Talvi tulee?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Jokari

Re: Talvi tulee?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kitkoja koittanen ehkä seuraavaksi mut en vielä. Tosin en usko että että tota takavetosen sutimisherkkyytä paljoa enää parannetaan koska nykynastatkin on niin voimakkaasti lamelloituja ja pitävät lumella erionmaisesti sen takia.
Mulla on ollut pelkästään sellasia nastoja joitten melu ei ole kuulunut yhtään sisälle. Nyttekin hiljeni paljon kun heivasin Kumhot pois ja nuo Nordmanit tilalle.

Tänään oli kyllä aika lipoisaa, kolmosellakaan ei meinannut pitoja saada ja nelonenkin kelpasi paikoin luisutteluun. Liikaa voemaa isolohkossa... :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja audiq »

Jokari kirjoitti: Eihän siellä takapäässä toki häävi vetopito ole mut isompaa tupaan vaan niin aina on päästy liikkeelle. Tarvittaessa pikkusen kässäriä jos meinaa olla oikein liukasta.
Niinkuin tuolla kirjoitin, olen kyllä nuo hiekkasäkkijutut koittanut eikä niillä tunnu hääviä merkitystä olevan.
Mut ilmeisesti joillekkin tuo pieni sudittelu on sitten sama kuin ei etenemiskykyä ollenkaan.
Ongelmia tulee, kun pitää lähteä paikaltaan. Systerin pitää peruuttaa ylämäkeen, että pääsee pihasta pois.
Uusilla nastarenkailla ja 50kg takakontissa nousee, mutta esim 6mm pinnalla varustetuilla Nokialaisilla ja samalla painolla ei aina nouse.
-Uusilla nastoilla ja ilman painoa ei myöskään nouse. Sama eteenpäin. Sutii, kun ei ole painoa nastalla.
Se 50kg rauhoitti ainakin tuossa Ladassa jarrujakin. Nehän haukkaa Ladalle tyypillisesti kylmänä.
Jokari kirjoitti:Nordmanit on tehty Venäjällä eli sopinee Lataan :lol:
Audifoorumilla oli noista kanssa juttua ja joku oli ostanut Suomessa tehdyt Nordmanit.
Ymmärsin, että tekisivät vielä jossain muuallakin noita. Ja että Suomalaiset ja Venäläiset olisi laadultaan hyviä.
On nimittäin ihan kiinnostava rengas. Jos vaikka Audiin hommaisi tuollaiset. Ja hyvä kuulla, että ovat hiljaiset. Nykyään HKPL1 ja ne ovat edelleen todella hiljaiset, mutta alkaa ikä painamaan, vaikka pintaa vielä reilusti onkin.
audiq

Jokari kirjoitti:Kitkoja koittanen ehkä seuraavaksi mut en vielä.
Ei niillä täällä etelässä mitään tee. Tahmeat ajella ja onneton pito, paitsi lumella.

Ja juu, tuli yhden auton mukana uudet kitkat. Roskiin lensi...
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

audiq kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Kitkoja koittanen ehkä seuraavaksi mut en vielä.
Ei niillä täällä etelässä mitään tee. Tahmeat ajella ja onneton pito, paitsi lumella.

Ja juu, tuli yhden auton mukana uudet kitkat. Roskiin lensi...
Itse taasen en nastoja enään laita alle rohisemaan, vaikka täällä etelässä ajellaankin. Minun ajot kun koostuu 95 %:sti maantieajosta, jotka on yleensä suolattu ja aurattu. Mustalla jäällä ei pidä kuitenkaan kumpikaan yhtään sen paremmin.

Ja jos tuntuu että ei pyörät pidä, niin sitten ajetaan hiljempaa.

Mutta tämä kitkat vai nastat on ihan jokaisen omia mieltymyksiä, josta on turha kiistellä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
audiq

Jaakkima kirjoitti: Itse taasen en nastoja enään laita alle rohisemaan, vaikka täällä etelässä ajellaankin. Minun ajot kun koostuu 95 %:sti maantieajosta, jotka on yleensä suolattu ja aurattu. Mustalla jäällä ei pidä kuitenkaan kumpikaan yhtään sen paremmin.

Ja jos tuntuu että ei pyörät pidä, niin sitten ajetaan hiljempaa.

Mutta tämä kitkat vai nastat on ihan jokaisen omia mieltymyksiä, josta on turha kiistellä.
Makuasioista syntyy parhaat kiistelyt. :D

Märällä tiellä kitkat pitävät nastoja huonommin. Mustalla jäälläkin nasta kyllä pitää paremmin, sen pitäisi olla selviö.

Ainakaan Audissa ei huomaa eroa äänessä, on siinä kesäpyörät alla tai nastat. Toki siinä on enemmän fylliä kuin Ladassa.
Mutta eipä Nokian nastoilla ole äänet nousseet muissakaan autoissa. Lähinnä äänekkäitä nastoja on halpisrenkaat. Niissä nyt on pitokin usein hakusessa.

Ja kyllä kitkoissa ärsyttää myös niiden huono ajettavuus. Sellainen tahmea tuntuma tiehen.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

audiq kirjoitti:Ei takaveto Lada mene yhtään mihinkään ilman lisäpainoa. -Ei edes uusilla nastarenkailla.
Minä en sitten varmaan ole koskaan käynyt yhtään missään ilman niitä lisäpainoja tai uusia (tai edes uudenveroisia) nastarenkaita... :lol:
$aatanan tunari kirjoitti:Paskojen renkaiden huonoa pitoa ei koskaan tulisi kompensoida ainakaan kuormaamalla autoa raskaasti, sillä jos takaluukkuun mättää painavaa rojua, jarrut säätyvät mahdollisesti takapainoisiksi ja jarruttaessa käytös saattaa tosiaan käydä arvaamattomaksi.
Jokainen miettiköön tykönään mikä on raskasta.
Itse en ole lisäpainoa katsonut tarpeelliseksi kun olen vielä likkeelle päässyt, tulee kyllä vähän katsottuakin mihin ja miten sen katiskani kanssa menen.
Ja sitten: :arrow:
Jaakkima kirjoitti:Ja jos tuntuu että ei pyörät pidä, niin sitten ajetaan hiljempaa.
:idea:
audiq

Re:

Jusu kirjoitti:
Jaakkima kirjoitti:Ja jos tuntuu että ei pyörät pidä, niin sitten ajetaan hiljempaa.
:idea:
Tuo ajatus ei vain toimi käytännössä. Liikenteessä on niin paljon yllättäviä tilanteita, että jos ei pyörät pidä, niin sitten on syytä mennä rengasliikkeeseen hommaamaan ne pitävät pyörät.

Toki ennakointi on tärkeää, mutta eteen tulee myös tilanteita, missä pito on ennakointia tärkeämpää.

Lada vs Nissan 200SX :lol:
BME316

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Eli ajellaan paskoilla renkailla kun ei raaskita ostaa auton hintasia renkaita? Niinkuin tässä Kouvolantiellä joka aamu ajelee Nissan patrol 60km/h (80km/h alue) vaikka tie on lähestulkoon sula lumesta ja jäästä? Muut ajelee 80km/h niinkuin minäkin. En tarkoita että pitää juuri 80km/h ajaa, mutta selkeällä ilmalla kyllä sitä vauhtia pääsee pelkäämättä että on heti ojassa. Eri asia sitten kun on oikeasti huono ilma ja näkyvyys. V*tuttaa vaan kun hirvee letka kerääntyy sen auton taakse eikä kukaan uskalla mennä ohi, vaikka keskikaistalla ei ole juurikaan lunta. Olen mennyt aina ohi jos olen ollut jonon etupäässä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kouvolantiehän on ihan perseestä, kesät talvet, satoi tai paistoi, kelistä ja vuorokauden ajasta riippumatta...aina vähintään pari tunaria jotka ei osaa painaa kaasua. Ja ohittelu rajoittuu lähinnä niihin pariin harvaan paikkaan jossei satu omistamaan jotain vireämpää laitetta :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

BME316 kirjoitti:
Eli ajellaan paskoilla renkailla kun ei raaskita ostaa auton hintasia renkaita? Niinkuin tässä Kouvolantiellä joka aamu ajelee Nissan patrol 60km/h (80km/h alue) vaikka tie on lähestulkoon sula lumesta ja jäästä? Muut ajelee 80km/h niinkuin minäkin. En tarkoita että pitää juuri 80km/h ajaa, mutta selkeällä ilmalla kyllä sitä vauhtia pääsee pelkäämättä että on heti ojassa. Eri asia sitten kun on oikeasti huono ilma ja näkyvyys. V*tuttaa vaan kun hirvee letka kerääntyy sen auton taakse eikä kukaan uskalla mennä ohi, vaikka keskikaistalla ei ole juurikaan lunta. Olen mennyt aina ohi jos olen ollut jonon etupäässä.
Itsellä renkaiden hinta on alta puolet auton arvosta, mutta aina olen panostanut renkaisiin oli alla mikä ritsa tahansa. Tällä hetkellä alla pyörii n. kuukauden vanhat Nokian Hakkapeliitta R:t.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
mikko853

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Jokari kirjoitti:Kouvolantiehän on ihan perseestä, kesät talvet, satoi tai paistoi, kelistä ja vuorokauden ajasta riippumatta...aina vähintään pari tunaria jotka ei osaa painaa kaasua. Ja ohittelu rajoittuu lähinnä niihin pariin harvaan paikkaan jossei satu omistamaan jotain vireämpää laitetta :lol:
Jep, ja vähintään 10 kertaa viikossa ajellaan tuota tietä.. ohittele siinä sitten 1.3l Ladalla/Fordilla.. aika heikkoa on, liikennettä on aina, tai jos ei ole niin on ohituskiellon kohilla :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
arpati

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuosta ohittamistarpeesta niin itsekkin kuulun liikenteessä niihin hyssyttelijöihin ja vauhti on mittarinopeus karvan yli 80 eli jotain 70 - 80 km/h ja märällä ja pimeällä kelillä vähemmänkin...

Syitä moiseen tuhnutteluun ovat bensan säästö ja se mikä ei tunnu menevän suomalaisille jakeluun eli nopeuden muutos jo sen 10 km/h alaspäin pienentää niitä vahinkoja aivan olellisesti ja myös hengissäpysymistodennäköisyys kasvaa, voi jopa käydä niin että ehtii väistää tai jarruttaa... Eli en aja sitä normaalia 90+ kuten muut ja olen tientukkona... No yritämme kyllä ajella vähän pienempiä polkuja vähän joka paikkaan eli sellaisia teitä missä ei ole kovasti liikennettä ja auttaa paljon kun saa pimeellä ajaa pitkät päällä... Motari varsinkin on aivan helvetillinen paikka pimeällä/hämärässä kun asfaltti on märkä ja kura lentää...

Osaselitys hyssyttelyyni on myös se että kun lähdemme perheen kanssa johonkin ei tee mieli vaarantaa vaimoa ja lapsia yhtään, varsinkin kun se toinen on vasta tulossa maailmaan vuodenvaihteen tienoilla... Asumme myös kaikkein tiheimmällä peura-alueella ja hirviäkin kyllä liikkuu...

Niin juu ja aiheeseen niin autoon vaihtui nastarenkaat just ennen lumisateita, eli kerkisin... :lol: Työmatka-autooni sain leiman just ja siinä on ne nypityt nastarenkaat ja taidan pistää koko paskan väliaikaiseen käytöstäpoistoon kun ei tartte töissäkään käydä - eli en taida nastallisia edes laittaa alle... :roll:
124/2101 practical beauty
Vastaa Viestiin