Ladan Kallistuksenvakaajasta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Tuskinpa tuo mistään kovin erikoisesta metallista on tehty, periaatteessa kipinäkokeella voisi saada tuohon selvyyttä. Mielestäni ihan perustanko kelpaa tuohon tarkoitukseen hyvin ja sitähän pystyy taivuttelemaan kohtuu mukavasti.
En usko että mikään perusrauta käy,niinkuin Stefa sanoi.
Siinähän ei juurikaan ole jousto-ominaisuutta niin eiköhän se varmaan ajan mittaan veny suuntaan ja toiseen :roll:
Sitten Slarba nojaa ensin vasemmalle,seuraavaksi oikealle ja viimeseksi tanko sanoo "naps"...
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Jos pysytään tämän perusraudan kimmoalueella eli materiaalin myötolujuus on suurempi kuin kallistelun aiheuttamat rakenteen jännitykset niin siinä saa slarba nojailla ihan sitä tehden oikealle ja vasemmalle ja tästäkin huolimatta tuskin ikinä kuulemme tämä "naps" ääntä.

Eli tuo perusrauta kestää kyllä kestämisen puolesta siinä ikuisuuden.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Jos nappais nuorrutusterästä ja vaikka 30mm tangon niin loppuis muuten ladan kallistelut.

Liityn pöhön kommenteihin varsin pitkälle.
Lada rules
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Jos pysytään tämän perusraudan kimmoalueella eli materiaalin myötolujuus on suurempi kuin kallistelun aiheuttamat rakenteen jännitykset niin siinä saa slarba nojailla ihan sitä tehden oikealle ja vasemmalle ja tästäkin huolimatta tuskin ikinä kuulemme tämä "naps" ääntä.

Eli tuo perusrauta kestää kyllä kestämisen puolesta siinä ikuisuuden.
No juu,pahoittelen tuota "naps" sanaa :oops:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, ei patarautaa kyllä poikki saa mitenkään tuossa käytössä. Kuitenkin materiaalin vahvuus pitäisi olla ihan hurja että päästäisiin edes vakiovakaajan jäykkyyteen. Jousiteräs on tuohon mielestäni ainoa järkevä :roll: Vallilan takomo voisi tehdä paksumpia aika edullisesti varmaankin.

Itsellä on muuten lämmön kanssa taivutettu tuplavakaaja, koska keulaa on levitetty niin paljon ettei tuo enää vakiomuodossaan ylty tukivarsiin. HYvin on kestänyt ainakin tämän talvea, tosin taivutuksen yritin tehdä kaikkien oppien mukaisesti.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Laitan tänne kun ei löytynyt haulla vaikka vähän aikaa sitten luin jostain ton...

Eli kuinka pitkät on ladan jouset vakiona edessä ja takana... halkasijan sun muut mitat voi laittaa samaan...
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Viitsiskö joku laittaa kuvia tuplavakaajista vaikka sähköpostilla, kun ei enään nuo linkit toimi :?
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
Aapo89
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2006 14:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Aapo89 »

Minäkin ottasin mielellään vastaan kuvia tupla kallistuksen vakaajasta.
Lada 1200s/1700cc
Avatar
robson
Viestit: 232
Liittynyt: 27.10.2006 19:06
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja robson »

tännekin saa laittaa kuvia tuplavakaajasta. 8)
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

s-posti osoitteet saa laittaa yv:llä kiitos
rokrok

Viesti Kirjoittaja rokrok »

ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

[quote="rokrok"]mulle ka! harri_jou@pomarkkulainen.net[/quote]

Väärä osoite,ainakaan perille ei mennyt
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

Itsellä on ne hydrauliputken telineet siellä tukivarren päässä... On rytyytyksessä kestänyt hyvin... tuppaa vaan pitemmän päälle liikkumaan joka johtunee siitä kun tuli viilattua turhan isot reiät. Muutenkin kiinnitys on aika kaukana tukivarresta koska osuisi vanteeseen (vakio). Runkoon kiinnitys on se perus kumeilla vanhan väliin...
Larssi80

Viesti Kirjoittaja Larssi80 »

no perskeles saiskohan tännekkii kuvia?:D offimaki@hotmail.com
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Esto_r kirjoitti:Itsellä on ne hydrauliputken telineet siellä tukivarren päässä... On rytyytyksessä kestänyt hyvin... tuppaa vaan pitemmän päälle liikkumaan joka johtunee siitä kun tuli viilattua turhan isot reiät. Muutenkin kiinnitys on aika kaukana tukivarresta koska osuisi vanteeseen (vakio). Runkoon kiinnitys on se perus kumeilla vanhan väliin...
Niiden putkenkiinnikkeiden pitääkin olla ainakin toiseen vakaajaan "löysästi" kiinni jotta etupään joustoissa vakaajat pääsevät elämään keskenään. Itse laitoin ne alempaan vakaajaan liukuvasti, ja ylempään vaakaajaan lukitsin ne kokeeksi klemmareilla ja nyt ne on pysyneet siellä klemmareiden välissä eivätkä ole karanneet mihinkään.
Vastaa Viestiin