Sivu 37/48

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 18:19
Kirjoittaja Jusu
Mulla oli -89 nappiksessa kuperat umpiot sillä isolla HALOGEN-tekstillä, oliskos olleet just tsekkoslovakialaisia.
Jaccez vois tietty tarkistaa jossei oo viskonu niitä mänemään, heijastinpinnat niissä oli melkosen rupuset.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 19:08
Kirjoittaja lada.h.s
Jusu kirjoitti:Mulla oli -89 nappiksessa kuperat umpiot sillä isolla HALOGEN-tekstillä, oliskos olleet just tsekkoslovakialaisia.
Todennäköisesti, mutta olen nähnyt myös Nappiksen halogen umpioita jotka olivat kuperalla lasilla ja tehty Neuvostoliitossa.
Näitä tuskin on kovinkaan paljon Neukkulan ulkopuolella.

Huomenna lähtee sylinterinkansi koululle suoristettavaksi. Ja samalla hion venttiilit. Seuraavana vuorossa koululle lähtevä osa on varmaankin
lohko joka hoonataan siellä. Sain äsken kaikki venttiilinohjurinkumit asennettua ehjänä! Olen tyytyväinen.

Onko kellää tietoa siitä että mikä maali kestää lohkossa hyvin ja on halpaa hinnaltaan?
Alkupäisen väriseksi eli siniseksi on se tarkoitus maalata. Oisko Miranol mitään?

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 19:21
Kirjoittaja pvdriver
ohjurinkumit oes kylläki pitäny viimesessä vaiheessa eli kasausvaiheessa laittaa, muuten et kannentyöstöstä tulevaa metallijauhoa saa sieltä pois... varsinaisesti mirausta ei haittaa mutta muuten kyllä... :roll:

hammerite pelittäny ihan kohtalaisesti mulla seitsemän kuukautta ja pian n. 70km, noin 40 km pidempään kun kannentiiviste... miranoli menee varmasti kans hyvin vaan kuivuminen ottaa aikaa ilman lantrausta...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 19:47
Kirjoittaja E.P.
Olen kuullut, että lohko tulisi maalata maalilla, joka johtaa lämpöä. Kuulin asiasta maalarilta, mutten silloin tullut kysyneeksi sopivaa maalimerkkiä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 20:13
Kirjoittaja pvdriver
^ niin minäkin oon kuullu että etanoli muka haitaksi...? :roll: samaa tallilegendaa molemmat...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 20:52
Kirjoittaja Uitukki
^ pvdriver ainaki ottanu elämäntehtäväkseen vetää tuon etanoliväittelyn jokaikiseen mahdolliseen ketjuun. Mikä siellä nälkämaassa niin ahistaa :?: :lol:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 10.1.2011 21:53
Kirjoittaja pvdriver
tää nyt on towerus-E.P.:n kanssa hyvämielistä molemminpuolista heittelyä... :lol: ei siitä pakko oo muualla väitellä kun tuolla vars. topikissa, vedin sen vaan esimerkiksi tähän... ;)

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 11.1.2011 6:43
Kirjoittaja lada.h.s
Ei kai sitä Miranolia kannatta jättää ilman lanttausta, eihän se silloin kuivu ikinä.
pvdriver kirjoitti: ohjurinkumit oes kylläki pitäny viimesessä vaiheessa eli kasausvaiheessa laittaa, muuten et kannentyöstöstä tulevaa metallijauhoa saa sieltä pois... varsinaisesti mirausta ei haittaa mutta muuten kyllä...
Tulpataan ne reiät vaikka venttiileillä, niin ongelma poistuu! 8)

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.1.2011 9:46
Kirjoittaja Team perseauki racing
sille umpiolle voisi kaverikin löytyä kun joskus saa aikaiseksi purkaa kokonaan ja katsella mikä on säilyttettävän arvoista.

ja miranoolilla vedin aikaanan itse 1600cc lohkon, hyvin on pysynyt. käytä se lohko koululla pesussa, tulee parempi maalaus aihio.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.1.2011 21:08
Kirjoittaja lada.h.s
Team perseauki racing kirjoitti:sille umpiolle voisi kaverikin löytyä kun joskus saa aikaiseksi purkaa kokonaan ja katsella mikä on säilyttettävän arvoista.
Hyvä, eti vaan, ja ilmoittele jos löytyy jotain muutakin mielenkiintoista!

Tänään olin taas omalla hallissa laittamassa kantta ennen tavallisten tuntien alkua. Mirkelissä hioin venttileistä karstan pois teräsharjalla.
Sitten koneistin venttiilit jollain koneella joka hioi lautasten reunat, ja lopuksi läppäsin ne ja tarkastin pitävyyden alipainepumpulla.

Mutta huomasin että myös sylinterin nro 2 imuventtiili on kiero kuin korkkiruuvi! Sitä ei asennettu. Täytyy penkoa huomenna koulun romuista Ladan
imuventtiiliä!

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.1.2011 21:27
Kirjoittaja E.P.
Muistaakseni seetirenkaan tiivistepinnan ja venttiilin tiivistepinnan välinen ero pitäisi olla yhden asteen verran. Eli seetirenkaatkin pitäisi työstää, jos vähänkään toimivampaa tulosta haetaan. Liian leveä tiivistepinta ei pidä, ja liian kapea ei johda lämpöä venttiililautasesta kanteen.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.1.2011 22:29
Kirjoittaja Team perseauki racing
tarvii ens kesänä yrittää pitää inventaario, vois löytyä lisää jotain 70 luvun ladan romppeita.
on muutenkin rompetta kerääntyny vuosien saatossa turhankin paljon nurkkiin.
itsellä kun ei harraste aika riitä vaikka sitä nappisilmä kombia mieli vielä tekisikin, ilman sitäkin liian monta rompetta kahdelle kädelle
tuo umpio on lähes uusi, oli isäukko 70 luvulla ostanut nappisilmän mutta totesi ettei nuilla nää ja eteen vaihtui hellan umpiot.
en nyt muista mutta, lada oli vm 72 tai 74.

ja on siellä koululla mira centronic, sillä saa kannen seetit ajeltua. sen käytön pitäisi auliksenkin osata. mutta jos kannen seetit on ok ja ventiileistä ei tarvinnut kuin hipaisu niin menee kyllä läppäämälläkin.


hukkaan menee kolulla työstö huoneen vempeleet kun tekijät puuttuu, pumppu penkkiäkin näyttäämään piti eläkeläinen hätyytellä. jäi sinäänsä harmittamaan aikanaan kun sen käyttöä ei keritty käymään läpi.
no toisaalta olihan se vihan olo olla taas amiksessa haalarit päällä :lol:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 12.1.2011 23:22
Kirjoittaja E.P.
Ei meilläkään muistaakseni käytännössä niitä seetejä työstetty. Tuo asteen ero taisi jäädä teoriatunneilta mieleen, tai sitten se on myöhemmin opittua. Käytännössähän kannet nykyisin tulee vietyä koneistamoon, jossa hoitavat koneistuksen. Itselle jää se hiominen, jos sitäkään nykypäivänä edes tehdään. Olen kuullut, että fiat lopetti jo -70 luvulla venttiilien huomisen tehtaalla. Sisäänajon aikana venttiili asettuu ilman hiomistakin.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 13.1.2011 6:54
Kirjoittaja lada.h.s
Team perseauki racing kirjoitti:vois löytyä lisää jotain 70 luvun ladan romppeita.
Minä varaan ne! :D
Team perseauki racing kirjoitti:mutta jos kannen seetit on ok ja ventiileistä ei tarvinnut kuin hipaisu niin menee kyllä läppäämälläkin.
Ihan sellanen tosi pieni siivu niistä venttiileistä otettiin ja sitten läpättiin. Mittarilla kokeiltuna= hyvin pitää.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 15.1.2011 8:30
Kirjoittaja lada.h.s
Taas olisi lisää remonttikuvia tarjolla: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=42