Marko kirjoitti:Toi ryssittely tuossa on joko vanhojen(tosi vanhojen)kirjotteluu,tai sitte vaihtoehtosest ei oo kaikki intiaanit kanootis,miten sen kukin ymmärtää.
Terve!
Olisiko nyt ihan niinkään. Ryssä on iät ja ajat ollut neutraali - lähinnä kuitenkin puhekielen - ilmaisu venäläiselle.
Negatiivinen arvolataus ryssälle pyrittiin antamaan silloin, kun ei ollut "sopivaa" puhua Venäjästä, vaan Neuvostoliitosta, venäläisistä, vaan neuvostoliittolaisista, Virosta, vaan Eestistä.
Hupaisuuden puolelle mentiin pitkälle, kun Valko-Venäjä ei ollut "sovelias", kysehän oli tietysti Bielo-Venäjästä, kuten kustannusyhtiö Progress Moskovan konttoristaan osasi opettaa. (ven. bielo on suomeksi valkoinen [sic]).
Ks. myös. veli venäläisen oma teksti suomalaisille:
Muistanpa itsekin nuorempana, kun Viki-kasakka loihe lausumaan tähän tapaan..
Ryssä on ryssä, vaikka voissa paistaisi ja minä saan sanoa noin kun minä olen ryssä.
Pavlovits kirjoitti: sanokoon Jussi noista Prioroista mitä tahansa.
Kyllä tämä Ladaboard on kummallinen paikka, yhtä paskana autona Ladaa pidetään jossain suomi24:n keskustelupalstalla, luulisi, että kerhon keskustelupalstalla löytyisi enemmän ymmärrystä asialle.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Ei kai näitä vanhoja Ladoja kukaan ole enemmälti haukkunut. Onhan niillä hyvät puolensa, mutta kyllä on puppua se väite, että nykyisin tuotannossa olevissa Ladoissa olisi jotain parempia ominaisuuksia kuin muissa autoissa.
Pavlovits kirjoitti:Ei kai näitä vanhoja Ladoja kukaan ole enemmälti haukkunut. Onhan niillä hyvät puolensa, mutta kyllä on puppua se väite, että nykyisin tuotannossa olevissa Ladoissa olisi jotain parempia ominaisuuksia kuin muissa autoissa.
mitäs parempaa vanhoissa Ladoissa sitten oli, jos ei uusissa ole? samalla tavoin ne on ollut "kehityksestä jäljessä" aina ja sehän se ladan parempi puoli on aina ollut
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Teknisistä ratkaisuista on yleensä todella vaikea sanoa, mikä on "parempi" tai "huonompi".
Ratkaisut ovat usein "erilaisia"; suunnittelun perusteet ovat sanelleet lopputulokset.
Suunnitteluperusteina saattavat olla - esimerkinomaisesti - kuluttajien toiveet, käyttöolot, huoltojärjestelmä, valmistuskustannukset, käyttöikäodotus, perusteita on hyvin monia.
Nyky-Ladoille, itseasiassa kaikille etuvetomalleille on tyypillistä:
- tervejärkinen rakenne ilman turhaa ”myynninedistämistekniikkaa”, ns. perussaksalainen insinööriajattelu vallalla
- käyttöikäajattelu 20 vuotta, peruskorjausväli > 250 Mm
- kertakäyttöisten ratkaisujen onnistunut välttäminen
- lastentaudit ja takaisinkutsut vähissä, sillä muutoksia ei tehdä muutosten vuoksi ja jätetä loppukäyttäjän koeajettaviksi
- kunnollinen jousitus ja alustarakenne, joka soveltuu myös huonoille teille, suurille kuormille ja talviajoon
- hyvät ajo-ominaisuudet huomioiden se, mihin käyttöön auto on tehty
- käytännölliset ja ulkomittoihin nähden suuret tilat
- siedettävä, jopa pieni polttoaineenkulutus
- kohtuullinen, ei ali- eikä ylimittainen suorituskyky
- tolkkuiset valot
- helppo huollettava ja korjattava myös omatoimiautoilijalle, monimutkaisten korjausten vähäinen tarve
- osien hyvä standardointiaste
- osien hyvä saatavuus ja yleensä edulliset hinnat (huom. Venäjän hallitsemat alueet)
- hyvä, helposti saatavilla oleva tekninen dokumentaatio
Edellä oleva pätee suurelta osin myös takavetoisiin, mutta on toki huomattava, että niiden peruskonstruktio on puolen vuosisadan ikäinen. Markkinoille tullessaan takaveto oli edistyksellinen.
***
Väite siitä, että Lada olisi jotenkin kehityksestä jäljessä, tulee usein teknillistä koulutusta vailla olevilta lehtitoimittajilta tms., jotka on pääsääntöisesti aika vaivaton "naruttaa" myynninedistämistekniikan esittelyin.
Kun olen tutustunut vaikkapa Prioran - ja aika monen muunkin auton - moottorirakenteeseen, alustaratkaisuihin yms. on minulle jäänyt kovasti epäselväksi, mihin perustuvat jutut tuotekehityksen puuttumisesta, jälkeenjäämisestä jne.
Valitettavaa on, että näillä ratkaisuilla ei menesty markkinoilla, vaan vaaditaan muita keinoja. Se, että niiden muiden keinojen varjossa on vaikkapa hiekkavalusylinteriryhmiä, vain nostimet vaihtamalla säädettäviä venttiilejä, erittäin suuritöisiä huoltoja tai rimpuloita alustaratkaisuja, ei juurikaan vaikuta ostopäätöksiin. Kun vielä nuo myyjätkin ovat usein kykeneviä vain myynninedistystekniikan esittelyyn.
Edellisessä kappaleessa mainitut ominaisuudet ovat muuten juuri niistä autoista, joiden valmistusta Togliatin tehtailla moni tämänkin foorumin kirjoittajista haikailee. Kuten myös iltapäivälehtien "autotoimittajat".
Kyse ei siis niinkään ole siitä, jatkuuko myynti, vaan jatkuuko ostaminen.
Sittenhän tähän kannattaa alkaa kertoa siitä, kun on Ostanut Ladan. Ja näyttäisi siltä, että kannattaa alkaa kertoa siitä että on ostanut Uuden tai Uudehkon Ladan.
No, näin pitkät tarinat alkavat aina jossain vaiheessa elää omaa otsikon ulkopuolista elämäänsä.
Lada-Jussin alkuperäinen, vuoden 2005 lopun tilanteen perusteella esittämä kysymys siitä, jatkaako Delta-Auto Ladan myyntiä, lienee saanut jo vastauksensa aika päiviä sitten, joten on luonnollista, että tämä keskustelu on löytänyt uusia uria.
Sdelanon esittämät perustelut ovat kuin minun ajatuksista, se sinänsä on valitettavaa, että suuri yleisö ei ymmärrä näitä seikkoja ja se tyrehdyttää Ladan myynnin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jotenkin nuo Sdelanon perustelut vaikuttavat uskottavammilta.
Jussin puheista jää päällimmäiseksi ajatus: se, joka uskoo, pelastuu.
Minä kun en noista autoista paljon ymmärrä, mutta markkinataloudesta jonkin verran, olen sitä mieltä, että jos on olemassa hyvä tuote, jota ihmiset haluavat ostaa, sille kyllä löytyy maahantuoja ja myyntiverkosto.
Aikaisemmin olleen.jutun mukaisesti Lada palasi nyt Englannin markkinoille sitten v. 1996 jälkeen. Tosin aika vaatimattomasti - Mark Key niminen kaveri alkoi tuoda Nivoja Britanniaan. Huomattava vielä, että niissä on ohjaus vasemmalla -RHD saa vain erikoistilauksesta