Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jaska HKI kirjoitti:Omaahan se pohjanmaalla pitää olla,seinät leviällä ja katto korkealla.Ei oo apuja paljon pyyretty eikä pyyretä ....tana .Itäsuomessa mennään vaikka lainaan tulitikkuja ....viikon reissu
Oisko tässä erossa se syy, että itä- ja pohjoissuomi tyhjenee ja eteläsuomen ja pohjanmaan väestö lisääntyy?
Iloin ItäSuami ei ainakaa tyhjenny ruosteremonteista. Siitä pidän huolen minä. Ja sitä paitsi tyhjentymisestä on puhuttu aina 1860-luvulta asti. Siitä on tehty tutkimusta. En jaksa linkittää. Mutta sikiää se ihminen vielä täällä kuten luteet ja täitkin. Ja rajan takaa tulee kansaa tilalle jos ItäIhminen ylpistyy liiaksi ja muuttaa pois laulumailta
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja sitä paitsi tyhjentymisestä on puhuttu aina 1860-luvulta asti. Siitä on tehty tutkimusta. En jaksa linkittää. Mutta sikiää se ihminen vielä täällä kuten luteet ja täitkin.
Mää voin linkittää: http://www.stat.fi/artikkelit/2007/art_ ... 3.html?s=3
Eli sikiäjät on itä- ja pohjoissuomesta muuttaneet pois, näin ollen kuolleisuus on suurempaa kuin syntyvyys. Muuttoliike ei enää olekkaan suurin syy miksi itä- ja pohjoissuomi tyhjenee.
Ensin meni kaupat, parturit, ruokapaikat yms. palvelut, kun näiden palveluja ei käytetty, vaan lainattiin ja auteltiin naapuria. Näiden pitäjät kun muutti pois, lähti postit, pankit ja koulut. Vielä on terveyskeskukset, apteekit ja vanhainkodit...
Tarkoitin linkittämisellä sitä, että Itä-Suomen väestökadosta on puhuttu vuodesta 1860-luvusta asti ja siitä on aina oltu huolissaan. Silti täällä on porukkaa kuin pipoa. Ei tämä tyhjene. Joskus kun porukkaa alkaa ruuhka hatuttaa tai tulee joku joka haluaa vähän hyödyntää Etelä-Suomea niin pohjoiseen ja itään pakkaudutaan. Älkää olko huolissaan Idässä on ilo elää ja jos haluaa olla kurttuotsa niin painukoon etelään.
Nyt kuitenkin loppuu tuo muuttoliikejuttu tässä. Tehkää oma topikki sille. Tämä on IIZIn ruosteremontti ja minä vahdin sitä kurttuotsaisesti vaikken etelään muutakkaan HEMMETTI! Kaakossa ja Idässä minä viihdyn. Joskus käyn muualla ihmettelemässä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Meillä lainaillaan sellaisten kesken, joiden kesken on vara hajottaa ja korvata. Kaikkia työkaluja ei voi ostaa heti itse. Eikä kannatakaan. Lainaileevat joilla on varaa. Minä lainaan kun tiedän millaiselle kaverille menee ja tarpeettomat annan omaksi. Näin pelataan Itäosissa maata ja meidän porukoissa.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Iloin ItäSuami ei ainakaa tyhjenny ruosteremonteista. Siitä pidän huolen minä. Ja sitä paitsi tyhjentymisestä on puhuttu aina 1860-luvulta asti. Siitä on tehty tutkimusta. En jaksa linkittää. Mutta sikiää se ihminen vielä täällä kuten luteet ja täitkin. Ja rajan takaa tulee kansaa tilalle jos ItäIhminen ylpistyy liiaksi ja muuttaa pois laulumailta
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Itä-Suomessa on sitä Aekkkooo... Ja Lelujen lainailu hyvien ystävien ja toverien kesken on kivaa. Kun kumpikin tietää, että palkkio on jokaisessa tapauksessa joskus tulevaisuudessa oleva ruhtinaallinen niin mikäs siinä. Lisäksi minulle eivät jää lainat kuleksimaan, enkä päästä niitä käsistäni johonkin uuteen lainapaikkaan, niin kuin monilla on tapana. Palautan lelut usein oma-aloitteisesti. Tosin tämä Musikan kulma on nyt ollut purettuna tuolla. Mutta heti se heilahtaa jos edes vihje kuuluu. Mutta näin meillä.
En minäkään lainaa löysäkätisille kuin yhden kerran. Opin kyllä kerrasta. Ja aina olen omani saanut ja hävittämäni tai rikkomani korvannut. Rahaa en lainaa koskaan koska en ole pankkiiri. Annan mieluummin pois. Saahan se antaa takaisin jos siltä tuntuu. Eipähän tarvi harmitella, kun toinen ei maksa takaisin. Olkoon sen toisen harmina se saamansa raha.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Iloin ItäSuami ei ainakaa tyhjenny ruosteremonteista. Siitä pidän huolen minä. Ja sitä paitsi tyhjentymisestä on puhuttu aina 1860-luvulta asti. Siitä on tehty tutkimusta. En jaksa linkittää. Mutta sikiää se ihminen vielä täällä kuten luteet ja täitkin. Ja rajan takaa tulee kansaa tilalle jos ItäIhminen ylpistyy liiaksi ja muuttaa pois laulumailta
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nyt kuitenkin loppuu tuo muuttoliikejuttu tässä. Tehkää oma topikki sille. Tämä on IIZIn ruosteremontti ja minä vahdin sitä kurttuotsaisesti vaikken etelään muutakkaan HEMMETTI! Kaakossa ja Idässä minä viihdyn. Joskus käyn muualla ihmettelemässä.
Yleisön pyynnöstä yritämme niin itse kuin muutkin pysyä Ruosteisissa asioissa ja myöhemmin pellinhohtoisissa. Vasta lopuksi kommentoimme uutuuden hohtavaa maalipintaa.
No nyt lähti sitten etuPUHHKURIKIN, kuten ToivoElmeri sanoisi. Ja lähti jo paljon kivemmin kuin takainen. Ei nyt aivan 10min mutta hermo ei mennyt. Maskikin pois.
Hemmetti! Minähän meinaan korjata kaikki ruosteet. No, miksei kun kerran aloitti. Nyt on tehtävä pohjatyöt tiptop kun kerran näkee näin paljon vaivaa.
Täytyy sitten hommata kunnon omaväri. Ei halpiksia. Tuolta Hirvosen Maalitukusta saa pajakaverin kautta. Vetäisseekö useamman kerroksen, sitä en vielä tiedä. Ostaa sen verran enemmän sitä väriä, että jää tähteeksi, jolla voi sitten vedellä keulan ja perän. Puhhhkurit tulevat kyllä takaisin, joten pensselimaalaus riittänee.
Tiedä vaikka irrottaisin vielä lattiaverhoilun takaa, ja kurkkisin niiden muutaman paikan kohtalon siellä takajalkatilojen alla. Katsastuksessa kyllä kehui hyvää paikkaustyötä niiltä osin. Hiljalleen hiivitään etiäppäin. Pyöritään vaunun ympärillä ja patsastellaan. Voi tuosta tulla hyväkin.
Hiottuani kaikki ruostepilkat keulasta tein tilanteen uudelleen arvioinnin. Miksi tehdä sinne paikkamaalaus pensselillä kun ruiskukin on sitten esillä kun töihin ryhdytään. Hullun hommaa olisi. Ja joutaapa peräkin sitten ruiskuttaa.
Osaisiko kukaan arvioida maalinkulutusmääriä? Maalaukseen siis tulevat keula, perä ja kyljet vähän lukkopesän alapuolelta asti. Etukaaria ei maalata, ne ovat virheettömät. Eli maalaamattomiksi jää myös katto, konepelti ja takaluukku.
Kyllähän ne tukussa sen arvioin osaavat tehdä ja varmaan pajakaverikin, mutta olisi kiva kuulla arvioita yhden maalauskerroksen maalimääristä. Tietenkinhän kaikki on kiinni maalarista, maalista ja mistä lie vielä.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 5.5.2008 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä nyt liikaa ahnehdi kerralla, se on inhottavaa kun paljas pelti loistaa pitkin autoa eikä sitten jaksaiskaan tehdä hommaa loppuun (nimimerkki "kokemusta on")
Vhithuiks on menny jo. Paljasta peltiä on nyt keulassa ja perässä. Kyljethän jo kalvaspreijasin ja pohjamaalasin. Siis kaikki hiotut kohdat. Nyt on perän ja keulan pilkat paljaalla. Mikähän entisöinti tästä tuli? Eihän tuohon jää ruostetta muuta kuin mitä sitten pohjassa on.
Ahneus on iskenyt kuten Nonnis totesi. Onneksi teen kuitenkin järjestyksessä aina yhden osan kerrallaan siihen asti kuin sen voin täällä itse tehdä. Minulla on jokin äly sentään tässä säilynyt. Ei kyllä alussa ollut tarkoitus tätä näin hyvin tehdä, mutta kun homma tuntui sujuvan, on kivaa ja aikaakin on toisinaan niin mikäs.
Pettymyshän on tietenkin sitten suuri, jos komeus alkaa kukkia jo muutaman vuoden päästä. No siihen on varauduttava henkisesti. Onpahan harjoiteltu.
Vaikeimmat hommat on tekemättä. Palojen leikkailu ja taivuttelu, suuren pyöräkotelopalan aukon tekeminen ja palan asetteleminen paikalleen. Paklauksia tein jo viime keväänä, joten homma hoituu. Eikä tuossa paljon paklattavaa sitten olekaan.
Mutta olisihan se hienoa, jos IIZI näyttäisi edes hetken kuin uudelta. Sisusta on niin hyvä, ettei siitä paljon moitetta löydy. Mitä nyt keskikonsolin rämä vähän vinossa ja mankanreikä ammottaa. Laitan siihen jonkun vanhan kiikarimankoistani hämäykseksi. Repsikan takalasinnostinmekanismissa on häikkää, mutta siihen en puutu. Kuskin ovipahvit irtoaa ja vedän punaposkelle uudet johdot. Ne on niissä ovissa niin suloiset.
Nyt on sitten valot suojailtu paperikääreisiinsä. Perä ja keula pohjamaalailtu. Ostinpa kunnollista harmaata kylmäsinkkispreitä. Pitäisi nyt kaikkien ruosteenalkujen olla kiillotettu aivan puhtaalle pellille. Onneksi olen jaksanut tehdä homman kunnolla vaikka homma laajeni aika paljon.
Tuossa katoksessa on niin hyvä puuhailla. Ilmavirta ja tuuli vievät kaikki hiontapölyt ja käryt mennessään. Pieniä ruiskutusvirheitä tuli. Joistain kohdin pohjamaali levisi sellaisiin kohtiin, mitä ei ollut tarkoitus maalata ollenkaan. En teippaillut tarpeeksi, joten konepellin päälle hieman levisi pohjamaalisumua. Konepellin päälystää ei ole tarkoitus maalata. Lienee olevan pakko hioa nuo maalit pois.
Peltiä tuli väänneltyä. Siinäpä sitä olikin värkkäämistä. Mutta mukavalta tuntui kun sai palat loksahtamaan paikoilleen. Jätin reilun päällekäisyyden vanhan pellin ja paikkapalan kesken. Ei pitäisi olla mahdoton hitsailla. Rakentelin takaoven etualakulmaan kaksinkertaisen paikkapalan. Palapelinrakennusta josta pidän. Toiselle takaovelle sama temppu. Pienet kiinalaiste peltityökalut vasaroineen ja muotoilukappaleineen toimivat melko hyvin. Enpä muistanut ratakiskonpätkääni. Sillä olisi varmasti ollut käyttöä alasimana.
Suuteen kotelopalaan en vielä puuttunut. Siinä on varmasti aika homma. Mutta jos näin rauhallisesti ja hyvin jatkuu, saan senkin kohdilleen. Se odottaa seuraavaa aurinkoista päivää.
Mitenkäs on, laitellaanko omavärimaalauksessa viimeiseksi kerrokseksi joku lakka? Saako maalipinnasta ilman lakkaa kiiltävän? Onkohan metalliväri kuinka paljon kalliimpaa kuin hyvä omavärimyrkkymaali? Ovatko ns. myrkkymaalit jotakin muuta kuin akryylimaalia? Mikä ero on akryyli- ja akrylaattimaaleilla?
Varasin jo paja-ajan hitsausta varten. No, minähän toimin tietenkin PalovahtiPoikana. Mutta auto on poissa tieliikennekäytöstä toistaiseksi ja se olisi hinattava pajalle ja pois sieltä. Siinä ei ole tankkia ja valot ovat peitossa. Mitenhän tuollaisen hinauksen kanssa olisi. Onko hommattava siirtolupa? Antaisikohan pollliiiisisetä hinata ilman siirtolupaa vai onko tehtävä kuutamokeikka kesken päivän? Sittenhän se olisi taas saatava tänne lopullisten maalauspohjatöiden tekoa varten.
Omavärillä tarkoitan sitä, että maalauksessa pyritään mahdollisimman lähelle alkuperäistä värisävyä. Hommataan alkuperäinen värikoodi ja mennään sen sekä auton kanssa väritukkuun värisekoittajan pakeille. Siellä sitten sämplätään ruiskutettava väri vastaamaan auton nykyistä värimaailmaa. Tärkeää varsinkin silloin kun koko auto ei tule uusmaalattua.
No, tietenkin. Eihän sitä sen enempää tarvitse. Kiitos. Olisin kai tuon itsekin keksinyt kun varsinainen homma lähestyy, mutta taas jää tilaa aivoihin aivotella jotain muuta. Tämä on juuri näitten sivujen hienous. Vaikkei mitään kysykään, niin joku jo keksii apukeinon.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Pieniä ruiskutusvirheitä tuli. Joistain kohdin pohjamaali levisi sellaisiin kohtiin, mitä ei ollut tarkoitus maalata ollenkaan. En teippaillut tarpeeksi, joten konepellin päälle hieman levisi pohjamaalisumua. Konepellin päälystää ei ole tarkoitus maalata. Lienee olevan pakko hioa nuo maalit pois..
Puhdista ensin kaikki irtonainen pöly ja jos maalia on tosiaan tarttunut väärään paikkaan, pyyhi varovasti tinnerillä, spraymaalit lähtee varmasti. Kun homma on valmis, pyyhi loput sitten kun kiillottaa sumurajat pois.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mitenkäs on, laitellaanko omavärimaalauksessa viimeiseksi kerrokseksi joku lakka? Saako maalipinnasta ilman lakkaa kiiltävän? Onkohan metalliväri kuinka paljon kalliimpaa kuin hyvä omavärimyrkkymaali? Ovatko ns. myrkkymaalit jotakin muuta kuin akryylimaalia? Mikä ero on akryyli- ja akrylaattimaaleilla?.
Jos osaa, saa paukkupullollakin kiiltävän pinnan ilman lakkaa. Miksi kyselet metskuväreistä, meinaatko maalata koko auton?
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Varasin jo paja-ajan hitsausta varten. No, minähän toimin tietenkin PalovahtiPoikana. Mutta auto on poissa tieliikennekäytöstä toistaiseksi ja se olisi hinattava pajalle ja pois sieltä. Siinä ei ole tankkia ja valot ovat peitossa. Mitenhän tuollaisen hinauksen kanssa olisi. Onko hommattava siirtolupa? Antaisikohan pollliiiisisetä hinata ilman siirtolupaa vai onko tehtävä kuutamokeikka kesken päivän? Sittenhän se olisi taas saatava tänne lopullisten maalauspohjatöiden tekoa varten.