Sivu 37/46
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 26.11.2007 18:47
Kirjoittaja Aku
-Kärki kirjoitti:Aku kirjoitti:kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
88 ei ole vähäpäästöinen jos ei ole mutoskatasastetu semmoiseksi. joudut pistämään katin putkseen jos turbotat mutta päästö arvot ei muutu.
ok kiitti
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 26.11.2007 21:59
Kirjoittaja mower
mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 26.11.2007 22:15
Kirjoittaja t.eskola
Olen kuulut että tatsunin A-koneessa on ilmentynyt samanlaista murenemista yli paarin paineille. Kuulerilla ja ahtimelle lienee suuri vaikutus tuohon kestoon.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.11.2007 7:11
Kirjoittaja pappa- igor
mower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.
Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäks

auto vei n.30 litraa sadalle tolla kaasarilla, vaikka olis ajanu pinta kaasulla

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.11.2007 10:06
Kirjoittaja IlkkaHe
huonosti tehtynä/säädettynä ei nyt varmasti mikään kestä
Itsehän en autoani turbottais, ellei siinä ruiskua olis..
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.11.2007 19:33
Kirjoittaja START
mikäs ihme siinä on että kone hajoo 1bar ahdoilla???? saahan sen rikki vaikka ihan vakionakin
kyllä se ladan kone kestää vaikka 2bar ahtoja mutta eri asia on että kuinka kauan
aivan varmasti kaikki koneet joskus rikki menee mutta säädöillä ja osilla siihen voi vaikuttaa...
ei muutakun kokeilee ja korjaa sitten kun menee rikki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.11.2007 22:40
Kirjoittaja mower
pappa- igor kirjoitti:mower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.
Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäks

auto vei n.30 litraa sadalle tolla kaasarilla, vaikka olis ajanu pinta kaasulla

se oli jo oikeestaan tiedossa että soppa ei riitä tolla kilolla enää kunnolla.. 1.7 oli jo oikeestaan muutenkin suunnitelmissa niin pitihän se kokeilla kuinka se kulkee

mitä helvettiä se noin paljon vei? jotain pakko olla ollu kyllä vikana. aikasemmin ahdot oli jotain 0.7 tolla kaasarilla ja toimi kyllä tosi hyvin koko kierrosalueen pitkässäkin vedossa eikä vienyt bensaa juuri mitään. väheni alkuperäsestä kulutuksesta reilusti! nyt kun aloin rakennella ruiskua niin myin kaasarin ja nyt on kaasari kaverilla kiinni ja pelaa tosi hyvin.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 28.11.2007 7:09
Kirjoittaja pappa- igor
mower kirjoitti:pappa- igor kirjoitti:mower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.
Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäks

auto vei n.30 litraa sadalle tolla kaasarilla, vaikka olis ajanu pinta kaasulla

se oli jo oikeestaan tiedossa että soppa ei riitä tolla kilolla enää kunnolla.. 1.7 oli jo oikeestaan muutenkin suunnitelmissa niin pitihän se kokeilla kuinka se kulkee

mitä helvettiä se noin paljon vei? jotain pakko olla ollu kyllä vikana. aikasemmin ahdot oli jotain 0.7 tolla kaasarilla ja toimi kyllä tosi hyvin koko kierrosalueen pitkässäkin vedossa eikä vienyt bensaa juuri mitään. väheni alkuperäsestä kulutuksesta reilusti! nyt kun aloin rakennella ruiskua niin myin kaasarin ja nyt on kaasari kaverilla kiinni ja pelaa tosi hyvin.
Nokka-akselin ajotus ja liian iso pääsuutin.. en muuta keksi.. mutta mulle jäi kyllä solexista aika paska maku

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 8.12.2007 14:57
Kirjoittaja iigorr
aika kivasti paremmin menee ku ilma on 20 astetta kylmempää

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 8.12.2007 19:24
Kirjoittaja ATS 8x13
Minkälaisia sytytysennakoita teillä on ollu 1,0 bar ahdoilla? Ja männistä sen verran, et ei ne omat voi kovin kauan kestää vaikka olis säädötkin kohdallaan. Tuppaavat väsyessään murtumaan öljyrengasurasta, ja sitte tippuu helmat.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 8.12.2007 20:20
Kirjoittaja iigorr
ATS 8x13 kirjoitti:Minkälaisia sytytysennakoita teillä on ollu 1,0 bar ahdoilla? Ja männistä sen verran, et ei ne omat voi kovin kauan kestää vaikka olis säädötkin kohdallaan. Tuppaavat väsyessään murtumaan öljyrengasurasta, ja sitte tippuu helmat.
itellä 20-21. vakiot taas kestäny toista tuhatta jo. repimistä.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 8.12.2007 23:17
Kirjoittaja ATS 8x13
Aika suuri ennakko 1,0 bar ahdolla mun mielestä. Sytytys juttuja tutkiessani törmäsin jossain jutussa nyrkkisääntöön että 20-28 astetta pitäisi olla ennakkovähennystä 1,0 barilla. Se tekisi Ladan kohdalla jotain 9 - 17 astetta ennakkoa. Mikä puristussuhde sun koneessa on? Omaan koneeseen meinasin 8,0:1 tai vähän alle, ehkä 7,8:1. Ja kokonaisennako johonkin 15 asteen nurkille.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 9.12.2007 2:04
Kirjoittaja iigorr
ATS 8x13 kirjoitti:Aika suuri ennakko 1,0 bar ahdolla mun mielestä. Sytytys juttuja tutkiessani törmäsin jossain jutussa nyrkkisääntöön että 20-28 astetta pitäisi olla ennakkovähennystä 1,0 barilla. Se tekisi Ladan kohdalla jotain 9 - 17 astetta ennakkoa. Mikä puristussuhde sun koneessa on? Omaan koneeseen meinasin 8,0:1 tai vähän alle, ehkä 7,8:1. Ja kokonaisennako johonkin 15 asteen nurkille.
9,3:1
9-17 astetta?? kyllä nyt oot lukenu jotain ihme juttuja.. pystyis helposti pitää enemmänki ku 20. pitäs vaa säätää penkissä nakutus rajoille.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 9.12.2007 11:28
Kirjoittaja ATS 8x13
Voihan se olla, mutta näin olen tekemässä. Tarkoitin siis että kun ahtaa 1,0 bar niin silloin ennakko on 15-17 astetta. Ja kun ahtoa on esim. 0,5bar, niin ennakkoa on noin 25 astetta. Ja kun osakuormalla ahto on vähäistä, niin ennakko voi nousta maksimissaan 33 asteeseen. Mutta moottorithan on aina yksilöitä, ja nakutukseen vaikuttaa niin monta tekijää. Esimerkkinä kaverini 315 BMW, 408hv ja yli 500Nm ja max ahdolla ennakko 18 astetta. Mutta jos 9,3:1 suhteella, 1,0bar ahdolla ja 20 asteen ennakolle ei Lada nakuta, niin sehän on pelkästään hyvä juttu. Ensimmäisenä tulee mieleen että uskallan varmaan kokeilla sitten myös 1,5bar ahtoja.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 12.12.2007 8:20
Kirjoittaja onte
onko ketään asentanut lohkoon öljysuuttimia jotka suihkuttaa öljyä männille alapuolelta? löysin linkin jossa siitä puhuttiin ja vaikuttaa todella helpolta asennukselta ja parantaa varmasti kestävyyttä jonkin verran.