Sivu 5/7

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 13.1.2009 14:25
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
=== Tuntuu siltä, että raideleveys ei jostain syystä sovi yleisesti kuluneisiin ajouriin, vaan etsii hieman sopivaa ajolinjaa jatkuvasti. Ei ole paha mutta ajettaessa jotenkin sellainen hermostuneen tuntuinen. ===
Terve!

Voisiko olla kyse siitä, että talvirenkaiden runko on löysähkö, ja "vetely" johtuisi siitä? Talvirenkaissahan on tyypillisesti aika "löysät" sivut, jotta kuljettajan mahdolliset äkilliset rattiliikkeet eivät saisi renkaita menettämään pitoa.

Raideleveys on niin samaa luokkaa kuin muissakin henkilöautoissa, ettei siitä liene kyse.

Jos kyse on renkaista, auttaa paineiden nosto noin 2,3 ... 2,5:een bariiin.

menestystä

SvS

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 26.1.2009 18:37
Kirjoittaja AI
Kuva
Hieman erikoisempi talviauto jollakin. Kuvattu Lahdessa Nuolikadulla eräänä pakkaspäivänä. Näkyy tarvitsevan lohkolämmitintä kun johto roikkuu puskurin päällä.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 27.1.2009 10:10
Kirjoittaja Pavlovits
Enpä ole kunnollisella talviautolla ajanut.
Jos se olisi yhtä lämmin kuin Zephyr, käynnistyisi kuin Wartburg, olisi ajo-ominaisuuksiltaan kuin Sitikka ja kestävyydeltään ja huollettavuudeltaan kuin Kupla, siinä olisi noiden entisten yhdistelmänä hyvä talviauto.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 27.1.2009 12:18
Kirjoittaja Ladanaamio
Sama veto tuossa 110:ssa on kesät talvet. :shock:

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 27.1.2009 12:58
Kirjoittaja BME316
On ehkä virhe laittaa tämä tänne, mutta laitan silti.
Tässä nykyinen talviautoni, joka tuli syksyllä hommattua. BMW E30 325i ja vuosimalli on -87. Tullut rempattua ja ostettua osaa jo noin 1000 euron edestä. Vain ohjaustehostinta ja lukkoa kaipaisi. Hidashan tuo on lämpiämään ja kalliit vakuutukset (liikennevakuutus ~700e). Vie leikkiessä kaiken minkä tankkiin kaataa, mutta vastavasti saa bensoilleen vastinetta :lol:

Kuva

Kuva

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 28.1.2009 21:05
Kirjoittaja fordvaltonen
Samara talviautona. Kyllä talvet takavedolla oli hauskempia mutta joskus hankaliakin. Nuorempana vastustin jyrkästi etuvetoa, nyt on ote alkanut kait lipsua... :lol:

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 29.1.2009 22:37
Kirjoittaja erkkimalinen
Volvo 245 2,3 vm.1992 sekä Volvo 240 2,3 vm.1988
Entiset: Lada 1200 L, Lada 1200 S, molemmat vm.1988
Vielä vanhemmat: Transit ja Taunus, kaikissa kardaani. :)

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 30.1.2009 14:10
Kirjoittaja Ukki
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
=== Tuntuu siltä, että raideleveys ei jostain syystä sovi yleisesti kuluneisiin ajouriin, vaan etsii hieman sopivaa ajolinjaa jatkuvasti. Ei ole paha mutta ajettaessa jotenkin sellainen hermostuneen tuntuinen. ===
Terve!

Voisiko olla kyse siitä, että talvirenkaiden runko on löysähkö, ja "vetely" johtuisi siitä? Talvirenkaissahan on tyypillisesti aika "löysät" sivut, jotta kuljettajan mahdolliset äkilliset rattiliikkeet eivät saisi renkaita menettämään pitoa.

Raideleveys on niin samaa luokkaa kuin muissakin henkilöautoissa, ettei siitä liene kyse.

Jos kyse on renkaista, auttaa paineiden nosto noin 2,3 ... 2,5:een bariiin.

menestystä

SvS
Tervehdykset toivottelen.
Renkaistahan se johtuu pääasiallisesti, koska kesärenkailla ilmiö ei ole niin voimakas. Toinen ilmiö on sellainen, tai on osin samaa, että auto pyrkii pois urasta sille puolelle jolla rengas otta uran laitaan. Tavallisestihan se on päinvastoin, että pyrkii uraan, jos rengas osuu osaksikaa uran reunaan. Pyrkiminen pois urista on melko voimakas, saa kääntää sommasta melko tomerasti. Ilmiönä aika mielenkiintoinen, ollut kokoajan minkä 112 ollut meillä. Ei 1500 tuplalamppusessa eikä 1200 toveri ässässä ollut tälläistä käyttäytymistä. Jotain siinä etupään ohjausgeometriassa on erikoista joka ei sovi näille renkaille. Ensimäinen auto näillä renkailla, joilla olen ajanut, on tälläinen urienvieroksunta taipumus.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 30.1.2009 18:01
Kirjoittaja larke
VM 1962 Volga lumella kovasana

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 10:43
Kirjoittaja Yogi
Pääsääntöisesti Niva ja välillä takaveto-nappis. Heivasin Nivasta ralliratin veks ja laitoin 2105-mallisen tilalle, parani vääntömukavuus huomattavasti.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 11:32
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Ukki kirjoitti:Toinen ilmiö on sellainen, tai on osin samaa, että auto pyrkii pois urasta sille puolelle jolla rengas otta uran laitaan. Tavallisestihan se on päinvastoin, että pyrkii uraan, jos rengas osuu osaksikaa uran reunaan. Pyrkiminen pois urista on melko voimakas, saa kääntää sommasta melko tomerasti. Ilmiönä aika mielenkiintoinen, ollut kokoajan minkä 112 ollut meillä. Ei 1500 tuplalamppusessa eikä 1200 toveri ässässä ollut tälläistä käyttäytymistä. Jotain siinä etupään ohjausgeometriassa on erikoista joka ei sovi näille renkaille. Ensimäinen auto näillä renkailla, joilla olen ajanut, on tälläinen urienvieroksunta taipumus.
Terve!

Kun rengas tulee uran reunaan, siirtyy renkaan ja tienpinnan kosketuskeskipiste sivuun renkaan keskeltä, toisin sanoen "ylämäkeen" uran keskeltä poispäin.

Asiaa voi havainnoistaa itselleen ikään kuin katsomalla rengasta suoraan takaa. Tasaisella tiellä kosketuskeskipiste on jokseenkin renkaan keskitasossa. Uran reunassa kosketuskeskipiste siirtyy sivuun.

Kun nyt vielä kuvittelee tienpintaan sen pisteen, jossa olkatapin jatke osuu tiehen, huomaa, että renkaan kosketuskeskipisteen ja olkatapin jatkeen välille syntyy etäisyyttä, "momenttivarsi".

Pyörä pyrkii siis kääntymään, kääntymissuunta riippuu siitä, jarruttaako vai vetääkö pyörä. Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä leveämpi rengas. Siksi ratista saa vääntää vastaan.

Kuva

Tässä periaatteellinen kuva.

1. Pyörän sivukallistuma (camber)
2. Olkatapin sivukallistuma (KPI)
3. Olkapoikkeama

Kuva on luettavuuden takia liioiteltu, ainakin etuveto-Ladoja ajatellen. Etuvetojen camber on lähes 0, olkapoikkeamaa en tiedä, mutta veikkaisin senkin olevan lähellä nollaa, kuitenkin positiivinen (renkaan keskitaso ulompana kuin olkatapin jatkeen ja tienpinnan leikkauspiste).

***

Samasta syystä ovat nykyiset, leveärenkaiset moottoripyörät ja skootterit kovin uraherkkiä pelejä.

Takavedot ovat olleet vähemmän uraherkkiä ilmeisesti ainakin seuraavista syistä: ehkä kapeammat renkaat sekä vedon/moottorijarrutuksen vaikuttaminen taakse, ei-ohjaaviin pyöriin.

McPherson-jousituksessa olkatappi täytyy tietysti ottaa hieman vertauskuvallisesti, mutta noin ohjausgeometrisesti McPhersonissakin toki kyseinen tappi on.

parhain terveisin

SvS

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 15:08
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tämän perusteella sellaisiin autoihin joihin asennetaan leveämmät renkaat tai autoihin joissa tätä ilmiötä esiintyy voimakkaimasti pitäisi lisätä Casteria. Mahtaisi 1/2 astetta plussaa lisää olla riittävä. En ole hatturasiasta niin paljoa selvitellyt, että onko siellä Casterin säätöä ja paljonko auraukseen vaikuttaa esim. tämä puolikkaan lisäys. Useastihan Macpersoneissa on alatukivarresta lähtevässä joko etu- tai takatukivarressa on Casterin säätömahdollisuus. Ohjausgeometriahan on erilaisten ominaisuuksien +/- yhteensovitettu sekamelska, jossa kaikki tai yksi vaikuttaan kaikkeen.

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 16:02
Kirjoittaja Jokari
Mistä tietää että on yli 10 astetta pakkasta?

- siitä että takavedon ovia ei saa lukkoon eikä auki :lol: :lol:

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 16:59
Kirjoittaja 1500i
Mitään lukkoöljyähän niihin ei kannata laittaa. :lol:

Re: Talviautosi?

Lähetetty: 31.1.2009 17:01
Kirjoittaja Ukki
Jokari kirjoitti:Mistä tietää että on yli 10 astetta pakkasta?

- siitä että takavedon ovia ei saa lukkoon eikä auki :lol: :lol:
Tervehdykset toivottelen.
Sen näkee myös siitä, että Mersunmiehet kävelevät, koska eivät anna Ladamiesten nykäitä "Nokivasaraa" tulille.
Sekä siitä, että Ranskalaiset "Savustamot" ovat lähteneet liikenteeseen.