Maakaasuauto

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Mara kirjoitti:Minkä takia Opel Combo CNG ei saa ajaa vahingossakaan bensalla?
Bensalitra maksaa 0,997 € (Hankasalmi, Neste), kun maakaasun ekvivalenttilitra on 0,696 € (Lappeenranta, Gasum). Pihiltä tuntuu kauhealta maksaa 0,301 € litralta enemmän.
Lada Scandinavia kirjoitti:Kun avaat kaukosäätimellä ovien keskuslukituksen ja jos et auton menekkään niin meneekö ne 10s kuluttua automaatisesti lukkoon, vai pitääkö kauko laitteella erikseen laittaa lukkoon?
Ovet menevät lukkoon uudestaan, jos autoon ei mene 20 sekunnin kuluttua. Kuittaus on kuljettajan ovessa.

Mökillä Taipalsaarella oli -18 astetta pakkasta. Tässä pakkasessa maakaasuauton lämmityslaite riittää hyvin. Huurteet lähtevät pois hyvin tuulilasista ja etusivuikkunoista, mutta takamatkustajien ikkunat jäävät huuruun. Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että lämmityslaite on yhtä tehokas kuin Lada 111 (vm 2000), mutta huurteenpoisto on tehokkaampi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tupolev kirjoitti:
Mara kirjoitti:Minkä takia Opel Combo CNG ei saa ajaa vahingossakaan bensalla?
Bensalitra maksaa 0,997 € (Hankasalmi, Neste), kun maakaasun ekvivalenttilitra on 0,696 € (Lappeenranta, Gasum). Pihiltä tuntuu kauhealta maksaa 0,301 € litralta enemmän.
Eli auton käyttö on rajattu pelkästään olemattomien kaasupisteiden lähelle...kätevää. Helppohan sillä on sitten lähteä pitempäänkin reissuun, ei muutakuin soitto hinuripalveluun kaasun loputtua kun bensa on niin kallista. Ja säästöä tuli €€€€...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
_Roberto_

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja _Roberto_ »

kannaattaa muuten varmaan käyttää sitä autoa bensalla aina välillä n 1-2kk välein ettei ala suuttimet jumittamaan, kun nykyisellä bensalla on semmonen ominaisuus kun vanhenee että alkaa tukkimaan suuttimia.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Tupolev kirjoitti:Eli auton käyttö on rajattu pelkästään olemattomien kaasupisteiden lähelle...kätevää. Helppohan sillä on sitten lähteä pitempäänkin reissuun, ei muutakuin soitto hinuripalveluun kaasun loputtua kun bensa on niin kallista. Ja säästöä tuli €€€€...
Ei maakaasuauton käyttö rajoitu pelkästään kaasuntankkauspisteen lähettyville. Esimerkiksi minä kävin Joensuussa katsomassa velmiestä, eikä koko matkaa pystynyt ajaamaan pelkällä kaasulla. Mutta kun ajelen kotinurkilla, niin minusta olisi hölmöä ajaa bensalla, kun edullista metaaniakin olisi tarjolla.
_Roberto_ kirjoitti:kannaattaa muuten varmaan käyttää sitä autoa bensalla aina välillä n 1-2kk välein ettei ala suuttimet jumittamaan, kun nykyisellä bensalla on semmonen ominaisuus kun vanhenee että alkaa tukkimaan suuttimia.
Ei ole hätää suuttimien tukkeutumisesta, sillä maakaasuauto käynnistyy bensan voimalla. Metaani on erittäin huonosti syttyvää, koska sen syttymispiste on korkea 583 ºC, kun esimerkiksi dieselillä 250 ºC. Bensaa ei mene kuitenkaan käynnistäessä kuin muutama millilitra, joten Combo CNG ohjekirjan mukaan bensatankki pitää ajaa tyhjäksi puolen vuoden välein bensan huononemisen vuoksi. Bensasta haihtuvat ensiksi butaani ja propaani, joita käytetään leimahtamispisteen nostossa.

Oletteko huomanneet, että kun tilasin maakaasuauton, niin bensan hinta lähti maailmanmarkkinoilla jyrkkään laskuun. :D
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tupolev kirjoitti:Oletteko huomanneet, että kun tilasin maakaasuauton, niin bensan hinta lähti maailmanmarkkinoilla jyrkkään laskuun. :D
No se on se kuuluisa Murphyn laki. Tosin en ymmärrä miten se Murphy niminen snooker pelaaja voi silti olla niin hyvä kuin on ja kai niin moni muukin Murphy on kumminkin pärjänny elämässä. :D

Edelleen olen muuten katkera TM:n artikkelista kyseisen auton kohdalla, jossa maakaasukäyttö viitattiin kintaalla, koska kulutuksia ei voitu mitata :?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ei nyt aleta kateellisiksi Tupoleville. Kirjoittele vain edelleen kokemuksiasi autosta. Vaikka itselle asia tuskin koskaan tulee ajankohtaiseksi, on mielenkiintoista seurata ennakkoluulottomien ihmisten ratkaisuja.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Pavlovits kirjoitti:Ei nyt aleta kateellisiksi Tupoleville.
Jos minua tarkoitat, niin en ole kateellinen, päinvastoin. Mun mielestä ihmisellä jolla on öögaa ostaa joku muu kuin karvalakkivarusteltu 1,6 bensa-auto, on ajatusmaailma kohdallaan. Maailma tarvitsee esikuvia, sanoi joku autonrakentelija joskus vuonna nakki.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ei ollut sulle
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
rotsi4

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Kohta se bensan mittarihinta on taas lähempänä kahta euroa kuin yhtä.

Voisikohan hankkia ns.kannun, tyyliin jerrykannu joka tankataan tankkauspisteestä konttiin, ja edelleen tankkiin. Nuo orkkis kaasusäiliöt näyttävät olevan aika pieniä tilavuudeltaan..ihan kuin olisi säästetty.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

rotsi4 kirjoitti:Voisikohan hankkia ns.kannun, tyyliin jerrykannu joka tankataan tankkauspisteestä konttiin, ja edelleen tankkiin. Nuo orkkis kaasusäiliöt näyttävät olevan aika pieniä tilavuudeltaan..ihan kuin olisi säästetty.
Maakaasuautoon kaasusäiliöiden koko on valittu siten, ettei matkustajien tiloja tai tavaratiloja tarvitsisi pienentää. Useissa maakaasuautoissa on paljon suurempi bensatankki kuin Combo CNG, joten niiden toimintasäde on suuri. Minulla on vähän ajoja kaasuverkon ulkopuolella, joten arvioin pärjääväni hyvin Combo CNG. Autoja voi rakentaa, mutta rakentaminen muutoskatsastuksineen tulee yleensä kalliiksi.

Maakaasun hinta vaihtelee Euroopassa suuresti. Valko-Venäjä saa tuhat kuutiometriä kaasua 128 dollarin hintaan, Ukraina $235, Suomi $450 ja Saksa $500. Ukrainan hintaa Venäjä haluaa korottaa $450 tuhannelta kuutiometriltä, mutta köyhällä Ukrainalla ei ole siihen varaa. Minä maksan tuhannesta kuutiometristä maakaasua 1064 dollaria. Venäläiset itse tietysti maksavat kaikkein vähiten. Kaikki muut saavat maakaasun halvalla – paitsi minä. Haluaisin kovasti maksaa saman hinnan kuin Valko-Venäjä!

Lontoossa aiotaan ottaa käyttöön CO2-päästöihin perustuvat parkkimaksut kevään aikana. Vähäpäästöiset autot saavat nykyisestä parkkimaksusta 25 % alennuksen, ja korkeapäästöiset autot 25 % korotuksen. Oikeuden alhaisempaan pysäköintimaksuun autoilija saa rekisteröitymällä internetissä, jonka jälkeen hänelle toimitetaan sähköinen parkkikortti. Rekisteröityminen ja parkkikortti maksavat 2,50 puntaa. Tämä kuulostaa hienolta, että maakaasuautolla saisi halvemman parkkeeraamisen.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Joulukuun maakaasulasku tuli. Se oli 83,86 € ja marraskuussa 7 €. Yhteensä vuonna 2008 meni rahaa maakaasuun 90,86 €. Vuoden loppuun mennessä tuli ajettua 1975 km. Päätin tallentaa tältä vuodelta kaikki 12 Gasumin kaasulaskua, ja katsoa vuoden lopussa mitä maakaasuauto on syönyt. Opelin EcoTeco moottori on toiminut moitteettomasti pakkaskeleissäkin. Lauantaiaamuna (31.1) oli virallisessa mittarissa -26,7 ºC pakkasta. Päivällä näytti Combo CNG ulkolämpömittari -21,5 ºC, kun kävin kuvaamassa Saimaan kanavan yli menevän sillan purkua. Maakaasuauton sisällä oli lämmin matkustaa, mutta enää ei ollut varaa pienentää lämpöä - suuri kori vie veronsa. Edelleenkin huurteenpoisto tuulilasilta ja etusivuikkunoilta toimi hyvin, mutta takaikkunoihin kerääntyy huurretta.

Vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävät autot eivät vielä vuonna 2008 lyöneet itseään läpi Suomen markkinoilla. Maakaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2008: tammikuu 1, helmikuu 0, maaliskuu 5, huhtikuu 3, toukokuu 7, kesäkuu 2, heinäkuu 1, elokuu 2, syyskuu 3, lokakuu 1, marraskuu 1 ja joulukuu 0 - yhteensä 26. Minä tiedän kelle marraskuun maakaasuauto tuli! Opel Comboja myytiin 31 kappaletta, ja sen sijaluku oli ensirekisteröinnissä 201. Vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävät autot merkeittäin:
1. Volkswagen 19
2. Opel 8
3. Fiat 5
4. Mazda 1
5. Saab 1
6. Toytota 1
Yhteensä 35

Henkilöautoja myytiin vuonna 2008 139'647 kpl. Maakaasuautojen osuus oli 0,0186 %, eli 5’371 henkilöautoa myytiin ennen kuin 1 maakaasuauto. Sähköautoilla meni vielä heikommin: Fiat Doblo sähköautoja myytiin 3 kpl.

En ole koskaan nähnyt tankkaamassa toista maakaasuautoa. Edellisenä päivänä sataneessa lumessa ei näy aina edes auton jälkiäkään, eli joka päivä ei käy edes yksi maakaasuauto tankkaamassa. Lappeenrannan liikenteessä olen nähnyt kaksi autoa: yhden hopeavärisen Opel Zafira CNG ja Lappeenrannan kaupungin tuliterän tummansinisen Opel Combo Tour 1.6 CNG. Kaupungin Combossa lukee kissankorkuisilla kirjaimilla: Kuljen Maakaasulla.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Ladassa minulla oli BK-10 ajotietokone, josta oli hauska lukea eri moottoriarvoja - erityisesti vikakoodit. Opelissa ei ole ajotietokonetta, joten päätin hankkia erillisen obd-2 koodinlukijan. Ensin minun oli selvitettävä, että mikä protokolla on maakaasuautossani? Sain selville, että maakaasuauton Z16YNG moottoria ohjaaja OBD-2 järjestelmä täyttää EOBD -vaatimukset ja tiedonsiirrossa käytetään KWP2000- protokollaa. Monipistesuihkutuslaitteisto autossani on Delphi Multec HSFI26.

Tutkin netissä eri obd-2 koodinlukijoita, ja päädyin ostamaan Memoscanin U581 obd-2 koodinlukijan. U581 ymmärtää kaikki uusien autojen, vuodesta 2001 lähtien, obd-2 koodit: VPW, PWM, ISO, KWP 2000 ja CAN protokollat. Halusin kevyen käsiskannerin, ja U581 mukana tulee kätevä suojapussi. Koodinlukija tunnistaa tuhansia vikakoodeja, ja ne on tallennettu cd-levylle. Tilasin tuotteen torstai-aamuna, ja sain sen perjantaina. Hinta oli 105 €. Kävin ajamassa pienen testilenkin, ja kirjoitin Live Dataa ylös:

Short term fuel trim 0,0 %
Long term fule trim -3,0 %
Manifold absolute pressure sensor 65 kpa
RPM 2260 rpm
Vehicle speed 80 km/h
Ignition advance 23º
Intake air temp -3º C
Mass air flow 18 g/sec
Trottel position 23 %
Lambda 0,7 V
Kaikki systeemit OK

Toivon, etten koskaan näe maakaasuautossani MIL-valoa!
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Nöyrästi on EcoFLEX toiminut. Tammikuussa tuli ajettu 725 km, ja kaasulasku oli 27,56 €. Helmikuun kaasulasku oli 43,11 € ja 603 km. Ajamiset ovat olleet melkein puhdasta kaupunkiajoa, joten metaanin tankkausvälit on pienentynyt 230 km. Kaasupulloihin menee noin 14 kg tankkauksella, ja viimeisellä tankkauksella meni 14.15 kg, eli 6,15 kg/100 km ja 6,64 €/100 km.

Autotallinaapuri halusi koeajaa maakaasuauton. Suostuin vaihtamaan autot päittäin, joten sain ajettavakseni naapurin uuden Volvo XC70 AWD. Ihan kiva se Volvo oli, mutta ajotietokone näytti aivan kauheita bensan kulutuslukemia. En myöskään pitänyt Volvon valkoisista nahkaistuimista – tulee koko ajan sellainen tunne, että likaa ne. Hauskinta tehokkaassa nelivedossa on lähteä jäisestä risteyksestä; sinne jäävät kaksivedot kauaksi taakse.

Kysyin autotallinaapuriltani, miltä maakaasuauto tuntui. Hän sanoi, että seuraavaksi joululahjaksi hän ostaa minulle kuulosuojaimet, koska nastarengasmelu ja korin humina on liian kova. Toiseksi hän moitti sähkötehostettua ohjausta tunnottomaksi. Naapuri sanoi, että tiesinkö, että sokeat Suomessa tekee luutia, mutta Saksassa Opeleita? Kai minä olen tottunut Ladan helinöihin, kilinöihin ja kalinoihin, joten Opel tuntuu vain hiljaiselta. Kaappiautoa on lähes mahdotonta tehdä hiljaiseksi.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Terveisiä PK-seudulta (ei Pohjois-Karjala). Kävimme porukalla katsomassa Helsingissä sukulaisia, ystäviä ja Amerikan serkkua. Tankkasin lähtiessä, ja ajoimme Tattarinsuon kaasuasemalle tankkaamaan. Matkaa kertyi 214 km, josta puoli kilometriä oli ylimääräistä eksymistä gps takia. Gps ilmoitti yhtäkkiä, että tee U-käännös Tattarinharjuntiellä, ja minä tein. Vähän matkaa ajettua gps ilmoitti uudestaan, että tee U-käännös – ihme sekoilua. Kaasua meni tankkiin 8.08 kg. Olin mennä onnesta sekaisin, kun matka-ajoon meni metaania 3.78 kg/100 km. Kun olin tankannut, näin ensimmäistä kertaa elämässäni toisen maakaasuauton tulevan tankkaamaan – ihmeiden aika ei ole ohi!

Tattarinharjuntie 41 tankkauspaikka ei ollut kovin hieno. Panin merkille, ettei siellä ollut sadesuojaa. Letku oli jäykkä, ja sen liitintä oli vaikeampi laittaa paikoilleen. Näppäimistö oli kulunut, ja sen nappien painaminen vaati keskittymistä. Kaasupumppu ei käynnistynyt, ennen kuin käynnistysnappia oli painanut 10 sekuntia. Pumppu pysähteli lopussa kuusi kertaa kerätäkseen voimia pumppaamiseen, joten tankkaaminen oli hitaampaa kuin kotipuolessa. Ainoa etu Tattarinsuolla oli se, että metaani oli 1 sentin halvempaa.

Helsingissä tuli ajettua paikallisajoa 112.4 km. Esittelin maakaasuautoa ystävilleni. Ystäviltäni oli vanha putkitelevisioon tullut tynnyrivääristymä, ja tekstityksestä ei näkynyt kahta ensimmäistä kirjainta, joten päätimme käydä vaihtamassa vanha televisio uuteen taulutelevisioon. Kaverini ihastelivat Combo CNG tiloja, mutta valittivat nastarenkaiden melua kuivalla asfaltilla. Menomatkalla tankkasimme Tattarinsuolla. Kaasua mahtui 6.45 kg, joten kaupunkiajoon meni 5.74 kg/100 km.

Kotimatka sujui täysin kuivalla asfaltilla, pienessä pakkaskelissä. Mitään ongelmia ei ollut, ja ajoin hyvässä säässä nopeusrajoitusten mukaan; plus hyvän miehen lisä. Järkytykseni oli suuri, kun tankkasin Simolantiellä kaasua. Metaania meni 10.22 kg, 213.4 km matkalla, yli kaksi kiloa enemmän kuin Helsingissä. Tulin siihen tulokseen, että Tattarinsuon kaasupumppu on menettänyt tehoaan, eikä jaksa pumputa 200 bar paineeseen. Polttoainelaskelmat menivät uusiksi; sain maantieajossa menemään 4.28 kg/100 km, ja kokonaisajoon 4.59 kg/100 km 539.8 km matkalla. Polttoainekulut olivat yhteensä 26,59 €. Jos olisin ajanut matkan bensalla, olisi auton pitänyt kuluttaa 4.1 l/100 km bensaa, jotta polttoainekulut olisivat olleet samat.
Joen musikka
Viestit: 2027
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Terveisiä PK-seudulta(kyllä Pohjois-Karjala :D ).Enpä ole aikoihin kehunutkaan tov.Tupolevin kiihkotonta viestintää mutta kyllä;mielikseni luen asiaa joka ei kuulu omiin lähisuunnitelmiin mutta jonka pioneereja kunnioitan.
Lisäksi:tynnyrivääristymä-termin käyttö kertoo kunnioituksesta ihmistä palvelevaan tekniikkaan.
Odotan lisäkokemuksia. :)
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin