ok kiitti-Kärki kirjoitti:88 ei ole vähäpäästöinen jos ei ole mutoskatasastetu semmoiseksi. joudut pistämään katin putkseen jos turbotat mutta päästö arvot ei muutu.Aku kirjoitti:kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Olen kuulut että tatsunin A-koneessa on ilmentynyt samanlaista murenemista yli paarin paineille. Kuulerilla ja ahtimelle lienee suuri vaikutus tuohon kestoon.
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäksmower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.


Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
huonosti tehtynä/säädettynä ei nyt varmasti mikään kestä
Itsehän en autoani turbottais, ellei siinä ruiskua olis..

Itsehän en autoani turbottais, ellei siinä ruiskua olis..
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
mikäs ihme siinä on että kone hajoo 1bar ahdoilla???? saahan sen rikki vaikka ihan vakionakin
kyllä se ladan kone kestää vaikka 2bar ahtoja mutta eri asia on että kuinka kauan
aivan varmasti kaikki koneet joskus rikki menee mutta säädöillä ja osilla siihen voi vaikuttaa...
ei muutakun kokeilee ja korjaa sitten kun menee rikki
kyllä se ladan kone kestää vaikka 2bar ahtoja mutta eri asia on että kuinka kauan
aivan varmasti kaikki koneet joskus rikki menee mutta säädöillä ja osilla siihen voi vaikuttaa...
ei muutakun kokeilee ja korjaa sitten kun menee rikki
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
se oli jo oikeestaan tiedossa että soppa ei riitä tolla kilolla enää kunnolla.. 1.7 oli jo oikeestaan muutenkin suunnitelmissa niin pitihän se kokeilla kuinka se kulkeepappa- igor kirjoitti:Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäksmower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.auto vei n.30 litraa sadalle tolla kaasarilla, vaikka olis ajanu pinta kaasulla

- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Nokka-akselin ajotus ja liian iso pääsuutin.. en muuta keksi.. mutta mulle jäi kyllä solexista aika paska makumower kirjoitti:se oli jo oikeestaan tiedossa että soppa ei riitä tolla kilolla enää kunnolla.. 1.7 oli jo oikeestaan muutenkin suunnitelmissa niin pitihän se kokeilla kuinka se kulkeepappa- igor kirjoitti:Mulla kävi dissillä jo 0.7bar liian laihalla, pitkässä vedossa.. kävi kohokammionsa tyhjäksmower kirjoitti:mulla oli noin 0.9-1.0 bar ahtoja ja kolme mäntää varsinaisesti suli ja yhdessä oli sivuissa naarmua. mäntien meno johtui varmaan laihalle menosta ja/tai nakutuksesta. kaasarina oli solex 32 dis.auto vei n.30 litraa sadalle tolla kaasarilla, vaikka olis ajanu pinta kaasulla
mitä helvettiä se noin paljon vei? jotain pakko olla ollu kyllä vikana. aikasemmin ahdot oli jotain 0.7 tolla kaasarilla ja toimi kyllä tosi hyvin koko kierrosalueen pitkässäkin vedossa eikä vienyt bensaa juuri mitään. väheni alkuperäsestä kulutuksesta reilusti! nyt kun aloin rakennella ruiskua niin myin kaasarin ja nyt on kaasari kaverilla kiinni ja pelaa tosi hyvin.

Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
aika kivasti paremmin menee ku ilma on 20 astetta kylmempää 

Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Minkälaisia sytytysennakoita teillä on ollu 1,0 bar ahdoilla? Ja männistä sen verran, et ei ne omat voi kovin kauan kestää vaikka olis säädötkin kohdallaan. Tuppaavat väsyessään murtumaan öljyrengasurasta, ja sitte tippuu helmat.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
itellä 20-21. vakiot taas kestäny toista tuhatta jo. repimistä.ATS 8x13 kirjoitti:Minkälaisia sytytysennakoita teillä on ollu 1,0 bar ahdoilla? Ja männistä sen verran, et ei ne omat voi kovin kauan kestää vaikka olis säädötkin kohdallaan. Tuppaavat väsyessään murtumaan öljyrengasurasta, ja sitte tippuu helmat.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Aika suuri ennakko 1,0 bar ahdolla mun mielestä. Sytytys juttuja tutkiessani törmäsin jossain jutussa nyrkkisääntöön että 20-28 astetta pitäisi olla ennakkovähennystä 1,0 barilla. Se tekisi Ladan kohdalla jotain 9 - 17 astetta ennakkoa. Mikä puristussuhde sun koneessa on? Omaan koneeseen meinasin 8,0:1 tai vähän alle, ehkä 7,8:1. Ja kokonaisennako johonkin 15 asteen nurkille.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
9,3:1ATS 8x13 kirjoitti:Aika suuri ennakko 1,0 bar ahdolla mun mielestä. Sytytys juttuja tutkiessani törmäsin jossain jutussa nyrkkisääntöön että 20-28 astetta pitäisi olla ennakkovähennystä 1,0 barilla. Se tekisi Ladan kohdalla jotain 9 - 17 astetta ennakkoa. Mikä puristussuhde sun koneessa on? Omaan koneeseen meinasin 8,0:1 tai vähän alle, ehkä 7,8:1. Ja kokonaisennako johonkin 15 asteen nurkille.
9-17 astetta?? kyllä nyt oot lukenu jotain ihme juttuja.. pystyis helposti pitää enemmänki ku 20. pitäs vaa säätää penkissä nakutus rajoille.
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Voihan se olla, mutta näin olen tekemässä. Tarkoitin siis että kun ahtaa 1,0 bar niin silloin ennakko on 15-17 astetta. Ja kun ahtoa on esim. 0,5bar, niin ennakkoa on noin 25 astetta. Ja kun osakuormalla ahto on vähäistä, niin ennakko voi nousta maksimissaan 33 asteeseen. Mutta moottorithan on aina yksilöitä, ja nakutukseen vaikuttaa niin monta tekijää. Esimerkkinä kaverini 315 BMW, 408hv ja yli 500Nm ja max ahdolla ennakko 18 astetta. Mutta jos 9,3:1 suhteella, 1,0bar ahdolla ja 20 asteen ennakolle ei Lada nakuta, niin sehän on pelkästään hyvä juttu. Ensimmäisenä tulee mieleen että uskallan varmaan kokeilla sitten myös 1,5bar ahtoja.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
onko ketään asentanut lohkoon öljysuuttimia jotka suihkuttaa öljyä männille alapuolelta? löysin linkin jossa siitä puhuttiin ja vaikuttaa todella helpolta asennukselta ja parantaa varmasti kestävyyttä jonkin verran.