Ruostesuojauksesta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Vitakka

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Vitakka »

Kävin paikallisessa kotinikkarin sekatavarakaupassa. Kappas, autotarvikehyllyssä oli valikoima Würthin kemikaaleja. Ko. merkin työkaluthan on ensiluokkaisia, onko kokemusta liemistä - tässä tapauksessa nimenomaan Rost-stop -ruostesuojamaalista? Nimittäin Ferrexiä näin vielä viimeviikolla autotarvikeliikkeen hyllyssä, mutta nyt oli loppu. Hintojakaan en oo ehtinyt vertailemaan, mutta toi Wurth maksoi 23 € ja purkin koko taisi olla 0,9 l. Ellei sitten ollut joku tasalitrainen pänikkä. En ainakaan tahdo uskoa että Wurth suosiolla myisi selvästi huonompia aineita kuin kilpailijat.

-Ville
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja jta »

Ainakin mitä oon wurthin lasinpesu vaahtoja ja vahoja sun muita kokeillu niin hyviä aineita ovat olleet joten tuskin nuo muutkaan kovin huonoja on.
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja liero »

tulihan tuota tojotan reppanaakin suojattua , ensiksi tuli ns. hiekkapuhallettua runko + osa korn pohjasta , laittena kärrhherin vesihiekkapuhallus 180bar pesurilla, kuivattelun ja pienen kemppiliimauksen jälkeen tuli puhalletut/hitsatut pinnat niin korista kun rungosta maalattua jollain haftgrund 1k happopohjamaalillla ,olikohan spies&hecker , sen päälle mattamustaa kirjoa , sitten kun tuo mysteeri oli kuiva niin oli suojauksen aika...

tämänkertainen ruostesuoja-aine sisälsi n. 1 litra alustamassaa olikohan dectyl + vajaa litra tervaa ja senverran teräketjuöljyä että tuli massaruiskusta läpi, haisee ainakin autokatos tervalle kivasti :lol:

siinä mielenrauhaa itselle ja puhtoista työmaata leimasedälle enskuussa 8)
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihmettelen kyllä edelleen miksi noin hyvien pohjien päälle pitää työntää jotain nykyajan teräketjuöljyä joka on ruostesuojauksen kanssa yhtä tyhjän kanssa ja tervahan kuuluu veneisiin eikä autonpohjaan käryämään (okei on se ihan hyvä haju, ei siinä mitään, mutta tossa määrin jo rupeaa v*tuttamaan).
Miksi ei voi vetää kunnon kotelosuojaa "pohjamaaliksi" ja päälle mekaaniselta kulumiselta suojaama mämmi päälle?
Kustannukset ihan 1:1 näiden jäteöljy/vaseniili/terva/avohammasrasva-cocktailien kanssa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja liero »

jos ei puhallusen ja maalien kuluja lasketa niin tuon mun rojektin hinta oli 0€ joten se kustannuksista, nuo aineet vaikutti hyvaltä ja sattuivat löytymään tallin nurkista, ja muutenkin teen nämä hommelit hyväksi ennestään koetulla tavalla....
olen edelleen sitämieltä ettei kevyt öljyäminen tee hallaa vanhalle pohjassa olevalle massalle ,notkistaa sitä vanhaa korppuuntunutta pintaa kummasti.

jos jotakuta alkaa v*tuttamaan niin antaa palaa ,arvatkaa kiinostaako Kuva
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mulla Nivan katsastuksessa katsuri suositteli pohjan pintaruosteiden vaseliinikäsittelyä, että leviäminen hidastuisi. Ajattelin vetäistä sinne sprayvaseliinia. Eihän se varmaan pitkän tähtäimen suojaksi paras ole, mutta en viitsisi vetää mitään paksuja mömmöjä tulevaisuuden potentiaalisiin hitsauskohteisiin. Sitä on helpompi ottaa pois ja lisäillä huoltojen yhteydessä esim. kesäisin.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

liero kirjoitti:jos ei puhallusen ja maalien kuluja lasketa niin tuon mun rojektin hinta oli 0€ joten se kustannuksista, nuo aineet vaikutti hyvaltä ja sattuivat löytymään tallin nurkista, ja muutenkin teen nämä hommelit hyväksi ennestään koetulla tavalla....
olen edelleen sitämieltä ettei kevyt öljyäminen tee hallaa vanhalle pohjassa olevalle massalle ,notkistaa sitä vanhaa korppuuntunutta pintaa kummasti.

jos jotakuta alkaa v*tuttamaan niin antaa palaa ,arvatkaa kiinostaako Kuva
Moi,
En halua ketään neuvoa näissä asioissa, mutta kokeilin muutaman vuoden ajan "voidella" pohjamassaa vaseliini-öljy sekoituksella. Niitä kun oli jäänyt nurkkiin lojumaan.Kyllähän se voitelu pitikin massat kosteina mutta lopulta se öljyäminen irroittaa koko massan alustapellistä. Öljyillä kun on myös irrottava vaikutus. Toisaalta tuolla menetelmällä lähtee vanhat massat irti pohjasta helpommin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Aikoinaan (1997)myytiin ainetta nimellä Loctite X80,joka muodosti mustan polymeeri suojakalvon ruosteen päälle.Vastaavaa Tuotetta Black Knight olen käyttänyt Samaran ruostetäpliin mielestäni onnistuneesti.Jotain tehoa niissä täytyi olla koska myrkkyjen takia EU siirsi ne vain ammattikäyttöön.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Jaska HKI kirjoitti:Aikoinaan (1997)myytiin ainetta nimellä Loctite X80,joka muodosti mustan polymeeri suojakalvon ruosteen päälle.Vastaavaa Tuotetta Black Knight olen käyttänyt Samaran ruostetäpliin mielestäni onnistuneesti.Jotain tehoa niissä täytyi olla koska myrkkyjen takia EU siirsi ne vain ammattikäyttöön.
Samara ruostuu helposti. Olen täällä joskus maininnut käyttämästäni menetelmästä ruostetäplien/vaurioiden melko vaivattomaan korjaukseen. Ensimmäisen kerran kokeilin tehdä näin v.2000. Kokemukset ovat olleet hyviä. Viimeksi paikkailin ruostevaurioita taka kurakaarista viime viikolla. "Menetelmä" soveltuu oikeastaan paremmin suurten pinta-alojen korjaukseen.

A. harjataan ruostekohtaa ylimalkaisesti teräsharjalla. Kaikkea ruostetta ei tarvitse poistaa vaan rikkoa sen pintaa.

B. sivellään ruosteen päälle 10-20 % (orto)fosforihappoa ja annetaan sen vaikuttaa muutaman tunnin tai vaikka yön yli. Nyrkkisääntönä on: mitä väkevämpää happoa, sen vähemmän annetaan sen vaikuttaa. 10-20 % fosforihappo on sopivan laimeata (turvallista) tähän käyttöön. Liian väkevä happo (esim. 40-70%) vaurioittaa peltiä. Kemiallisessa reaktiossa ruoste pelkistyy ja tuloksena on musta passivoitunut peltipinta. Syntynyt pinta ei ruostu helposti uudelleen mutta on hyvä aloittaa pohjamaalaushommat esim jo seuraavana päivänä.


C. Pestään reaktiojäämät vedellä(fosfori, rautahiukkaset, mahdollinen happamuus) pois pellin pinnalta. Jos käytettävissä on jotain teollisuusalkoholia (metanolia, etanolia), niin poistetaan sillä vesijäämät pois pellin pinnalta. Tämä nopeuttaa myös vauriokohdan kuivumista.


D. Maalataan vauriokohta ensimmäiseksi sinkkimaalilla. Mitä paksumman sinkkikalvon saa vauriokohdan päälle se parempi. Sinkkimaalin jälkeen jotain pohjamaalia (kaksi kertaa maalaus). Pohjamaalin jälkeen maalataan sitten muilla maaleilla, tai esim alustamassalla pari kertaa.

Jos työ on huolellisesti tehty, ei sama kohta ruostu uudelleen ainakaan 4-5 vuoteen. Kun korjailin aikanaan samaran helmojen laajoja ruostevaurioita tällä menetelmällä, pienempiä uudelleen alkaneita ruostumisia samassa kohtaa korjailin vasta 7 vuoden päästä! Nämäkin ruostumiset olivat alkaneet kiveniskujen kuluttamista kohdista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo fosfori happo on pätevää ainetta. Itekkin tuota tuli nyt vasta hommattua ja kokeilin sillä putsata nuo ladan maskinsuojan metalliosat. Yön pidin hapossa niin jopas oli kirkkaat aamulla. Ei ruostetta ollenkaan. Annitrol nimellä litran pullossa tuo ja teki niinkuin ohjeessa luvattiinkin eli ei syövytä kirkasta metallia. Nyt kun tuokin aine on testattu niin uskaltaa turvallisin mielin tunturiin käyttää kun tietää miten käyttäytyy. Ja muuallekkin.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

:shock:
No ei tuu ainakaa niska kipeeks auton alla ryömimisestä :D


terva+pellavaöljy ruiskulla pohjaan. Vanha ja toimiva yhdistelmä. Ohentaa voi tärpätillä.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
rotsi4

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Onko kellään kokemuksia inerta 5 -nimisestä 2-komponettimaalista?

Läheisessä maalikaupassa halvempaa kuin ferrex tai hammerite mutta onko parempaa autokäytössä?
kipa

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja kipa »

Mä ainakin ostin tuota inerta 5 maalia nappisprojektin pohja/hiomamaaliksi. Tähän asti vasta helmaa vähän pohjustin ja tuntuu aika pätevältä maalilta. Pintaan tulee multimix raskaankaluston akryyli kunhan saan peltihommat valmiiksi. Pohjaan vedän terva-vernissa-öljy-koteloaine yhdistelmän.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ruostesuojauksesta

Viesti Kirjoittaja kapa »

IP5 on ihan hyvää kamaa. Itse olen käyttänyt myöskin pohja/hiontamaalina ja hiekkapuhallettujen osien pohjamaalina. Hinta on kuitenkin murto-osa mitä "oikeat" auto-epoksipohjamaalit maksaa, ja on kuitenkin taas ihan eri luokkaa kuin Ferrexit/Hammeritet. Tiedän myös monia muita jotka käyttää Inertaa autohommissa, eipä sitä kai porukat käyttäisi jos ei siihen hommaan sopisi.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin