VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mulla oli -89 nappiksessa kuperat umpiot sillä isolla HALOGEN-tekstillä, oliskos olleet just tsekkoslovakialaisia.
Jaccez vois tietty tarkistaa jossei oo viskonu niitä mänemään, heijastinpinnat niissä oli melkosen rupuset.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jusu kirjoitti:Mulla oli -89 nappiksessa kuperat umpiot sillä isolla HALOGEN-tekstillä, oliskos olleet just tsekkoslovakialaisia.
Todennäköisesti, mutta olen nähnyt myös Nappiksen halogen umpioita jotka olivat kuperalla lasilla ja tehty Neuvostoliitossa.
Näitä tuskin on kovinkaan paljon Neukkulan ulkopuolella.

Huomenna lähtee sylinterinkansi koululle suoristettavaksi. Ja samalla hion venttiilit. Seuraavana vuorossa koululle lähtevä osa on varmaankin
lohko joka hoonataan siellä. Sain äsken kaikki venttiilinohjurinkumit asennettua ehjänä! Olen tyytyväinen.

Onko kellää tietoa siitä että mikä maali kestää lohkossa hyvin ja on halpaa hinnaltaan?
Alkupäisen väriseksi eli siniseksi on se tarkoitus maalata. Oisko Miranol mitään?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ohjurinkumit oes kylläki pitäny viimesessä vaiheessa eli kasausvaiheessa laittaa, muuten et kannentyöstöstä tulevaa metallijauhoa saa sieltä pois... varsinaisesti mirausta ei haittaa mutta muuten kyllä... :roll:

hammerite pelittäny ihan kohtalaisesti mulla seitsemän kuukautta ja pian n. 70km, noin 40 km pidempään kun kannentiiviste... miranoli menee varmasti kans hyvin vaan kuivuminen ottaa aikaa ilman lantrausta...
Viimeksi muokannut pvdriver, 10.1.2011 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Olen kuullut, että lohko tulisi maalata maalilla, joka johtaa lämpöä. Kuulin asiasta maalarilta, mutten silloin tullut kysyneeksi sopivaa maalimerkkiä.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^ niin minäkin oon kuullu että etanoli muka haitaksi...? :roll: samaa tallilegendaa molemmat...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ pvdriver ainaki ottanu elämäntehtäväkseen vetää tuon etanoliväittelyn jokaikiseen mahdolliseen ketjuun. Mikä siellä nälkämaassa niin ahistaa :?: :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tää nyt on towerus-E.P.:n kanssa hyvämielistä molemminpuolista heittelyä... :lol: ei siitä pakko oo muualla väitellä kun tuolla vars. topikissa, vedin sen vaan esimerkiksi tähän... ;)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ei kai sitä Miranolia kannatta jättää ilman lanttausta, eihän se silloin kuivu ikinä.
pvdriver kirjoitti: ohjurinkumit oes kylläki pitäny viimesessä vaiheessa eli kasausvaiheessa laittaa, muuten et kannentyöstöstä tulevaa metallijauhoa saa sieltä pois... varsinaisesti mirausta ei haittaa mutta muuten kyllä...
Tulpataan ne reiät vaikka venttiileillä, niin ongelma poistuu! 8)
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

sille umpiolle voisi kaverikin löytyä kun joskus saa aikaiseksi purkaa kokonaan ja katsella mikä on säilyttettävän arvoista.

ja miranoolilla vedin aikaanan itse 1600cc lohkon, hyvin on pysynyt. käytä se lohko koululla pesussa, tulee parempi maalaus aihio.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Team perseauki racing kirjoitti:sille umpiolle voisi kaverikin löytyä kun joskus saa aikaiseksi purkaa kokonaan ja katsella mikä on säilyttettävän arvoista.
Hyvä, eti vaan, ja ilmoittele jos löytyy jotain muutakin mielenkiintoista!

Tänään olin taas omalla hallissa laittamassa kantta ennen tavallisten tuntien alkua. Mirkelissä hioin venttileistä karstan pois teräsharjalla.
Sitten koneistin venttiilit jollain koneella joka hioi lautasten reunat, ja lopuksi läppäsin ne ja tarkastin pitävyyden alipainepumpulla.

Mutta huomasin että myös sylinterin nro 2 imuventtiili on kiero kuin korkkiruuvi! Sitä ei asennettu. Täytyy penkoa huomenna koulun romuista Ladan
imuventtiiliä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Muistaakseni seetirenkaan tiivistepinnan ja venttiilin tiivistepinnan välinen ero pitäisi olla yhden asteen verran. Eli seetirenkaatkin pitäisi työstää, jos vähänkään toimivampaa tulosta haetaan. Liian leveä tiivistepinta ei pidä, ja liian kapea ei johda lämpöä venttiililautasesta kanteen.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

tarvii ens kesänä yrittää pitää inventaario, vois löytyä lisää jotain 70 luvun ladan romppeita.
on muutenkin rompetta kerääntyny vuosien saatossa turhankin paljon nurkkiin.
itsellä kun ei harraste aika riitä vaikka sitä nappisilmä kombia mieli vielä tekisikin, ilman sitäkin liian monta rompetta kahdelle kädelle
tuo umpio on lähes uusi, oli isäukko 70 luvulla ostanut nappisilmän mutta totesi ettei nuilla nää ja eteen vaihtui hellan umpiot.
en nyt muista mutta, lada oli vm 72 tai 74.

ja on siellä koululla mira centronic, sillä saa kannen seetit ajeltua. sen käytön pitäisi auliksenkin osata. mutta jos kannen seetit on ok ja ventiileistä ei tarvinnut kuin hipaisu niin menee kyllä läppäämälläkin.


hukkaan menee kolulla työstö huoneen vempeleet kun tekijät puuttuu, pumppu penkkiäkin näyttäämään piti eläkeläinen hätyytellä. jäi sinäänsä harmittamaan aikanaan kun sen käyttöä ei keritty käymään läpi.
no toisaalta olihan se vihan olo olla taas amiksessa haalarit päällä :lol:
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ei meilläkään muistaakseni käytännössä niitä seetejä työstetty. Tuo asteen ero taisi jäädä teoriatunneilta mieleen, tai sitten se on myöhemmin opittua. Käytännössähän kannet nykyisin tulee vietyä koneistamoon, jossa hoitavat koneistuksen. Itselle jää se hiominen, jos sitäkään nykypäivänä edes tehdään. Olen kuullut, että fiat lopetti jo -70 luvulla venttiilien huomisen tehtaalla. Sisäänajon aikana venttiili asettuu ilman hiomistakin.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Team perseauki racing kirjoitti:vois löytyä lisää jotain 70 luvun ladan romppeita.
Minä varaan ne! :D
Team perseauki racing kirjoitti:mutta jos kannen seetit on ok ja ventiileistä ei tarvinnut kuin hipaisu niin menee kyllä läppäämälläkin.
Ihan sellanen tosi pieni siivu niistä venttiileistä otettiin ja sitten läpättiin. Mittarilla kokeiltuna= hyvin pitää.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Taas olisi lisää remonttikuvia tarjolla: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 018&pos=42
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin