Sivu 40/42

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 13.12.2013 18:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Asemapaikastani Kuusaalt en tee Venäjäretkeä vaan Joensuusta. Joensuuhun taas 15.12.

Auton väärinkäyttö oli johtanut siihen että Battery Flatt siis täysin typötyhjä akku. Onneksi on kellarissa 9 latingissa olevaa akkua ja niistä 3 Vorkkalinapaisuuteen sopivia.

Nokalta irrotetussa akussa oli huoltotarra: Akkuhuolto Kuittinen 2002. Eli eihän tuo ihan tuorepatteri enää ollut. En ole aivan varma onko tuo huollettu 2002 vaiko ostettu silloin.

Täytynee sillä jotain vuotovirtaa olla kun noin tyhjiin oli imenyt, mutta ei aihauttane toimenpiteitä jos moinen ei toistu.

Kun tämä peli oli minulle tuore niin sattui se Kajaaninreissuepisodi, jossa polttoaine loppui taipaleelle. Silloin jouduin polttelemaan hätävilkkuja puolisentuntia hinuria odotellessa ja siihän silloinen akku tyhjeni. En muista viskasinko keräykseen vai missä se patteri linee, mutta ei se ainakaan tämä tänään pois vaihtamani ollut.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 13.12.2013 20:30
Kirjoittaja t tulppu
Tuolla leimalla jo hintansa hankkinut akku...

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 16.12.2013 17:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Auton väärinkäytön muita seurauksia:

La 14.12. kuljettajan ovi ei auennut kummastakaan suunnasta lähdettäessä KooKoon peliin. Hypittiin repsikasta sisään ja ulos muutamaan kertaan. Pelin jälkeen toimi normaalisti.

Su 15.12. Joensuuhun lähdettäessä repsikan ovi teki saman.

Molemmissa tapauksissa lukkomekanismi jäässä. Kyseessä ei ollut pelkkä tiivisteiden jäätyminen.

Eikön kosteudet lähteneet Kuusaa - Joensuu välillä. Täysillä lämmöillä mentiin koko matka tosin ilman puhallinta.

Toimiva termari näkyy selvästi polttoainekulutuksessa. Typeränä kaadoin Kuusaal n. 20litraa tankkiin entisten lisäksi. Nyt joutuu kurvaamaan Venäjälle pensalastissa. Ei huvita tyhjennellä näillä keleillä.

Täytynee öljyillä lukot huomenissa. Edellinen lukkomekanismihuolto oli muistaakseni pari vuotta sitten tai jopa kaksi ja puoli.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 17.12.2013 15:48
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lukot ja kahvat voideltu jollain sinisellä multilubricant -sumutteella. Purkki väitti toimintalämpötila-alueeksi jotain -35 - +satoja asteita. Aiemmin rasvatut (vaseliini?) lukitusmekanismit herkistelty WD-40 -sumulla.

Jää nähtäväksi miten toimivat näillä litkuilla ja yhdistelmillä. Tietysti pitäisi muistaa aina laittaa aseöljyä tai muuta täysin varmatoimista litkua.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 18.12.2013 15:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin tulipa tuossa ennen Joensuuhun tuloa testattua lämppäripuhaltimen 4asento. Järjetön pöhinä ja tuuli ja lopulta puhallin antoi TakaPotkumaiset vinkunat, jotka tosin hävisivät vaimeaksi kitinäksi poistuakseen lopulta kokonaan. Muut asennot eivät kiukunneet eivätkä kiukkua nytkään.

Repsikan ovi teki tänään taas sen että kun aukaisin sen aamulla niin mennessäni uudelleen autolle se ei ulkoa auennutkaan.

Juttelin tuossa toverin kanssa Vorkkaleiden ovista ja hänen Paskattikokemuksistaan. Kyseessä oli mistaakseni 90 umpikeulapaskatti. Oviongelmat olivat talvella hänellä päivittäisiä. Tosin hän käytti vekotinta metsäraatomasiinana ja märkää metsätyötykalua ja vaatetta viihtyi autossa kaiken aikaa.

Itselläni ei ole ollut mitään valittamista PIIKAn ovien toiminnassa. Jäädään kuitankin tarkkailemaan tilannetta.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 18.12.2013 22:25
Kirjoittaja t.eskola
Paska paskatin omistajalle oli ilmestenyt mehtähommiin vähän paremmin soveltuva vekotin, kun tässä eräs päivä törmäsin Kaltimontien Nesteen pesuhallissa. Teellä se alko ja aaahan se päätty :shock:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 19.12.2013 0:25
Kirjoittaja LaDurak
Itellä oli aikoinaan 4-ovinen Datsun Cherry 1200 vm -79. Muuten oikein hyvä auto vaan talvella ovet aina jäässä niin ettei mennyt takaisin lukkoon vaikka muuten ulkoa avautuikin (ja kahva usein käteen). Onneksi oli siihen aikaan kohtalaisen suosittu auto, joten kahvoja sai romuttamoilta. Yleensä talvella oli ns mustekala ovesta toiseen sisäpuolella siis, kun vein vanhinta kouluun. Joka mutkassa jompikumpi ovista aina aukesi joustimen verran. pojasta ihan hupaisaa.. Onneksi tässä mallissa oli jo turvavyöt etupenkillä.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 19.12.2013 0:37
Kirjoittaja mikko853
t.eskola kirjoitti:Paska paskatin omistajalle oli ilmestenyt mehtähommiin vähän paremmin soveltuva vekotin, kun tässä eräs päivä törmäsin Kaltimontien Nesteen pesuhallissa. Teellä se alko ja aaahan se päätty :shock:
Tatra :shock:

Vai Toybota :lol:

Tesla? :D

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 19.12.2013 10:34
Kirjoittaja Pavlovits
Enpä menisi ovien jäätymisen perusteella automerkkejä paremmuusjärjestykseen panemaan.
Oikealla hoidolla ovet eivät jäädy.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 19.12.2013 11:13
Kirjoittaja mikko853
Monissa tuon ikäisissä volkkareissa ihan tyyppivika ettei lukot pelaa pakkasessa, tähän oli maahantuojalla jokin korjauspatentti, jossain oli joskus ohjeetkin miten itse saa lukot pelaamaan nippusiteillä :lol: Itsellä oli -97 Polossa vastaavaa ongelmaa, sen sain ratkaistua poistamalla lukon vieressä olevat kaksi kumitulppaa niin ilma pääsi kiertämään oven sisällä, muutoin kondensoitunut kosteus jäädytti lukon sisältä vaikka lukkopesä toimikin.. Myös -88 Golffin kanssa sai tapella vaikka lukot oli puhdistettu ja voideltu, oven sai aina auki, mutta otat raapan ja laitat auton käyntiin, paiskaat oven kiinni alkaaksesi laseja raapimaan niin ovi tulee takaisin silmille kun lukko ei pelaa :lol:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 30.12.2013 18:21
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, jos niin huono tuuri kävisi että jokainen ovi takaluukku mukaan lukien ei enää aukeaisi niin silloin auto kaipaa muutenkin vähän järeämpää työkalua.

Onneksi minulla ei ole tapana käynnistää autoa ja mennä raappailemaan ikkunoita tai harjailemaan lumia katolta. Nämä hommat tehdään ensin, irrotetaan mahdollinen lohkolämppärijohto ja hypätään puikkoihin. Sitten vasta käynnistellään auto. Näin opettaa jokainen hyvä taloudellisen ajon ohje.

Mitään lukkovaikeuksia ei ole ollut eikä huurtumisiakaan kun autoa on käytetty enemmän. Pakkasia odotellessa...

Ihmettelen kyllä miksi menimme juuri vähän aikaa sitten lauleskelemaan: "No, onkos tullut Kesä..." ON!!!

27.12.2013 kun kaupat vihdoin meillä aukesivat niin johan oli ralli venäläisillä välillä Värtsilä - Sortavala! Sitä romun määrää. Mutta siitä ehkä myöhemmin.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 30.12.2013 19:20
Kirjoittaja t tulppu
400000 arvoitua turistia tulossa suomeen tai jokunen jo tullut. siihen joku vitali petrov.kin mukaan mahtuu.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 31.12.2013 19:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Painalsin Pe 27.12. Niiralasta Värtsilään. Kyllä oli naapuria tulossa pitkiksi jonoiksi asti Suomeen. Kiirettä piti hakemaan herkkuja Uuden Vuoden juhliin ja olihan meillä juuri ollut makasiiniovi kiinni useita päiviä.

Kun kelit ovat olleet mitä parhaimmat niin tie Värtsilästä Sortavalaan oli monin paikoin pahoin pettänyt. Onneksi leveä piennar oli jääpolanteella ja sitä saattoi käyttää hyväksi oikean puolen renkaiden alustaksi.

Raskas kalusto ajaa kelillä kuin kelillä 80-100km/h tien kunnosta välittämättä tai juuri sen takia. Mahtavia vesivalleja lenteli päin ja kiviä ropisi seassa. Hiljentelin oman vauhdin 60-70km/h, jotta olisi paremmin aikaa reagoida. Kiireiset venäläisturistit taas ajavat 90-1?? ilman pienintäkään huolenhäivää auton vaurioitumisesta tai mahdollisista vakavista vaaratilanteista. Ihmekös se tietysti kun tuo tie on Venäjän mittapuulla huipputasoa. Vähän kun ajelee sivummalle niin on pakko ryömiä.

Ja tämä näkyi hajonneen kaluston määrässä. Värtsilästä on osapuilleen 50km Sortavalaan (en ole muuten koskaan muistanut mitata tarkkaan). Laskin 8 rengasrikkoautoa ja 2 ulosajoa, joista toisessa Avensis oli pyörinyt renkaillaan niin kivoja piruetteja että pakoputki oli solmussa alla, ripustukset levällään ja hinuri oli soitettu apuun. Myös 2 yhteentörmäystä nähtiin (OKA oli saanut vastapelurin keulan kylkeensä ja toista en jäänyt töllistelemään kun militsi valvoi että ajellaan ohi eikä tölvätä tukkimaan liikennettä enempää.

Ja Sortavala on saanut LIIKENNEVALOJA! Meillä niistä luovutaan mutta sinnepä on viskattu pienelle matkalle viidet valot. Tolpat oli jo edellisellä kerralla, mutta nyt oli kynttilät päällä. Ja koko kylä ihan tukossa. Liikenne tökki ja seisoi. Ennen ei ollut mitään ongelmaa. No ihmekös se kun mitään vihreäaalto-ohjelmointia ei oltu yritettykään. Tosin kun lähdin ajelemaan poispäin niin autoa oli liikkeellä enemmän kuin koskaan olen aiemmin nähnyt. Juhlakausi oli ovella. Vai liekö se automäärä siinä keskikaupungilla niin suuri kun valo-ohjaus sen siihen pakkasi. Tiedä sitä sitten.

Takaisin Värtsilään noin kahden maissa ja mitään ruuhkaaa ei ollut. Suoraan sai ajella tullin läpi. Venäjällä kello oli tuolloin 16. Iltaa kohti varmaan taas jonoa pukkasi.

Kauhulla ajattelin tuonkin pätkän ajamista pimenän aikaan. Kerran olen pienen pätkän joutunut pimeällä kurvaamaan. Ainakin tällaiseen aikaan kun naapurilla on kiire Tokmannille ja ajetaan kunnon hurua niin pimeäajoon minua ei tuonne saa. Taidan olla liian arka autoilija.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 31.12.2013 19:39
Kirjoittaja AI
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja koko kylä ihan tukossa. Liikenne tökki ja seisoi. Ennen ei ollut mitään ongelmaa. No ihmekös se kun mitään vihreäaalto-ohjelmointia ei oltu yritettykään
Siellähän on sitten ihan niin kuin Mäntsälässä. Ei niin mitään järkeä kun kylän läpi ajaa ja viisi kertaa valoihin pitää pysähtyä!

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Lähetetty: 1.1.2014 16:48
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
PIIKAhan näytti täyttäneen 28.12 minun omistuksessani 3v. Enpä tajunnut kakkua leipaista ja kukkapuskalla häntä korsistella. Ehkä synttärilahjaksi riitti 27.12. annettu hellä kohtelu Venäjällä.

Onhan sitä kaikenlaista pientä ja isompaa sattunut, mutta en tätä hankintaa tähän mennessä ole katunut. 1600€ maksoin tuolloin käteisellä.