Sivu 39/45
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 16.5.2008 18:20
Kirjoittaja liero
http://www.ladakerho.fi/info/niva/1600.htm
http://www.ladakerho.fi/info/niva/1700i.htm
aika yllättävästä kohteesta löytyy tietoa välityksistä
ja itselleni vaihdoin niveaan wanhan nimenomaan nelilovisen kun 5-vaihteinen tuli ajettua kiveen pas2 ja selvisi että nelivaihteisista löytyy tiheämmällä ykkös vaihteella oleva malli joten unohdin tuon 5-vaihteisen uutta etsiessä.
laatikon takakannakkeen louduin "säveltämään" lattaraudasta koska orkkis meni mutkalle ja kannatin gummit niissä olivat erilaiset, toisessa oli ns. väärän kätinen , laatikon peffan ruuvit oli siis päin vastaisilla puolilla... kaikissa 4-v malleissa ei vissiin ole nuin , tuo mun nelilovinen oli sellaista mallia jossa ei ollut paikkaa pakkivalon katkaisialle ?
tuossa näkyy tuo omavalmiste kannatinrauta joka pokkasin 6x100mm lattaraudasta ..
edit: muistaakkeni 5-lovisessa se laatikon takaosa on eri näköinen ns. möykky kun 4v mallissa, saman mittaset ne on silti .
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 8:36
Kirjoittaja -P-
Niinno, tuon 4,1 perävälityksen tiesinkin, että pitäis olla takana, mutta onko edessä sama? Miten selviää välityssuhde, pitääkö perä(taka- ja etu-) purkaa?
Miten erotan laatikot toisistansa =>koodi?
Jakolaatikkoa ei ole mallisarjan aikana ilmeisti siis muokattu.
-P-
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 10:41
Kirjoittaja ihkulainen
kyllä edessä ja takana pitäisi olla sama välitys. Muutoin särkyy jakolaatikko jos ajaa lukko päällä. (?)
Nosta toisen puolen renkaat ilmaan, ja kato pyöriikö ne samaa vauhtia tyhjäkäynnillä lukko päällä.
Kai sen välityssuhteen voi laskea kardaania pyörittelemällä. kardaani 41kertaa ympäri= rengas pyörähtää 10kertaa= 4,1välitys. eikös ?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 13:33
Kirjoittaja Mikkem
Nyt tuli hommattua MB 200D moottori ja 4 vaihteinen manuaali laatikko. Se pitäisi asemoida nivan keulalle. Ajattelin vain kysyä että jos katsastan sen tuolle moottorille, siitähän menee prosentit tietysti mutta jos haluankin joskus turbottaa sen ja laittaa myös kuulerin niin meneekö siitä samat prosentit kuin koneen vaihdosta? Voinko saada sen leimalle turbolla ja kuulerilla jos rekisteröin sen heti niillä?
Tarkoitus on pistää niva rekisteriin vasta aikaisintaan syksyllä mutta luultavasti vasta ensi vuonna.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 17:46
Kirjoittaja Mäntä
näin pers tuntumalta sanoisin että tuo kone on liian painava.. Eli sitä ei saa muutoskatsastettua..
Voin olla väärässäkin

Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 19:58
Kirjoittaja IlkkaHe
Paljonkas se koneen paino saikaan kasvaa? eikös se ollu jottain 20 vai 25% lissää? ja eikös se ollu että akseli massatkaan ei saanu niin hirveenä muuttua?
Paljos tuo nyt tekkee kiloissa tuo lisäys?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 20:03
Kirjoittaja ihkulainen
Googlettamalla löysin w123 200D OM 615 -moottorin paino noin 200kiloa. Nivan kone ehkäpä 120-150kiloa. Jollain tietoa?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.5.2008 22:18
Kirjoittaja -P-
Näin minäkin käsitin, mutta tuntuu meno jotenkin pomppivalta, kun pitoa on ja nyt laitoin taakse 185/65-15 kumit ja yllättäen kulki tasaisesti ilman mitään sutimisia tms.
Ttu tajuu enää mistään mitään...
-P-
ihkulainen kirjoitti:kyllä edessä ja takana pitäisi olla sama välitys. Muutoin särkyy jakolaatikko jos ajaa lukko päällä. (?)
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 22.5.2008 13:49
Kirjoittaja Mikkem
Paljonkos tuo pösön kone painaa onko jollain tietoa? Ku eikös sitä voi käyttää verrokkina? Luulisin että tuon saa leimaan ainakin toivon niin

. Ja mitä 1700 kone painaa, eikös se ole sama kuin 1600?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 22.5.2008 20:49
Kirjoittaja -P-
Eipä tarvii enää miettiä tuota etuperän välitystä, laukesi komiasti koeponnistessa ens lauantain kisareittejä. Piti olla helppo rata
Tosin laukes siinä yhen Bertan pinjonikin, joten...
Eli nyt pitäs ruveta etsimään uutta perää, eli samoin tein molemmat perät ja mahdollisimman maastoystävällisin välityksin...
-P-
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 24.5.2008 0:39
Kirjoittaja IlkkaHe
Mikkem kirjoitti:Paljonkos tuo pösön kone painaa onko jollain tietoa? Ku eikös sitä voi käyttää verrokkina? Luulisin että tuon saa leimaan ainakin toivon niin

. Ja mitä 1700 kone painaa, eikös se ole sama kuin 1600?
Eikait sitä pösön konetta voi verrokkina käyttää, kun ei ole suomeen sillä tuotu?
Ja miten koneen paino muuten todistetaan? Jos vähän keventellee

Entä mitä kuuluu koneeseen?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 24.5.2008 20:38
Kirjoittaja Aapo89
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 26.5.2008 18:15
Kirjoittaja -P-
Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.
-P-
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 28.5.2008 22:34
Kirjoittaja ihkulainen
-P- kirjoitti:Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.
-P-
Ei taida irrota ihan kokonaisena vetämällä. Ota sisemmät suojakumit irti ja vedä se nivel irti. Sit revi perä irti autosta. Perään jää ne sisemmät tumpit, jotka ilmeisesti lähtee, ku irrottaa perästä ne laipat. Varma en ole. Kojatkaa jos oon (taas) väärässä,,,
KYSYMYS Paljonko on Nivassa alunperin väliä
etuperän ja
rungon välissä, esim. kummankin puolen
vetonivelestä alatukivarren taaimaisiin kiinnityspisteisiin mitattuna. Hankala selittää. Tässä kuva.
Tämä kiinnostaa, koska tein etuperälle uudet kiinnikkeet (runkoon), ja ois kiva tietää paljonko sain laskettua perää alaspäin. Ei tullu mitattua tuota ku oli vielä mahollista... Etuperä laskin alaspäin jottaa
Fiuden motti mahtuu paremmin, ja nivelten kulma jää kenties pienemmäksi joustoissa...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 11.6.2008 10:41
Kirjoittaja Yogi
ihkulainen kirjoitti:-P- kirjoitti:Irtoaako edestä vetoakseli kokonaisena perästä, vai pitääkö se purkaa osiin.
Eli perää olen pois purkamassa ja akseli ei lähde hyvällä sieltä pois.
-P-
Ei taida irrota ihan kokonaisena vetämällä. Ota sisemmät suojakumit irti ja vedä se nivel irti. Sit revi perä irti autosta. Perään jää ne sisemmät tumpit, jotka ilmeisesti lähtee, ku irrottaa perästä ne laipat. Varma en ole. Kojatkaa jos oon (taas) väärässä,,,
KYSYMYS Paljonko on Nivassa alunperin väliä
etuperän ja
rungon välissä, esim. kummankin puolen
vetonivelestä alatukivarren taaimaisiin kiinnityspisteisiin mitattuna. Hankala selittää. Tässä kuva.
Tämä kiinnostaa, koska tein etuperälle uudet kiinnikkeet (runkoon), ja ois kiva tietää paljonko sain laskettua perää alaspäin. Ei tullu mitattua tuota ku oli vielä mahollista... Etuperä laskin alaspäin jottaa
Fiuden motti mahtuu paremmin, ja nivelten kulma jää kenties pienemmäksi joustoissa...
Tuon laipan, joka kuvassakin näkyy, siinä on kiinni 3 pulttia. Ne kun irroitat, lähtee tumppi ihan vetämällä pois. Sama juttu kuskin puolella.