Pöhö-Andrei kirjoitti:Tuskinpa tuo mistään kovin erikoisesta metallista on tehty, periaatteessa kipinäkokeella voisi saada tuohon selvyyttä. Mielestäni ihan perustanko kelpaa tuohon tarkoitukseen hyvin ja sitähän pystyy taivuttelemaan kohtuu mukavasti.
En usko että mikään perusrauta käy,niinkuin Stefa sanoi.
Siinähän ei juurikaan ole jousto-ominaisuutta niin eiköhän se varmaan ajan mittaan veny suuntaan ja toiseen
Sitten Slarba nojaa ensin vasemmalle,seuraavaksi oikealle ja viimeseksi tanko sanoo "naps"...
Jos pysytään tämän perusraudan kimmoalueella eli materiaalin myötolujuus on suurempi kuin kallistelun aiheuttamat rakenteen jännitykset niin siinä saa slarba nojailla ihan sitä tehden oikealle ja vasemmalle ja tästäkin huolimatta tuskin ikinä kuulemme tämä "naps" ääntä.
Eli tuo perusrauta kestää kyllä kestämisen puolesta siinä ikuisuuden.
Pöhö-Andrei kirjoitti:Jos pysytään tämän perusraudan kimmoalueella eli materiaalin myötolujuus on suurempi kuin kallistelun aiheuttamat rakenteen jännitykset niin siinä saa slarba nojailla ihan sitä tehden oikealle ja vasemmalle ja tästäkin huolimatta tuskin ikinä kuulemme tämä "naps" ääntä.
Eli tuo perusrauta kestää kyllä kestämisen puolesta siinä ikuisuuden.
Juu, ei patarautaa kyllä poikki saa mitenkään tuossa käytössä. Kuitenkin materiaalin vahvuus pitäisi olla ihan hurja että päästäisiin edes vakiovakaajan jäykkyyteen. Jousiteräs on tuohon mielestäni ainoa järkevä Vallilan takomo voisi tehdä paksumpia aika edullisesti varmaankin.
Itsellä on muuten lämmön kanssa taivutettu tuplavakaaja, koska keulaa on levitetty niin paljon ettei tuo enää vakiomuodossaan ylty tukivarsiin. HYvin on kestänyt ainakin tämän talvea, tosin taivutuksen yritin tehdä kaikkien oppien mukaisesti.
Itsellä on ne hydrauliputken telineet siellä tukivarren päässä... On rytyytyksessä kestänyt hyvin... tuppaa vaan pitemmän päälle liikkumaan joka johtunee siitä kun tuli viilattua turhan isot reiät. Muutenkin kiinnitys on aika kaukana tukivarresta koska osuisi vanteeseen (vakio). Runkoon kiinnitys on se perus kumeilla vanhan väliin...
Esto_r kirjoitti:Itsellä on ne hydrauliputken telineet siellä tukivarren päässä... On rytyytyksessä kestänyt hyvin... tuppaa vaan pitemmän päälle liikkumaan joka johtunee siitä kun tuli viilattua turhan isot reiät. Muutenkin kiinnitys on aika kaukana tukivarresta koska osuisi vanteeseen (vakio). Runkoon kiinnitys on se perus kumeilla vanhan väliin...
Niiden putkenkiinnikkeiden pitääkin olla ainakin toiseen vakaajaan "löysästi" kiinni jotta etupään joustoissa vakaajat pääsevät elämään keskenään. Itse laitoin ne alempaan vakaajaan liukuvasti, ja ylempään vaakaajaan lukitsin ne kokeeksi klemmareilla ja nyt ne on pysyneet siellä klemmareiden välissä eivätkä ole karanneet mihinkään.