VAZ-21033 - 1979 - äSSä
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Onhan se paksumpaa. Tuota 10W-30:stä ohuempaa öljyähän ei taida ollakaan saatavana.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Esim. Tb:n moottoriöljy vaihtoehtoja
Pelkkää 10W:tä ja 0W-**:hän on myös saatavana.
ja paineen valo vilkkuu siitä huolimatta
Teitkö öljypumpulle mitään vai miksi ne paineet ei sitten pysy tk:llä? Onhan anturi kunnossa ja oletko mitannut minkä verran siellä on todellisuudessa painetta tk:llä?
Pelkkää 10W:tä ja 0W-**:hän on myös saatavana.
lada.h.s kirjoitti:Olen kyllä ihan tyytyväinen itseeni kun ensimmäinen auton moottoriin kohdistunut täydellinen remontti elämässäni ja se vielä onnistui!



Teitkö öljypumpulle mitään vai miksi ne paineet ei sitten pysy tk:llä? Onhan anturi kunnossa ja oletko mitannut minkä verran siellä on todellisuudessa painetta tk:llä?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Tähän astisen koulutuksen mukaan 10W-30 on kylmässä paksumpaa kuin 5W-40 mutta kuumassa ohuempaa 5W-40.
En ole koskaan ennen käyttänyt 10W-30 öljyä joten vertailukohtaa ei ole.
Toivottavasti siellä ei ole mitään pielessä! Täytyy varmaan vielä kokeilla eri anturilla. Valohan ei pala jos kierrokset ovat mittarin mukaan 1500
mutta tuhannessa se palaa. Täytyy varmaan vielä tutkia ja mittailla.
Luulen sen alhaisen paineen johtuvan ohuesta öljystä, öljypumpulle ei ole tehty mitään muuta kuin tarkastettu kuluneisuus liuskamitalla.1500i kirjoitti:Esim. Tb:n moottoriöljy vaihtoehtoja
Pelkkää 10W:tä ja 0W-**:hän on myös saatavana.lada.h.s kirjoitti:Olen kyllä ihan tyytyväinen itseeni kun ensimmäinen auton moottoriin kohdistunut täydellinen remontti elämässäni ja se vielä onnistui!ja paineen valo vilkkuu siitä huolimatta
![]()
![]()
Teitkö öljypumpulle mitään vai miksi ne paineet ei sitten pysy tk:llä? Onhan anturi kunnossa ja oletko mitannut minkä verran siellä on todellisuudessa painetta tk:llä?
En ole koskaan ennen käyttänyt 10W-30 öljyä joten vertailukohtaa ei ole.
Toivottavasti siellä ei ole mitään pielessä! Täytyy varmaan vielä kokeilla eri anturilla. Valohan ei pala jos kierrokset ovat mittarin mukaan 1500
mutta tuhannessa se palaa. Täytyy varmaan vielä tutkia ja mittailla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Jos muistan oikein nuo öljyhommelit niin ennen W:tä oleva luku tarkoitta öljyn juoksevuus kylmässä (+40C astetta), mitä pienempi luku sitä juoksevampi öljy, jälkimmäinen numero taas ilmoittaa juoksevuus kuumassa (+100C astetta), sama juttu, mitä pienempi numero sitä juoksevampi öljy, eli oikeassa olet.
Mutta asiaan vaikuttaa paljon muitakin hommia, esim mitä perusöljyä on käytetty valmistuksessa, vanhempiin moottoreihin suositellaan usein ei synteettistä öljyä koska se useimmiten on kuumana vähän paksumpaa ja voitelee/pitää öljypaineet korkeammalla vaikka olis vähän isommat välykset siellä sun täällä.
Kummiskin jos kovin menee paineet heikoksi kannattais ehkä katsoa myös se öljypumppu jos olet muutenkin remppaa tehnyt
Terv : Wildy
Mutta asiaan vaikuttaa paljon muitakin hommia, esim mitä perusöljyä on käytetty valmistuksessa, vanhempiin moottoreihin suositellaan usein ei synteettistä öljyä koska se useimmiten on kuumana vähän paksumpaa ja voitelee/pitää öljypaineet korkeammalla vaikka olis vähän isommat välykset siellä sun täällä.
Kummiskin jos kovin menee paineet heikoksi kannattais ehkä katsoa myös se öljypumppu jos olet muutenkin remppaa tehnyt

Terv : Wildy
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Terve!
Kyseeseen tulevissa lämpötiloissa on 10W-30- ja 5W-40-öljyn viskositeettiero öljynpaineen kannalta merkityksetön.
Merkkivalon palaminen tai vilkkuminen johtuu jostain muusta.
Noin yleensä ottaen on 10W-30-luokan öljy aivan riittävän "paksua" kaikkiin Ladan vakiomoottoreihin.
menestystä
SvS
PS. Wildy, muistat SAE-kylmäviskositeettien mittauslämpötilan hieman väärin. Ks esim. http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
Kyseeseen tulevissa lämpötiloissa on 10W-30- ja 5W-40-öljyn viskositeettiero öljynpaineen kannalta merkityksetön.
Merkkivalon palaminen tai vilkkuminen johtuu jostain muusta.
Noin yleensä ottaen on 10W-30-luokan öljy aivan riittävän "paksua" kaikkiin Ladan vakiomoottoreihin.
menestystä
SvS
PS. Wildy, muistat SAE-kylmäviskositeettien mittauslämpötilan hieman väärin. Ks esim. http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
OT: Näinhän siinä kävi että muistin tuon mittauslämpötilan väärin, eipä tuo hirveesti asiaan vaikuttanut mutta virhe kummiskin, olihan tosta 20+ vuotta kun nuo hommat opettelin, yritän ensikeralla olla tarkempi 
Terv: Wildy

Terv: Wildy
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
0W-:t ei sen ohuempaa ole. Pelkkää 10W:tä en itse kyllä tuolta löytänyt. Voisi sitä siellä silti olla. Yksiasteiset on hieman eri homma.1500i kirjoitti:Esim. Tb:n
Pelkkää 10W:tä ja 0W-**:hän on myös saatavana.
Riippuu öljystä. Mutta itse kyllä näkisin, että vastaava synteettinen on aina paksumpaa, koska synteettinen ei tarvitse luontaisen moniasteisuutensa takia niin paljon lisäaineistusta.Wildthorne kirjoitti: Mutta asiaan vaikuttaa paljon muitakin hommia, esim mitä perusöljyä on käytetty valmistuksessa, vanhempiin moottoreihin suositellaan usein ei synteettistä öljyä koska se useimmiten on kuumana vähän paksumpaa ja voitelee/pitää öljypaineet korkeammalla vaikka olis vähän isommat välykset siellä sun täällä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
No niin voitte pudottaa kivet sydämiltänne pois tämän öljyvalon vilkkumisen suhteen. Vika oli anturissa. Sen vaihtamalla valo lopetti
räpsymisen ja turhan palamisen. Lieneekö se vanha ollut sitten jotenkin "kuoleentunut".
Ongelmina ovat enää vain paikkaamisyrityksistä huolimatta edelleen vuotava syyläri ja hieman pätkivä käynti.
Vaikuttaako siihen pätkimiseen se että moottorin maakaapeli ei ole vielä kiristetty kovin kireälle?
räpsymisen ja turhan palamisen. Lieneekö se vanha ollut sitten jotenkin "kuoleentunut".
Ongelmina ovat enää vain paikkaamisyrityksistä huolimatta edelleen vuotava syyläri ja hieman pätkivä käynti.
Vaikuttaako siihen pätkimiseen se että moottorin maakaapeli ei ole vielä kiristetty kovin kireälle?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Kylmänähän se on vaan ohuempaa/notkeampaa. "Kymppiäkin" on vaikkei sitä isommin mainostella. Tiedä onko sitä Tb:llä, mutta muilta merkeiltä sitä löytyy.audiq kirjoitti:0W-:t ei sen ohuempaa ole. Pelkkää 10W:tä en itse kyllä tuolta löytänyt. Voisi sitä siellä silti olla. Yksiasteiset on hieman eri homma.1500i kirjoitti:Esim. Tb:n
Pelkkää 10W:tä ja 0W-**:hän on myös saatavana.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Mitenköhän mammuttimaiset paineet sais jopa kesälläkin 20W-50 öljyillä!?
Mutta kaasaria on säädetty ja aikaan on saatu siisti ja tasainen tyhjäkäynti. Vaihdoin myös puolan Helmestä tähän ja otin paketista uuden pyörijän ja
virranjakajan kannen. Nyt käy nätisti!

Mutta kaasaria on säädetty ja aikaan on saatu siisti ja tasainen tyhjäkäynti. Vaihdoin myös puolan Helmestä tähän ja otin paketista uuden pyörijän ja
virranjakajan kannen. Nyt käy nätisti!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Nyt äSSällä on ajettu ekan kerran rempan jälkeen pitempi aika putkeen ( pihassa tietysti ) ja tässä mekaamisen flektin puute saa aikaan
erittäin helposti nollakeleillä ja pikkupakkasilla kaasuttimen ylimääräistä lämpiämistä. Voisiko sitä hillitä irrottamalla kaasarin lämmitysvesiletkut?
Yhdistäisi ne yhteen ja kovemmilla pakkasilla laittaisi ne taas paikalleen?
Onko siitä mitään haittaa?
erittäin helposti nollakeleillä ja pikkupakkasilla kaasuttimen ylimääräistä lämpiämistä. Voisiko sitä hillitä irrottamalla kaasarin lämmitysvesiletkut?
Yhdistäisi ne yhteen ja kovemmilla pakkasilla laittaisi ne taas paikalleen?
Onko siitä mitään haittaa?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Otin sen kaasaria korventavan letkun pois, saapa nähdä onko sillä vaikutusta parempaan suuntaan.
Minkähän takia näissä vanhemmissa malleissa on koko systeemi ylipäätään? Sehän vain huonontaa toiminnan tehokkuutta, jos moottorin
olisi parasta saada mahdollisimman viileää seosta. Ja huonontaa käyntiä todella pahasti kesäisin ainakin ruuhkassa. Ozonissahan tästä kaasarin lämmityksestäonkin jo luovuttu, ja käytössä on pelkkä imusarjan lämmitys.
Minkähän takia näissä vanhemmissa malleissa on koko systeemi ylipäätään? Sehän vain huonontaa toiminnan tehokkuutta, jos moottorin
olisi parasta saada mahdollisimman viileää seosta. Ja huonontaa käyntiä todella pahasti kesäisin ainakin ruuhkassa. Ozonissahan tästä kaasarin lämmityksestäonkin jo luovuttu, ja käytössä on pelkkä imusarjan lämmitys.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
On se tuo Ozon hieman eri sfääristä kuin tuo mekaanisella kakkosella oleva! Ozonilla tuntuu käyvän helkkaristi paremmin tyhjäkäyntiä jopa kuumallakin koneella! Puhuttamattakaan sitten muusta toiminnasta. Helmestä otin lainaan.
Ja voisin kuvitella polttoaineen kulutuksenkin olevan paremmassa jamassa nyt kuin aikaisemmin.
Ja voisin kuvitella polttoaineen kulutuksenkin olevan paremmassa jamassa nyt kuin aikaisemmin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Juu täytyy tuo kansi tähän autoon vaihtaa. Ei siinä auta. Tänään sitä käytin ekaa kertaa 5 päivään, kun kipeenä olen ollut niin enpä ole
autoilua kerinnyt/viittinyt pahemmin harrastaa.
Kyllä se glykolin haju tallissa oli melko vahva käynnistyksen jälkeen.
Onkos kellään mitään vinkkiä mineraaliöljystä sylinterinkanteen muodostuneen "kivettymän" poistoon? Sellaista tuossa varaosakannessa on, ja
yleensä niin luotettavalla pööllä se ei suostu lähtemään.
Ja tuning miesten mieleen on varmasti tieto että laitoin tilaukseen halogeeni-umpiot tähän autoon! Syynä on hehkulamppu-umpioiden saannin
vaikeus.
autoilua kerinnyt/viittinyt pahemmin harrastaa.
Kyllä se glykolin haju tallissa oli melko vahva käynnistyksen jälkeen.
Onkos kellään mitään vinkkiä mineraaliöljystä sylinterinkanteen muodostuneen "kivettymän" poistoon? Sellaista tuossa varaosakannessa on, ja
yleensä niin luotettavalla pööllä se ei suostu lähtemään.
Ja tuning miesten mieleen on varmasti tieto että laitoin tilaukseen halogeeni-umpiot tähän autoon! Syynä on hehkulamppu-umpioiden saannin
vaikeus.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Jaa meinasit pelkän glykolin hajun takia ruveta kansiremonttia tekemään? Runtua vaan niin kauan kun ei nestettä häviä liikaa tai öljyt ja vedet mene sekaisin.. 
