaa. Kaasarit on helppoja ja toimii katinkin kanssa, mutta katti taas ei toimi. Mitäs vuosimallia ladasi oli?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
tsikul

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja tsikul »

Jaa no miten tuo kyseisen linkin lada on sitten saatu rek. Vai onko tuossa tapauksessa katsuri vaan ollut tietämätön? Miksei ladan omaa ruiskua? 96vm.. Vähän kaduttaa kun noi uuden ostin kun kun kaikki katsastushommat niin hankalia jos vähääkään autoa laittaa. :lol:
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Katsastettu varmaan pienemmällä paineella? Omistaja osais kertoa varmaan enempi. Tuohon -96 vuotiseen on turhaa ruveta vaihtamaan konetta. Menee niin hankalaksi ja kalliiksikin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
tsikul

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja tsikul »

Minkä vuotinen korkeintaan et tekniikanvaihto olis helppoa? Katiton kaasari?
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo vähäpäästöisyys on se avainsana eli käytännössä -92 eteenpäin menee vaikeaksi kun tuli nuo katit pakollisiksi. UKK:n puolelta jonkinlaista lakipykälää asiaa koskien. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=17019 Löytyy myöskin toinen topic tuolta ukk:sta koskien enemmän näitä hiivattien koneita.
LadaJanne

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Aikanaan yhteen 2105:seen laitoin mirafiorin vinokoneen,sen yksnokkasen.Ei tuo paljoa tehokkaampi ollut verraten Ladan 1.5:seen,kierrosherkempi. Koppa oli -91 mut ei vielä vähäpäästöinen,kone oli joku 84vuotinen. Paikallinen inssi sanoi et leimalle olis tarvinnut katin putkeen et saadaan vastaamaan noita päästöjä..outoa sinällään kun ei ne rajat paljoakaan muutu 86 vuoden jälkeen sinne ennen vähäpäästöä.
Co saa olla 4.5,HC 1000 ennen 86 ja jälkeen 3.5 ja 600. Nuohan säätyy kaasarista hyvin. Ennen 79 valmistettuja ei mitata.
No oli sen verran rapea koppa et jäi leimaamatta..
tsikul

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja tsikul »

Miks siihen katti olisi pitäny laittaa jos kerran ei auta mittää normikaasarin kaa? Mites meneekö ihan heittämällä kiinni? Vois ehkä joskus ostaa rullaavan ei vähäpäästösen ladan nii sais johonki ton koneen laittaa. :)
LadaJanne

Re: Mirafiorin tekniikka Ladaan

Viesti Kirjoittaja LadaJanne »

Jotain sääntöä sillä vain olisi kierretty ilmeisesti..se katti oli vain ollut koriste..

Siis se kone meni ihan paikalleen kun otti Ladan koneesta korvakkeet ja vaihtoi fiuden koneeseen,niissä on vielä vaihtoehtoiset reiät että menee kohdilleen. Laatikko oli Ladan ja yhden laatikon etukopan halkaisin vahingossa kun kiristin paikalleen enkä tajunnut et jäi kantamaan ja kuului poks. Eli rälläkällä pikkaisen kytkinkopan ylälaidasta tilaa,joku hahlo siellä nimitti,pikku juttu.

Kaasuvivustoa joutui vähän muokkaa kun pikkaisen ahdisti jostain kohdin. Ladan oman putken alkukäyrään pientä muutosta kun tais se laippaliitoksen kulma vähän muuttua.

Tais joku vesiletku mennä vaihtoon,mut ne kävi siitä mirafiorista.

Ei tainnut mitään muuta erikoisempia olla..kun ei nyt ihan kiireellä tee niin kyllä sen päivään napertelee ajokuntoon..riippuen onko nostureita jne. Itse vaihdon pihalla -20 asteessa et omat haasteet sinällään.
Vastaa Viestiin